Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 M57d30n2 jakopään pettämisen ennakointi ja remontti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17509
    • Turku

    #16
    On varmasti, mutta pointtini on, että vähemmälläkin laukeaa jakopää.
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • 530xdTouring
      Bimmer Rookie
      • Jan 2016
      • 58
      • Siikajoki

      #17
      Originally posted by Laku View Post
      On varmasti, mutta pointtini on, että vähemmälläkin laukeaa jakopää.
      Eli ihan arpapeliä kelle sattuu paska mäihä

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17509
        • Turku

        #18
        Originally posted by 530xdTouring View Post
        Eli ihan arpapeliä kelle sattuu paska mäihä
        Näinhän se on aina ja kaikessa.
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • rizzo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2007
          • 5418
          • Oulu

          #19
          Originally posted by 530xdTouring View Post
          Eli ihan arpapeliä kelle sattuu paska mäihä
          Eiköhän tuo päde ihan mihin vaan osaan käytetyssä autossa.

          Comment

          • Driver22
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2093
            • *

            #20
            Noita M57N2 koneisia on tälläkin foorumilla ja Suomessa yleensäkin valtavasti niin aika vähän on kyllä kuulunut ongelmia siihen nähden.
            todelliset kilsat lähentelee 400tkm.
            Tämä
            F31 330D Xdrive M-Sport

            Comment

            • 530xdTouring
              Bimmer Rookie
              • Jan 2016
              • 58
              • Siikajoki

              #21
              Originally posted by rizzo View Post
              Eiköhän tuo päde ihan mihin vaan osaan käytetyssä autossa.
              Niinpä, toisissa vaan vikaantumisriski isompi kuin toisissa

              Comment

              • repsa
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1363
                • Lempäälä

                #22
                Noita M57N2 koneisia on tälläkin foorumilla ja Suomessa yleensäkin valtavasti niin aika vähän on kyllä kuulunut ongelmia siihen nähden.


                Tämä
                ja välissä oli se maininta todellisista kilsoista >400tkm. Kyllähän tuo nyt kun kaivoi oikein rauhassa erinäisiä bmw-forumeita lävitse ajatuksella niin näyttäisi että on ihan luotettava jakopää, mutta ennakoivana huoltona pitäisi todellisten kilometrien lähestyessä 300-350tkm niin ketjut vaihtaa. Ei ilmennyt kyllä oikeastaan missään että onko kyseisissä autoissa ollut 15 vai 30tkm vaihtoväli öljyille, mutta oletan että jotain siihen väliin, tai kohti isompaa väliä.
                5c jetta 1.2TSI 140/220
                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                a4 cabi 220/300
                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                Comment

                • Macke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1134
                  • Porvoo

                  #23
                  Paikallinen moottorikoneistaja sanoi kanssa että 30tkm vaihtovälit + sellaiset öljyt jotka on moottorin pitkäikäisyyden sijasta optimoitu vähäisiin kulutuksiin rikkoo melkein vermeestä kuin vermeestä myllyt. Tollanen 0W-30 kusi sen 30tkm ajettuna on aika surullista litkua koneesta ulos valutettaessa...

                  Comment

                  • tero_v
                    BTCF Member
                    • Sep 2006
                    • 970
                    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                    #24
                    Tuo meidän ostettu saksasta bemarilta 80tkm mittarissa vuonna 2010 edellisen omistajan toimesta ja nyt tosiaan se 185tkm lasissa... koko ajan suomessa ollu 15-18tkm vaihtovälillä 5w40 öljyillä
                    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                    650hp/850nm 1.8bar
                    1/4m 11.48s/208km/h
                    100-150km/h 2.01s
                    100-200km/h 6.99s


                    EX jatkeet:
                    e39 528 M-Sport -99
                    e36 318is "M-sport" -92

                    Comment

                    • Juzaari
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2014
                      • 31
                      • Kouvola

                      #25
                      M57t2

                      Mites sitten konetyyppi M57T2? Nyt alla tuo N47 koneelinen 3-sarja ja vaihtoon menossa, tämä tosin 177hp mut kai samaa ongelmaa kuin yleensä N47 koneissa. Uskaltaako näitä nakuja kohta hommata lainkaan.

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Tulipa juuri yksi tapaus minullekin tietoon, ketju poikki vakiosta 280tkm rullatusta autosta.

                        Originally posted by muuris View Post
                        Vaatiiko ko homma välttämättä kannen, öljypohjan ja motin irroituksen autosta?
                        Kai jollakin on kokemusta, minkä verran oikeasti pitää purkaa, jotta ketjujen, laahaimien ja kiristimen vaihto onnistuu? Koskeeko ongelma näissä lisäksi jakopään ketjupyöriä tai öljypumpun ketjua?
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • O-Peksi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 2775
                          • Joensuu

                          #27
                          Ite vaihtaisin jakopäärempan yhteydessä myös kaikki rattaat ja keinuvivut. Keinut saa ainakin Febin/INA:n tekeleenä tarvikkeena, kuten myös jakopään ketjusarjat (luultavasti täysin sama, kuin orkkis), ja maksavat orkkiksiin verrattuna huomattavasti vähemmän. Ketjupyörät pitää ostaa OEM:nä vaikka Pielmeieriltä, Speed-Autoteileltä tms.

                          Purkamisen suhteen jotakuinkin tässä järjestyksessä puretaan: Lukkopellin ylin osa, syylärin kiinnikemuovi, syyläri, vesiletkut, imusarja, alipainepumppu, polttoaineputket, suuttimet, venakoppa, moniurahihnat ja kiristimet, dampperi, öljypohja, jakopään koppa, ketjun kiristimen lukitus pohjaan ohuella teräslankatikulla, ketjujen laahaimet pois irroittamalla niiden lukitustapit kannesta, nokkapyörä (voi olla, että tämä piti irroittaa ennenkuin laahaimet lähtee välistä, ei voi muistaa), korkeapainepumpun ratas, öljypumpun ratas ja kampuran ratas. Nokissa ja jakopään rattaissa on selvät ajoitusmerkit ja kampuran lukitustapin kanssa sitä on erittäin vaikea kasata väärin.

                          Muistelen, että jakopään rakenne on sellainen, että kaiken saa purettua myös kansi paikallaan. Se kone, jonka korjasin, tuli osittain purettuna ja siitä meni myös venttiilit vaihtoon, niin käytin ite kannen irti ja tein kasauksen ns. oikeassa järjestyksessä, että kansi tulee vasta jakopään kopan jälkeen. Jos sen tekee kansi paikallaan, niin jakopään kopan yläpään joutuu kasatessa tiivistämään liimalla, koska se tiivistyy normaalisti kannentiivisteellä kannen kiristyksen yhteydessä. Jakopään kopassa on ohjuriholkit, joten se on irroitettava ja asennettava vetämällä/painamalla likipitäen täysin suoraan kohti lohkoa ensimmäiset/viimeiset ~4 mm.

                          Edit: Mitä tuossa pikaisesti silmäilin, niin osiin menee karkeasti tonni, kun uusii ketjusarjat laahaimineen + kiristin, ketjupyörät(nokkien hammaspyöriä turha vaihtaa), keinuvivut ja tiivisteet.
                          Last edited by O-Peksi; 04-09-2016, 11:00.
                          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                          Comment

                          • muuris
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by O-Peksi View Post
                            Se kone, jonka korjasin, tuli osittain purettuna ja siitä meni myös venttiilit vaihtoon, niin käytin ite kannen irti ja tein kasauksen ns. oikeassa järjestyksessä, että kansi tulee vasta jakopään kopan jälkeen. Jos sen tekee kansi paikallaan, niin jakopään kopan yläpään joutuu kasatessa tiivistämään liimalla, koska se tiivistyy normaalisti kannentiivisteellä kannen kiristyksen yhteydessä.
                            Kiitokset O-Peksille vastauksesta Tästä selvisi se syy, miksi TIS ohje käskee irrottamaan kannen.

                            Nelivedossa tuo öljypohjan irrotus teettää "vähän" vielä ylimääräistä jumppaa.
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • säkkij
                              BTCF Member
                              • Mar 2006
                              • 299
                              • Rauma

                              #29
                              Noniin itsellä stoppasi kone 110km/h vauhdissa ilman mitään kolinoita ja nätisti rullasi tien sivuun. Nokan anturista jäi vikakoodi, camshaft sensor 003ec0, väärässä asennossa? Aluksi oli railipaineesta ja muustakin

                              Ylempi ketju tuli katottua ja on paikallaan mutta alempaa ketjua ei varmaan pysty ilman valtavaa purkamista tarkistamaan?
                              E30 325i Cabrio '87
                              E61 525d M-Sport LCI

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9143
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by säkkij View Post
                                Noniin itsellä stoppasi kone 110km/h vauhdissa ilman mitään kolinoita ja nätisti rullasi tien sivuun. Nokan anturista jäi vikakoodi, camshaft sensor 003ec0, väärässä asennossa? Aluksi oli railipaineesta ja muustakin

                                Ylempi ketju tuli katottua ja on paikallaan mutta alempaa ketjua ei varmaan pysty ilman valtavaa purkamista tarkistamaan?
                                Ei se ylempikään ketju liiku, jos alempi on poikki. Pyöritä konetta ja kato nokkatunnistimen reiästä, liikkuuko nokka-akseli. Mitä koodeja se nyt oikein antaa?
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎