Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 M57d30n2 jakopään pettämisen ennakointi ja remontti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • säkkij
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 299
    • Rauma

    #31
    Eipä liiku nokka-akseli et selvä peli. Tässä tapauksessa 303000km mittarissa.

    Oliko joku tehnyt osalistaa mitä kaikkea tarvitaan? Helpottaisi kummasti tilaamista
    Last edited by säkkij; 11-06-2017, 20:27.
    E30 325i Cabrio '87
    E61 525d M-Sport LCI

    Comment

    • E60535D
      Newbiemmer
      • Aug 2016
      • 11
      • Lahti

      #32
      Originally posted by O-Peksi View Post
      Ite vaihtaisin jakopäärempan yhteydessä myös kaikki rattaat ja keinuvivut. Keinut saa ainakin Febin/INA:n tekeleenä tarvikkeena, kuten myös jakopään ketjusarjat (luultavasti täysin sama, kuin orkkis), ja maksavat orkkiksiin verrattuna huomattavasti vähemmän. Ketjupyörät pitää ostaa OEM:nä vaikka Pielmeieriltä, Speed-Autoteileltä tms.

      Purkamisen suhteen jotakuinkin tässä järjestyksessä puretaan: Lukkopellin ylin osa, syylärin kiinnikemuovi, syyläri, vesiletkut, imusarja, alipainepumppu, polttoaineputket, suuttimet, venakoppa, moniurahihnat ja kiristimet, dampperi, öljypohja, jakopään koppa, ketjun kiristimen lukitus pohjaan ohuella teräslankatikulla, ketjujen laahaimet pois irroittamalla niiden lukitustapit kannesta, nokkapyörä (voi olla, että tämä piti irroittaa ennenkuin laahaimet lähtee välistä, ei voi muistaa), korkeapainepumpun ratas, öljypumpun ratas ja kampuran ratas. Nokissa ja jakopään rattaissa on selvät ajoitusmerkit ja kampuran lukitustapin kanssa sitä on erittäin vaikea kasata väärin.

      Muistelen, että jakopään rakenne on sellainen, että kaiken saa purettua myös kansi paikallaan. Se kone, jonka korjasin, tuli osittain purettuna ja siitä meni myös venttiilit vaihtoon, niin käytin ite kannen irti ja tein kasauksen ns. oikeassa järjestyksessä, että kansi tulee vasta jakopään kopan jälkeen. Jos sen tekee kansi paikallaan, niin jakopään kopan yläpään joutuu kasatessa tiivistämään liimalla, koska se tiivistyy normaalisti kannentiivisteellä kannen kiristyksen yhteydessä. Jakopään kopassa on ohjuriholkit, joten se on irroitettava ja asennettava vetämällä/painamalla likipitäen täysin suoraan kohti lohkoa ensimmäiset/viimeiset ~4 mm.

      Edit: Mitä tuossa pikaisesti silmäilin, niin osiin menee karkeasti tonni, kun uusii ketjusarjat laahaimineen + kiristin, ketjupyörät(nokkien hammaspyöriä turha vaihtaa), keinuvivut ja tiivisteet.
      t
      Täällä napsu ketju poikki maantienopeudesta. Ainakin 2 keinua poikki. Tarvinnee myös ilmastoinnin kompura irroittaa että pääsee jakokopan kaikkiin pultteihin käsiksi. 2 pulttia siihen jo löydetty mutta kompura vielä lujasti kiinni, osaako joku sanoa monta kiinnityspulttia kompurassa?

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #33
        Originally posted by E60535D View Post
        t
        Täällä napsu ketju poikki maantienopeudesta. Ainakin 2 keinua poikki. Tarvinnee myös ilmastoinnin kompura irroittaa että pääsee jakokopan kaikkiin pultteihin käsiksi. 2 pulttia siihen jo löydetty mutta kompura vielä lujasti kiinni, osaako joku sanoa monta kiinnityspulttia kompurassa?
        Muistaakseni 3 pidempää pulttia kiinnittää kompuran kannekkeseen neljä lyhyempää kiinnittää kompuran kannekkeen koneeseen.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by E60535D View Post
          t
          Täällä napsu ketju poikki maantienopeudesta. Ainakin 2 keinua poikki. Tarvinnee myös ilmastoinnin kompura irroittaa että pääsee jakokopan kaikkiin pultteihin käsiksi. 2 pulttia siihen jo löydetty mutta kompura vielä lujasti kiinni, osaako joku sanoa monta kiinnityspulttia kompurassa?
          Paljonko autolla ajettu ja millaisilla öljynvaihtoväleillä?
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • E39Fin
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2013
            • 1761
            • HKI/Orimattila

            #35
            Onko kellään mitään ideaa mistä nuo ketjut ottavat yhtään varoittamatta itteensä? Kiristin pettää kertalaakista? (tuskin)

            Täällä on menty nyt se 400tkm ketjulla 30tkm öljynvaihtoväleillä, katsotaan kuinka pitkään matkaa jäljellä.

            Edelleen aika harvoja tapauksia kuitenkin tämän konetyypin jakopään laukeamiset, ei voida puhua samanlaisesta itsemurhamoottorista kuin N47
            Jaguar XF Sportbrake R-sport.
            E39 523iA Oxfordgreen

            Comment

            • E60535D
              Newbiemmer
              • Aug 2016
              • 11
              • Lahti

              #36
              Originally posted by muuris View Post
              Paljonko autolla ajettu ja millaisilla öljynvaihtoväleillä?
              Autolla ajettu 350 000. Öljyt vaihtanut 15-20 tkm välein, tosin edellisellä omistajalla oli pidemmät ja epäsäännölliset vaihtovälit. Alempi ketju oli poikki ja lisäksi 1 keinuvipu imupuolelta ja 5 pakopuolelta sökönä. Yhdestä keinuvivusta päässyt neulalaakeri purkautumaan, neulat lienee öljypohjassa. Imupuolen venttiilit testasin nesteellä ja parin tunnin aikana ei päästäneet ollenkaan läpi. Pakopuoli hankalampi testata paikoillaan, harkinnassa lähteekö kokeilee uuden ketjun ja keinujen vaihdolla vai ottaako suoraan vaihtomoottorin.

              Miten nuo ajoitusmerkit meneen jakopäässä kampiakselilla? Nokissa oli selkeät merkit.
              Last edited by E60535D; 03-07-2017, 21:33.

              Comment

              • suppari
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4049
                • Turku

                #37
                Kyllä noista naulat menee kieroon myös, eikun hattu vaan pois.

                Koitan tässä kesälomilla kasata yhden M57N2, jossa siis uudet ketjut, pahvi ja kaikki tiivisteet. Voin ottaa rikkinäisen vaihdossa.
                sigpic
                P:0409699000

                JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                huollot/korjaukset!

                BMW E&F sarjaan.
                Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                Comment

                • kye
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 320
                  • Forssa

                  #38
                  Originally posted by E39Fin View Post
                  Onko kellään mitään ideaa mistä nuo ketjut ottavat yhtään varoittamatta itteensä? Kiristin pettää kertalaakista? (tuskin)

                  Täällä on menty nyt se 400tkm ketjulla 30tkm öljynvaihtoväleillä, katsotaan kuinka pitkään matkaa jäljellä.

                  Edelleen aika harvoja tapauksia kuitenkin tämän konetyypin jakopään laukeamiset, ei voida puhua samanlaisesta itsemurhamoottorista kuin N47
                  Korkeapainepumppu leikkaa kiinni.
                  - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                  - N42/46 jakopäät
                  - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                  tied. 0407247465

                  Comment

                  • E60535D
                    Newbiemmer
                    • Aug 2016
                    • 11
                    • Lahti

                    #39
                    Originally posted by kye View Post
                    Korkeapainepumppu leikkaa kiinni.
                    Ei tuo korkeapainepumppu ainakaan omassa ole jumissa ketjurikon jälkeen, pyörii nokka-akselisen mukana?

                    Comment

                    • säkkij
                      BTCF Member
                      • Mar 2006
                      • 299
                      • Rauma

                      #40
                      Mistä järkevään hintaan nokka-akselit löytäisi? Tähän mennessä tuhoja löytynyt kierot akselit ja kolme imuventtiiliä...
                      Last edited by säkkij; 20-07-2017, 15:01.
                      E30 325i Cabrio '87
                      E61 525d M-Sport LCI

                      Comment

                      • ptikkala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 1568

                        #41
                        täälläkin alkaa olemaan 350tkm mittarissa m57n2ssa, toistaiseksi on ehyt . öljyt vaihdeltu 10-20tkm väliin. n. 160tkm menty softattuna...

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5257
                          • Pirkkala

                          #42
                          Ja ei muutakun odottelee että millon rasahtaa?

                          Eikö tuommosen rempan vois pitoautoon tehdä ennenkuin on myöhäistä ja hinta kertaa 3?

                          20tkm samoilla öljyillä on liikaa jos haluaa ajaa autolla pitkään ja isoille metreille asti. Tämä minun mielipide.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Kissvesala
                            Moderator
                            • Jun 2010
                            • 3110
                            • Liminka

                            #43
                            Vähä makuasia, että kannattaako tehä ennakoivana. Omaan x3:een tehtiin vekkulin kans kyseinen homma eikä ollut ihan pikkunen juttu. Käytetty moottori maksaa länsinaapurin puolella vähemmän mitä teettää kyseinen homma ulkopuolisella.
                            Mulla meni kaikkineen vajaa tonni mutta siihen jos laskee työn osuuden niin noin 30tuntia kertaa xxx euroa. Eli karkeasti päälle 3000e maksaa teettää tuo homma.

                            :think
                            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                            Kissvesala.fi
                            Priva tai o443424479

                            Comment

                            • E60535D
                              Newbiemmer
                              • Aug 2016
                              • 11
                              • Lahti

                              #44
                              Moottori vaihdettu

                              Originally posted by E60535D View Post
                              Autolla ajettu 350 000. Öljyt vaihtanut 15-20 tkm välein, tosin edellisellä omistajalla oli pidemmät ja epäsäännölliset vaihtovälit. Alempi ketju oli poikki ja lisäksi 1 keinuvipu imupuolelta ja 5 pakopuolelta sökönä. Yhdestä keinuvivusta päässyt neulalaakeri purkautumaan, neulat lienee öljypohjassa. Imupuolen venttiilit testasin nesteellä ja parin tunnin aikana ei päästäneet ollenkaan läpi. Pakopuoli hankalampi testata paikoillaan, harkinnassa lähteekö kokeilee uuden ketjun ja keinujen vaihdolla vai ottaako suoraan vaihtomoottorin.

                              Miten nuo ajoitusmerkit meneen jakopäässä kampiakselilla? Nokissa oli selkeät merkit.
                              "Tehdaskunnostettu" moottori vaihdettu autoon. Apulaitteiden osalta kasattu muuten vanhoilla toimivilla osilla paitsi korkeapainepumppu oli kiinnitetty vaihtokoneeseen. Sain savut koneeseen 10 ltr polttoaineiikan jälkeen, sitä ennen ei tullut ainetta suuttimille. Nyt moottori toimii muuten oikein mutta; Kylmänä moottori lähtee välittömästi käyntiin. Lämpimänä joutuu starttaamaan 1-2 sekuntia pidempään. Vikakoodien lukuun menossa heti kun mahdollista (Onko Lahden seudulla jäsenillä lukijoita?). Suuttimia ei vielä testattu mutta toimi normaalisti ennnen jakoketjun katkeamista. Onko korkeapainepumpussa em. oireisiin johtavia vikoja ollut? Toinen mieleen tullut asia; Nokkaketjupyörän kiinnitys nokkaakselin hammaspyörään oli muistaakseni "väljä" eli siitä pystyisi säätämään ajoitusta ja näin ollen nokkiem asento kampiakseliin ei olisi täsmällisesti oikein? Puh 0401676044 jos löytyy Lahden lähettyviltä vikakoodin lukijoita?

                              Comment

                              • säkkij
                                BTCF Member
                                • Mar 2006
                                • 299
                                • Rauma

                                #45
                                Nyt olisi auto taas iskussa! Kunnostettu kansi hommattiin liettuasta kun sai sopivaan hintaan, kävi huono tuuri ja meni molemmat nokat solmuun ja venttiileitä tietysti. No jospa tuolla taas kurvailisi jonkun aikaa:think

                                Ja rahapolitiikka kun kaikkia kiinnostaa, niin ollaan noilla luvuilla mitä kissvesalakin kirjoitti (3ke), teetettynä ja vaihdettu samalla huolto-osia mitä nyt järkevä samalla vaihtaa.
                                E30 325i Cabrio '87
                                E61 525d M-Sport LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎