Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 M57d30n2 jakopään pettämisen ennakointi ja remontti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ghousti
    Newbiemmer
    • Jun 2015
    • 14
    • Kuopio

    #46
    Originally posted by säkkij View Post
    Nyt olisi auto taas iskussa! Kunnostettu kansi hommattiin liettuasta kun sai sopivaan hintaan, kävi huono tuuri ja meni molemmat nokat solmuun ja venttiileitä tietysti. No jospa tuolla taas kurvailisi jonkun aikaa:think.
    Pystytkö antamaan lafkan nimeä? Tai olisiko muilla jotain suosituksia mistä lähteä metsästämään uutta kantta?

    Ketju nasahti poikki 210tkm noin 30km/h nopeudesta. Vielä ei ole keretty aukaisemaan konetta, mutta oletus on että venttiilejä on solmussa. Ilmeisesti näistä alakerta kuitenkin selviää useimmiten?

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17508
      • Turku

      #47
      Ainakin minulla alakerta selvisi "vahingoittumattomana".
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • säkkij
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 299
        • Rauma

        #48
        Originally posted by Ghousti View Post
        Pystytkö antamaan lafkan nimeä? Tai olisiko muilla jotain suosituksia mistä lähteä metsästämään uutta kantta?

        Ketju nasahti poikki 210tkm noin 30km/h nopeudesta. Vielä ei ole keretty aukaisemaan konetta, mutta oletus on että venttiilejä on solmussa. Ilmeisesti näistä alakerta kuitenkin selviää useimmiten?
        Ymmärsin että oli ihan yksityinen, mutta voin kysellä paremmin vielä.

        Kannattaa kyllä ensin tarkistaa kansi ja katsoa jos pelkät venat ja keinut on ottanut osumaa, ne ei kumminkaan ihan maltaita maksa. Noi nokat vaan tuntuu olevan pirun kalliita...
        Itsellä myös alakerta säilyi vahingoilta, enkä ole kuullut että muiltakaan olisi mennyt:think
        E30 325i Cabrio '87
        E61 525d M-Sport LCI

        Comment

        • Niilopi
          Bimmer Rookie
          • Dec 2010
          • 148
          • Helsinki

          #49
          Mulla antautui -08 x5 e70 210tkm mittarissa noin kolmisen viikkoa sit taajama-ajossa. Nyt menossa etelänaapurin kaverille jossa katotaan onko tehokkaampaa vaihtaa koko motti
          F11 530Da -11
          E70 X5 3.0Da -08
          E92 330XDa -06
          E53 X5 3.0Da facelift -05
          E90 320Da m-sport -06

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17508
            • Turku

            #50
            Originally posted by Niilopi View Post
            Mulla antautui -08 x5 e70 210tkm mittarissa noin kolmisen viikkoa sit taajama-ajossa. Nyt menossa etelänaapurin kaverille jossa katotaan onko tehokkaampaa vaihtaa koko motti
            Onko tietoa tarkemmin, mitä kävi?
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • dumpi
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 46
              • Salo

              #51
              Oman E60 (valurautalohkoinen M57) jakopää tuli vaihdettua tasan 600 tkm kohdalla.
              Moottoria ei ollut aiemmin aukaistu jollei hehkuja sekä pakosarjaa oteta huomioon. Niitä mennyt pari kierrosta. Niin ja läpät nyppäistiin pois jo kauan sitten.
              Jälkikäteen arvioituna ihan järjetön savotta, olisi mylly varmaankin mennyt maaliin orkkis ketjuillakin.
              Öljyjä on vaihdettu 30 tkm välein. 350 tkm ajettu Mobilin FST ja loput Castrol EDGE 5W-30.
              Ketjuissa sekä hammaspyörissä kulumaa kohtuu paljon, mutta ketjulenkeissä ei näkynyt silmin havaittavaa venymää.
              Ajoitus oli muuttunut kuvassa näkyvän verran. Eli ensin kampura lukittuna merkki värinänvaimentimeen jonka jälkeen käännettiin sen verran että nokan lukitus saatiin kohdalleen.
              Autohan on vanha työratsu jolla ajettu vain pitkää siivua, alle 50 km siirtymän takia ei kannata laittaa dieseliä käyntiin
              Attached Files

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                #52
                Se tässä on erikoista, että nuo rautalohkoiset ei vaikuta kärsivän tästä ongelmasta. Nopealla jakopään osanumeroiden vertaamisella (M57N vs M57N2) ainoa ero on kampiakselin ratas. Venttiilikoneistossa en äkkiseltään huomannut eroja, nokat ovat samat ja keinut sekä venttiilijouset ovat samat kaikissa M57-tyypeissä.
                Last edited by muuris; 02-10-2017, 09:03.
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #53
                  Oli niin herkkuja kuvia remontin kohteista niin linkitetään tänne:
                  Eli tuossa oli pamahtanut alempi ketju 143tkm ajetusta pannusta. 6 syl venttiilit olivat menneet kieroon ja ukko selvisi melko edullisella remontilla tuosta...
                  Kuvast täältä: http://www.6enligne.net/forum/index....ibution/page-9









                  Toisesta koneesta:
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #54
                    Ja silmiin osui vielä jonkun venäläisen ohje ketjun venymisen tarkastamiseen niin kirjoitellaan se tähän pikaisesti....

                    Homma menee jotakuinkin näin: Kolmesta ketjusta alimmainen narahtaa yleensä poikki.
                    -> Tulppa auki jakopään kotelosta. Tuota varten tarvitaan 17mm kuusiokoloavain (kiristys 70nm kasatessa). Reijästä vilkuillaan kuinka pitkälle kiristäjän mäntä on tullut ulos itse kiristäjästä. Jos ketju on reilusti venähtänyt niin se kihnuttaa sitten jakopään koteloon.

                    Venymän toteaminen:
                    Uudella ketjulla kiristin on noin 7-8mm ulkona.
                    Jos kiristin on noin 15mm ulkona kannattaa jo harkita remonttia.
                    Kun kiristin on noin 20mm tai enemmän ulkona niin ketju alkaa syömään jakopäänkoteloa ja alkaa olemaan aika panikoida.

                    Kuvat puhukoot puolestaan:









                    Itse juttu: https://www.drive2.ru/l/458245386327322334/

                    Taidan itse raapaista korkin auki kun vaihdan moniurahihnan kiristäjät.... :think
                    Last edited by fraatti; 02-11-2017, 20:31.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      #55
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Ja silmiin osui vielä jonkun venäläisen ohje ketjun venymisen tarkastamiseen niin kirjoitellaan se tähän pikaisesti....
                      Tämä oli hyvä, pitääpä tarkastaa omastakin
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • jpalvima
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2008
                        • 50
                        • Hämeenkyrö City

                        #56
                        Mitämäänymistäänmitääntiärä mutta...tuo ketju on hieman erilainen rakenteeltaan kuin prätkän O-rengasketju jossa yritetään kaikin keinoin estää mitään päätymästä rullien ja tapin väliin, tässähän pitäisikin mennä öljyä ketjun sisään.

                        Jos öljy on kovin tahmeaa tököttiä (mallia "longlife") olisiko osasyy ketjuvaurioille sellainen että se hioutuu voitelun puutteessa ohuemmaksi ja lopulta pettää?

                        Ei silti, onhan tuossa koneessa helvetisti öljyä kierrossa ja hyvä suodatin mutta jotenkin arveluttaa useamman kymppitonnin vaihtovälit joissa ensisijaisena tavoitteena on ollut tehdä pidemmät huoltovälit kustannussyistä, eikä koneen elinkaaren optimointi.

                        Onkohan kukaan tutkinut poikki narahtanutta ketjua oikein ajan kanssa?:think

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #57
                          Innostuin ylihuoltamaan moniurahihnoja rullineen ja tämän Fraatin ansiokkaasti linkittämän postauksen innoittamana kuvailin hieman. Alla ainoa onnistunut? ruutu, josta päättelin että ketju ei ihmeemmin ole vielä venynyt. Oisko tuo harmaa, vain vaivoin erotettavissa oleva mäntä max 10mm ulkona.
                          Auto on tuo sigun Lci E61 530d M57N2 sekä 180tkm ajettu/vuoden ollut softattuna.



                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4595
                            • Tampere

                            #58
                            Tuli tuossa ihemeteltyä tätä samaa asiaa eräästä tuplaturbo M57 koneesta. Autolla ajettu noin 320tkm. Ketjussa ei ainakaan tuo perusteella mitään sanomista. Kiristin alle 10mm ulkona. Kuvassa oleva reikä noin 4mm kooltaan. Kuvaaminen on hankalaa jotta kiristimen saa kuvaan näkyviin. Mulla se vaati sen että kännyn valon lisäksi valoa tuli myös taskulampusta. Ehkä noin 30 kuvaa vaati että sai muutaman onnistuneen.

                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎