Announcement

Collapse
No announcement yet.

Xdrive korjausosaamista/tietoa Suomessa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    Xdrive korjausosaamista/tietoa Suomessa?

    Nelivetojen ongelmatilanteissa marmorilla tulee helposti 3-4k€ lasku ja ne vaihtaa mielellään kokonaan uuden jakolaatikon, vaikka maailmalla on onnistuttu korjaamaan laatikoita hyvinkin pienillä summilla.

    Vaikka hommaisi kaikki teoreettiset vikaantuvat osat valmiiksi, puhutaan töineen n. 500-2000 euron projektista.

    Tuossa on aika paljon erilaisia vikavaihtoehtoja tuotu esiin:


    7 minuutin video jakolaatikon vioista ja kasaamisesta:


    Eli onko Suomessa paikkaa, joka tutkisi laatikon/voimansiirron ja tarvittaessa avaisi jakolaatikon vianmääritystä varten?

    Onko kaikki Xdrive-jakolaatikot samanlaisia (E90/E60/X3/X5) noissa 2005-2010 vuoden malleissa?
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10031
    • KVLA

    #2
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Onko kaikki Xdrive-jakolaatikot samanlaisia (E90/E60/X3/X5) noissa 2005-2010 vuoden malleissa?
    Ainakaan RealOEM mukaan ei ole samat osat kyseessä.

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      #3
      Kun kotimaan tekijöistä ei ole parempaa tietoa niin laitoin kyselyä Puolaan.



      Sivun alareunassa on lueteltu eri malleissa käytetyt jakolaatikon tyypit.

      Korjaukseen menee aikaa 5 tuntia ja sille saa 12kk takuun. Onnistuu myös niin että laittavat laatikon etukäteen tulemaan ja oman rikkinäisen voi palauttaa myöhemmin paluupostissa.
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • bemanderi
        Bimmer Rookie
        • Dec 2006
        • 191
        • Capital West

        #4
        Saitko Puolasta infoa hinnoittelusta?
        BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
        Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe

        .. plus sitten kaikkea muuta romua.

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          #5
          Vähän hitaasti tulee infoa, 12kk takuulla vaihtohinta 900+rahdit n.150. Asennus Suomessa muutama tunti, joten kokonaiskulut luokkaa 1300 euroa.

          Jos ei parempia idiksiä tule vastaan niin tuolla kuviolla olisi tarkoitus mennä eteenpäin.
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            #6
            Päivitetäänpäs tilannetta. Jakolaatikko edelleen korjaamatta, koska toimii ok. Ainoa harmitus pieni ylimääräinen ääni joka kuuluu kesärenkailla mutta ei juurikaan nastarenkailla. Siis oletus on että ääni tulee sieltä, ei toki 100% varmuutta.

            Onko kukaan tutkinut/huoltanut/korjauttanut näitä viime aikoina suomessa? Kaikki info otetaan ilolla vastaan.
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3452
              • Janakkala

              #7
              Onhan noitakin tullut lihoiksi laitettua..

              IMG_20190816_170537 by Bemu Expert, on Flickr

              IMG_20190816_165648 by Bemu Expert, on Flickr

              IMG_20190816_163848 by Bemu Expert, on Flickr
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5265
                • Pirkkala

                #8
                Spetke:
                Saako noihin osia ihan bemarilta? Jotenkin oletan että ei saa
                Entäs muualta?

                Korjaakos joku niitä ohjainlaitteita joissa sillon tällön myös vikaa?
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Shatter
                  BTCF Member
                  • Mar 2013
                  • 923
                  • Oulu

                  #9
                  Joskus tuli netin syövereissä vastaan xdriveen liittyen erikoinen juttu mistä on jäänyt koneelle vain kuvat talteen.
                  Mikäli täysin oikein muistan jutun niin oireena oli jonkin sortin nyppiminen ajossa ja löydöksenä oli painaumat kruunussa kitkalevyistä, tekijä oli kokeillut viilata pinnat tasaiseksi ja taas toimi. :think



                  Last edited by Shatter; 13-09-2020, 09:45.
                  Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                  E91 330dA xDrive M-Sport '09
                  VW Golf mk4 1.6 '03
                  Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                  MB W108 250S '67 x2

                  Comment

                  • Casull
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2010
                    • 207
                    • Nivala

                    #10
                    Minä korjasin omasta E90 xd:stä jakolaatikon muistaakseni 4 vuotta sitten.
                    E90:n jakolaatikossa ei ole ketjua sisällä vaan välitys on hoidettu rattailla.
                    Vikana oli nuo ylempänä näkyvät levitinkäpälien laakeripinnat, oli valmistusvialliset ja siksi oli pinta lähtenyt.
                    Oireena oli kamala vinkuminen kiihdyttäessä.
                    Uudet, hieman harvinaisemman kokoiset laakerit löyty kaikki Vuorenmaalta hyllystä, myös nuo neulapainelaakerit ja niille uudet painelevyt molemmin puolin.
                    Sorvasin noihin käpäliin alkuperäisen laakeripinnan paikalle tilan millin paksuisille painelevyille.

                    Hintaa koko hommalle tuli muistaakseni noin 400 euroa öljyineen ja aikaa meni viikonloppu.

                    Loota on ollut nyt äänetön yli 60tkm eli väittäisin remontin onnistuneen.
                    Hommana korjaus oli yllättävän helppo.
                    Koko operaation työlain yksittäinen homma oli irrottaa/asentaa pakoputki yksin, se kun on kokopitkä pötkylä ja yllättävän painava.

                    Jakolaatikko oli hämmästyttävän helppo irrottaa ja purkaa, eikä kokoamisessakaan ollut mitään ihmeellistä.

                    Edit: Osia ei tosiaan saa bemarilta irrallisena, myyvät vain koko lootan.
                    Last edited by Casull; 04-10-2020, 23:02. Reason: lisäys
                    Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                    Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 609
                      • Espoon haja-asutus

                      #11
                      Vanha ketju, mutta jatketaan nyt tähän.

                      Rupeaa omasta E61:sta jakolaatikko (ATC300) hiljakseen sekä ääntämään että nypyttämään ja öljynvaihdoista ei ole mitään apua.

                      Onko kokemuksia noista Puolan tai Saksan korjatuista (esim. AL-Autoteile). Itävallasta saa myös (Autocenter Kirchheim) ja tuolta on joskus vetopyörästö tullutkin hankittua, mutta on jokusen satasen kalliimpi.

                      Toki jos joku näitä kilpailukykyiseen hintaan korjaa Suomessa, niin saa ilmoittautua myös.

                      EDIT: nyt on GearMarilla tilaus sisällä. Ainakin itselle tuli vastaukset todella nopeasti maililla ja vaikka sivut on vain puolaksi, niin asiointi englanniksi toimi oikein hienosti. Sen verran muuten ATC300:n hankkijoille huomiona, että E6x:ssä on jakolaatikossa kiinni "värinänvaimenninmötikkä", joka on kiinnitetty takakardaanin laipan taakse (laippa pitää irrottaa). Kannattaa tilatessa muistaa kysyä, että saa sellaisen, jossa tuo on valmiina. Kaikissa malleissa (esim. osassa E9X-autoja) tuota ei ole, vaikka itse jakovaihteisto on sama. Päivitellään lisää, kun vaihteisto on tontilla ja autossa kiinni.

                      EDIT2: Korjattu jakovaihteisto ja aktuaattori (heiltä voi tilata joko pelkän jakovaihteiston tai myös huolletun aktuaattorin)
                      tuli noin viikossa kotiovelle. Kuljetuksineen hinnaksi tuli 920e (plus pantit 250e + 100e). Tästä jakovaihteisto noin 700 e,
                      aktuaattori noin 170 e ja rahti noin 50 e.

                      Itse irrotin vanhan ja asentelin uuden ja samalla konkurssilla kunnostutin myös kardaanit kokonaisuudessaan, kun kerran olivat irti (eivätkä enää ihan tikissä olleetkaan 300 tkm ajettuina). Huohotinletku piti siirtää vanhasta jakolaatikosta, uudet öljytulpat laitoin, anti-seizeä akselin booreihin, uudet öljyt sisään ja koodaus päälle.

                      Laakerivinkuna ja jakovaihteiston pieni nypytys katosivat, kuten tietysti toivoa sopiikin. Heidän käyttämä vaihteiston tukikumi oli eri mallia kuin alkuperäinen (taisi olla jonkun F25:n kumi), mutta uusi ja sinänsä mitoiltaan ihan yhteensopiva (kuulemma tarkoituksella käyttävät tuota mikä ikinä onkaan syy ja mikä ikinä onkaan syy siihen, että noita on niin monta erilaista) ja hyvin se siellä tuntuu toimivan. Classification sensorin otin omasta, kun vaihteiston mukana tulleessa oli liittimen toinen muovikynsi katki.

                      Huollettu aktuaattori ensin muutaman ajokerran äänteli (piti samanlaista aktuaattorin ajoääntä kuin kalibroidessa), mutta nyt ei muutaman päivän jälkeen kuulu enää mitään erityistä ja kaikki toimii. Asiasta heiltäkin kysyin, mutta oli kuulemma "expected ja menee ohi", kuten menikin.

                      Mitään varsinaista tiedettä tuossa hommassa ei ole - mitä nyt aika paljon purkamista ja kokoamista. Itse tein tallissa auto pukeilla matala vaihteistonosturi apuna. Onnistuu ihan yksin, kun tuo jakolaatikko ei niin kovin painava ole. Automaattivaihteiston alle pitää saada tukea, kun vaihteistollahan ei ole omaa kannaketta, vaan tukeutuu sieltä jakovaihteiston kannakkeen kautta (automaatin alle tein puusta ison laakean tuen, joka jakoi kuorman siihen öljypohjan alle isolle alueelle).
                      Hiukan pitää olla vakioasennosta alempana takapää (normaaliasentoon nähden), että mahtuu jakovaihteisto tulemaan ulos. Se on aika ahtaassa kolossa koriin nähden.

                      Vanha meni postilla takaisin ja pantin rahatkin tuli nopeasti takaisin, kun posti sai sen perille. Jakovaihteisto painaa värinänvaimentimineen juuri hiukan alle 30 kg, niin menee juuri ja juuri ulkomaan postipakettina 50 eurolla. Toki postitus tällä kertaa ainakin kesti lähes kolme viikkoa jostain syystä, mutta näin päin kiire ei tietenkään ollut kovin suuri.

                      Kokonaisuutenaan ihan hyvin toimi Gearmarin kanssa. Ihan suosittelun
                      arvoiselta tuntuisi ja itse vaihtaen saa melko kohtuullisella hinnalla jakolaatikon kuntoon.

                      E
                      Last edited by ErkkiE; 15-06-2022, 11:15.

                      Comment

                      • peki111
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2014
                        • 30
                        • KPO

                        #12
                        Ei nyt varsinaisesti liity huoltoon, mutta onko tietoa miten paljon voimaa tämä ATC300 kestää?

                        Omassa E61 on jakolaatikko korjattu (ainakin kitkalevyt vaihdettu kuitin mukaan) 255tkm kohdalla. Voisi varmaan liittyä siihen, että kevyt hybridiahdin ja softa laitettu 241tkm kohdalla.

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1422

                          #13
                          Pari vuotta sitten tuli 4x4, DTC jne. vikavalot tauluun. Tilasin linkin osan ja Scmiedman laittoi ystävällisesti paikalleen n. 350 euron korvauksella.

                          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                          Ioniq5 AWD -22
                          Leaf 40kwh -18

                          Comment

                          • Kouris
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 702

                            #14
                            X3 E83 ATC400 jakolaatikko tuli tuossa levitettyä. Jakolaatikon kilometreistä ei tietoa, autolla ajettu 280tkm. Oireena: kiihdyttäessä selvä nykiminen. Kolmosen ja nelosen vaihdossa (manuaali) selvä metallinen sihinä / ininä. Jakolaatikon sulake irroitettuna ei mitään oireita.

                            Iroitus autosta noin 2h ajosillalla pihalla, helppo homma.

                            Ketju ja laakerit ok. Kytkimen käpälien väli kuluneena 20mm kun pitäisi olla 17-18mm. Voiko se olla noin pienestä kiinni, en tiedä. Levyt yksittäin tarkasteltuna hyviä.Öljypumpun ja kytkinmaljan vastinpinnat hankautuneet. Kytkimen painelevyn ja shimmin 3,8mm välinen pinta hankautunut. Levityskäpälien laakeripinnat ja laakerit ok, pientä jälkeä.

                            Uutta tulee kytkin kokonaisuudessaan + malja + öljypumppu. Osat awd tech noin 750 eur.

                            Kunhan saa kasaan ja testattua niin raportti tulee sitten miten toimii.

                            Comment

                            • ErkkiE
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 609
                              • Espoon haja-asutus

                              #15
                              On nuo varaosien hinnat sellaisia, ettei tuossa kauheasti taida itse tehden säästää vs. Puolan hinnat? Toki sitten tietää, mitä tarkalleen on tehty ja mitä ei.

                              E

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎