Announcement

Collapse
No announcement yet.

Xdrive korjausosaamista/tietoa Suomessa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3899
    • Finnland

    #31
    Ei vierintäkehän ilmoittaminen mielestäni kerro asiaa yhtä selkeästi kuin tuo sanomani esimerkki jonka voi suhteuttaa renkaan kulutuspintaan. Kesärenkaassa lienee yleensä 8mm, joissain talvirenkaissa voi olla jopa 9mm. Siis silestonesta huippuun. Mutta ei tavalla väliä lopen.
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      #32
      Vierintäkehä ja halkaisija on kiinteesti toisiinsa kytkettyjä asioita
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Kouris
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 760

        #33
        Originally posted by Jarger View Post

        Tuo ero sanomassasi ohjekirjan koossa on 1.09%, joka ei kuulosta radikaalilta. Tuo on renkaalle korkeuseroa akseleiden välillä 7,5mm, joka vastaa suunnilleen sitä jos yhdellä akselilla olisi sama koko, mutta loppuunkuluneena ja toisella akselilla uudet kumit.
        Ostin E53:een 295/35/21 eteen ja 325/30/21 taakse. Joka tekee 1,58%. Ehkä vähän liikaa saattaa olla, mutta tuo on xDrivetön joten ei säre mitään kumminkaan. Sittenpä sen näkee jos joskus auton sais ajoon. Joka tapauksessa alustavasti talviauto, jos joskus sitten raaskisi talvella ajaa. Tuntuu kaikki autot menevän harrasteautoiksi ennemmin tai myöhemmin
        E53 näyttäs olevan NV125 jakolaatikko jossa tasauspyörästö. Ei varmaankaan siinä haittaa vaikka ois reilumpikin ero. Siitähän se pyörii tasauspyörästöstä pikkurattaista vain enemmän.

        Ei se 1% kuulosta paljolta mutta kyllä se tuollaisessa kytkin jakolaatikossa on käytännössä paljon kun mikään ei oikein jousta. Nyt kun tosiaan oli kehässä se 3,5cm ero niin veikkaan että tästä syystä etuperäkin kuumeni 20km matkalla öljyn vaihtoon melko kuumaksi. Toki se on lämpimässä paikassa muutenkin mutta sanoisin että se oli noin 60 asteinen.

        Kyllähän tämä vanhojen autojen kanssa eläminen on aina harrastamista jonka aloitus vaatii aina muutaman tonnin alkuremontin. Nyt on tässä E83 joku 2keur mennyt ja vielä tarvitsee hankkia yksi avain, vetokoukku ja ne pari kesärengasta. Hyödyllistä ajoa 0 km

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2277
          • Vantaa

          #34
          Ei kait siinä nyt tasauspyörästöä ole, eihän se toimisi yhtään.

          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1889
            • Turku

            #35
            Originally posted by Jarger View Post

            Tuo ero sanomassasi ohjekirjan koossa on 1.09%, joka ei kuulosta radikaalilta. Tuo on renkaalle korkeuseroa akseleiden välillä 7,5mm, joka vastaa suunnilleen sitä jos yhdellä akselilla olisi sama koko, mutta loppuunkuluneena ja toisella akselilla uudet kumit.
            Ostin E53:een 295/35/21 eteen ja 325/30/21 taakse. Joka tekee 1,58%. Ehkä vähän liikaa saattaa olla, mutta tuo on xDrivetön joten ei säre mitään kumminkaan. Sittenpä sen näkee jos joskus auton sais ajoon. Joka tapauksessa alustavasti talviauto, jos joskus sitten raaskisi talvella ajaa. Tuntuu kaikki autot menevän harrasteautoiksi ennemmin tai myöhemmin
            Sellainen pieni huomio, että jos on loppuun kulunut sakkorengas ja 8mm uran sijaan siinä on enää 0,5mm, niin silloin se loppunkulunut rengas on korkeuseroltaan jo 15mm matalampi kuin pakasta vedetty samanlainen, kun se kulunut rengas on tietty jokapuolelta kulunut, eikä vain ylä- tai alapuolelta. Joten esimerkin mukaisessa poikkeustilanteessa sitä eroa onkin sitten jo 2%. Se onko tämä esimerkki järkevä on sitten toinen asia.
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 3899
              • Finnland

              #36
              Originally posted by VilleP View Post
              Ei kait siinä nyt tasauspyörästöä ole, eihän se toimisi yhtään.

              https://awd.tech/apps/catalog/transm...DdpbPeszOMXcFC
              Osa numero 11 "Differential Assembly"
              Omaan vaihdoin ketjun joskus, oli selvästi 415 tonnissa jo löystynyt, mutta ei aiheuttanut mitään ongelmia tai hyppimisiä tms. Poorit oli kans etukardaanille jo menneet heikoiksi tuolloin.
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5435
                • S:t Karins

                #37
                Originally posted by Silmaauki View Post

                Eikös nämä molemmat tavat ole ihan yhtä kelpoja, sillä jos halkaisija on eri, niin on silloin myös vierintäkehä.
                Ei välttämättä. Tässä hyvä avaus asialle:
                Renkaiden vierintäkehät - BTCF Forum
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1889
                  • Turku

                  #38
                  Originally posted by Tommix View Post

                  Ei välttämättä. Tässä hyvä avaus asialle:
                  Renkaiden vierintäkehät - BTCF Forum
                  Eikös tuossa keskustelussa ole kuitenkin kyse lähinnä standardin mukaisista toleransseista? Ts. ei kannata sekarengastaa. Ja silloinkin se renkaan ulkohalkaisija on ihan tarkan laskentakaavan mukaan tietyssä suhteessa laskennalliseen vierintäkehään, joka sitten olosuhteista riippuen voi vaihdella (esim. nopeuden mukaan). Ja jos olosuhteet ovat samat kaikilla renkailla - miksei olisi - niin silloin kaikki muuttuvat (vierintäkehä ja halkaisija) samassa suhteessa. Vai ymmärsinkö jotain väärin?
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎