Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11098
    • Oulu

    #46
    Originally posted by EMP View Post
    Ecun pinniluetteloiden mukaan pin7 olisi maa maffille ja pinni 8 maffin singnaali sisään.
    Mihin tuo maffin pin1 johto menee?
    Se on maa piuha. Sama maa mikä menee ecu:llekkin. Ei ole samassa potentiaalissa kuin pin7 eli musta johto.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • -TT
      Bimmer Rookie
      • Dec 2010
      • 192
      • Oulu

      #47
      Originally posted by Pazi88 View Post
      Laitakko linkin tähän ihan mielenkiinnosta?

      Mielenkiinnosta vielä TU koneen MAF, jossa yks piuha vähemmän.

      :think
      Onko tuolla sisällä muka potenttiometri??? Kuvassa "9" vastus näyttäis säädettävältä
      Coupe :think
      sigpic

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11098
        • Oulu

        #48
        Originally posted by -TT View Post
        Onko tuolla sisällä muka potenttiometri??? Kuvassa "9" vastus näyttäis säädettävältä
        Merkannee itse MAF:n muuttuvaa vastusta.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          #49
          Aika paljon on mutua kuumalanka/filmi IMM:n toiminnasta. Laitetaan lyhyt selitys laitteen toiminnasta niin ei tarvitse arvailla niin paljon:

          "Kuumalankamallinen ilmamassamittari on pieni putkenpätkä, jonka läpi menee kuumalanka tai -filmi. Filmin lämpötila pidetään vakiona sähkövirran avulla. Ilma kulkiessa putken läpi, kuumalanka pyrkii jäähtymään, jolloin filmin läpi kulkevaa sähkövirtaa pitää lisätä. Tästä saadaan selville kuinka paljon ilmaa on virrannut moottoriin putken läpi. Ilman lämpötilan ja kosteuden vaikutus otetaan myös huomioon, koska myös ne vaikuttavat kuumalangan lämpötilaan. Joissakin autoissa on MAF:n yhteyteen asennettu anturi joka mittaa imuilman lämpötilaa (intake air temperature sensor lyh. IAT)."

          Tämä on tuolta lainattu: http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmamäärämittari

          Toisinsanoen sen laitteen sisällä on elektroniikka joka muuttaa kuumalanka/filmin tuottaman virta-arvon jännitearvoksi. Sitä kuvaa tuo vahvistin-symboli kytkentäkaavoissa.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • Juho_
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2016
            • 1064
            • Suomi

            #50
            M50B25NV ja M50B20 imukanavat.
            33/30,5mm | 30/27mm venttiilit.

            Imukanavien halkaisijat (kun venttiilien omat kanavat selvästi erillään):
            M50B25: n. 26mm | M50B20: n. 24mm

            Pipemax (yhden kanavan pinta-alan saa, kun jakaa ilmoitetun pinta-alan kahdella)
            Code:
            2,4939 Liters @ 6000 RPM with 105,00 % Volumetric Efficiency PerCent
            
            Required Intake  Flow L/S @ 7 kPa =  56,0 to 59,3 at 6,420 MM Valve Lift
            Required Exhaust Flow L/S @ 7 kPa =  49,2 to 53,3 at 5,623 MM Valve Lift
            
            600 RPM/Sec Dyno Test	Lowest		Low		Average		Best
            Peak KiloWatts     	128,6		131,3		133,0		134,7
            Peak Torque Ntn-Meter 	225,8		231,7		234,7		237,7
            
            Kilowatts per Liter   	51,6		52,7		53,3		54,0
            Torque N/M per Liter  	90,5		92,9		94,1		95,3
            BMEP in kPa           	1137,8		1167,7		1182,7		1197,6
            Carb L/S at 38.1 MM Hg	131		146		153		160
            
            Recommended  Intake Valve Lift to prevent Choke = 6,420 MM Lift @ 6000 RPM
            Recommended Exhaust Valve Lift to prevent Choke = 5,623 MM Lift @ 6000 RPM
               Recommended          Minimum   Normal   Maximum    Time-Area-Duration Lifts
               Intake Valve Lift  = 5,9618   6,4205  7,9100   8,4985  8,9574  9,4163
               Exhaust Valve Lift = 5,2209   5,6235  6,5907   7,4126  7,7759  8,1391
            IntOpen= -3,50	IntClose= 20,50		ExhOpen= 30,50	ExhClose= -25,50
            Intake Duration @ 1.27  = 197,00	Exhaust Duration @ 1.27 = 185,00
            Intake CenterLine   = 102,00		Exhaust CenterLine  = 118,00
            Compression Duration= 159,50		Power Duration      = 149,50
            OverLap Duration = -29,00		Lobe Center Angle (LCA)= 110,00
            Camshaft Advanced = 8,00 degrees 	Cylinder Firing Interval= 120 degrees
            
                    -------  Operating RPM Ranges of various Components  ------- 
            Best estimate RPM operating range from all Components   = 4394 to 6394
            Intake Flow CFM @ 7 kPa   RPM Range from Flow CFM only  = 3992 to 5992
            Intake and Exhaust Systems operating RPM Range          = 5155 to 7155
            Intake and Exhaust Time-Area operating RPM Range        = 4982 to 6982
            Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 5684 to 7684
            Intake  Valve Curtain Time-Area at 9,703 Lift RPM Range = 7067 to 9067
            Exhaust Valve Curtain Time-Area at 8,788 Lift RPM Range = 7377 to 9377
            
            Intake Valve Close RPM = 7339		 Exhaust Valve Open RPM = 8719
            Intake System RPM = 6891		 Exhaust System RPM = 7419
            Intake Time-Area RPM = 6850		 Exhaust Time-Area RPM = 7114
            Intake Mach Z-Factor = 0,321179		 Exhaust Mach Z-Factor = 0,383530
            Intake Z-Factor Lift = 6,492356	 Exhaust Z-Factor Lift = 5,106999
            
            Curtain Area -to- Valve Area Convergence  Intake Valve Lift MM= 8,249
            Curtain Area -to- Valve Area Convergence Exhaust Valve Lift MM= 7,626
            
            Target EGT= 737,9 degrees C at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
            Octane (R+M)/2  Method  = 93,9 to 95,0  Octane required range
            Air Standard Efficiency = 60,73551 % for 10,000:1 Compression Ratio
            
                         -------  Piston Motion Data  -------
            Average Piston Speed         (M/S)= 15,0012 in Meters per Second
            Maximum Piston Speed         (M/S)= 24,4608 occurs at 75,47854 Degrees ATDC
            Piston Depth at 75,4785 degree ATDC= 33,07272 MM  Cylinder Volume= 183,3 CC
            Maximum TDC Rod Tension     GForce= 1929,1619 G's
            Maximum BDC Rod Compression GForce= 1090,3464 G's
            
                ( Metric  Units )                    ( per each Valve Sq.CM area )
            Engine Size Liters   = 2,4939		Intake Valve Net Area    = 8,164
            CC  per Cylinder     = 415,645		Intake Valve Dia. Area   = 8,550
            Rod/Stroke Ratio     = 1,800		Intake Valve Stem Area   = 0,386
            Bore/Stroke Ratio    = 1,120		Exhaust Valve Net Area   = 6,923
            Int Valve/Bore Ratio = 0,786		Exhaust Valve Dia. Area  = 7,309
            Exh Valve/Bore Ratio = 0,726		Exhaust Valve Stem Area  = 0,386
            Exh/Int Valve Ratio  = 0,925		Exh/Int Valve Area Ratio = 5,515
            Intake Valve L/D Ratio= ,294		Exhaust Valve L/D Ratio= ,288
            L/S/Sq.CM = 3,275 to 3,468		L/S/Sq.CM = 3,475 to 3,542
            
            Intake Valve Margin CC's		Exhaust Valve Margin CC's
            1.00 CC = 0,0460			1.00 CC = 0,0539
            0.50 CC = 0,0230			0.50 CC = 0,0269
            0.25 CC = 0,0115			0.25 CC = 0,0135
            0.10 CC = 0,0046			0.10 CC = 0,0054
            
            - Induction System Tuned Lengths MM- ( Cylinder Head Port + Manifold Runner )
            1st Harmonic= 731,747 (usually this Length is never used)
            2nd Harmonic= 415,316 (some Sprint Engines and Factory OEM's w/Injectors)
            3rd Harmonic= 289,946 (ProStock or Comp SheetMetal Intake • best overall HP )
            4th Harmonic= 228,212 (Single-plane Intakes , less Peak Torque • good HP )
            5th Harmonic= 185,162 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
            6th Harmonic= 155,777 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
            7th Harmonic= 134,444 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
            8th Harmonic= 118,248 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
                Note> 2nd and 3rd Harmonics typically create the most Peak Torque
                      4th Harmonic is used to package Induction System underneath Hood
            
            Plenum Runner Minimum Recommended Entry Area = 8,165 to 9,186 Sq.CM
            Plenum Runner Average Recommended Entry Area = 9,388 Sq.CM
            Plenum Runner Maximum Recommended Entry Area = 9,590 to 11,348 Sq.CM
            
            Minimum Plenum Volume CC = 349,2  ( typically for Single-Plane Intakes )
            Minimum Plenum Volume Liter= 0,3492   ( typically for Single-Plane Intakes )
            Maximum Plenum Volume CC = 2493,9   ( typically for Tunnel Ram Intakes )
            Maximum Plenum Volume Liter= 2,494   ( typically for Tunnel Ram Intakes )
            
             ---  Cross-Sectional Areas at various  Intake Port Velocities (@ 7 kPa) ---
            27,839 MPS at Intake Valve Curtain Area= 21,063 Sq.CM.  at 9,703 Lift
            32,747 MPS at Intake Valve OD Area and at Convergence Lift = 8,249 MM
            40,428 MPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 13,851 Sq.CM.
               --- 6000 RPM  Intake Cross-sectional areas in Square CentiMeters ---
            106.680 MPS  CSA= 5,245 Port has Sonic-Choke with HP Loss ( too fast MPS )
            100.584 MPS  CSA= 5,567 Port may have Sonic-Choke with HP Loss (too fast MPS)
             94.793 MPS  CSA= 5,907 Highest useable Port velocity ( possible HP loss )
             91.440 MPS  CSA= 6,124 Smallest Port CSA ( Hi Velocity MPS • good TQ and HP)
             86.868 MPS  CSA= 6,446 Smallest Port CSA ( very good TQ and HP combination )
             79.248 MPS  CSA= 7,066 Recommended average Intake Port CSA • good TQ and HP
             76.200 MPS  CSA= 7,349 Largest recommended average Intake Port CSA • good HP
             73.152 MPS  CSA= 7,655 Largest recommended average Intake Port CSA • less TQ
             71.628 MPS  CSA= 7,818 Largest recommended Intake Port Gasket Entry CSA
             68.885 MPS  CSA= 8,165 Largest Intake Port Gasket Entry CSA ( Slow MPS )
             65.532 MPS  CSA= 8,545 Possible Torque Loss with Reversion ( Slow MPS )
             64.008 MPS  CSA= 8,749 Torque Loss + Reversion possibility ( too slow MPS )
             60.960 MPS  CSA= 9,186 Torque Loss + Reversion possibility ( too slow MPS )
                Note : these are calculated average Port cross-sectional areas and MPS
            
             ---  Cross-Sectional Areas at various Exhaust Port Velocities (@ 7 kPa) ---
            29,225 MPS at Exhaust Valve Curtain Area= 19,474 Sq.CM.  at 8,788 Lift
            33,678 MPS at Exhaust Valve OD Area and at Convergence Lift = 7,626 MM
            41,578 MPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 11,840 Sq.CM.
               --- 6000 RPM  Exhaust Cross-sectional areas in Square CentiMeters ---
            132.588 MPS  CSA= 3,713 Sonic Choke at Throat Area (too fast MPS velocity)
            115.824 MPS  CSA= 4,250 Sonic Choke at Throat Area (possibly too fast MPS)
            106.680 MPS  CSA= 4,611 Exhaust Port has Sonic-Choke with HP Loss (too fast)
            100.584 MPS  CSA= 4,894 Exhaust Port has Sonic-Choke with HP Loss (too fast)
             94.793 MPS  CSA= 5,193 smallest Exhaust Port ( very high velocity MPS )
             91.440 MPS  CSA= 5,384 smallest recommended Exhaust Port (Hi velocity)
             86.868 MPS  CSA= 5,667 smallest recommended Exhaust Port (Hi velocity)
             80.772 MPS  CSA= 6,095 Recommended average Exhaust Port CSA
             76.200 MPS  CSA= 6,461 Recommended average Exhaust Port gasket area
             73.152 MPS  CSA= 6,730 Recommended largest Exhaust Port gasket area
             68.580 MPS  CSA= 7,178 Largest Exhaust Port Exit gasket area (Slow MPS)
             64.008 MPS  CSA= 7,691 Largest Exhaust Port Exit gasket area (Slow MPS)
             57.912 MPS  CSA= 8,501 Torque Loss + Reversion + Scavenging loss (Slow)
             54.864 MPS  CSA= 8,973 Torque Loss + Reversion + Scavenging loss (Slow)
                Note : these are calculated average Port cross-sectional areas and MPS
            
            Valve	Intake	Exhaust	Curtain Area	Cross-Sect Area        Minimum Flow
            Lift	Choke	Choke	Square CM	85,3MPS  85,3MPS         L/S @ 7 kPa
             MM	RPM	RPM	Intake	Exhaust	Intake	Exhaust		 Int	 Exh
            1,270	1187	1355	2,633	2,434	1,298	1,141		11,1	9,7
            1,905	1780	2033	3,949	3,651	1,947	1,712		16,6	14,6
            2,540	2374	2710	5,266	4,868	2,596	2,282		22,2	19,5
            3,175	2967	3388	6,582	6,086	3,245	2,853		27,7	24,3
            3,810	3560	4065	7,899	7,303	3,894	3,423		33,2	29,2
            4,445	4154	4743	9,215	8,520	4,543	3,994		38,8	34,1
            5,080	4747	5420	10,531	9,737	5,192	4,564		44,3	39,0
            5,715	5341	6098	11,848	10,954	5,840	5,135		49,8	43,8
            6,350	5934	6775	13,164	12,171	6,489	5,705		55,4	48,7
            6,985	6528	7453	14,481	13,388	7,138	6,276		60,9	53,6
            7,620	7121	8130	15,797	14,605	7,787	6,846		66,5	58,4
            8,255	7714	8808	17,114	15,822	8,436	7,417		72,0	63,3
            8,890	8308	9485	18,430	17,040	9,085	7,987		77,5	68,2
            9,525	8901	10163	19,746	18,257	9,734	8,558		83,1	73,0
            10,160	9495	10840	21,063	19,474	10,383	9,128		88,6	77,9
            
            L/S = Liters per Second   CM = CentiMeters   kPa = KiloPascals
            MM = MilliMeters   M/S = Meters per Second   Square CM = Square CentiMeters
            MPS = Meters per Second   CC = Cubic CentiMeters   CSA = Cross-sectional Area
            Käytetyt arvot löytyy alta löytyvästä kuvasta. (varmasti on pieniä virheitä joissakin tiedoissa, mut nyt ne ei ole pääasia).
            Vakio M50B25NV konetta käytetty esimerkkinä.

            Jos jollain pyörii irtonaisena M50Bxx imusarja, niin siitä olisi mielenkiintoista saada runnerien pinta-ala (yhden) ja pituus.
            Mahdollisesti myös imusarjan tilavuus, jos mittaus onnistuu.
            Attached Files
            Last edited by Juho_; 06-01-2017, 15:28.
            YouTube
            Instagram // Juhon Moottoripaja

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11098
              • Oulu

              #51
              Skarpa! Oliko sulla ne sun laskelmat jossain, missä laskit puristuksia eri mäntä yms. yhdistelmillä m54b30 kampuralle? Vihdoin ja viimein sain ilmeisesti sellaisen hommattua, niin nyt haaveissa olis korkeapuristeinen 3 litranen kone noilla m52 männillä.

              Sit toisenlaista asiaa, niin tuo minun pätkimisongelma ei ole ratkennut. Kokeilin kikkailla noilla vastuksilla, mutta en vielä saanut pelittään loogisesti. Mut sen verran kuitenkin selvis, että tuo ruiskutusajan sekoilu ei lopu, vaikkei ilmamäärä menekkään tappiin. Myöskään naukkiksen ehdotus, että nostaa bensakarttaa siitä kohdalta, jossa MAF menee tappiin ei auta, vaan pätkii vielä pahemmin. Tuli mieleen että meneekö tossa nyt suuttimet tappiin, jolloin ms41 sekoaa/lyö jotain suojaa päälle. Varsinaista pulssin leveyttä tosta ei saa pihalle, niin tätä ei logeista voi varmistaa.

              Mut tuohon ongelmaa ja mahdollista tulevaa korkeapuristeista re85 konetta varten hommasin sit tämmösen setin ebaystä. Ei ollu kuin 70 taalaa hintaa ja jossain ls-koneessa nuo on ollu kiinni.


              Ovat siis turbovolvon suuttimet (bosch 0280150830), joille luvataan tuottoa tyyliin 350cc/min vähän riippuen lähteestä. Bosch ei ilmeisesti ilmoita suutintensa tuottoa cc/min vaan g/min. Noille boschin ilmoittama luku on 261g/min/3bar ja käsittääkseni m52b28 vakioiden pinkkien tuotto 150,0g/min/3bar. Nuo vaikutti kaikkein luotettavimmalta tiedolta, niin tein tuon perusteella uudet bensakartat. Eli pitäs enään vaan lyödä kiinni ja uus softa sisään. Pitää laittaa kartat tarjolle tänne sit kun saan hienosäädettyä, jos joku muu laittaa kans samanlaiset suuttimet.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Skarpa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 3406
                • Kotka

                #52
                Originally posted by Pazi88 View Post
                Skarpa! Oliko sulla ne sun laskelmat jossain, missä laskit puristuksia eri mäntä yms. yhdistelmillä m54b30 kampuralle? Vihdoin ja viimein sain ilmeisesti sellaisen hommattua, niin nyt haaveissa olis korkeapuristeinen 3 litranen kone noilla m52 männillä.

                Sit toisenlaista asiaa, niin tuo minun pätkimisongelma ei ole ratkennut. Kokeilin kikkailla noilla vastuksilla, mutta en vielä saanut pelittään loogisesti. Mut sen verran kuitenkin selvis, että tuo ruiskutusajan sekoilu ei lopu, vaikkei ilmamäärä menekkään tappiin. Myöskään naukkiksen ehdotus, että nostaa bensakarttaa siitä kohdalta, jossa MAF menee tappiin ei auta, vaan pätkii vielä pahemmin. Tuli mieleen että meneekö tossa nyt suuttimet tappiin, jolloin ms41 sekoaa/lyö jotain suojaa päälle. Varsinaista pulssin leveyttä tosta ei saa pihalle, niin tätä ei logeista voi varmistaa.

                Mut tuohon ongelmaa ja mahdollista tulevaa korkeapuristeista re85 konetta varten hommasin sit tämmösen setin ebaystä.
                Taulukko löytyy täältä:
                Store photos and docs online. Access them from any PC, Mac or phone. Create and work together on Word, Excel or PowerPoint documents.

                Linkki ei anna muokkausoikeutta, mutta taulukon voi ladata omalle koneelle, jolloin pääsee temmeltämään niin paljon kuin lystää. Kattelin, että M52 männät tuottaisi paljeraoksi 0,2mm ja puristussuhteeksi tasan 15 vakiopahvilla. Kai se etanolilla pelaa. Venttiilikoloja saattanee joutua vähän suurentamaan, mikä karvan verran laskee puristussuhdetta.

                Pitänee oma kone kasata suoraan S50B32 suuttimilla, niin tietää, että piisaa.
                Last edited by Skarpa; 13-01-2017, 15:21.
                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                E30 Armo "330i"

                Comment

                • Matuh
                  BTCF Member
                  • Apr 2013
                  • 3702
                  • Kouvola

                  #53
                  Originally posted by Skarpa View Post
                  Taulukko löytyy täältä:
                  Store photos and docs online. Access them from any PC, Mac or phone. Create and work together on Word, Excel or PowerPoint documents.

                  Linkki ei anna muokkausoikeutta, mutta taulukon voi ladata omalle koneelle, jolloin pääsee temmeltämään niin paljon kuin lystää. Kattelin, että M52 männät tuottaisi paljeraoksi 0,2mm ja puristussuhteeksi tasan 15 vakiopahvilla. Kai se etanolilla pelaa. Venttiilikoloja saattanee joutua vähän suurentamaan, mikä karvan verran laskee puristussuhdetta.

                  Pitänee oma kone kasata suoraan S50B32 suuttimilla, niin tietää, että piisaa.
                  M50B25tu mänillä sais enenmmän mutta ottaakin sitten jo kanteen kiinni kun nuo ovat korkeammat kuin M52b28 koneellisen, ohan se sorvi keksitty kyllä
                  E36 328i M50B30 turbo
                  Skoda vRS
                  Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                  Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                  EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11098
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by Skarpa View Post
                    Taulukko löytyy täältä:
                    Store photos and docs online. Access them from any PC, Mac or phone. Create and work together on Word, Excel or PowerPoint documents.

                    Linkki ei anna muokkausoikeutta, mutta taulukon voi ladata omalle koneelle, jolloin pääsee temmeltämään niin paljon kuin lystää. Kattelin, että M52 männät tuottaisi paljeraoksi 0,2mm ja puristussuhteeksi tasan 15 vakiopahvilla. Kai se etanolilla pelaa. Venttiilikoloja saattanee joutua vähän suurentamaan, mikä karvan verran laskee puristussuhdetta.

                    Pitänee oma kone kasata suoraan S50B32 suuttimilla, niin tietää, että piisaa.
                    Ok kiitos. Muistelin et purkat ois ollu vähän miedommat 13 luokkaa, mit se oli vissiin sit jollain eri pahvilla. Noh onneksi on noita lohkoja,mäntiä romu kansia yms. niin pääsee hahmotteleen setupin ennen varsinaisen koneen purkua.

                    Nuo s52b32 suuttimet virtaa ilmaisesti 191,1g/min/3bar jolloin ne virtaa karvan vajaa 30% enemmän mitä vakiot. En muista meinaatko ajaa viinalla vai et, mut jos meinaat, niin pieneksi käyvät viritettäessä jos vakio bensanpaineet.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3406
                      • Kotka

                      #55
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Ok kiitos. Muistelin et purkat ois ollu vähän miedommat 13 luokkaa, mit se oli vissiin sit jollain eri pahvilla. Noh onneksi on noita lohkoja,mäntiä romu kansia yms. niin pääsee hahmotteleen setupin ennen varsinaisen koneen purkua.

                      Nuo s52b32 suuttimet virtaa ilmaisesti 191,1g/min/3bar jolloin ne virtaa karvan vajaa 30% enemmän mitä vakiot. En muista meinaatko ajaa viinalla vai et, mut jos meinaat, niin pieneksi käyvät viritettäessä jos vakio bensanpaineet.
                      5cc venttiilikoloilla puristussuhde putoaa jo 13 korville. Oon päivittänyt ja tarkentanut vähän tota taulukkoa ajan myötä. Jossain vaiheessa mulla oli selkeästi liian isot venttiilikolot arvattu vakiomäntiin. Omaan koneeseen oli Ihan 98 suunnitelmissa.
                      Last edited by Skarpa; 13-01-2017, 16:28.
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3406
                        • Kotka

                        #56
                        Tossa kun noita laskeskelin, niin tuli mieleen combo, joka varmaan toimis B28 korkeavireisemmässä koneessa.

                        M54B30 männät, 140 mm kiertokanget, vakio kansipahvi:
                        Staattinen puristussuhde 11,89 paljerako 1,5mm

                        Kankisuhde pikkasen parempi kuin vakio B28:ssa ja puristusta reilusti lisää ilman kannen tai lohkon höyläystä.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          #57
                          Originally posted by Skarpa View Post
                          Tossa kun noita laskeskelin, niin tuli mieleen combo, joka varmaan toimis B28 korkeavireisemmässä koneessa.

                          M54B30 männät, 140 mm kiertokanget, vakio kansipahvi:
                          Staattinen puristussuhde 11,89 paljerako 1,5mm

                          Kankisuhde pikkasen parempi kuin vakio B28:ssa ja puristusta reilusti lisää ilman kannen tai lohkon höyläystä.
                          Lohkosta höyläisi reilun puoli milliä pois ja paljealue ois vajaassa millissä joka kaiketi parempi, niin rutut nousisi jotain 12.7:1 :think
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • Busch
                            BTCF Member
                            • Sep 2011
                            • 271
                            • Seinäjoki/Lapua

                            #58
                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Ok kiitos. Muistelin et purkat ois ollu vähän miedommat 13 luokkaa, mit se oli vissiin sit jollain eri pahvilla. Noh onneksi on noita lohkoja,mäntiä romu kansia yms. niin pääsee hahmotteleen setupin ennen varsinaisen koneen purkua.

                            Nuo s52b32 suuttimet virtaa ilmaisesti 191,1g/min/3bar jolloin ne virtaa karvan vajaa 30% enemmän mitä vakiot. En muista meinaatko ajaa viinalla vai et, mut jos meinaat, niin pieneksi käyvät viritettäessä jos vakio bensanpaineet.
                            Noissa m50/m52/s50us on järjestänsä 3.5bar paineensäätimet? ja s50b30 on 3bar paineensäädin ja sitte taas s50b32 on 5bar paineensäädin. S52 ei realoem näyttänyt paineensäädintä ollenkaan?

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16437
                              • Asikkala

                              #59
                              Originally posted by Busch View Post
                              S52 ei realoem näyttänyt paineensäädintä ollenkaan?
                              Suodattimen sisään rakennettu (?)

                              Comment

                              • Freak
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2003
                                • 2545
                                • .

                                #60
                                Originally posted by bemmeri View Post
                                Lohkosta höyläisi reilun puoli milliä pois ja paljealue ois vajaassa millissä joka kaiketi parempi, niin rutut nousisi jotain 12.7:1 :think
                                Onnistuuko alulohkon höyläys putkien pinnoitteen puolesta? Parempi olisi matalempi tiiviste, kalliimpi ratkaisu toki.
                                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                                Vanha Uuden liiton mies...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎