Originally posted by EMP
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M52B28 Viritys ym Haaveilutopic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
-
-
Originally posted by -TT View PostOnko tuolla sisällä muka potenttiometri??? Kuvassa "9" vastus näyttäis säädettävältä
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Aika paljon on mutua kuumalanka/filmi IMM:n toiminnasta. Laitetaan lyhyt selitys laitteen toiminnasta niin ei tarvitse arvailla niin paljon:
"Kuumalankamallinen ilmamassamittari on pieni putkenpätkä, jonka läpi menee kuumalanka tai -filmi. Filmin lämpötila pidetään vakiona sähkövirran avulla. Ilma kulkiessa putken läpi, kuumalanka pyrkii jäähtymään, jolloin filmin läpi kulkevaa sähkövirtaa pitää lisätä. Tästä saadaan selville kuinka paljon ilmaa on virrannut moottoriin putken läpi. Ilman lämpötilan ja kosteuden vaikutus otetaan myös huomioon, koska myös ne vaikuttavat kuumalangan lämpötilaan. Joissakin autoissa on MAF:n yhteyteen asennettu anturi joka mittaa imuilman lämpötilaa (intake air temperature sensor lyh. IAT)."
Tämä on tuolta lainattu: http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmamäärämittari
Toisinsanoen sen laitteen sisällä on elektroniikka joka muuttaa kuumalanka/filmin tuottaman virta-arvon jännitearvoksi. Sitä kuvaa tuo vahvistin-symboli kytkentäkaavoissa.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
M50B25NV ja M50B20 imukanavat.
33/30,5mm | 30/27mm venttiilit.
Imukanavien halkaisijat (kun venttiilien omat kanavat selvästi erillään):
M50B25: n. 26mm | M50B20: n. 24mm
Pipemax (yhden kanavan pinta-alan saa, kun jakaa ilmoitetun pinta-alan kahdella)
Code:2,4939 Liters @ 6000 RPM with 105,00 % Volumetric Efficiency PerCent Required Intake Flow L/S @ 7 kPa = 56,0 to 59,3 at 6,420 MM Valve Lift Required Exhaust Flow L/S @ 7 kPa = 49,2 to 53,3 at 5,623 MM Valve Lift 600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best Peak KiloWatts 128,6 131,3 133,0 134,7 Peak Torque Ntn-Meter 225,8 231,7 234,7 237,7 Kilowatts per Liter 51,6 52,7 53,3 54,0 Torque N/M per Liter 90,5 92,9 94,1 95,3 BMEP in kPa 1137,8 1167,7 1182,7 1197,6 Carb L/S at 38.1 MM Hg 131 146 153 160 Recommended Intake Valve Lift to prevent Choke = 6,420 MM Lift @ 6000 RPM Recommended Exhaust Valve Lift to prevent Choke = 5,623 MM Lift @ 6000 RPM Recommended Minimum Normal Maximum Time-Area-Duration Lifts Intake Valve Lift = 5,9618 6,4205 7,9100 8,4985 8,9574 9,4163 Exhaust Valve Lift = 5,2209 5,6235 6,5907 7,4126 7,7759 8,1391 IntOpen= -3,50 IntClose= 20,50 ExhOpen= 30,50 ExhClose= -25,50 Intake Duration @ 1.27 = 197,00 Exhaust Duration @ 1.27 = 185,00 Intake CenterLine = 102,00 Exhaust CenterLine = 118,00 Compression Duration= 159,50 Power Duration = 149,50 OverLap Duration = -29,00 Lobe Center Angle (LCA)= 110,00 Camshaft Advanced = 8,00 degrees Cylinder Firing Interval= 120 degrees ------- Operating RPM Ranges of various Components ------- Best estimate RPM operating range from all Components = 4394 to 6394 Intake Flow CFM @ 7 kPa RPM Range from Flow CFM only = 3992 to 5992 Intake and Exhaust Systems operating RPM Range = 5155 to 7155 Intake and Exhaust Time-Area operating RPM Range = 4982 to 6982 Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 5684 to 7684 Intake Valve Curtain Time-Area at 9,703 Lift RPM Range = 7067 to 9067 Exhaust Valve Curtain Time-Area at 8,788 Lift RPM Range = 7377 to 9377 Intake Valve Close RPM = 7339 Exhaust Valve Open RPM = 8719 Intake System RPM = 6891 Exhaust System RPM = 7419 Intake Time-Area RPM = 6850 Exhaust Time-Area RPM = 7114 Intake Mach Z-Factor = 0,321179 Exhaust Mach Z-Factor = 0,383530 Intake Z-Factor Lift = 6,492356 Exhaust Z-Factor Lift = 5,106999 Curtain Area -to- Valve Area Convergence Intake Valve Lift MM= 8,249 Curtain Area -to- Valve Area Convergence Exhaust Valve Lift MM= 7,626 Target EGT= 737,9 degrees C at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test Octane (R+M)/2 Method = 93,9 to 95,0 Octane required range Air Standard Efficiency = 60,73551 % for 10,000:1 Compression Ratio ------- Piston Motion Data ------- Average Piston Speed (M/S)= 15,0012 in Meters per Second Maximum Piston Speed (M/S)= 24,4608 occurs at 75,47854 Degrees ATDC Piston Depth at 75,4785 degree ATDC= 33,07272 MM Cylinder Volume= 183,3 CC Maximum TDC Rod Tension GForce= 1929,1619 G's Maximum BDC Rod Compression GForce= 1090,3464 G's ( Metric Units ) ( per each Valve Sq.CM area ) Engine Size Liters = 2,4939 Intake Valve Net Area = 8,164 CC per Cylinder = 415,645 Intake Valve Dia. Area = 8,550 Rod/Stroke Ratio = 1,800 Intake Valve Stem Area = 0,386 Bore/Stroke Ratio = 1,120 Exhaust Valve Net Area = 6,923 Int Valve/Bore Ratio = 0,786 Exhaust Valve Dia. Area = 7,309 Exh Valve/Bore Ratio = 0,726 Exhaust Valve Stem Area = 0,386 Exh/Int Valve Ratio = 0,925 Exh/Int Valve Area Ratio = 5,515 Intake Valve L/D Ratio= ,294 Exhaust Valve L/D Ratio= ,288 L/S/Sq.CM = 3,275 to 3,468 L/S/Sq.CM = 3,475 to 3,542 Intake Valve Margin CC's Exhaust Valve Margin CC's 1.00 CC = 0,0460 1.00 CC = 0,0539 0.50 CC = 0,0230 0.50 CC = 0,0269 0.25 CC = 0,0115 0.25 CC = 0,0135 0.10 CC = 0,0046 0.10 CC = 0,0054 - Induction System Tuned Lengths MM- ( Cylinder Head Port + Manifold Runner ) 1st Harmonic= 731,747 (usually this Length is never used) 2nd Harmonic= 415,316 (some Sprint Engines and Factory OEM's w/Injectors) 3rd Harmonic= 289,946 (ProStock or Comp SheetMetal Intake • best overall HP ) 4th Harmonic= 228,212 (Single-plane Intakes , less Peak Torque • good HP ) 5th Harmonic= 185,162 (Torque is reduced, even though Tuned Length) 6th Harmonic= 155,777 (Torque is reduced, even though Tuned Length) 7th Harmonic= 134,444 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length) 8th Harmonic= 118,248 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length) Note> 2nd and 3rd Harmonics typically create the most Peak Torque 4th Harmonic is used to package Induction System underneath Hood Plenum Runner Minimum Recommended Entry Area = 8,165 to 9,186 Sq.CM Plenum Runner Average Recommended Entry Area = 9,388 Sq.CM Plenum Runner Maximum Recommended Entry Area = 9,590 to 11,348 Sq.CM Minimum Plenum Volume CC = 349,2 ( typically for Single-Plane Intakes ) Minimum Plenum Volume Liter= 0,3492 ( typically for Single-Plane Intakes ) Maximum Plenum Volume CC = 2493,9 ( typically for Tunnel Ram Intakes ) Maximum Plenum Volume Liter= 2,494 ( typically for Tunnel Ram Intakes ) --- Cross-Sectional Areas at various Intake Port Velocities (@ 7 kPa) --- 27,839 MPS at Intake Valve Curtain Area= 21,063 Sq.CM. at 9,703 Lift 32,747 MPS at Intake Valve OD Area and at Convergence Lift = 8,249 MM 40,428 MPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 13,851 Sq.CM. --- 6000 RPM Intake Cross-sectional areas in Square CentiMeters --- 106.680 MPS CSA= 5,245 Port has Sonic-Choke with HP Loss ( too fast MPS ) 100.584 MPS CSA= 5,567 Port may have Sonic-Choke with HP Loss (too fast MPS) 94.793 MPS CSA= 5,907 Highest useable Port velocity ( possible HP loss ) 91.440 MPS CSA= 6,124 Smallest Port CSA ( Hi Velocity MPS • good TQ and HP) 86.868 MPS CSA= 6,446 Smallest Port CSA ( very good TQ and HP combination ) 79.248 MPS CSA= 7,066 Recommended average Intake Port CSA • good TQ and HP 76.200 MPS CSA= 7,349 Largest recommended average Intake Port CSA • good HP 73.152 MPS CSA= 7,655 Largest recommended average Intake Port CSA • less TQ 71.628 MPS CSA= 7,818 Largest recommended Intake Port Gasket Entry CSA 68.885 MPS CSA= 8,165 Largest Intake Port Gasket Entry CSA ( Slow MPS ) 65.532 MPS CSA= 8,545 Possible Torque Loss with Reversion ( Slow MPS ) 64.008 MPS CSA= 8,749 Torque Loss + Reversion possibility ( too slow MPS ) 60.960 MPS CSA= 9,186 Torque Loss + Reversion possibility ( too slow MPS ) Note : these are calculated average Port cross-sectional areas and MPS --- Cross-Sectional Areas at various Exhaust Port Velocities (@ 7 kPa) --- 29,225 MPS at Exhaust Valve Curtain Area= 19,474 Sq.CM. at 8,788 Lift 33,678 MPS at Exhaust Valve OD Area and at Convergence Lift = 7,626 MM 41,578 MPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 11,840 Sq.CM. --- 6000 RPM Exhaust Cross-sectional areas in Square CentiMeters --- 132.588 MPS CSA= 3,713 Sonic Choke at Throat Area (too fast MPS velocity) 115.824 MPS CSA= 4,250 Sonic Choke at Throat Area (possibly too fast MPS) 106.680 MPS CSA= 4,611 Exhaust Port has Sonic-Choke with HP Loss (too fast) 100.584 MPS CSA= 4,894 Exhaust Port has Sonic-Choke with HP Loss (too fast) 94.793 MPS CSA= 5,193 smallest Exhaust Port ( very high velocity MPS ) 91.440 MPS CSA= 5,384 smallest recommended Exhaust Port (Hi velocity) 86.868 MPS CSA= 5,667 smallest recommended Exhaust Port (Hi velocity) 80.772 MPS CSA= 6,095 Recommended average Exhaust Port CSA 76.200 MPS CSA= 6,461 Recommended average Exhaust Port gasket area 73.152 MPS CSA= 6,730 Recommended largest Exhaust Port gasket area 68.580 MPS CSA= 7,178 Largest Exhaust Port Exit gasket area (Slow MPS) 64.008 MPS CSA= 7,691 Largest Exhaust Port Exit gasket area (Slow MPS) 57.912 MPS CSA= 8,501 Torque Loss + Reversion + Scavenging loss (Slow) 54.864 MPS CSA= 8,973 Torque Loss + Reversion + Scavenging loss (Slow) Note : these are calculated average Port cross-sectional areas and MPS Valve Intake Exhaust Curtain Area Cross-Sect Area Minimum Flow Lift Choke Choke Square CM 85,3MPS 85,3MPS L/S @ 7 kPa MM RPM RPM Intake Exhaust Intake Exhaust Int Exh 1,270 1187 1355 2,633 2,434 1,298 1,141 11,1 9,7 1,905 1780 2033 3,949 3,651 1,947 1,712 16,6 14,6 2,540 2374 2710 5,266 4,868 2,596 2,282 22,2 19,5 3,175 2967 3388 6,582 6,086 3,245 2,853 27,7 24,3 3,810 3560 4065 7,899 7,303 3,894 3,423 33,2 29,2 4,445 4154 4743 9,215 8,520 4,543 3,994 38,8 34,1 5,080 4747 5420 10,531 9,737 5,192 4,564 44,3 39,0 5,715 5341 6098 11,848 10,954 5,840 5,135 49,8 43,8 6,350 5934 6775 13,164 12,171 6,489 5,705 55,4 48,7 6,985 6528 7453 14,481 13,388 7,138 6,276 60,9 53,6 7,620 7121 8130 15,797 14,605 7,787 6,846 66,5 58,4 8,255 7714 8808 17,114 15,822 8,436 7,417 72,0 63,3 8,890 8308 9485 18,430 17,040 9,085 7,987 77,5 68,2 9,525 8901 10163 19,746 18,257 9,734 8,558 83,1 73,0 10,160 9495 10840 21,063 19,474 10,383 9,128 88,6 77,9 L/S = Liters per Second CM = CentiMeters kPa = KiloPascals MM = MilliMeters M/S = Meters per Second Square CM = Square CentiMeters MPS = Meters per Second CC = Cubic CentiMeters CSA = Cross-sectional Area
Vakio M50B25NV konetta käytetty esimerkkinä.
Jos jollain pyörii irtonaisena M50Bxx imusarja, niin siitä olisi mielenkiintoista saada runnerien pinta-ala (yhden) ja pituus.
Mahdollisesti myös imusarjan tilavuus, jos mittaus onnistuu.Last edited by Juho_; 06-01-2017, 15:28.
Comment
-
-
Skarpa! Oliko sulla ne sun laskelmat jossain, missä laskit puristuksia eri mäntä yms. yhdistelmillä m54b30 kampuralle? Vihdoin ja viimein sain ilmeisesti sellaisen hommattua, niin nyt haaveissa olis korkeapuristeinen 3 litranen kone noilla m52 männillä.
Sit toisenlaista asiaa, niin tuo minun pätkimisongelma ei ole ratkennut. Kokeilin kikkailla noilla vastuksilla, mutta en vielä saanut pelittään loogisesti. Mut sen verran kuitenkin selvis, että tuo ruiskutusajan sekoilu ei lopu, vaikkei ilmamäärä menekkään tappiin. Myöskään naukkiksen ehdotus, että nostaa bensakarttaa siitä kohdalta, jossa MAF menee tappiin ei auta, vaan pätkii vielä pahemmin. Tuli mieleen että meneekö tossa nyt suuttimet tappiin, jolloin ms41 sekoaa/lyö jotain suojaa päälle. Varsinaista pulssin leveyttä tosta ei saa pihalle, niin tätä ei logeista voi varmistaa.
Mut tuohon ongelmaa ja mahdollista tulevaa korkeapuristeista re85 konetta varten hommasin sit tämmösen setin ebaystä. Ei ollu kuin 70 taalaa hintaa ja jossain ls-koneessa nuo on ollu kiinni.
Ovat siis turbovolvon suuttimet (bosch 0280150830), joille luvataan tuottoa tyyliin 350cc/min vähän riippuen lähteestä. Bosch ei ilmeisesti ilmoita suutintensa tuottoa cc/min vaan g/min. Noille boschin ilmoittama luku on 261g/min/3bar ja käsittääkseni m52b28 vakioiden pinkkien tuotto 150,0g/min/3bar. Nuo vaikutti kaikkein luotettavimmalta tiedolta, niin tein tuon perusteella uudet bensakartat. Eli pitäs enään vaan lyödä kiinni ja uus softa sisään. Pitää laittaa kartat tarjolle tänne sit kun saan hienosäädettyä, jos joku muu laittaa kans samanlaiset suuttimet.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostSkarpa! Oliko sulla ne sun laskelmat jossain, missä laskit puristuksia eri mäntä yms. yhdistelmillä m54b30 kampuralle? Vihdoin ja viimein sain ilmeisesti sellaisen hommattua, niin nyt haaveissa olis korkeapuristeinen 3 litranen kone noilla m52 männillä.
Sit toisenlaista asiaa, niin tuo minun pätkimisongelma ei ole ratkennut. Kokeilin kikkailla noilla vastuksilla, mutta en vielä saanut pelittään loogisesti. Mut sen verran kuitenkin selvis, että tuo ruiskutusajan sekoilu ei lopu, vaikkei ilmamäärä menekkään tappiin. Myöskään naukkiksen ehdotus, että nostaa bensakarttaa siitä kohdalta, jossa MAF menee tappiin ei auta, vaan pätkii vielä pahemmin. Tuli mieleen että meneekö tossa nyt suuttimet tappiin, jolloin ms41 sekoaa/lyö jotain suojaa päälle. Varsinaista pulssin leveyttä tosta ei saa pihalle, niin tätä ei logeista voi varmistaa.
Mut tuohon ongelmaa ja mahdollista tulevaa korkeapuristeista re85 konetta varten hommasin sit tämmösen setin ebaystä.
Store photos and docs online. Access them from any PC, Mac or phone. Create and work together on Word, Excel or PowerPoint documents.
Linkki ei anna muokkausoikeutta, mutta taulukon voi ladata omalle koneelle, jolloin pääsee temmeltämään niin paljon kuin lystää. Kattelin, että M52 männät tuottaisi paljeraoksi 0,2mm ja puristussuhteeksi tasan 15 vakiopahvilla. Kai se etanolilla pelaa. Venttiilikoloja saattanee joutua vähän suurentamaan, mikä karvan verran laskee puristussuhdetta.
Pitänee oma kone kasata suoraan S50B32 suuttimilla, niin tietää, että piisaa.Last edited by Skarpa; 13-01-2017, 15:21.
Comment
-
-
Originally posted by Skarpa View PostTaulukko löytyy täältä:
Store photos and docs online. Access them from any PC, Mac or phone. Create and work together on Word, Excel or PowerPoint documents.
Linkki ei anna muokkausoikeutta, mutta taulukon voi ladata omalle koneelle, jolloin pääsee temmeltämään niin paljon kuin lystää. Kattelin, että M52 männät tuottaisi paljeraoksi 0,2mm ja puristussuhteeksi tasan 15 vakiopahvilla. Kai se etanolilla pelaa. Venttiilikoloja saattanee joutua vähän suurentamaan, mikä karvan verran laskee puristussuhdetta.
Pitänee oma kone kasata suoraan S50B32 suuttimilla, niin tietää, että piisaa.E36 328i M50B30 turbo
Skoda vRS
Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu
EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91
Comment
-
-
Originally posted by Skarpa View PostTaulukko löytyy täältä:
Store photos and docs online. Access them from any PC, Mac or phone. Create and work together on Word, Excel or PowerPoint documents.
Linkki ei anna muokkausoikeutta, mutta taulukon voi ladata omalle koneelle, jolloin pääsee temmeltämään niin paljon kuin lystää. Kattelin, että M52 männät tuottaisi paljeraoksi 0,2mm ja puristussuhteeksi tasan 15 vakiopahvilla. Kai se etanolilla pelaa. Venttiilikoloja saattanee joutua vähän suurentamaan, mikä karvan verran laskee puristussuhdetta.
Pitänee oma kone kasata suoraan S50B32 suuttimilla, niin tietää, että piisaa.
Nuo s52b32 suuttimet virtaa ilmaisesti 191,1g/min/3bar jolloin ne virtaa karvan vajaa 30% enemmän mitä vakiot. En muista meinaatko ajaa viinalla vai et, mut jos meinaat, niin pieneksi käyvät viritettäessä jos vakio bensanpaineet.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostOk kiitos. Muistelin et purkat ois ollu vähän miedommat 13 luokkaa, mit se oli vissiin sit jollain eri pahvilla. Noh onneksi on noita lohkoja,mäntiä romu kansia yms. niin pääsee hahmotteleen setupin ennen varsinaisen koneen purkua.
Nuo s52b32 suuttimet virtaa ilmaisesti 191,1g/min/3bar jolloin ne virtaa karvan vajaa 30% enemmän mitä vakiot. En muista meinaatko ajaa viinalla vai et, mut jos meinaat, niin pieneksi käyvät viritettäessä jos vakio bensanpaineet.Last edited by Skarpa; 13-01-2017, 16:28.
Comment
-
-
Tossa kun noita laskeskelin, niin tuli mieleen combo, joka varmaan toimis B28 korkeavireisemmässä koneessa.
M54B30 männät, 140 mm kiertokanget, vakio kansipahvi:
Staattinen puristussuhde 11,89 paljerako 1,5mm
Kankisuhde pikkasen parempi kuin vakio B28:ssa ja puristusta reilusti lisää ilman kannen tai lohkon höyläystä.
Comment
-
-
Originally posted by Skarpa View PostTossa kun noita laskeskelin, niin tuli mieleen combo, joka varmaan toimis B28 korkeavireisemmässä koneessa.
M54B30 männät, 140 mm kiertokanget, vakio kansipahvi:
Staattinen puristussuhde 11,89 paljerako 1,5mm
Kankisuhde pikkasen parempi kuin vakio B28:ssa ja puristusta reilusti lisää ilman kannen tai lohkon höyläystä.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostOk kiitos. Muistelin et purkat ois ollu vähän miedommat 13 luokkaa, mit se oli vissiin sit jollain eri pahvilla. Noh onneksi on noita lohkoja,mäntiä romu kansia yms. niin pääsee hahmotteleen setupin ennen varsinaisen koneen purkua.
Nuo s52b32 suuttimet virtaa ilmaisesti 191,1g/min/3bar jolloin ne virtaa karvan vajaa 30% enemmän mitä vakiot. En muista meinaatko ajaa viinalla vai et, mut jos meinaat, niin pieneksi käyvät viritettäessä jos vakio bensanpaineet.
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View PostLohkosta höyläisi reilun puoli milliä pois ja paljealue ois vajaassa millissä joka kaiketi parempi, niin rutut nousisi jotain 12.7:1 :thinkEihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
Comment