Originally posted by makkis
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M52B28 Viritys ym Haaveilutopic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Haaveilin tuossa laittavani M50 vanos koneen venttiilijouset M52 koneeseen M52 nostajilla mutta hieman turhan ahdasta tuolla tosiaan tulee.
Mutta mittailimpa pikapikaan että sentin puristuksella nuo m50vanos jouset olisivat 20% jäykemmät
Jousten halkaisjathan ovat:
-vakio yläpäästä 23,8mm
-M50tu 30,30mm
Joku supertek M52 venajousi 29,65mmLast edited by Jarpeli; 09-02-2017, 23:50.
Comment
-
-
Kaverilla on käytössä noi tuplajouset pienillä M52-paininkupeilla Räsis-nickiltä tulleilla CroMo-retainereilla, eikä siinä ole tullut ainakaan ongelmia ja ajettu jo joitakin tuhansia kilometrejä. Nostimen mitta sattuu just käytössä ollessaan siihen pituuteen, että jousi ja retaineri ei ihan mene kupin sisään. Omaan koneeseen en silloin joskus uskaltanut jättää tuplajousilla pieniä kuppeja, mutta toimii näköjään.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
-
Originally posted by Jarspi View PostMutta mittailimpa pikapikaan että sentin puristuksella nuo m50vanos jouset olisivat 20% jäykemmät
Jousten halkaisjathan ovat:
-vakio yläpäästä 23,8mm
-M50tu 30,30mm
Joku supertek M52 venajousi 29,65mm
Comment
-
-
Tästähän saatiin oikein keskustelu jota olinkin vailla. Eli siis oma intressi oli että jos halvalla olisi saanut jäykemmät jouset venttiilikoneistoon
Vaikkakin täytyy myöntää että yleisillä nokilla tehoalue on jo jonkin tovin laskenut kun mennään yli 7k rpm
[/url]
Tuollainen löytyi ulkomaan sivustoltaLast edited by Jarpeli; 11-02-2017, 02:00.
Comment
-
-
Minä päädyin juuri tuon taulukon avulla m50 jousiin m52 sijasta. Toisaalta jos kierrokset rajaantuu johonkin 7200-7400 niin ei taida olla suurempaa merkitystä mitkä jouset siellä on.Nykyisin: e30 318i 2d -84 m50b28 Turbo ikuisuus projekti
e30 316 2d -85 Alpinweiss ///Mikä kiire projekti
e30 316 2d -87 Ral 6003 m50b25 "kaunokki"
300 exc -05
Myydään tavaraa Ostetaan tavaraa
EX: e30 316i 2d -89 Zinnoberrot, e30 320i m20b25 2d -89 Schwartz, e36 328i taxi -95 Cosmosschwarz, e36 325i coupe -94 Moreagrun, e36 328i toukka -95 Montrealblau, e32 735iA -91 Granitsilber metallic, e36 325i taxi -90 Lagunengruen
Comment
-
-
Ite oon tässä paininut ajatuksen kanssa että M52 Jouset ja pikkukupit vai M50 tuplajouset CrMo retskuilla 6mm varrelle.
Keveympi tuo M52 koneisto olisi huomattavasti,tosin pelaako se ahdetussa moottorissa yhtä hyvin kun toi NV tuplajousi :think
konetta pyöritellään varmaanki siellä max. 8krpm,rajottimen ajattelin laittaa 7800rpm
Pysyykö noi puol miljoonaa ajetut tynnyrijouset mukana ?:thinkE30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Jostain luin että Nisse Järnetillä ruotsissa olis m52 venttiilikoneistolla ja 270/280 asteisilla nokilla turbokone joka kiertää 8000 ja se ois pysyny nipussa monta vuotta.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Jarspi View PostTästähän saatiin oikein keskustelu jota olinkin vailla. Eli siis oma intressi oli että jos halvalla olisi saanut jäykemmät jouset venttiilikoneistoon
M50nv-jousethan on suoraan 60-luvulta, 80-lukuisissa koneissa tuplajousina käytettiin ainakin japseissa versioita jotka olivat tasapaksuja mutta joissa jousi harveni yläpäätä kohden joilla myös saatiin jousen liikettä hallitummaksi. 90-luvulla kehitettiin sitten tuo beehive jossa ei voi olla sisäjousta ja BMW:n astuttua mukaan F1-moottoreiden kehitykseen päivitt siviilikoneidenkin venttiilijousia kerralla muutaman vuosikymmenen edestä.
Beehive-tyyppinen jousi on kallis suunnitella ja valmistaa mutta kun kerran oem-tuotteena sellaisen saa niin se on ihan toimivaksi kehitetty ilman lastentauteja.
M5x:n venakoneisto on sen verran kaukana äärirajoistaan että se toimii niillä vanhoilla M50NV-jousillakin, esimerkiksi Letukan LS-koneet taas ovat sen verran viritettyjä että jos niissä menee beehivet vaihtaamaan tuplajousiin niin venttiilikoneisto muuttuu epästabiiliksi, ts venttiili pomppaa sulkeutuessaan ja seurauksena tehonlasku alueella jolla näin pääsee tapahtumaan.
Comment
-
-
Ei ehkä pitäs kommentoida kun en omista M52-moottoria. No.. pyörittelin vakionokan ympäri heittokellon kanssa, samoin uuden nokan. Otin lukemat sen verran tiuhaan että saan kohtuu tarkan kuvan missä kohtaa venttiilin liike kiihtyy, about kuinka rajusti ja sama hidastuvaan suuntaan. Karkea arvio keskinopeudesta, liikkuvan massan saa suht helposti selville tarkasti. Mihin tämä homma tähtäsi? Halusin nähdä paljonko vakiojousissa on varmuuskerrointa eli ylimäärästä jousipainetta nostolla siihen nähden mikä riittää hidastamaan venttiilin. Virinokan pyörittelin jotta selviää onko liikkeet yhtään rajumpia kuin vakiossa. Suht yksinkertasta laskemista kuitenkin tolla tasolla. 100 grammaa venttiiliä ja retaineria jos pitää saada hidastumaan 1000 G:tä niin se tapahtuu noin sadan kilon voimalla. Mun havainto oli että nostolla jousipaine just sen verran ettei vena irtoo eikä paljon enempää. Ja virinokasta totesin että mun osilla ainakaan venalla ei oo sen kanssa suurempia kiihtyvyyksiä. Puristelin pari laatikollista venajousia läpi, joo käytettyjä. Valkkasin ne jotka on keskenään samoja ja mun käyttöön oikean jäykkyiset. Varmuuskertoimena mulla toimii semilöysät sisemmät jouset.
Kaikkeen tähän tietysti tulee päälle se jos jousi resonoi ja ahtopaineen vaikutus ja jos on korkeemmat kierrokset jne jne.
Jos mun metodi on epävalidi niin kuulen mielelläni miksi.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Venajousihan resonoi aivan sikana toimiessaan, siihen oikeastaan tarvitsee keskittyä ei niinkään absoluuttisiin jousen kehittämiin voimiin. Normaalissa tuplajousessahan se ulommainen jousi on varsinainen jousi, sisempi on mukana lähinnä vaimentamassa sen ulomman jousen resonansseja, sisemmän ja ulomman jousen pitäisi olla pari niin että sisempi on käytännössä kiinni ulommassa(jousen kierteet erisuuntaan tietenkin ulommassa ja sisemmässä). Maksimia venajousista ulos ottaessa jouset pitää shimmata niin että ne ovat aivan viittävaille pohjassa maksimiventtiilinnostolla, jousen kiekuroiden ollessa kasassa jousen resonanssit pienenevät oleellisesti. Joku vanha ajatushan oli että mitä kauempana jouset on pohjaamisesta sen parempi.
Sitten tuo tynnyrijousi mikä M52:ssakin on on suunniteltu itsessään resonoimattomaksi eli jokainen jousen kierros on erimittainen ja toinen kierros elimoi aina edellisen resonanssin. Ero normaaleihin 60-luku design jousiin on aivan älytön, jonkun viripalikkavalmistajan graafissa tynnyrijousella seetipaineen vaihtelu sulkeutuessa pienenee puoleen puolta pienemmällä maksimijännityksella vs perinteiset tuplajouset - en tiedä onko ero oikeasti niin suuri mutta sen verran kehitykseen uskon että luulen M52:n jousilla päästävän reilusti korkeammille kierroksille ilman venttiilien sekoamista vrt vaihtamalla tilalle M50NV:n tuplajouset.Last edited by naukkis; 12-02-2017, 14:07.
Comment
-
-
Pikku vinkki niille, jotka on manannu noiden nikasil lohkon männänrenkaiden kovaa hintaa. Ne kun maksaa joku 70-90€ per pytty marmorilla, ja rautalohkoon saa melkeen koko koneen männänrenkaat samaan hintaan.
Niin onnistuin mahlen kataloogista kaiveleen nikasil lohkon männänrenkaat: https://catalog.mahle-aftermarket.co...814&d=&subId=6
Eli mahle osanumero: 083 16 N0
Tuolla osanumerolla onnistuin itselle ostamaan mahle setin hintaan 20€/pytty. Joku paikallinen varasosatiskikin ehkä saa tuolla osanumerolla tilattua renkaat.
EDIT tuossa vaikka avaldin sivuilta: http://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/12824431/10743
Toki lukee ettei varastossa.
Ja sit vaikka autonvaraosat24.fi: https://www.autonvaraosat24.fi/mahle-original/2675610Last edited by Pazi88; 14-02-2017, 10:07.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostPikku vinkki niille, jotka on manannu noiden nikasil lohkon männänrenkaiden kovaa hintaa. Ne kun maksaa joku 70-90€ per pytty marmorilla, ja rautalohkoon saa melkeen koko koneen männänrenkaat samaan hintaan.
Niin onnistuin mahlen kataloogista kaiveleen nikasil lohkon männänrenkaat: https://catalog.mahle-aftermarket.co...814&d=&subId=6
Eli mahle osanumero: 083 16 N0
Tuolla osanumerolla onnistuin itselle ostamaan mahle setin hintaan 20€/pytty. Joku paikallinen varasosatiskikin ehkä saa tuolla osanumerolla tilattua renkaat.
Comment
-
Comment