.............
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M20 Turbo / mäntäasiaa
Collapse
X
-
jos sattus jollain olemaan mahlen kuvasto..muistaakseni itellä on kyseinen osio bemarin osalta mutta en muista mihin vuoteen loppuu..pirauttele. muistin just. eli jos on bemun männät niin saattas löytyä info. Puristussuhteen saa laskettua kun mittaa tuon männän kolon/kolot esim. pleksin(reikä keskelle ja siitä ruiskulla kamaa sisään. esim paksua öljyä) ja ruutan(apteekista sellanen iso hevosruisku
.) avulla..sitten pitäs vielä tietää kanteen jäävä palotila..sama homma..ja sitten vielä kun tietää tuon välyksen männän laen ja kannen välillä niin eiköhän rupee jotain tolkkua saamaan..
. Niin ja tietysti iskutilavuus sitten mutta sehän ei oo paha homma kun tietää porauksen ja iskun.
Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
-
-
jossain olen joskus nähnyt, muistaakseni mahlen, mäntä manuskan ja M20 koneeseen löytää monenmoista mäntää...
männissä joissa on paksu "laki" on hyötyä turbo käytössä, silloin saadaan lämpö siirtymään paremmin männässä..
2002 turbossa aikoinaan käytettiin myös tämän tapaisia mäntiä kuin mitä muggo kirjoittamassaan mainitseeF33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Puristussuhteen voisit tietysti koettaa laskea, netti on pullollaan "laskukoneita". Tosin silloin sinun pitää tietää/laskea osa tilavuuksista itse. Kuten kannen palotilantilavuus ja männän tilavuus (tuo "monttu" ja muut ulokkeet).
Jos kone ei ole vakio-osista kasattu, joutunet tekemään sen kenties jokatapauksessa. Suoraa vastausta et välttämättä löydä.
Äkkikseltään vaikuttaisi että puristussuhde on korkea, tämä on toki vain pika-arvio männän perusteella. Ota kuva myös kannen palotilasta.
Puristussuhde on helppo laskea, jos tietää tarvitavat asiat, siinä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Periaatteellisella tasolla kaava menee näin:
Puristussuhde = (Sylinterin iskutilavuus + "muut tilavuudet") / "muut tilavuudet", jossa "muut tilavuudet" = kannen palotilan tilavuus + mannän tilavuus + kannentiivisteen tilavuus + ....
Pitäisi ensin tietää/laskea/mitata nämä "muut tilavuudet".
Sylinterin tilavuus on helppo, (halkaisija/2)potenssiin 2 * pii * iskunpituus. Jos esimerkiksi halkaisija on 88mm ja iskunpituus on 77mm =>
((0.88 / 2)potenssiin2 * pii) * 0.77 => (0.44 potenssiin 2 * pii) * 0.77 => 0.60821 * 0.77 = 0.4683235 = 468.32 cc per yksi sylinteri.
Puuttuu enään ne "muut tilavuudet".
- Kannentiiviste samallalailla kuin iskutilavuus. (Liekkirenkaan halkaisija/2) potenssiin 2 * pii * kansipahvin paksuus. Vastaus on yleensä luokkaa 10 cc, vähän yli tai vähän alle. Esimerkkitapauksessa, jos kansipahvi 1.5mm ja liekkirenkaan halkaisija sama kuin sylinterinhalkaisija => 9.1232 cc.
- Kannen palotilan tilavuus
- Männän tilavuus
- Jääkö mäntä alle tai yli lohkon tasan (ali => lisätään se + merkkisenä kaavaan eli kasvattaa "muuta tilavuutta", yli = lisätään se - merkkisenä eli vähentää "muuta tilavuutta")
- yms.
Tuo männän muoto asettaa haasteita, pitäisi saada selville kenen tekemä ja sitä kautta selvittää sen tilavuudet.
Kannen palotilan voi toki yrittää mitata itsekin. Voidella ohuelti vaseliinilla yksi palotila (jottei vuoda) ja jossa venttiilit kiinni, laittaa päälle tiiviisti esim. läpinäkyvä plexi levy johon porattu reikä ja annostella sinne tarkasti nestettä. Lääke ruiskulla tahi muulla tarkalla mitalla. Ja kirjata saatu tulos ylös.
Esimerkiksi omassa turbossani, mäntä jää lohkon tasan alapuolelle, oletetaan se myös esimerkkitapauksessa. Se jäisi esim. 1 mm siitä, vapaatila samalla tavoin kuin kansipahvi => 6.0821 cc
Oletetaan että kannen palotila on 46 cc.
Oletetaan että männässä on keskellä kuoppa, jonka tilavuus on 10 cc (eli se lisätään "muuhun tilavuuteen"). Jos siinä olisi koroke tai patti, sen korekkeen/patn aiheuttama tilavuus pitäisi vähentää "muusta tilavuudesta".
Lasketaan "muu tilavuus" = kannen palotila + kansipahvi + "männän vapaatila" + männän "monttu" = 46 + 9.1232 + 6.0821 + 10 = 71.2053 cc
Puristusuhde = (iskutilavuus + "muu tilavuus") / "muu tilavuus" = (468.324 + 71.2053) / 71.2053 = 7.58:1
Hyvällä säkällä jollakin on kone rakennettu samoista palikoista kuin sinulla ja hän on laskenut puristussuhteen ja voit saada sen suoraan. Huonolla säkällä joudut laskemaan sen itse, toivottavasti esimerkistä on silloin apua.
t: Timo
Comment
-
-
sen voin sanoa perse tuntumalla, että noilla männillä joka tapauksessa ahtoja ei tarvii varmasti olla paljoa että alkaa tiiviste sanoa riks ja raks....
tosin eikös m20 koneessa ole tarjolla eri paksuisia tiivisteitäkin ??
joka tapauksessa lähtisin itse kyllä mäntä kauppaan hakemaan erilaiset yksilöt koneen sisään jos tarkoitus on turbon kanssa ajaaF33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Näyttäis olevan ihan vakio 2,5-mäntä, mutta kun tuota ylempää kuvaa katsoo, niin ihmetyttää miksi tulee noin ylös...
Ettei vaan joku olisi laittanut koneeseen 2.3-kampiakselia?
Tai sitten on sekoitettu tehokkaasti 2,5-koneen osia. Männissä on kahta eri lakikorkeutta ja ainakin kaksia erimittaisia kiertokankia.
Toisaalta noilla resepteillä kolahtaisi mäntä helpostikin kanteen.
Turbomoottori... taitaa olla pikkasen liikaa puristuksia.
Nämä ovat vain arvauksia, avaamalla koko koneen tiedät varmaan enemmän..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
samaan korkeuteen nousi mun ex-325i:ssä männät ja samanlaisetki olivat kuin kuvassa ja kone oli vuosimallia -89, paitsi et jos tuohon tosiaan ois vaihdettu 323i:n kampiakseli niin eipä sitä 1,8mm:n "korkeus" eroa tuosta kuvasta välttämättä huomaa..-E30 325i M-TechII Turbo
-E39 528iA M-Sport
-E46 330i Cabriolet M-Sport Individual
Comment
-
-
näin erinomaiseen topicciin voisi esittää lisäkysymyksen.
olisiko kenelläkään tietotaitoa/kokemuksia Eta koneen ja Iii koneen yhdistämisestä turbokäyttöön.
eli lähinnä männänkorkeus olisi se kysymysmerkki mitä tässä kakistellaan. ( kannentiiviste on 2mm )
ja kumman koneen kankia kannattasisi käyttää , 130 vai 135 millisiä. kuplan männäthän olis 22 millisellä tapilla tasapäisiä ja kokojakin taitas löytyä melko hyvin...
fiksut puristukset lienee 8 paikkeilla , vai ?
Comment
-
Comment