Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 Turbo / mäntäasiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mukko
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 5965
    • Uleåborg

    M20 Turbo / mäntäasiaa

    .............
    Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:09.
    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

    Save the World, Fuck The Fuel Economy
    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3064
    • Suomi

    #2
    jos sattus jollain olemaan mahlen kuvasto..muistaakseni itellä on kyseinen osio bemarin osalta mutta en muista mihin vuoteen loppuu..pirauttele . muistin just. eli jos on bemun männät niin saattas löytyä info. Puristussuhteen saa laskettua kun mittaa tuon männän kolon/kolot esim. pleksin(reikä keskelle ja siitä ruiskulla kamaa sisään. esim paksua öljyä) ja ruutan(apteekista sellanen iso hevosruisku .) avulla..sitten pitäs vielä tietää kanteen jäävä palotila..sama homma..ja sitten vielä kun tietää tuon välyksen männän laen ja kannen välillä niin eiköhän rupee jotain tolkkua saamaan.. . Niin ja tietysti iskutilavuus sitten mutta sehän ei oo paha homma kun tietää porauksen ja iskun.
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5170
      • Kuopio

      #3
      jossain olen joskus nähnyt, muistaakseni mahlen, mäntä manuskan ja M20 koneeseen löytää monenmoista mäntää...

      männissä joissa on paksu "laki" on hyötyä turbo käytössä, silloin saadaan lämpö siirtymään paremmin männässä..

      2002 turbossa aikoinaan käytettiin myös tämän tapaisia mäntiä kuin mitä muggo kirjoittamassaan mainitsee
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • mukko
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 5965
        • Uleåborg

        #4
        ...............
        Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:10.
        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

        Save the World, Fuck The Fuel Economy
        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Puristussuhteen voisit tietysti koettaa laskea, netti on pullollaan "laskukoneita". Tosin silloin sinun pitää tietää/laskea osa tilavuuksista itse. Kuten kannen palotilantilavuus ja männän tilavuus (tuo "monttu" ja muut ulokkeet).

          Jos kone ei ole vakio-osista kasattu, joutunet tekemään sen kenties jokatapauksessa. Suoraa vastausta et välttämättä löydä.

          Äkkikseltään vaikuttaisi että puristussuhde on korkea, tämä on toki vain pika-arvio männän perusteella. Ota kuva myös kannen palotilasta.

          Puristussuhde on helppo laskea, jos tietää tarvitavat asiat, siinä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Periaatteellisella tasolla kaava menee näin:

          Puristussuhde = (Sylinterin iskutilavuus + "muut tilavuudet") / "muut tilavuudet", jossa "muut tilavuudet" = kannen palotilan tilavuus + mannän tilavuus + kannentiivisteen tilavuus + ....

          Pitäisi ensin tietää/laskea/mitata nämä "muut tilavuudet".

          Sylinterin tilavuus on helppo, (halkaisija/2)potenssiin 2 * pii * iskunpituus. Jos esimerkiksi halkaisija on 88mm ja iskunpituus on 77mm =>
          ((0.88 / 2)potenssiin2 * pii) * 0.77 => (0.44 potenssiin 2 * pii) * 0.77 => 0.60821 * 0.77 = 0.4683235 = 468.32 cc per yksi sylinteri.

          Puuttuu enään ne "muut tilavuudet".
          - Kannentiiviste samallalailla kuin iskutilavuus. (Liekkirenkaan halkaisija/2) potenssiin 2 * pii * kansipahvin paksuus. Vastaus on yleensä luokkaa 10 cc, vähän yli tai vähän alle. Esimerkkitapauksessa, jos kansipahvi 1.5mm ja liekkirenkaan halkaisija sama kuin sylinterinhalkaisija => 9.1232 cc.
          - Kannen palotilan tilavuus
          - Männän tilavuus
          - Jääkö mäntä alle tai yli lohkon tasan (ali => lisätään se + merkkisenä kaavaan eli kasvattaa "muuta tilavuutta", yli = lisätään se - merkkisenä eli vähentää "muuta tilavuutta")
          - yms.

          Tuo männän muoto asettaa haasteita, pitäisi saada selville kenen tekemä ja sitä kautta selvittää sen tilavuudet.

          Kannen palotilan voi toki yrittää mitata itsekin. Voidella ohuelti vaseliinilla yksi palotila (jottei vuoda) ja jossa venttiilit kiinni, laittaa päälle tiiviisti esim. läpinäkyvä plexi levy johon porattu reikä ja annostella sinne tarkasti nestettä. Lääke ruiskulla tahi muulla tarkalla mitalla. Ja kirjata saatu tulos ylös.

          Esimerkiksi omassa turbossani, mäntä jää lohkon tasan alapuolelle, oletetaan se myös esimerkkitapauksessa. Se jäisi esim. 1 mm siitä, vapaatila samalla tavoin kuin kansipahvi => 6.0821 cc

          Oletetaan että kannen palotila on 46 cc.

          Oletetaan että männässä on keskellä kuoppa, jonka tilavuus on 10 cc (eli se lisätään "muuhun tilavuuteen"). Jos siinä olisi koroke tai patti, sen korekkeen/patn aiheuttama tilavuus pitäisi vähentää "muusta tilavuudesta".

          Lasketaan "muu tilavuus" = kannen palotila + kansipahvi + "männän vapaatila" + männän "monttu" = 46 + 9.1232 + 6.0821 + 10 = 71.2053 cc

          Puristusuhde = (iskutilavuus + "muu tilavuus") / "muu tilavuus" = (468.324 + 71.2053) / 71.2053 = 7.58:1

          Hyvällä säkällä jollakin on kone rakennettu samoista palikoista kuin sinulla ja hän on laskenut puristussuhteen ja voit saada sen suoraan. Huonolla säkällä joudut laskemaan sen itse, toivottavasti esimerkistä on silloin apua.

          t: Timo

          Comment

          • basco
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 272
            • laukaa kierrä se kaukaa

            #6
            olisko palamisen kannalta katottu tota männän muotoa? et miten aineet pyörteilee siinä tai jotain semmosta :?: :?: :juo
            TOHTORI SYKERÖ ON TOIMITUSJOHTAJA....
            MÄ OON POMO!!!

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5170
              • Kuopio

              #7
              sen voin sanoa perse tuntumalla, että noilla männillä joka tapauksessa ahtoja ei tarvii varmasti olla paljoa että alkaa tiiviste sanoa riks ja raks....

              tosin eikös m20 koneessa ole tarjolla eri paksuisia tiivisteitäkin ??

              joka tapauksessa lähtisin itse kyllä mäntä kauppaan hakemaan erilaiset yksilöt koneen sisään jos tarkoitus on turbon kanssa ajaa
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • mukko
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 5965
                • Uleåborg

                #8
                ..............
                Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:10.
                -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                Save the World, Fuck The Fuel Economy
                Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #9
                  Näyttäis olevan ihan vakio 2,5-mäntä, mutta kun tuota ylempää kuvaa katsoo, niin ihmetyttää miksi tulee noin ylös...
                  Ettei vaan joku olisi laittanut koneeseen 2.3-kampiakselia?
                  Tai sitten on sekoitettu tehokkaasti 2,5-koneen osia. Männissä on kahta eri lakikorkeutta ja ainakin kaksia erimittaisia kiertokankia.
                  Toisaalta noilla resepteillä kolahtaisi mäntä helpostikin kanteen.
                  Turbomoottori... taitaa olla pikkasen liikaa puristuksia.

                  Nämä ovat vain arvauksia, avaamalla koko koneen tiedät varmaan enemmän.
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • Jukka81
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 1176

                    #10
                    samaan korkeuteen nousi mun ex-325i:ssä männät ja samanlaisetki olivat kuin kuvassa ja kone oli vuosimallia -89, paitsi et jos tuohon tosiaan ois vaihdettu 323i:n kampiakseli niin eipä sitä 1,8mm:n "korkeus" eroa tuosta kuvasta välttämättä huomaa..
                    -E30 325i M-TechII Turbo
                    -E39 528iA M-Sport
                    -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

                    Comment

                    • Jubu
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2002
                      • 937
                      • Kuusankoski

                      #11
                      näin erinomaiseen topicciin voisi esittää lisäkysymyksen.

                      olisiko kenelläkään tietotaitoa/kokemuksia Eta koneen ja Iii koneen yhdistämisestä turbokäyttöön.

                      eli lähinnä männänkorkeus olisi se kysymysmerkki mitä tässä kakistellaan. ( kannentiiviste on 2mm )
                      ja kumman koneen kankia kannattasisi käyttää , 130 vai 135 millisiä. kuplan männäthän olis 22 millisellä tapilla tasapäisiä ja kokojakin taitas löytyä melko hyvin...

                      fiksut puristukset lienee 8 paikkeilla , vai ?

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5170
                        • Kuopio

                        #12
                        muggo : eikun vaan kone kokonaan auki.. sisään sopivat kanget ja männät niin ei tarvii enää sen jälkeen miettiä kestääkö sisuskalut vai ei
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • Pluto
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 1860
                          • Raisio

                          #13
                          Käytetään taas topiccia hyväks.
                          Mistä ootte takomäntänne hommanneet turbokäyttöön? Linkkejä ja hintoja.
                          BMW F32 435d

                          Comment

                          • jvakeva
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2433
                            • Kouvola

                            #14
                            löytyiskös tuolta sopivaa mäntää? :wink:

                            B10 V8 # 108
                            saab r560 8X4

                            Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                            Comment

                            • mukko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 5965
                              • Uleåborg

                              #15
                              .............
                              Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:14.
                              -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                              Save the World, Fuck The Fuel Economy
                              Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎