Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57TU e91 330d pätkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    M57TU e91 330d pätkii

    Jahas korjaamisen iloa luvassa jälleen. :think

    Ongelmana siis se että välillä pintakaasulla tuntuu että auto kerää vauhtia ja välillä menettää sitä. Eli tavallaan kulkee aaltomaisesti. Tämä on todella pientä mutta kuitenkin ratin takana todettavissa.

    Samoin noin 3700 kierroksen kohdalla usein pätkäisee reilulla kaasulla.

    Nyt uutena on tullut vielä häiriöt sillointällöin tyhjäkäyntiin kuten humppaaminen mitä saattaa kestää sekunnin pari.

    Tyhjäkäynnillä korjausarvot ovat kaikissa sylintereissä nollan tietämissä heiluen +-0,3. Ykkössylinterissä korjausarvo on tuossa -0,5 - -0,8 tietämissä.

    Auton seisoessa tyhjäynnillä moottoritilasta saattaa välillä kuulla terävän kilahduksen/napsauksen. Voisiko tuo liittyä jonkun suuttimen häiriöön?
    Vastaavaa naputusta muistan kuulleeni jo joskus yli vuosi sitten mutten jäänyt ihmettelemään sitä sen kummemmin. Napusta voisi ehkä kuvailla äänellä mikä voisi syntyä kun kiintoavaimella napauttaa lohkoon.

    Paluuvuotoja en ole vielä kerennyt mittaamaan.

    Vikakoodeja ei yllättäen ole normaalissa vikamuistissa mutta tuolta toisesta löytyi tälläinen joka viittaa railipaine anturiin. Mielee heti tietysti tuli että onko anturi ottanut kipeää kytkimen vaihdossa kun konetta on kallistettu. Tosin tuo anturi taitaa sijaita koneen edessä ja paineen säädin takaosassa joten sillä ei taida olla osaa tai arpaa tuon tapahtuman kanssa. Vikakoodissa näyttää olevan täysin sama kierroluku kuin missä "pätkäisy" tapahtuu. Onko tuossa kenenkään silmiin mitään erikoista? Ahtopaine 2510mbar, missä raja kulkee tyypillisesti tälläisissä missä softalla on otettu se hiukan rontti 300hv? Entäs railipaine? Onko 1800bar miltei täydellä höökillä liian vähän(suutin vuotaa paluupuolelle)?

    Last edited by fraatti; 28-11-2017, 04:32.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #2
    Ahtoja pitäisi olla jotain 2700mbar jos on yli 300hv otettu. Mutta tarkasta tuo rail-paineanturin liitin, että on hyvin kiinni. Toki itse anturikin voi olla kaput, mutta harvemmin ja eikä tuo käytös "kuulosta" anturivialta. Tuossa softassa on rail-pyynti 1800bar ja toteutunut on melkein se eli riittää kyllä.
    Last edited by VolvoTDi; 16-09-2017, 19:29.
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #3
      Originally posted by VolvoTDi View Post
      Ahtoja pitäisi olla jotain 2700mbar jos on yli 300hv otettu. Mutta tarkasta tuo rail-paineanturin liitin, että on hyvin kiinni. Toki itse anturikin voi olla kaput, mutta harvemmin ja eikä tuo käytös "kuulosta" anturivialta.
      Aikoinaan tuo anturin liitin oli hinkautunut egr:n päällä olevaan metallisuojaan sillä seurauksella että johtimien kuoret olivat hajalla ja lämpösuoja veti tuota "oikkariin". Tuosta jo tosin pari vuotta aikaa. Täytynee tarkistaa juotokset kutistesukkien alta kuitenkin...

      Osaatko sanoa mitään tuosta railpaineesta? Jossain mulla kyllä pitäs olla logia vakiosta sekä softatusta parilla eri ohjelmalla mutta jospa joku osaa suoraan sanoa mitä tuo pitäisi olla kun en enää itse muista... Nilkkahan tuossa ei ole aivan oikosena mutta noin 90% riittänee siihen että railpaineet pitäs olla "tapissa"? Seinäjoen reissulla tuota taidettiin nostaa 200(?) bar tai jotain vastaavaa...

      Vikakoodithan tästä oli joskus hukassa ja *arisen jäljiltä niitä palauteltiin seinäjoella. Mahtaakohan siltikään kaikki olla vieläkään kuten pitäisi... :think

      edit. editoitkin hiukan postia paineiden osalta....
      Last edited by fraatti; 16-09-2017, 19:40.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        #4
        Vakiopaineet on 1600bar vai mitä niistä halusit tietää? Harinen jos on sutannut vikakoodeja pois niin on tosi vaikea niitä sinne siihen ohjelmaan on saada takaisin, mutta hyvin suurella todennäköisyydellä minulta löytyy autoosi sopiva vakio, joka voidaan sinne laittaa niin ainakin mahdolliset koodit tulevat esiin. Tekee sitten siihen vakioon uuden ohjelman ilman vikakoodien tappoa.
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #5
          Originally posted by VolvoTDi View Post
          Vakiopaineet on 1600bar vai mitä niistä halusit tietää? Harinen jos on sutannut vikakoodeja pois niin on tosi vaikea niitä sinne siihen ohjelmaan on saada takaisin, mutta hyvin suurella todennäköisyydellä minulta löytyy autoosi sopiva vakio, joka voidaan sinne laittaa niin ainakin mahdolliset koodit tulevat esiin. Tekee sitten siihen vakioon uuden ohjelman ilman vikakoodien tappoa.
          Joo niin tuo taisi olla. *arisen karvan vajaa "kolmesataa" kaakkia oli 1600 railipaineella otettu. Tai viistoista pinnaahan penkki näytti seinäjoella vähemmän mitä lappuun oli piirretty valkeakoskella.

          Mittaan vielä tuosta suuttimien paluuvuodot ja mikäli niistä ei selviä mitään järkevää niin kait se on sitten rukattava tuota ohjelmapuolta. Antti kyllä ronkki tuota vikakooditaulukkoa mutta olisko siltikin jotain jäänyt vahingossa pois.

          Tyhjäkäyntiin liittyvä häiriö kuitenkin taitaa johtua jostain muusta kuin ohjelmasta. Ja mahtaako oikein muuta vaihtoehtoa olla kuin suuttimet?
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            #6
            Heeetkonen....

            Tuli fläshback ajoilta jolloin vaihdoin autoon hehkuja. Kummastelin tuolloin sitä että jotkut hehkut olivat märkiä päistään. Tuo on tainnut johtua suuttimien vuotamisesta palotilaan? Tuolloin syynä lienee kulahtanut suuttimen neula ja suuttimen kärki? Paluupuolen vuodon syy taas tiiviste? Onko vuodon toteamiseksi muita keinoja kun ottaa imusarja irti ja syynätä hehkujen päät? Ei jaksais taas ruuvata imusarjaa irti.... taas...

            Onko kukaan onnistuneesti vaihtanut neuloja ja kärkiä itse? Tiivisteitä kirjoitusten perusteella on ainakin meseihin vaihdettu. Lopputulos on tietysti aina arpapelia kun ei omista testipenkkiä mutta ilmeisesti hyviä kokemuksia itsetehdyistä huolloista löytyy.

            Näyttäisi että kärki maksaa noin 50€, eipä taida maksaa vaivaa värkätä itse jos noin 100€ löytyy korjattuja ja testattuja myynnistä.


            Ilmeisesti suuttimet voivat vuotaa sekä paluupuolelle että palotilaan. Paluupuolen vuoto ei taida kertoa se taivaallisempaa koko suuttimen kunnosta mutta tarpeeksi kulahtaessaan ei moottori enää lähde tulille. Onko paluuvuodolla ja muuten suuttimen kunnolla yleensä mitään tekemistä toistensa kanssa? Nettiä pläräämällä tuollainen terävä naputus saattaa kuulua vuotavasta suuttimesta ja muissakin common rail vehkeissä on vastaavaa esiintynyt. Vuoto ilmeisesti saa ikaiseksi liian aikaisen palotapahtuman ja tuo saattaa näkyä ilmeisesti tyhjäkäynnillä sinertävänä vaaleana savuna tyhjäkäynnillä. Hajuun olen joskus kiinnittanyt huomiota että joskus tyhjäkäynnillä pakokaasut haisevat selkeästi pahemmälle. Aikaisemmin ajattelin että mahtanee johtua DPF:n tyhjäyksestä mutta saattaa olla että kyseessä on jotain muutakin....
            Last edited by fraatti; 18-09-2017, 04:17.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              #7
              Osaakos kukaan kertoa tästä lisää? Onko todellakin näin että paluuvuotoja M57tu patista on turha mittailla? Eikö tuossa 330d pannussa pietzo suuttimet ole?

              Jossain näin viestiä tälläisestä laitteesta:


              Troubleshooting on Piezo injectors

              The following possibilities are available for a complete diagnosis of the Piezo injectors:

              Electrical diagnosis: Fault memory search
              Electrical diagnosis: Resistance measurement of the piezo element
              Smooth running control
              It is currently not possible to measure the return volume for Piezo injectors. Due to the way Piezo injectors are designed and how they function, the return volume is considerably lower than in the case of solenoid valve injectors.

              Important!

              On engines with Piezo injectors the presupply pressure is applied in the fuel return flow! This is necessary for operation of the Piezo injectors.
              Tänään vahtasin tyhjäkäynnillä silmä kovana suutinten tietämille. 3. suuttimen kohdalta pystyi näkemään jostain nousevaa käryä. Kaasuun en päässyt koskemaan koska olin yksin. Onko tiivisteiden pettäminen kuinkakin yleistä? Luulisi tosin että vuotaisi enemmänkin mutta voiko tuossa oikein muutakaan syytä olla?

              Tässä video jos siitä saa jotain selvää.


              Laitoin tankkiin samana päivänä kun aloitin tämän ketjun jotain suuttimen puhdistuslitkua. Nykimistä tai nyhtämistä ei ole tapahtunut kertaakaan tämän jälkeen vaan auto vetää puhtaasti tappiin saakka. :think

              Huonoimmaksi korjausarvoksi sain -1,5mg 1 pytylle ajamalla autolla samaan aikaan.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #8
                Tutkin vielä tuota suutin asiaa ja tyhjäkäynnin epätasaisuudelle en ole vieläkään keksinyt mitään muuta syytä kuin suuttimet. Vaikka tuota en ole nähnyt tapahtuvat kuin pari kolme kertaa niin se mielestäni kielii jostain tulevasta....

                Silmiin osui puolalainen tutkimus vuodelta 2014. Tuossa todetaan että pietzo suuttimelle ei ole mitään mahdollisuutta tehdä korjausta. Onkohan asia muuttunut niistä ajoista?

                Lisäksi tutkimuksessa kerrotaan mekanismeista mitkä suuttimia tuhoavat. Tässä preview... Laitetaan esille jos jotain sattuisi kiinnostamaan. Jää tuon dokumentin valossa hiukan siihen uskoon että pietsosuutin saattaa pettää niin että sen ruiskutusmäärä alkaa pienentymään joka taas saa aikaiseksi korkeat palolämpötilat.


                Dokkari: DAMAGES TO INJECTORS IN DIESEL ENGINES
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #9
                  Jatketaan yksinpuhelua...

                  Tosiaan soitin Tammer dieseliin ja kyselin hiukan heiltä mitä piezoille on tehtävissä. He tarjovat vain vaihtolaitetta ja mitään ultraäänipesua kummempaa huoltoa heiltä ei saa.

                  Mittaus 59€/suutin. Tippatesti 40€/suutinsatsi. Eli tuossa ruuvataan paine suuttimille ja katsotaan vuotaako ne. Tuo riittää heillä jo siihen että suutin hylätään jos vuotoa esiintyy ja sitä ei kannata mittailla sen enempää.

                  Maailmalla näyttää olevan myös pajoja jotka korjaavat noita piezoja. Ja osia saa esim täältä: http://www.dieseldb.info/

                  Myös ajatus siitä että vuotava suutin öljyäisi suuttimen osoittautui mahdottamaksi ajatukseksi. Esim tämä tänään irtiveivattu hehku taisi kastua möhnästä joka oli valunut vuotavista imusarjan läpistä tms mekanismeista. Kun hehku ruuvataan tulikuumasta koneesta irti niin tippa öljyä hehkun juurella taitaa värjätä koko hehkun.



                  Myös hehkun sijainti sekä koneen kallistus on sellainen että nafta valuisi toiseen suuntaan.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #10
                    Jatketaaan saagaa eteenpäin jospa tästä olis jollekin joku kaunis päivä myös apua....

                    Eli tosiaan tänään tuo kottero (330d e91) keksi sellaisen että kaksi ensimmäistä starttia tuottivat noin 1-2 sekunnin käynnin. Onneksi sentää kolmannella yrittämällä patti oli sitä mieltä että voisi olla hyvä siirtyä 12h työpäivän jälkeen välillä kotia kohti....

                    Matka jatkui ilman ongelmia määräpäähän saakka. Jossainvaihessa sitten takaraivossa kyti ajatus siitä että nyt kun on "oireet" päällä niin jospa sitä sitten tutkisi hiukan.. Läppäri kiinni autoon ja kohti koeajoa.. Jaa ei mennäkään. Startti pyörittää iloisesti mutta sen lisäksi ei juuri muuta tapahdukaan... WTF...

                    Kierrosluku näkyy livedatassa, railpaine 400bar... hmm... koneen kierrosluku näkyy.... nokka-akselin asentotunnistin...

                    Puhdistin sen ja sen liittimen... Ei apuja...

                    Sitten mieleen tuli että mikä muu voi estää koneen käynnistymisen... kaasuläppä?... juu eli sen kimpuun sitten... starttauksen aikana tuossa ei näkynyt mitään eloa joten heräsi kysymys että pitäisikö tuon jollaintapaa sätkiä käynnistyksen tai pysäytyksen välissä...

                    Liitin irtin sammuttimesta ja reilu töräys contact cleaneria sekä sammuttimeen että sen liittimeen. Liitin takaisin paikalleen. Sitten tarjoamaan startille virtaa jospa tuo sitten lupaisi... huomio osui heti siihen että kaasuläppä nytkähti muutamia millejä johonkin suuntaan kun virrat kytki. Ja konehan lähti myös heti laakista tulille.... Normaalisti kaasuläppä näyttää olevan virrattomana auki asennossa.

                    Eli tässä tapauksessa jotain sontaa oli päässyt kaasuläpän liittimeen joka aiheutti ainakin sen että auto ei lähtenyt käyntiin. Mahtaako sitten olla jotain yhteyttä muihinkin oireisiin selviää vasta myöhemmin.

                    Mitään vikakoodeja tuosta ei tullut vaikka selvästikin tuo esti koneen käynnistymisen. Osaako arvon raati kertoa että tuleeko tuosta ylipäätään mitään koodeja tai onko niitä olemassa usempiakin vai saammeko kiittää tästäkin Harista, eli vikakoodien ilmaantuminen poistettu softasta? Jos/kun tuollainen vikakoodi aktivoituu niin aiheuttaako se jonkinsortin nilkutusmoodin kunnes yhteys on taas ok?

                    Ahtopainetta näytti olevan täyskaasu vedossa 2.8bar
                    Last edited by fraatti; 25-09-2017, 01:55.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Mitään vikakoodeja tuosta ei tullut vaikka selvästikin tuo esti koneen käynnistymisen. Osaako arvon raati kertoa että tuleeko tuosta ylipäätään mitään koodeja tai onko niitä olemassa usempiakin vai saammeko kiittää tästäkin *arista, eli vikakoodien ilmaantuminen poistettu softasta?
                      Koodeja näyttää löytyvän DDE 5, DDE 6, DDE 6.2 and DDE 6.3:stä mm.
                      43C0 Throttle Valve Actuator -Short Circuit to B+
                      43D1 Throttle Valve Actuator -Short Circuit to B-
                      43E2 Throttle Valve Actuator -Open Circuit
                      43E3 Throttle Valve Actuator -Plausibility, Overtemp of Output Stage

                      4677 Throttle Valve Actuator
                      4687 Throttle Valve Actuator
                      4697 Throttle Valve Actuator
                      483D Throttle Actuator
                      49E7 Throttle Actuator

                      Täytyy koittaa huomenna nypätä tuosta johto irti ja katsoa osaako dde ilmoittaa mitään koodia ylipäätään. Luulisi nyt sen ainakin huomaavan että koko narun päässä ei ole koko laitetta.

                      Funktio tuolle laitteelle on ilmeisesti estää koneen hölskymistä sammutuksessa ja taata dpf regeneroinnissa riittävä lämpötila. Kait tuo on viimeinen toivo muutenkin jos kone alkaa käymään öljyillään...

                      Noiden kanssa on ilmeisesti ollut jotain ongelmia sen takia että öljymoska pääsee tuonne elektroniikan sekaan. Oisko sitten suhaus contact cleaneria vaikuttanut kuitenkin liittiimen sijasta siellä itse laitteessa?



                      Onko kukaan puhdistellut noita menestyksekkäästi? Onko läpän akseli tarpeeksi tiivis käytetyssäkin tyypillisesti ja tuo voisi mennä pelkällä putsauksella ?
                      Last edited by fraatti; 25-09-2017, 01:57.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        #12
                        Jotta sai mielenrauhan niin täytyihän tuo kansi korkata auki. Öljyähän sen sisällä oli. Liittimen päästä contact cleaneria suhauttelemalla aine ei päässyt valumaan kaasuläpän sisään kun testasin sitä niin että kaasuläpästä oli kansi auki. Voisin kuvitella että vika oli sitten kuitenkin liittimen kontakteissa.

                        Putsasin tuon kuitenkin sisältä elektroniikan puhdistussprayllä sekä rasvanpoistolla ja liimasin lopuksi tiivisteliimalla kiinni.



                        Kummallisinta tässä koko episodissa on se että kun tuosta nyhtää johdon irti niin moottori lähtee käyntiin ja DDE antaa vikakoodin 43E2 Throttle Valve Actuator -Open Circuit eli DDE:n osalta vikakoodit lienee ainakin joltain osin oikein. Miksi se sitten ei lähtenyt aikasemmin käyntiin... Erikoista... :think

                        Kuitenkin jos kyseessä on auto joka ei lähde käyntiin niin kannattanee kokeilla käyntiin myös niin että nyhtää tuon johdon irti.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Macke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2009
                          • 1134
                          • Porvoo

                          #13
                          Eikös ton läpän pitäisi lepotilassa/sähköttömänä olla auki jos en nyt ihan väärin muista? Eli jos on se basana niin läppä on auki eikä estä koneen käyntiä.

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4595
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Macke View Post
                            Eikös ton läpän pitäisi lepotilassa/sähköttömänä olla auki jos en nyt ihan väärin muista? Eli jos on se basana niin läppä on auki eikä estä koneen käyntiä.
                            Läppä on auki perustilassa. Jousi pitää sen auki. Kun koneeseen laitetaan virrat niin DDE ajaa läppää muutaman millin eri asentoon.

                            Sammutettaessa läppä käy kiinni ja on niin kunnes kone on kokonaan sammunut. Sitten läppä taas vapautuu.

                            Kun kone ei lähtenyt käyntiin niin läppä oli auki asennossa. Kuitenkaan DDE:ltä ei mennyt käsky "perille" koska läppä ei liikkunut mihinkään vaikka virtoja rukasi edestakaisin tai käynnisti konetta.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • vexu524tdic
                              BTCF Member
                              • Jan 2004
                              • 776
                              • Gallia = Kinnula

                              #15
                              Tässä olis mun suutintaistelua ja voi olla jotain hyödyllistäkin:

                              e70 X5 3.0sd -08
                              f30 320i xdrive -16
                              e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                              e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                              e30 316 -88 2,2TIC M10
                              e21 323i -81 ruostekasa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎