Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57TU e91 330d pätkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    #16
    Originally posted by vexu524tdic View Post
    Tässä olis mun suutintaistelua ja voi olla jotain hyödyllistäkin:

    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=362281
    Tuskallista tuo taistelu noiden suuttimien kanssa. Oletko saanut auton jo pelaamaan moitteetta? Tilasitko uuden/-t suuttimen vai ostitko testatut Saksasta? Onko autossa varmasti softa joka kertoo vikakoodit?

    Tässä on kerrottu hiukan suuttimen huollosta. Homma näyttää sellaiselle ettei tuo taida oikein onnistua ellei ole kunnon laitteita.


    Tässä muutama video suuttimen valmistuksesta:
    Osa1: https://youtu.be/ViWrRpgAQzg
    Osa2: https://youtu.be/pW1mE6sjNGo
    Osa3: https://youtu.be/0Bunk4wimoo

    Mulla auto on pelannut tuon kaasuläpän ropaamisen jälkeen kuin buick. Jopa pari vuotta pimeenä ollut kuskinpuolen istuinosan penkilämmitin koki samassa hetkessä ihmeparantumisen ja on alkanut toimia itsekseen...
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • vexu524tdic
      BTCF Member
      • Jan 2004
      • 776
      • Gallia = Kinnula

      #17
      Ostin täältä forumilta kolme uutta vaihtolaitesuutinta ja vaihdoin ensin kutosen tuon korjausarvon perusteella. Seuraavaksi kokeilin tuota paluuvirtaustestiä ja vaihdoin kakkosen suuttimen jolloin käyntiinlähtö korjaantui oleellisesti.

      Purin yhden suuttimen ja kyllä niissä paluuvuodon aiheuttaa keskiviipaleen venttiili, sama jonka ukrainan poika vaihtaa mersuun youtubevideossa.

      Noita venttileitä saa tilattua uusia ainakin ukrainasta ja dieselDB hioo niitä mutta ei toimita uusia osia kun kysyin.
      e70 X5 3.0sd -08
      f30 320i xdrive -16
      e30 325i Cabriolet -88 M52b28
      e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
      e30 316 -88 2,2TIC M10
      e21 323i -81 ruostekasa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        #18
        Jahas jatketaas tätä kun taas auto jätti käynnistymättä...

        Eli tosiaan ajossa on esiintynyt vieläkin "pätkimistä" sekä "nyhtämistä" eli aaltomaista "kiihtyvyyttä" tasakaasulla.

        Pätkäisyn tapauksessa tuntuu kuin sähköt katkeaisivat aivan hetkeksi jolloin myös kierrolukumittari lähtee laskemaan nopeammin kuin mitä kierrokset todellisuudessa laskevat kunnes mittari taas "pomppaa" siihen mikä on todellinen kierrosluku. Suurella vaihteella pienillä kierroksilla kierrosluvun muutos ei kuitenkaan ole kovin nopea ja asia oli helppo havaita kun silmät sattuivat sopivasti kierroluku mittariin... Tuota metsästääkseni vaihdoin DDE:n releen. Tuon vaihto sai vain sen aikaiseksi että kun sytytysvirta oli päällä ja luin autosta koodeja/live.dataa ilman että auto oli käynnissä niin "gongi" pimpahteli moneen otteeseen uudestaan itsekseen. Välillä tauluun myös pärähti DSC fault. Purkasin DDE:n ja releen uudestaan irti ja putsasin kaikki liitoksen jollain kontaksi sprayllä sekä tarkistin ja putsasin iskaritolpasta moottorinohjauksen maan sekä plussan.

        Kuitenkin eilen auto jätti käynnistymättä ja sen verran kerkesin katsomaan että railpaine pyöri jossain 300 huitteilla startatessa.

        Illemmalla ehdin parehtymään autoon tarkemmin ja siellä oli odottamassa kaksi vikakoodia ja auto tietysti lähti napista hienosti käyntiin... :think



        3F40 eli RAIL PRESSURE SENSOR, OFFSET TEST

        Kuvaus siitä on tässä:
        Fault code
        3F40 - P3000
        Fault description
        Rail-pressure sensor offset test monitoring function. If the raw value for rail pressure (voltage) remains, for the period of 30 ms during engine start, above the threshold 648 mV or for the period 100 ms at shutdown it remains above the threshold 648 mV the offset in the positive direction is too large and the DTC is logged.
        Condition for fault identification
        Test condition:
        The test routine is executed according to the programmed time grid.
        The error check is performed when the following conditions are active:
         No electrical diagnostic trouble codes logged.
         Engine is in post-operational shutdown phase.
        Voltage condition:
        The test routine is executed according to the programmed time grid.
        The error check is performed when the following conditions are active:
         No electrical diagnostic trouble codes logged.
         Engine is in post-operational shutdown phase.
        Condition for fault memory entry
         At start: 30 ms
        In post-operational shutdown phase: 100 ms
        Action in service
        1. Check wires and plug connections.
        Check connections for corrosion!
        2. If wiring and plug connections are OK:
        Replace rail-pressure sensor.
        Eli DDE tarkistaa juuri ennen starttia että railpaine on "järkeävä" eli anturin lukeman pitää näyttää yli 30ms ajan yli 648mV jotta vikakoodi aktivoituu (eli pikasesti laskemalla noin 65 bar) kun painetta ei pitäisi olla. Sama juttu sammutettaessa moottori noin 100ms ajan.

        Ok siispä railpaineanturin kimppuun. Livedatasta näki että anturin lukema jumiutui välillä koneen ollessa sammuksissa noin 70bar kohdille. Anturia heilutellessa lukema laski noin 4 barin saakka. Selkeästi jotain kontaktihäiriötä. Ilmeisesti nämä liittimet ovat olleet huonolaatuisia ja nuo nastat ovat saattaneet ajan saatossa "löystyä". Tälläkertaa ensiapuna oli väännellä nastoja hiukan "tiukemmalle" sekä suhauttaa contact cleaneria liittimeen. Taas lukemat rauhoittuivat. Olisiko jollain heittää varaosanumeroa tuolle liittimelle ja hiluille jos vaihtaisin sen kokonaan?


        Tämä voisi selittää omalta osaltaan jollaintapaa aaltomaista kiihtyvyyttä kun railpaine vaihtelee. Sekä myös nykäyksen myös jos railpaineessa esiintyisi katkos (tosin tuosta pitäsi tulla koodi) mutta ei sitä mielestäni että DDE lakkaa lähettämästä kierroslukutietoa esim mittaristolle sekä DSC:lle. Tai sitä että gongi soittelee itsekseen. Onko tästä kenelläkään mitään tietoa että missä pitää olla katkos jotta gongi varoittelee uudestaan siitä että sytytysvirrat on päällä? Kytkeekö CAS sytytysvirrat? Tämä gongi töräytteli eilenkin kun auto ei ollut käynnissä ja tsekkailin jotain läppärillä DDE:sta...

        Lisäksi muistissa oli 3F77 Boost pressure actuator signal faulty


        Tämä myös voisi liittyä jollain tapaa "nyhtämiseen" ja tämä koskenee signaalia joka ohjaa ohjaa turbon siipiä. Tuon säätimen/vnt-siipien jumimiselle on omat koodinsa ja nyt ei liene kyse siitä. Ohjaus tapahtunee PWM:nä (10-95%) ja samasta narusta taitaa tulla myös mahdolliset häiriöt takaisin DDE:lle.

        Pikaisesti pläräämällä asiasta löytyi sen verran että joskus tuon säätimen vaihteisto voi kusaista öljyt säätimenliittimeen joka saa aikaan ongelmia. Tuo täytyynee myös tsekata. Muita vihjeitä liittyen aiheeseen?


        Video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=iSEVwi3ulvI
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #19
          Siinä säätimessä on myös ne hopealangat piirilevyltä koteloon, jotka yleensä katkeaa eli ne pitäisi juottaa uudelleen. Kosketuspinnat kannen (aivojen) ja moottorin välillä pätkii eli hiero puhtaaksi.
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #20
            Originally posted by fraatti View Post
            Olisiko jollain heittää varaosanumeroa tuolle liittimelle ja hiluille jos vaihtaisin sen kokonaan?
            Nr.19, pelkät pinnit (12521433217) riittää, kun purkaa vanhat irti liitinrungosta ja käyttää myös vanhat johtotiivisteet.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #21
              Originally posted by VolvoTDi View Post
              Siinä säätimessä on myös ne hopealangat piirilevyltä koteloon, jotka yleensä katkeaa eli ne pitäisi juottaa uudelleen. Kosketuspinnat kannen (aivojen) ja moottorin välillä pätkii eli hiero puhtaaksi.
              Täytyy alkuun vahtia vieläkö tuolta tulee vika koodeja. Nuo mainitut viat aiheuttavat jonkin sortin koodin ilmaantumisen? Tuo on senverran ahdas paikka että edes liitintä ei saa irti jos ilmanputsarikotelon kylkeä ei pura pois.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                #22
                Originally posted by Clavurion View Post
                Nr.19, pelkät pinnit (12521433217) riittää, kun purkaa vanhat irti liitinrungosta ja käyttää myös vanhat johtotiivisteet.
                Tänks!

                Osaatko sanoa käykö samat pinnit myös nokka-akselin asentotunnistimen liittimeen?
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Tänks!

                  Osaatko sanoa käykö samat pinnit myös nokka-akselin asentotunnistimen liittimeen?
                  Nr.18
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    #24
                    Hiphei. Saman ongelman kanssa painitaan vieläkin.

                    Olen miltei 100% varma että kyseessä on jonkinsortin kosketushäiriö.

                    Tänään tapahtunutta:
                    -Käynnistettäessä starttaus pysähtyi kuin seinään. Ajovalot yms paloivat aivan kirkkaana kuten pitääkin.
                    -Moottoritiellä totaalinen stoppi eikä kone edes yritä lähteä käyntiin vaikka rullasi muutaman sata metriä tien sivussa. Kierrosluku mittari pelasi normaalisti.
                    -Uudelleen käynnistyksellä lähti käyntiin. Pätki kuitenkin jatkuvasti. Tällöin myös kierrolukutieto hävisi ja joka nytkähdyksellä kieppikello lähti laskemaan vapaapudotuksella kohti nollaa vaikka koneessa oli vielä kierroksia enemmän. Samaan syssyyn syttyi myös DSC-valo(luultavasti boksissa taas ilmoitus puuttuvasta moottorin kierrolukutiedosta) ja moottorin vikavalo.

                    Onko kenelläkään havaintoa mistä tässä lähtisi seuraavaksi vikaa kalastelemaan? Alkaa olemaan varsin mielenkiintoinen tapaus hakea vikaa. :think Onko moottorin ohjaimissa ollut vikoja?

                    Vikakoodeja en kerennyt vielä syynäämään uudestaan. Railpaineanturin liittimiä en tosin ole vielä ehtinyt uusimaan(kiristetty) mutta luulisi ettei se halvaannuttaisi koko ecua.
                    Last edited by fraatti; 27-11-2017, 22:19.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      #25
                      Tälläisiä vikakoodeja löytyi aikoinaan DSC, IHKA ja mittaristosta liittyen DDE:n väliseen kommunikointiin kun vika oli pahimmillaan. A3AD, A3AE, D354, D355, D356, E717, E71A. Kertooko nuo kenellekään mitään? Jos väylä menee nalkkiin niin vetäänkö DDE:n jumiin?
                      Last edited by fraatti; 28-11-2017, 01:50.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Onko moottorin ohjaimissa ollut vikoja?
                        Vastaan itse itselleni. On.

                        Last edited by fraatti; 28-11-2017, 04:14.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          #27
                          Ennen pirujen maalaamista seinille täytynee alkuun selvitellä mistä tuonne DDE:lle menee sähkö ja jospa sieltä kuitenkin löytyisi jotain vikaa. Onneksi bemari on dokumentoinut nämä kaikki hyvin.

                          Kytkentä.


                          Akulta lähtevät narut: 80mm2 + menee startille ja laturille, 40mm2 Junction box electronics ja 10mm2 moottorin ohjaimelle. Konehuoneeseen menevät narut kulkevat näköjään auton korin ulkopuolella ja ensimmäinen tutkittava läpivienti taitaa löytyä akkukotelon kyljestä. Jos jotain kiinnostaan niin tässä on filu missä on tuo sähkönsyöttö selvitetty: https://www.bimmerfest.com/forums/at...hmentid=483789


                          Melko mielenkiintoisia kuvia löytyy liittyen ko. paikkaan....


                          Ja kun tarpeeksi tonki niin löytyihän tästä rapakon takaa takaisinkutsukin. Onkohan niin ettei tämä koske euro autoja vai onko herranpelko vain suurempi rapakon takana? Takaisinkutsu koskee vuoden tuoreempia ja taitaa koskea karvaa joka menee JBE:lle. Samaan purkkiin liittyen löytyi juttua että tuulilasin edessä olevan muovi voi vuotaa JBE:n päälle vettä jolloin tuossa olevat liitokset voivat hapettua ja samalla lattiamatto kastua. Ongelma taitaa koskea vain noita uudempia jossa johdon liitos on painamalla. Vanhemmassa se on ruuvin alla.

                          Tuo liitoksen oireita:
                          - clock resets itself randomly
                          - doors won't unlock at random times
                          - car stalls randomly, setting off every possible warning light

                          "BMW is recalling almost 570,000 cars in the U.S. and Canada because a battery cable connector can fail and cause the engines to stall.

                          The recall affects popular 3-Series sedans, wagons, convertibles and coupes from the 2007 through 2011 model years. Also included are 1-Series coupes and convertibles from 2008 through 2012, and the Z4 sports car from 2009 through 2011.

                          The cable connectors and a fuse box terminal in the cars can degrade over time, and that can break the electrical connection between the trunk-mounted battery and the fuse box at the front. If that happens, the cars could lose electrical power, causing the engines to stall unexpectedly, the U.S. National Highway Traffic Safety Administration said in documents posted on its website Saturday.

                          The company says in documents sent to NHTSA that the problem stems from movement between the battery cable and the fuse box.

                          BMW says it knows of one minor collision in Canada due to the problem, but no injuries.

                          The German automaker says dealers will replace the battery cable connector and secure it for free. It will start notifying owners in March.

                          The 3-Series is BMW's most popular car in the U.S., dominating the small luxury car market. The company sold nearly 100,000 of them in the U.S. last year.

                          The recall affects more than 504,000 cars in the U.S. and another 65,000 in Canada.

                          BMW, Toyota and other automakers have experienced large recalls in recent years because they use common parts on multiple models in order to save money.

                          Owners can call BMW with questions at (800) 525-7417."
                          Ilmeisesti korkkaava liitin:

                          Ja korjauskarva #61 12 9 312 133: https://www.ebay.com/itm/BMW-Genuine...-/351244507171

                          Akkukotelon liitoksen kaapeli näyttävät tälläiselle. Liitoksen kiristettettävä osuus taitaa tulla kiinni tuolta akun puolelta. Onko tälläisiä happamia tullut kenelläkään vastaan? Pahoin pelkään että tuolta samasta paikasta löytyy juurinkin samanlainen liitos samalla tavalla hapettuneena.



                          Vaurion eteneminen e90:ssä


                          Pikkujuttuja tälläiset akkukaapeliviat...
                          Last edited by fraatti; 09-04-2018, 17:55.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            #28
                            Noniin. Toivottavasti tämä keissi saadaan pian julistettua korjatuksi. Hiukan harmittaa kun en aikaisemmin tajunnut että akulta lähtee useampikin kuin tuo yksi vahva karva eteenpäin. Luulin että kaikki sähkö kulkee sen kautta, myös moottorinohjauksen sähkö. Kytkentäkaavoissakaan noita kaikkia ei näkynyt rinnakkain niin en osannut hakea moista.

                            Tarvi vielä töiden jälkeen korkata autosta akku pois ja tutkia liitos. Ja olihan se melkoisessa hapessa ja sen lisäksi vielä liitos oli löysällä.


                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #29
                              Joko ehdit kurkata, miltä sama liitos näyttää alapuolelta. Yleensähän näissä on ongelman lähtökohta, kun akkupoteroon pääsee valumaan vettä, mutta tässä tapauksessa näin ei vaikuta käyneen.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4628
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Joko ehdit kurkata, miltä sama liitos näyttää alapuolelta. Yleensähän näissä on ongelman lähtökohta, kun akkupoteroon pääsee valumaan vettä, mutta tässä tapauksessa näin ei vaikuta käyneen.
                                Joo.

                                Koko liitos aivan hapettunut pilalle ja koko karvakin on miltei ilmainen (61129125036). Pikkuhiljaa etenevä hapettuma oli turvottanut materiaaleja sen verran että kaikki eristävät muoviosat olivat jo pudonneet tuosta päältä pois. Samoin läpivienti oli halki useammasta kohtaa. Myös läpiviennin läpi kulkeva tappi oli käytännössä irti johdosta.

                                Ja nyt kasvaa tatti otsaan.

                                Eipä tarvi ihmetellä jos e60/e61 palaa itsekseen pihassa jos läpiviennit ovat tätä luokkaa. Miksiköhön noita johtoja ei ole voitu vielä sisätiloissa eteenpäin vaan ne on ollut pakko viedä tuollaisessa sontaisessa paikassa läpi pellistä. Tuossa kohtaa sisälokari ei täysin suojaa tuota kohtaa. Jos se oli pidempi niin epäilen että tälläistä ongelmaa ei olisi. Sen näkee jo noista abs-/kuluneisuus anturin liittimistä.

                                Tässä tuo puhdistettuna jotakuin pelkästään paineilmalla.




                                Paljon tämän suurempia palasia tuosta ei tullut.


                                Jos jollain on sopiva elimenluovuttaja nurkissa pyörimässä niin saa ilmoittautua. Ajattelin että hommaan tuohon noin 0,5m piuhaa, liimalla olevan kutistesukan sekä jatkoholkin ja jatkan tuon alkuperäisen johdon kun se on varsin hyvin tuossa käsilläkin.
                                Last edited by fraatti; 28-11-2017, 20:56.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎