Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57TU e91 330d pätkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fa7
    Bimmer Rookie
    • Nov 2013
    • 41
    • Tampere

    #46
    Kyllä koneessa on tuo vanhemman mallinen pumppu selvästikin.
    Olin aikomuksissa vaihtaa sisempää o-rengasta kun oli tiputtanut pari tippaa öljyä tuolta välistä.


    Nokka-akselin pää on kyllä erilainen. Ohessa kuva omastani. Vai onko tuo nokka-akselin muoviosa irroitettava?

    Jotenkin tulisi mieleen, jotta tuon 3 pienen reiän kautta tulee voitelu pumpulle ja tuo keskimmäinen tappi on vain ohjuri. Tällöin toki öljy ei kulkeudu keskireiän kautta pumpulle vaan jotain toista reittiä. Ei tästä löydy tarkempaa toimintaperiaatekuvausta mistään päin netistä?


    Toisessa kuvassa tosiaan tuo mainitsemani hienoisesti murtunut ohjaintappi.


    Ehkäpä tosiaan viisain laittaa uutta / korvaavaa pumppua tilalle.
    Attached Files

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #47
      Originally posted by fa7 View Post
      Kyllä koneessa on tuo vanhemman mallinen pumppu selvästikin.
      Olin aikomuksissa vaihtaa sisempää o-rengasta kun oli tiputtanut pari tippaa öljyä tuolta välistä.


      Nokka-akselin pää on kyllä erilainen. Ohessa kuva omastani. Vai onko tuo nokka-akselin muoviosa irroitettava?

      Jotenkin tulisi mieleen, jotta tuon 3 pienen reiän kautta tulee voitelu pumpulle ja tuo keskimmäinen tappi on vain ohjuri. Tällöin toki öljy ei kulkeudu keskireiän kautta pumpulle vaan jotain toista reittiä. Ei tästä löydy tarkempaa toimintaperiaatekuvausta mistään päin netistä?


      Toisessa kuvassa tosiaan tuo mainitsemani hienoisesti murtunut ohjaintappi.


      Ehkäpä tosiaan viisain laittaa uutta / korvaavaa pumppua tilalle.
      Laittamasi kuva on hiukan pieni mutta mielestäni myös siellä nokka-akselin päässä on reikä päässä josta öljy kulkee ellen aivan väärin näe. Sen voisi koittaa vaikka nuppineulalla. Onko siellä oleva suurempiholkki oikeasti muovia vai vain nokeutunut eri tavalla? Mun mielestä tuon suuremman holkin tarkoitus on vain toimia ohjurina tuolle käyttöakselin haarukalle. Jos tulkintani on oikea niin tällöin noilla kolmella pikkureijällä ei ole mitään virkaa. Jos toi holkki ei vaan rapistu lisää niin se saattaa kyllä toimia vielä.


      Itse tuosta vanhemman/uudemman mallinen keskustelusta niin laittamissani kuvissa toimintaperiaatteesta kuvat ovat pumpun toiselta puolelta kotelon sisältä missä itse pumppaus tapahtuu eikä tuolta puolelta mistä voima viedään sisään.



      Tässä vielä kuva nokka-akselin laakeripinnassa olevasta syvennyksestä mistä öljy siirtyy nokka-akselia pitkin sen sisällä tuonne pumpulle voitelemaan sitä.
      Last edited by fraatti; 20-10-2018, 17:04.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fa7
        Bimmer Rookie
        • Nov 2013
        • 41
        • Tampere

        #48
        Kyllä se saattaa tosiaan olla niin, että tuolta pienestä kolosta öljyä tulee. Ainakin se tuohon ulokkeeseen kerryttää öljyä. Pieni tuo aukko jokatapauksessa on. Ehkä nuppineulalla menisi, täytyypä koittaa.



        Muovia tuo kyllä on noen sijaan.

        Uutta pumppua laitoin tilaukseen, joten eiköhän se sillä kuntoon tule.

        Comment

        • Juhnukka
          BTCF Member
          • Mar 2014
          • 604
          • Lohja

          #49
          Ratkesiko tämä?

          Oliko tähän m57 tikitys/läpsytys ääneen vastaus alipainepumpussa?

          https://youtu.be/_0zSomNXt9k tuossa linkki oman auton tyhjkäynnin sivuääneen (ei kuulu niin hyvin kun ei ollut täys lämmin kone)

          https://youtu.be/MPq3-ZhZhbM tässä vielä linkki täysin samankaltaiseen ääneen mitä oma pitää nyt kylmillä keleillä lämpimällä koneella tuollainen outo läpsytys/tikitysääni


          Välillä ääni on säännöllisempi ja välillä epäsäännöllisempi

          Ääni kuulostaa kuin se tulisi öljyn lämmönvaihtimesta mikä on imusarjan alla/sivussa, mutta kaikki puhuvat että kuuluisi alipainepumpusta.

          Kokeilin jo autoon vaihtaa kaikki hihnat ja kiristimet sekä rullat eikä damperkaan ollut pahan näköinen

          Ei viitsisi turhaan vaihtaa alipainepumppua
          Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            #50
            Originally posted by Juhnukka View Post
            Oliko tähän m57 tikitys/läpsytys ääneen vastaus alipainepumpussa?

            https://youtu.be/_0zSomNXt9k tuossa linkki oman auton tyhjkäynnin sivuääneen (ei kuulu niin hyvin kun ei ollut täys lämmin kone)

            https://youtu.be/MPq3-ZhZhbM tässä vielä linkki täysin samankaltaiseen ääneen mitä oma pitää nyt kylmillä keleillä lämpimällä koneella tuollainen outo läpsytys/tikitysääni


            Välillä ääni on säännöllisempi ja välillä epäsäännöllisempi

            Ääni kuulostaa kuin se tulisi öljyn lämmönvaihtimesta mikä on imusarjan alla/sivussa, mutta kaikki puhuvat että kuuluisi alipainepumpusta.

            Kokeilin jo autoon vaihtaa kaikki hihnat ja kiristimet sekä rullat eikä damperkaan ollut pahan näköinen

            Ei viitsisi turhaan vaihtaa alipainepumppua
            Videosta on aina hankala sanoa mutta auttasiko stetoskooppi? Saanee varmaan motonetistäkin...
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Juhnukka
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 604
              • Lohja

              #51
              Jep

              Pitää käydä hakemassa joku päivä mites ratkesiko sulla tuo mysteeriäänen ongelma ikinä?
              Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #52
                Originally posted by Juhnukka View Post
                Pitää käydä hakemassa joku päivä mites ratkesiko sulla tuo mysteeriäänen ongelma ikinä?
                Jätin huomioimatta...
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Juhnukka
                  BTCF Member
                  • Mar 2014
                  • 604
                  • Lohja

                  #53
                  Noniin

                  Nyt loppui mystinen ärsyttävä ääni, tein rvs käsittelyn ja ekan 50 km jälkeen äääni loppui kokonaan, varmaan venttiilikoneistossa hieman kulumaa tai jokin nostajista naputti mutta nyt se on poissa ja kehtaa taas käyttää torilla tyhjäkäyntiä
                  Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #54
                    Aiemmin vaihdoin tähän exautooni railpaineanturin liittimen sisuskalut. Näin nyt kuitenkin auton myöhemmin ja nyt tuossa oli sama koodi railpaineen seilaamisesta muistissa sekä anturi näytti moottorin ollessa pois käynnistä 60-25barin lukemia. Onko näihin joutunut kukaan uusimaan itse railpaine-anturia ja onko tällä päässyt lopulta tuosta herjasta eroon?
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Juhnukka
                      BTCF Member
                      • Mar 2014
                      • 604
                      • Lohja

                      #55
                      Originally posted by Juhnukka View Post
                      Nyt loppui mystinen ärsyttävä ääni, tein rvs käsittelyn ja ekan 50 km jälkeen äääni loppui kokonaan, varmaan venttiilikoneistossa hieman kulumaa tai jokin nostajista naputti mutta nyt se on poissa ja kehtaa taas käyttää torilla tyhjäkäyntiä

                      Mutuilua tuohon tyhjäkäynnin nakse ääneen.

                      Elikkäs kirjoitin tuossa, että rvs käsittely lopetti äänen kuulumisen. Seuraavan öljynvaihdon jälkeen ääni palasi samanlaisena kuin ennenkin. Tulisi kalliiksi käyttää joka öljynvaihdossa rvssät koneessa, joten annoin asian olla.

                      Vaihdoin tuossa ennen Latvian reissua damper pyörän ja moottorin käyntiääni vaihtui terävästä huomattavasti pehmeämmäksi. Pyörässä oli bmwn leima ja kilometrejä oli takana 385 TKM, olihan tuo pitkään kestänyt. Optimistisesti toivoin että nakse olisi kadonnut, mutta ääni jatkuu vain.

                      Nyt Latviassa kävin recrolla kunnostamassa tuon automaatin laatikon ja hämmästyin autoa hakiessani, että ääni oli tyystin kadonnut

                      Ajaessa Latviasta sen noin 400 km suomeen kuuntelin joka tauolla tyhjäkäyntiä ja ääntä ei ole nyt ollenkaan kuulunut. Sinnepäin ajaessa se kuului jatkuvasti.

                      Näin aloin miettimään voisiko tuo jotenkin liittyä johonkin esimerkiksi turbiiniin tai starttikehään mistä tuo ääni oli peräisin. Kuitenkin aina kun yritin etsiä äänen lähdettä se tuntui kuuluvan moottorin takaa tai imusarjan alta. Voisiko olla että siellä oli jokin pyörivä massa vähän epätasapainossa ja näin kun molempien puolien pyörivät osat uusittiin ääni katosi :think :think

                      Ehkä turhan aikaista hehkuttaa tässä kohtaa, ääni kuitenkin tulee takaisin heti kun tästä suun taas avaa
                      Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                      Comment

                      • Oxygen
                        Bimmer Rookie
                        • May 2011
                        • 103
                        • Pori

                        #56
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Siihen on ilmeisesti aiemmin ollut tarjolla korjaussarja (Nr.3). Ja ohjeistus asian tiimoilta. KLIK

                        Voisikohan tuota paksumman kaapelin liitoksen korjaukseen tehtyä korjaussarjaa (Nr.5) käyttää tässä hyväksi? Ohjeet: KLIK


                        Mahtaakohan mistään enään saada tuota pienempää moottorielektroniikalle menevää johdon läpivientiä? Melko huonokuntoisia purkaamoissa... Kun ei koko johtoa edes ollut kataloogissa enään ??

                        Comment

                        • Oxygen
                          Bimmer Rookie
                          • May 2011
                          • 103
                          • Pori

                          #57
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Siihen on ilmeisesti aiemmin ollut tarjolla korjaussarja (Nr.3). Ja ohjeistus asian tiimoilta. KLIK

                          Voisikohan tuota paksumman kaapelin liitoksen korjaukseen tehtyä korjaussarjaa (Nr.5) käyttää tässä hyväksi? Ohjeet: KLIK

                          Itse itselleni vastaten... Nro 5 sopii läpiviennin korjaukseen https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...67#61139321691

                          Tämännäköiset tulee siinä.

                          https://www.ecstuning.com/b-genuine-...b/61139321691/

                          Vaan löytyisikö asennusohjetta joltakin....
                          Last edited by Oxygen; 11-03-2022, 17:06.

                          Comment

                          • Oxygen
                            Bimmer Rookie
                            • May 2011
                            • 103
                            • Pori

                            #58
                            Ei ohjeita kellään...?

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎