Announcement

Collapse
No announcement yet.

Smg vaihteisto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mlatvala
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 3553
    • Kuopio

    Smg vaihteisto

    Miten sellainen smg vaihteisto toimii? Uusissa näyttää olevan ratissa vivut josta ilmeisesti vaihteet vaihtuvat, mutta miten se sitten pääperiaatteltaan toimii? Miten se eroaa sitten normaalista automaatista, muutakuin ei luista kytkin ollenkaan, eikös se näin ole? Luistattaako se sitten normaaliajossa ollenkaan kytkintä vai repiikö se aivan tajuttomasti vaihteita vaihtaessa hiljaisessa rauhallisessa ajossa?

    Autoihin saa vai ei saa kytkettyä normaalia D vaihetta? Luistaako se silloin normi automaatin verran?
    E61 535d alkuunsa viritetty.
  • Hevimies
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1456
    • Savonlinna

    #2
    Kyllä se SMG luistattaa kytkintä ihan samalla tavalla. Joissain autoissa (esim M5) saa tosin vaihtonopeutta säädettyä välillä pehmeä-repivä. Toimii käytännössä kuten automaatti sillä erotuksella että kuski päättää milloin vaihde vaihtuu.

    Comment

    • pt.
      Bimmer Rookie
      • Dec 2004
      • 122
      • Kouvola

      #3
      Tottakai vaihdoissa ei ole aivan samaa pehmeyttä kuin automaateissa, mutta menettelee silloin kun haluaa ajella leppoisasti. Mutta toisaalta, eipä hukkaa tehoakaan öljyn pyörittelyyn.

      Eli luistolla hait varmaankin takaa liikkeessä esiintyvää luistoa, mikä automaatissa on. Ei luista, eli on kuin kovalaatikko(mitä se onkin), eli kun ollaan liikkeessä, niin kuin normaali manuaalilla ajaisi.

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        #4
        Sen vähän mitä olen ajanut, niin toimii mun mielestä tosi hyvin. Kovemmin kiihdytettäessä vaihtohetkellä tuntee selvän nykäisyn, mutta sehän kuuluu asiaan kun kovaa mennään.

        Normaali ajaminen sujuu hienosti. Joskus saattaa tuntea pienen nytkähdyksen, mutta ehkä en vaan lyhyen lenkin aikana oppinut käyttämään ko. vaihteistoa kunnolla.

        Ja vaikka joskus joku pieni nykäisy normaaliajossa tuntuisikin, niin siitä ei valita kuin jotkut velliperseet, jotka ei tällaisten laitteiden päälle mitään tajua.


        Comment

        • Hevimies
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1456
          • Savonlinna

          #5
          Kyllä sen nykäyksen saa helposti pois kun nostaa sopivasti kaasua vaihtaessa. Lusikka koko ajan pohjassa niin nykäisee taatusti.

          Comment

          • Mlatvala
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 3553
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by Hevimies
            Kyllä sen nykäyksen saa helposti pois kun nostaa sopivasti kaasua vaihtaessa. Lusikka koko ajan pohjassa niin nykäisee taatusti.
            Eli siis normaalisti kaasua ja vaihetta vaihtaessa vähän höllää sitä kaasua ja nappaa isomman silmään niin ei repäise ollenkaan? Eli tätä smg ei siis ole ohjelmoitu niin että se esimerkiksi ykkösellä ajaessa ei laita sitä kakkosta vaikka 4tuhannen kierroksen jälkeen automaatisti vaan vaikka hitaasi painaa kaasua kovemmin ja kovemmin niin lopulta paukuttaa rajotinta vasten?

            Mitä hyötyä siitä smg:stä sitten lopulta edes on automaattiin verrattuna? Nopeampi vaihto kovasti kiihyttäessä vai?

            Pystyykös vanhuksilla lähtemään silleen kaasulla paikaltaan ja sitten vasta napata se ykkönen päälle, vai nappaako se sen ykkösen päälle ihan heti periaatteessa aina?
            E61 535d alkuunsa viritetty.

            Comment

            • Antza
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 2143
              • Espoo

              #7
              Sellainen pointti, että SMG:hän ei ole automaatti laisinkaan. Sama loota ja kytkin kuin manuaalissa, mutta toimintaa ohjataan eletronisesti hydrauliikan avulla. Tomaattiasennossa yrittää leikkiä automaattia mm. vaihtamalla pehmeämmin.
              Current rides:
              F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

              Previous rides:
              E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

              Comment

              • Bullitt
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 2786
                • Turku

                #8
                Originally posted by Mlatvala
                Mitä hyötyä siitä smg:stä sitten lopulta edes on automaattiin verrattuna? Nopeampi vaihto kovasti kiihyttäessä vai?
                SMG:n ideahan on ainakin M3:ssa se, että voi ajaessa pitää molemmat kädet ratissa, ja kun polkimiakaan ei ole kuin kaksi, niin voi pitää toisen jalan kokoajan jarrulla, ja toisen kaasulla.

                SMG ei ole mikään automaatin parannettu versio, eikä niitä pidä vertailla keskenään. Automaatti on katto alhaalla kruisailua varten. SMG on sitten taas enemmän radalla ajamista varten kehitetty.

                Jos on takoitus kruisailla katto alhaalla, soittaa samalla vähän musaa että tytöt huomaa, eli sellasta perus pippelinvenytystä, niin siihen automaatti sopii paremmin.

                Jos on tarkoitus ottaa silloin tällöin kisat jonkun nipponin kanssa, niin ei siihenkään kannata SMG:tä hankkia.


                Comment

                • Sene
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 925
                  • Enschede, The Netherlands

                  #9
                  Ja saa kulutuksenkin pidettyä helpommin alhaalla ku automaatissa moottorijarrulla vaan
                  F11 LCI 535xi


                  Ex.

                  E36 320i sedan
                  E36 LCI 328i coupe
                  E61 LCI 530xi

                  Comment

                  • Moonshine
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1018
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by Sene
                    Ja saa kulutuksenkin pidettyä helpommin alhaalla ku automaatissa moottorijarrulla vaan
                    Samalla tavalla se kulutus pidetään alhaalla myös "oikeallakin" automaatillakin, ainakin stepillä
                    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                    Comment

                    • Mlatvala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 3553
                      • Kuopio

                      #11
                      No nyt taisi antza vasta jotain kertoa sellaista joka minua voisi jollakin tavalla auttaa, mutta en nyt sitten mene allekirjoittamaan tuotakaan että se manuaalin osilla toimii se smg vaihteisto. Enkä minä tässä nyt mitään smgtä ole hankkimassa enkä pippeliävenyttämässä katto alhaalla, mulla on aina vara ostaa auto katon kanssa, ei tarte ostaa köyhän miehen mallia jossa katto on tehty räteistä

                      Kohta jätkät vetää herneet benareidenpakoputkiin ja ne menee tukkoon!

                      Ihan vain mielenkiinnosta olisin kysellyt, jos olisi ollut joku todella tietävä...
                      E61 535d alkuunsa viritetty.

                      Comment

                      • hawkki
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 458
                        • Vuosaari

                        #12
                        Mlatvala: koitan tässä vastata joihinkin kysymyksiisi.

                        SMG on tietokoneohjattu kytkin&vaihdesiirtojärjestelmä. Siellä on siis aivan tavallinen 6vaihteinen manuaalilaatikko jonka kylkeen nakattu toi järjestelmä. "Perusasennossa" se vaihtaa juuri silloin kuin sinä vedät/työnnät siitä vaihteenvalitsimesta, paukuttaa rajottajaa vasten mikäli näin käsket tekemään. Jos kierrokset tippuu sammumisrajaan niin silloin se tosin automaattisesti iskee pari pykälää pienempää pesään. Tietokone myöskin valvoo kierroslukua niin että ei anna vaihtaa pienemmälle mikäli kierrokset tämän myötä nousisi punarajan yli/liian lähelle sitä.

                        "automaattiasennossa" tietokone tarkkailee sinun kaasunkäyttöä sekä nopeutta ja kierroslukua ja näitten perusteella päättelee milloinka se vaihteita vaihtelee. Tässä asennossa tapahtuu kickdown jos kaasua painaa reippaasti kierrosten ollessa matka-ajo lukemissa. Mikäli kaasun painaa aivan pohjaan niin että lattiassa oleva levy painuu sisään niin automaatti vaihtaa juuri ennen redlinea ja mikäli ylempänä mainittu kaasunpainallustilanne on niin raju että tämä nappula painuu maahan niin kickdown on kaksi tai jopa kolme vaihdetta.

                        SMG:ssä on ns. launch controll, jossa kun kaasun painaa rivakasti alas ja samalla pitää vaihdekeppiä työnnettynä eteenpäin, niin se nakkasee kytkimen pois vasta 3000rpm paikkeilla. Tämä siis nopeita lähtöjä varten. Normaalisti lähdettäessä alkaa auto ryömimään eteenpäin heti kun kaasua painaa.

                        Puhun tässä SMG:stä ja joku toiminto/ominaisuus voi olla erilailla SMGII:ssa.

                        edit: jos siis porhaltaa kaasupohjassa/staattisessa asennossa menemään ja vaan nakataan smg:llä vaihdetta pesään niin vaihdot eivät ole aivan yhtä pehmeitä kuin vastaavassa tilanteessa automaatilla. Mutta jos kaasua löysää sopivasti juuri ennen vaihtamista niin vaihdot ovat niin sujuvia että niitä ei edes huomaa. Eli mistään "rytkyämisestä" ei ole kyse SMG ykkösenkään kohdalla, jos nykii meno niin se on kuskista kiinni...
                        Last edited by hawkki; 19-06-2005, 00:26.

                        Comment

                        • Sene
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 925
                          • Enschede, The Netherlands

                          #13
                          Originally posted by Moonshine
                          Samalla tavalla se kulutus pidetään alhaalla myös "oikeallakin" automaatillakin, ainakin stepillä
                          Juu mutta jos se vaik äsämkeellä olis tehokkaampaa
                          F11 LCI 535xi


                          Ex.

                          E36 320i sedan
                          E36 LCI 328i coupe
                          E61 LCI 530xi

                          Comment

                          • Mlatvala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 3553
                            • Kuopio

                            #14
                            Noniin, nyt homma on selvä... kiitoksia vastauksesta, tämä selventi asian lopullisesti...
                            E61 535d alkuunsa viritetty.

                            Comment

                            • mika,
                              Newbiemmer
                              • Nov 2005
                              • 3

                              #15
                              mitenkäs smg:llä kuminpoltto sujuu palaako kytkin?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎