Announcement

Collapse
No announcement yet.

Smg vaihteisto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15262
    • Ajamisen Iloa

    #46
    Noniin, nyt on päivä tuollaisella ajeltu ja pitäs opetella launch control, osaisko joku smg miehistä opettaa miten tuo tarkalleen tehdään?? ei viitsis ruveta särkee paikkoja...

    "SMG:ssä on ns. launch controll, jossa kun kaasun painaa rivakasti alas ja samalla pitää vaihdekeppiä työnnettynä eteenpäin, niin se nakkasee kytkimen pois vasta 3000rpm paikkeilla. Tämä siis nopeita lähtöjä varten. Normaalisti lähdettäessä alkaa auto ryömimään eteenpäin heti kun kaasua painaa."

    Onko se tosiaan noin helppoa. mitä tapahtuu jos ei paina kaasua rivakasti?
    voiko kepin laittaa pohjaan sitten painaa kaasun pohjaan ja pitää keppiä vielä tuon 3000rpm yli pohjassa...
    Last edited by Remotion; 09-04-2006, 11:20.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • Mr. Zetor
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 273
      • Lempäälä, Hell (summer home)

      #47
      Originally posted by remotion
      Noniin, nyt on päivä tuollaisella ajeltu ja pitäs opetella launch control, osaisko joku smg miehistä opettaa miten tuo tarkalleen tehdään?? ei viitsis ruveta särkee paikkoja...

      "SMG:ssä on ns. launch controll, jossa kun kaasun painaa rivakasti alas ja samalla pitää vaihdekeppiä työnnettynä eteenpäin, niin se nakkasee kytkimen pois vasta 3000rpm paikkeilla. Tämä siis nopeita lähtöjä varten. Normaalisti lähdettäessä alkaa auto ryömimään eteenpäin heti kun kaasua painaa."

      Onko se tosiaan noin helppoa. mitä tapahtuu jos ei paina kaasua rivakasti?
      voiko kepin laittaa pohjaan sitten painaa kaasun pohjaan ja pitää keppiä vielä tuon 3000rpm yli pohjassa...
      keppi manuaaliasennolle ja eteen (eli pidät sen edessä), kiekat hetkeksi 3500-4000 rpm, sitten kaasu pohjaan ja päästät kepistä irti.

      ite en oo kokeillut mitä tapahtuu jos vetää suoraan kaasun pohjaan ja päästää sitten kepin. veikkaisin että alkaa vain sutia niin maan perkeleesti (smg2:ssa muistaakseni laatikolle ei tarvii edes noilla kiekoilla 'ilmoittaa' että nyt mennään mutta smg1:ssä täytyy). kerro jos kokeilet, ite en ainakaan nastojani moiseen tärvää...

      mitäs muuten tykkäät lootasta/autosta yleensä?
      too much hassel, too little hoff...

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15262
        • Ajamisen Iloa

        #48
        Originally posted by Mr. Zetor
        keppi manuaaliasennolle ja eteen (eli pidät sen edessä), kiekat hetkeksi 3500-4000 rpm, sitten kaasu pohjaan ja päästät kepistä irti.

        ite en oo kokeillut mitä tapahtuu jos vetää suoraan kaasun pohjaan ja päästää sitten kepin. veikkaisin että alkaa vain sutia niin maan perkeleesti (smg2:ssa muistaakseni laatikolle ei tarvii edes noilla kiekoilla 'ilmoittaa' että nyt mennään mutta smg1:ssä täytyy). kerro jos kokeilet, ite en ainakaan nastojani moiseen tärvää...

        mitäs muuten tykkäät lootasta/autosta yleensä?
        Noh jotain pientä on tullut vastaan, esim ilmastoinnissa on se tyyppivika eli näyttö reistailee, johtuu kondensaattorista.
        ja konepelti menee vähän huonosti kiinni samoin takalasit aukee vähän miten sattuu. muuten kone kuulosti ihan terveeltä, kytkin ja vaihteisto vaikuttaa tosi hyvältä, alusta ja sisusta on lähes kuin uudessa.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • JNIJNI
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1485

          #49
          Vielä SMG:stä

          Eli mikäköhän SMG:n versio on vuoden 2005 E60:ssa (530i)?
          Ja mitenköhän paljon eroaa ajaminen tavallisessa kaupunkiajossa (D-asennossa) verrattuna automaattilootaan? Onko siis vaihtaminen lähellekään yhtä huomaamatonta kuin automaatilla?
          Last edited by JNIJNI; 06-07-2007, 08:24.
          G21 LCI 330e xDrive 2022
          E93 M3

          Comment

          • Ter0
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 297
            • Tampere

            #50
            sähkökuvia

            Lainataas vähän topiccia..

            Onko jollain foorumia lukevista tietoa että mistä sais SMG I (e36 M3) lootan ohjaimen ym kytkentäkaaviot? Tarvis tietoa että mitä kaikkea loota tarvitsee toimiakseen, kun ainakin ovi/konepellin kytkimet vaikuttaa toimintaan jne.

            EDIT: Löytyi
            Last edited by Ter0; 24-10-2007, 08:43. Reason: löytyi
            ______________________________
            BP-2010 burnismestari \o/
            ______________________________
            -Ter0
            [email protected]
            TT-Speed Oy

            Comment

            • ace.of.spades
              Bimmer Rookie
              • Aug 2007
              • 130
              • Helsinki

              #51
              Päätin myös itse kirjottaa jotain kokemuksia, kun oon nyt noin 3kk ajellut tuolla 3,2 M3 smg:llä. Aluks tuntu tietysti hieman omituiselta kaikki nuo nykäsyt että mihin päin sitä keppiä pitää tökkiä, että tuolla manualilla vaihtaa isompaa ja pienempää, mutta nopeasti hommaan tottui ja tällä tomaattipuolella ei tartte miettiä sen kuin ajelee. Tähän mennessä ei ole huonoa sanottavaa löytynyt ja kaikki on toiminut moitteettomasti.
              Osaako joku sanoa kuinka kestävä loppujenlopuksi kyseinen smg on, kun en ole ainakaan hirveästi kuullut, että olisi hajonnut tai muutenkaan hirveästi ongelmia ollut?

              Comment

              • miccou
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2005
                • 488
                • Iisalmi

                #52
                Originally posted by ace.of.spades View Post
                Päätin myös itse kirjottaa jotain kokemuksia, kun oon nyt noin 3kk ajellut tuolla 3,2 M3 smg:llä. Aluks tuntu tietysti hieman omituiselta kaikki nuo nykäsyt että mihin päin sitä keppiä pitää tökkiä, että tuolla manualilla vaihtaa isompaa ja pienempää, mutta nopeasti hommaan tottui ja tällä tomaattipuolella ei tartte miettiä sen kuin ajelee. Tähän mennessä ei ole huonoa sanottavaa löytynyt ja kaikki on toiminut moitteettomasti.
                Osaako joku sanoa kuinka kestävä loppujenlopuksi kyseinen smg on, kun en ole ainakaan hirveästi kuullut, että olisi hajonnut tai muutenkaan hirveästi ongelmia ollut?
                Olen tässä etsinyt Saksan maalta automaatilla olevaa e46:sta ja törmäsin ilmeisesti SMG laatikolla olevaan autoon (ilmoituksessa puhutaan CNG laatikosta, mutta liekkö tuo käännös saksaksi SMG:stä...).

                Pari asiaa on vielä epäselviä tästä SMG:stä. Eli ilmeisesti SMG toimii manuaalina ja täysin automaatisena? Vaihdetaanko SMG:ssä vaihteita tökkimällä vaihdekeppiä eteen tai taaksepäin manuaaliasenossa vai sotketaanko keppiä ikäänkuin manuaalilaatikossa? Kyseisessä autossa on vielä ratissa pedaalit vaihteenvaihtoa varten niin niiden käytöstä ei kuitenkaan ole epäselvyyttä.

                Onkos tuossa automaattiasennossa sitten samanlainen vaiheistokaavio kuin normaalissa automaatissa vai valitaanko pelkästään että nyt ajetaan täysin automaattina?

                En ole koskaan ajanut SMG laatikolla olevaa autoa enkä ole nähnyt lähemmin SMG laatikolla olevan auton sisustaa niin toiminta hieman ihmetyttää. Hieman kanssa epäilyttää tuollaisen pelin hankkiminen, koska noita ei taida paljoa olla käytössä ja kestävyydestä ei ole tietoa.

                EDIT: löysin jo SMG:n käytöstä ohjeita: http://www.btcf.fi/forum/showthread....&highlight=smg

                Mutta kestävyydestä/varmasta toiminnasta haluaisin tietoa tai kokemuksia.

                Auton sisusta näyttää tältä:
                Attached Files
                Last edited by miccou; 23-03-2008, 19:40. Reason: linkki
                VW Passat 1.8t -04


                X1 20Da X-Drive -13
                E39 530Da Touring -01
                E39 525iA Touring -01
                E46 325iA Sedan -01
                E46 320D Touring -00
                Audi A3 1.9TDI -01
                VW Multivan 2.5 TDI -05

                Comment

                • mtv67
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2008
                  • 364
                  • Kokkola

                  #53
                  onko kellään kokemusta sintterilevystä smg vaihteiston yhteydessä?
                  e36 m3 coupe -97 smg individual-SOLD-
                  e60 535d -05 "AC SCHNITZER"

                  Comment

                  • mtv67
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2008
                    • 364
                    • Kokkola

                    #54
                    Kellään ei siis ole kokemusta sintterilevystä smg vaihteiston yhteydessä?
                    e36 m3 coupe -97 smg individual-SOLD-
                    e60 535d -05 "AC SCHNITZER"

                    Comment

                    • tuumas
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2007
                      • 2564
                      • Lapland, Finland

                      #55
                      Täytyy sanoa että omasta mielestä tuo laatikko on aivan nerokas, mutkateillä läpät on aivan parhaat ja kepittäminenki erittäin luonnollista. En kyllä ite tiä mistä ihmiset puhuu nykimisestä, en ole huomannut moista muuta kuin ensimmäisen 50km aikana kun harjotteli lootan toimintaa ja etti sopivia säätöjä. Tietenki eri asia sitte ku aletaan kengittämään niin napsahtaa pää niskatukeen aika väkivaltasesti mutta se nyt ei taida olla kiinni vaihteista

                      Comment

                      • nilikki
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 262
                        • Suomi

                        #56
                        Nostetaanpas tätä ylös, ku on kysyttävää vaihteistosta.

                        Elikkä vasta ostetun käytetyn vm.2003 M3:sen (smgII?) laatikko rupesi lähestulkoon heti "sekoilemaan". Vaihteisto ei anna suorittaa kickdownia, vaan nakkaa vaihteet ikäänkuin vapaalle. Ja myöhemmin kun kokeili rattivaihteilla vaihella, niin heitti taas ikäänkuin vapaalle ja vaihteiston merkki/huomiovalo syttyi palamaan ja vaihteisto siirtyi ilmeisesti vara/suojaohjelmalle?

                        Mikähän tuossa lienee vikana? Huoltoonhan tuo pitää mennä tarkistuttamaan mutta ei nyt kovin lupauksia herättävästi alkanut M3:sen taival tässä taloudessa jos tuollainen kalliinpuoleinen vaihteisto on heti paskana .

                        Auto on toki liikkeestä ostettu, eli takuuta on 6kk ja huollot suoritettu ajallaan, viimeisin huolto 77tkm kohdalla ja auton mittarissa on tällä hetkellä 80tkm.

                        Edit: Kuinkas herkkiä nää laatikot on hajoilemaan ja mikä sieltä yleensä prokaa?
                        Last edited by nilikki; 19-05-2011, 22:52.
                        Älä takerru olennaiseen.

                        Comment

                        • Messier
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 631
                          • Savo

                          #57
                          Ikäänkuin vapaalle ???
                          Se joko on vapaalla tai ei.

                          Vikakoodien lukemisellahan se selviää.
                          Sitä odotellessa tarkasta että konepelti on kiinni ja että hydraulisäiliössä on tavaraa.
                          G05 X5 45e
                          KM9 ///M1000XR

                          Ex:
                          F10 ///M5
                          K49 S1000XR
                          E90 ///M3
                          E46 ///M3

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #58
                            Jos SMG nakkelee vapaalle kesken ajon on kyse yleensä konepellin kakaisijoista tai pellin säädöstä, jos pelti "aukeaa" kesken ajon looda pudottaa vaihteen vapaalle. Toinen vika mitä näihin joskus tulee on laatikon takaosassa sijaitseva asentoanturi (n300€), tämä yleensä tekee sen että kylmänä laatikko ei toimi kunnolla mutta lämmettyään taas pelaa.

                            Comment

                            • nilikki
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 262
                              • Suomi

                              #59
                              Originally posted by Messier View Post
                              Ikäänkuin vapaalle ???
                              Se joko on vapaalla tai ei.

                              Vikakoodien lukemisellahan se selviää.
                              Sitä odotellessa tarkasta että konepelti on kiinni ja että hydraulisäiliössä on tavaraa.
                              Niin siis, ekaa kertaa itse ajoin sillä nii entiä, että mitä se laatikko käytännössä teki. Kiihdytyksessä nosti kierroksia jonkin aikaa, sitten vaihtoi mutta vaihdetta ei tullut koska kiihtyminen loppui, mutta myöskään kierrokset eivät nousseet samalla tavalla jos normaalisti nakkaa vapaalle ja painaa kaasua. Vähän vaikea tuota on selittää, sori


                              Originally posted by WSE1 View Post
                              Jos SMG nakkelee vapaalle kesken ajon on kyse yleensä konepellin kakaisijoista tai pellin säädöstä, jos pelti "aukeaa" kesken ajon looda pudottaa vaihteen vapaalle. Toinen vika mitä näihin joskus tulee on laatikon takaosassa sijaitseva asentoanturi (n300€), tämä yleensä tekee sen että kylmänä laatikko ei toimi kunnolla mutta lämmettyään taas pelaa.
                              Kiitos näistä vinkeistä, pitää tuo konepelti kokeilla. Koodien luvuilla ei suoraan kyllä mitään vikaa löytynyt. Mutta ensi viikolla menee sitten tarkempaan syyniin, että onko vika pumpussa, vai sitten ihan tuossa konepellissä
                              Älä takerru olennaiseen.

                              Comment

                              • Messier
                                BTCF Member
                                • Jan 2010
                                • 631
                                • Savo

                                #60
                                Konepelti pitää pudottaa aika korkealta että menee kiinni asti, oikein säädittää pellin puolesta.

                                Kun laitat vaihteen päälle ja numero näytössä jää vilkkumaan niin silloin on ongelma. 90% tapauksissa konepelti ongelma. Se numero lopettaa vilkkumisen kun vaihde on mennyt päälle, eikä mikään anturi tai muu anna häiriötä.

                                Voithan sen vielä nollata käyttämällä akunkenkää irti.
                                G05 X5 45e
                                KM9 ///M1000XR

                                Ex:
                                F10 ///M5
                                K49 S1000XR
                                E90 ///M3
                                E46 ///M3

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎