Announcement

Collapse
No announcement yet.

Smg vaihteisto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #76
    Ihan sen enempää asiaan perehtymättä voisin veikata, että SMG-ohjainlaite tarvitsee ainakin tiedon moottorin käyntinopeudesta ja kuormituksesta. Tämän huomaa siitä, että vaihteisto vaihtaa aivan eri tavalla riippuen siitä miten kovaa mennään.

    Tietoa kulkee myös toiseen suuntaan, koska pienemmälle vaihdettessa moottori antaa itsestään välikaasua. CSL-mallissa tämä kuullostaa erityisen hienolta.

    Itse joskus haaveilin, että olisi aika härskiä pultata SMG-laatikko vanhan M20-moottorin perään. Tieto käyntinopeudesta ja kaasunasennosta on varmaan helppo järjestää, mutta M20-moottorille on varmaan turha lähettää mitään välikaasukäskyjä. Siellä on jo pienempi pykälä sisällä, ennen kuin se vanha paska ehtii vastaamaan.

    Johonkin vieraaseen laatikkoon SMG-koneiston sovittamien voi olla aika työlästä ja muuten toimivakin laitteisto pitää vielä opettaa, eli tarvitsee testeriä varten pistokkeen ja opettamiseen testerin, joka ymmärtää SMG-laatikon päälle jotain. Eli ei ihan PnP.


    Comment

    • camppa
      BTCF Member
      • Jun 2007
      • 1620
      • kaustinen

      #77
      nostellaans topikkia ylös.. tosiaan itellä tuo "smg" (ssg) vai mikä se nyt onkaan tuossa toukassa.. on taas kerran vikatilassa pihalla eikä suostu vaihtamaan eli on siis vain vapaalla vaihde tähän on vaihdettu jo 2x hydraulipumppu ja releitä eli nyt on hiipinyt mieleen sellainen ajatus että olisikohan se ihan mahdottomuus muuntaa tuo manuaaliksi:think koska laatikko on sama joskin jotain sisuksissa jousia yms.ilmeisesti puuttuu... mitenhän sähköjen kanssa kävisi? tiedän että helpointa olisi vaihtaa autoa mutta kun tuohon olen jo kaikenlaista hommannut niin ei viitsisi vaihtaa ja muuten auto miellyttää ...
      -F21 114i
      -EX F31 LCI 320D
      -EX E90 LCI 325D
      -EX E53 X5 3.0DA
      -EX E87 118i
      -EX E90 325D M-Sport
      -EX E30 Touring 320i
      -EX E46 325i touring
      -EX E30 318i cäbi
      -EX E87 118d
      -EX E30 324TD

      Comment

      • Rauno*
        BTCF Member
        • May 2013
        • 43
        • Kannus

        #78
        Syyhän tämä ei varmaan ole:think mutta onko sulla nokkapellin alla katkaisija ?
        Minä en tuota tienny ku katsastukseen menin ,ihmeteltiin siinä katsastusmiehen kanssa kun auto ei enään liikkunu päästötestin jälkeen,no hän oli jättäny pellin raolleen niin katkaisija ei antanut lupaa vaihteistolle.
        Bmw E46 M3 -02 Titan-d`argento
        Bmw E30 325 -86 Diamantschwarts-metallic turbo project
        Toyota D-Cat -07

        Ex:,Audi 100-86 Audi 200T-92,Audi 100-84

        Comment

        • camppa
          BTCF Member
          • Jun 2007
          • 1620
          • kaustinen

          #79
          Originally posted by Rauno* View Post
          Syyhän tämä ei varmaan ole:think mutta onko sulla nokkapellin alla katkaisija ?
          Minä en tuota tienny ku katsastukseen menin ,ihmeteltiin siinä katsastusmiehen kanssa kun auto ei enään liikkunu päästötestin jälkeen,no hän oli jättäny pellin raolleen niin katkaisija ei antanut lupaa vaihteistolle.
          ahaa tuota en ole tiennyt :think no nyt auto jo viety korjaamolle eli en enää voi ite tsekata hommaa....
          -F21 114i
          -EX F31 LCI 320D
          -EX E90 LCI 325D
          -EX E53 X5 3.0DA
          -EX E87 118i
          -EX E90 325D M-Sport
          -EX E30 Touring 320i
          -EX E46 325i touring
          -EX E30 318i cäbi
          -EX E87 118d
          -EX E30 324TD

          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            #80
            Ketjun perusteella SMG:n käyttäjät ovat tyytyväisiä, niin kauan kuin kaikki toimii. Vaihtojen hitautta on tuotu esiin, mutta mitä se sitten on verrattuna tällaisen normisählärin manuaali+kytkin vaihtoihin? Millainen ero on esim. 0-100km/h tai 0-200km/h kiihtyvyysarvoissa E36 3,2 manuaali vs. smg?

            Itseäni on alkanut hieman kiinnostaa vaihtoehtona sporttiseksi kesäautoksi smg vaihteinen M3 yksilö, joten kiinnostaa aski ja sen toiminta.

            Lähinnä siis se, että miten nuo kestää normaalikäyttöä + ajoittaista reilumpaa kiihdyttelyä. Tai vastaavasti talven seisottamisia (5-6kk vuodesta). Kiinnostaa myös se, että millainen homma tuo on manualisoida jos se alkaa temppuilemaan ja tekeekö Suomessa joku noita järkevään hintaan?
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • _Jokkeri_
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 228
              • Vampula/Huittinen

              #81
              Originally posted by Convertible View Post
              E36 SMG = super mega Uber scheisse
              E46 SMG II = Scheisse

              Jos haluat välttämättä jonkun muun kuin manuaalin, niin osta vasta kun BMW:lta saa DSG (audi) tyyppisen ratkaisun, joka on tulossa piakkoin.

              Olen ajanut vain tuota E46 versiota, mutta se on kuulemma valovuoden päässä tuosta ensimmäisestä versiosta, josta en ole kyllä kuullut yhtään hyvää sanaa.

              Radalla tuo II versio on ihan kiva, mutta siinä se.
              Eli siis perus e46 = SMG
              E46 M3 = SMG II
              Onko tietoa onko kaikissa 46 M3 SMG noi "vaihtovalot" kierroslukumittarissa?
              Coming Soon:
              E46 M3 Cabriolet SMG Carbonschwartz
              ex.E60 535Da M-Sport "Iso D"

              "Kaikki hauska on kallista tai laitonta!"

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                #82
                Perus E46= SSG

                E46M3 = SMG2
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15262
                  • Ajamisen Iloa

                  #83
                  E36 M3 3.2 SMG 1 ainoastaan. Missään muissa kuin M-malleissa ei aitoja SMG laatikoita ole niihin siis turha verrata, sama kun vertaisi kumiankkaa banaaniin, väri voi olla hetken sama mutta siihen se sitten jääkin.
                  Itse ajelin muutaman vuoden tuollaisen SMG 1 lootan kanssa. Toimiessaan minä kyllä pidin, Kickdown kutoselta kakkoselle kun rajotus vaihtuu 80 - 120 yllättää ohituskaistalla.
                  Mutta omassani niitä ongelmia sen lodjun kanssa oli loputtomasti. Tiesin riskin ostaessa, pahin tapahtui + n muuta ja tuli järjettömän kalliiksi.
                  Mitä sivusta seurannut ja ajanut kavereiden SMG 2 lootaisia niin niissä käytös on melko samanlaista, riskejä vähemmän mutta pelko niidenkin kanssa on vähän perseessä kun se vikavalo ensimmäisen kerran näyttäytyy edes hetkellisesti, minusta silti manuaalia parempi monessa suhteessa.
                  Last edited by Remotion; 29-03-2015, 21:36.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • Carbonfiber
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 5226
                    • Hki 43

                    #84
                    Kuinka epäluotettava on E46 325/330 oleva SMG-laatikko? Kannattaako suoraan skipata?
                    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                    Z3 Roadster 2.8 '98
                    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                    Comment

                    • Kelju
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 26
                      • Kokkola/Lohtaja

                      #85
                      Tätä SMG: lootaa on porukka tehnyt manuaaliks aika paljo ja siitä löytyy ohjetta mutta mutta.... kun smg:llä varustetussa autossa on öljylämpömittarin paikalla se vaihdenäyttö niin onko kuukaan vaihtanut sen tilalle sitä lömpömittaria??? ja siis kyse e36 m3
                      E39 530iA Titansilber
                      EX: E61 530xd
                      EX: E36 M3 3.2 Cabrio Bostongruen
                      EX: E36 320i toukka Cosmosschwarz
                      EX: E34 525 Cosmosschwarz
                      EX: E39 528iA Cosmosschwarz
                      EX: E46 320iA Imolarot 2

                      Comment

                      • Gozilla
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2009
                        • 268
                        • Sipoo

                        #86
                        Uppista täältäkin, eli tuli hommattua Japanista tuollainen 2004 3.0i Z4 ja juurikin tällä askilla. Toimii ja kukkuu ihan normaalisti, tulikin vaan mieleen että mitäs huolto toimia tuolle askille kannattaa tehdä? Autolla ajettu 57tkm. Onkos tuolle hydraalipuolelle ja askiin ihan omat öljyt ja jos on niin mitä suosittelette. Motulin litkua on tullu näihin manuaaleihin laitettua.

                        Ainoa temppu minkä teki oli satamasta pakkasella kun noudin, niin täristi kylmänä lievästi liikkeelle lähdettäessä, sen jälkeen toiminnut ok...
                        M135 F21 2013
                        320d X-drive E90 2009





                        Comment

                        • kama
                          BTCF Member
                          • Dec 2002
                          • 1264
                          • Savonmua

                          #87
                          Onko kokemusta miten SMG toimii kevyemmän vauhtiksen kanssa?
                          Ja täytyykö systeemiä säätää/koodata jos vaihtaa perävälitystä?
                          E24 - M88/3 N/A
                          E85 - M54 Supercharged
                          G26 - M50 Supercharged
                          IG:kamamikko

                          Comment

                          • Ruut
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2008
                            • 174
                            • Jyväskylä

                            #88
                            Originally posted by kama View Post
                            Onko kokemusta miten SMG toimii kevyemmän vauhtiksen kanssa?
                            Ja täytyykö systeemiä säätää/koodata jos vaihtaa perävälitystä?
                            Jotkut sanoneet että tullut ongelmia kun vaihtaneet kevyemmän vauhtipyörän, juurikin että laatikko hukkaa vaihtoja ja ei toimi kunnolla. Joku taas sanoo ettei mitään ongelmia :think

                            Taitaa nuissa useimmissa SMG kytkin/vauhtipyörä seteissä vauhtis olla ihan perus terästä, eli tuskin kovin paljoa kevyempi. Varmaan syystäkin (?)

                            Perävälityksellä ei ollu itellä mitään vaikutusta.
                            E46 M3 '01 rata-prokkis
                            EX: E36 325i '91
                            Kaikkia audista tojotaan
                            (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
                            + perseestä perämoottoriin

                            "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

                            Comment

                            • KuusistO
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2014
                              • 78
                              • Pirkanmaa&Etelä-Pohjanmaa

                              #89
                              Apua kaivataan!

                              tein topicin ongelmiin liittyen.
                              Last edited by KuusistO; 14-04-2018, 14:28.

                              Comment

                              • Gozilla
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2009
                                • 268
                                • Sipoo

                                #90
                                SMG:n "resetointi"?? Tuolla on ollut ohjeita että ajaa noin 80km/h ja shifteri vapaalle, N näytössä muuttuu nollaksi ja sitten vedetään noin 5s ratin vaihtoläpysköistä yhtä aikaa, vapautetaan... shifteri D puolelle ja aski on resetoitu?

                                No omassa Z4 3.0i 2004 ei N muutu nollaksi eikä toimenpide tuo mitään muutoksia.

                                Itsellä sellainen häiritsevä ongelma että reippaassa kiihdytyksessä ja kaasupohjassa vaihtaessa paukauttaa perää aivan kuin "kädetön" kuski vaihtaisi vaihdetta, oma havaintoni perustuu siihen että aivan kuin "robootti" päästäisi auton moottorijarrutukselle ja vasta sitten tekee vaihdon, tämän takia paukauttaa perää?

                                Jos ajaa vaikka 2-vaihteella manuaalipuolella ja kiihdyttää/laskee moottorijarrulle ei perässä tunnu mitään väljää eikä perä myöskään "tumpsahda", mutta vaihdot eivät ole robootin tekemänä mielyttäviä. Kysymys kuuluukin saako tuota roboottia opetettua vaihtamaan paremmin/muutettua vaihtokohtaa koska veikkaan että hienosäädöllä auto vaihtaisi nätimmin, ei tuo voi olla tuollainen uutena?

                                Muuten toimii moitteetta, eli lähdöt ym pehmeästi.
                                M135 F21 2013
                                320d X-drive E90 2009





                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎