memebuy23buy

Vaikein vanos-ongelma koskaan. Apua!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1203
    • GrassLake

    #16
    Originally posted by naukkis View Post
    Eikös M54:n imunokan ajoitus ole 80-120 astetta, eli on ihan reippaasti pielessä.

    Eli intake ref point pitäis olla 120 astetta eli vanos max myöhäisellä. Näyttäis olevan 16 astetta liian myöhässä imunokan ajoitus, nähtävästi siinä rajalla kuitenkin että sillon tällön ecu hyväksyy mukaan.
    Näin minustakin.

    Tuosta tulee myös se, että kun satunnaisesti toimii niin toimii kunnes sammutetaan;
    Vertailu tehdään (ilmeisesti) startissa, eikä enää sen jälkeen ko. ajokerralla...

    Comment

    • |makke
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 847
      • Vaasa

      #17
      Originally posted by |makke View Post
      Se mikä vähän pistää silmään, on se että itellä inpassa tuo ref position on hieman korkeampi kuin muilla (136).
      Originally posted by naukkis View Post
      Eikös M54:n imunokan ajoitus ole 80-120 astetta, eli on ihan reippaasti pielessä.

      Eli intake ref point pitäis olla 120 astetta eli vanos max myöhäisellä. Näyttäis olevan 16 astetta liian myöhässä imunokan ajoitus, nähtävästi siinä rajalla kuitenkin että sillon tällön ecu hyväksyy mukaan.

      Originally posted by Risto113 View Post
      Näin minustakin.

      Tuosta tulee myös se, että kun satunnaisesti toimii niin toimii kunnes sammutetaan;
      Vertailu tehdään (ilmeisesti) startissa, eikä enää sen jälkeen ko. ajokerralla...
      Tämä selittäisi kaiken. Mistä ecu saa tietää ton ref positionin? Muuttuuko siis ref position kun mekaanisesti säädetään nokan asentoa?

      On kyllä hienoa että maksoin korjaamolle 400€ ja vastaukseksi sain "ajoitus on ok".

      Korjaamo siis sanoi että heidän pitää hakea merkkihuollosta nokan lukitustyökalu ja säätää sen kanssa ajoitus kohdilleen. Miten ne on voinu kusta ton homman jos niillä on ollut se työkalu?

      Jos tää nyt menee tuohon ajotuksen tarkistukseen taas, niin osaako kukaan sanoa kenelle veisin auton Vaasassa säädettäväksi?

      Pitää käydä kyllä vähän jututtamassa tota korjaamoa. Tuosta on monta vuotta kun kävin tuon "säädätyksen" tekemässä, että mitään ilmasta jälkihuoltoa on turha odottaa, mutta kiinnostaisi tietää mitä vittua ne on tehnyt... tai siis miksei ne ole tehnyt mitään.
      Voinko siis perustella niille että nokka ei ole oikeassa asennossa koska tuo ref position on väärä?
      Last edited by |makke; 15-12-2017, 08:41.

      Comment

      • kmn
        Moderator
        • May 2009
        • 6023
        • Sipoo

        #18
        Helvetin mielenkiintoinen ongelma ja erittäin hienoa omatoimista selvitystyötä. Subscribe, koska mielenkiintoista. Itse ongelmaan en osaa kommentoida valitettavasti.

        Tätä lukemalla oppi hyvin nopeasti 2x enemmän vanoksen toiminnasta. Onkohan tuo 80-120 astetta säätöalue niinikään S54B32 moottorissa? :think Itselläni ehkä pientä puutumista 7000rpm jälkeen havaittavissa M3:ssa (voi kyllä olla kuviteltua vain) ja vanos-huoltoon menossa joka tapauksessa tässä talvella/keväällä. En ole oikein päässyt vanosta logittamaan ihan käytännön esteistä johtuen, vaikka testo löytyykin.
        Last edited by kmn; 15-12-2017, 09:04.

        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
        --
        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11212
          • Oulu

          #19
          126 astetta on imunokan perusasento m54b30 koneessa. Eikä 120 astetta. Mutta joo oli niin suttusia nuo kuvat että en huomannu tuota ref positon 136:tta tuolla. Mikä on tosiaan väärin.

          Johtuiskohan ongelma siitä, että koska tyhjäkäynnillä vanos kuuluisi olla perusaasennossa, eli ihan fyysisesti ääriasennossa mutta koska se ei nyt ole siinä, niin imunokka sit koneen sammutuksessa jää mihin sattuu asentoon.

          Vanoksen ajoituskin voi toki mennä pieleen, jos sen vain tarkistaa, eikä ajoita alusta asti kohdalleen. Koska vanos on koneen sammuksissa ollessa siinä asennossa mihin se jäi, mikä voi olla se 126 astetta. Eli silloin jos tarkistat onko ajoitus ok, niin se todennäköisesti onkin.

          EDIT pakopuolen perusasento on 105 astetta ja sul on n. 101,jotakin. Eli ihan täsämälleen kohdallaan sekään ei ole, mutta vissiin tarpeeksi lähellä ettei heitä koodia.
          Last edited by Pazi88; 15-12-2017, 10:04.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by kmn View Post
            Tätä lukemalla oppi hyvin nopeasti 2x enemmän vanoksen toiminnasta. Onkohan tuo 80-120 astetta säätöalue niinikään S54B32 moottorissa?
            S54-koneessa on korkeapainehydrauliikalla toimiva nopea vanos ja säätöalue taitaa olla lähemmäs 100 astetta.

            No piti googlettaa, 60 astetta ja väli 70-130. Tuo retard alue on useimmissa koneissa lähellä nokan asteet/2 jotta imuventtiili lähtisi aukeamaan suurinpiirtein yläkuolokohdasta nokka myöhäiselläkin.
            Last edited by naukkis; 15-12-2017, 14:56.

            Comment

            • |makke
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 847
              • Vaasa

              #21
              Originally posted by Pazi88 View Post
              126 astetta on imunokan perusasento m54b30 koneessa. Eikä 120 astetta. Mutta joo oli niin suttusia nuo kuvat että en huomannu tuota ref positon 136:tta tuolla. Mikä on tosiaan väärin.
              Mistä noi oikeat asennot näkee? Missä taulukko
              Kuvat aukeaa paremmalla laadulla kun klikkaat kuvaa.

              Originally posted by Pazi88 View Post

              Pakopuolen perusasento on 105 astetta ja sul on n. 101,jotakin. Eli ihan täsämälleen kohdallaan sekään ei ole, mutta vissiin tarpeeksi lähellä ettei heitä koodia.
              Tämä nyt näyttää siis aika selvältä tapaukselta että ajoitus on pielessä.
              Mutta mistä siis ecu saa ton 136 astetta? Mikä siellä kertoo sille tuon tiedon?

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11212
                • Oulu

                #22
                Tuolta itse ms43:n softasta katoin Tuo 126 astetta on kampuran asteita verrattuna nokan profiilin keskikohtaan. Käytännössä ecu lukee kampuran ja nokkien asentoanturien tietoa ja päättelee siitä missä asennossa nokat on kampuraan nähden

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • |makke
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 847
                  • Vaasa

                  #23
                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Käytännössä ecu lukee kampuran ja nokkien asentoanturien tietoa ja päättelee siitä missä asennossa nokat on kampuraan nähden
                  Eli jos vaikka mekaanisesti tahallaan muutetaan ajoitusta pieleen, niin INPA:ssa tuo ref arvo muuttuu?

                  Nyt sitten etsitään ajoitustyökalua. En mä tota tonne huoltoon vie. Laitetaan sellasen kans joka varmasti osaa Jos jollain on lainata nokan ajoitustyökalua maksua vastaan niin saa ilmottautua! Asun Vaasassa ja lähialueelta voin hakea, mutta muuten jos joku viitsisi vaikka postittaa tänne niin päästään säätämään.
                  Last edited by |makke; 16-01-2018, 09:45.

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6948
                    • N/A

                    #24
                    edit, ei mitään

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17867
                      • PKS

                      #25
                      Heitän hatusta, mutta mitäs jos ketju on venynyt ja ajoitus elää.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                      E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • Dunky
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 4927
                        • Kotka

                        #26
                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Heitän hatusta, mutta mitäs jos ketju on venynyt ja ajoitus elää.
                        Ei, pitäis hyppiä hampaalta toiselle
                        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                        Comment

                        • |makke
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 847
                          • Vaasa

                          #27
                          Originally posted by Dualfun View Post
                          Heitän hatusta, mutta mitäs jos ketju on venynyt ja ajoitus elää.
                          Originally posted by Dunky View Post
                          Ei, pitäis hyppiä hampaalta toiselle
                          Miten/miksi ajoitus edes voi mennä pieleen?

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17867
                            • PKS

                            #28
                            Originally posted by |makke View Post
                            Miten/miksi ajoitus edes voi mennä pieleen?
                            Niinno, jos ketju on löystynyt tai kiristimet on kuolleet niin mahdollisuus on jaon hyppäämiseen aina olemassa. En saanut nyt selvää Dunkyn postauksen ironiaa, mutta ilmeisesti hän epäili siis jaon hypänneen? Itsellä ei riitä tieto miten paljon asteet muuttuisivat jos jako olisi pielessä yhden hampaan. Tiedän vain, että vanos pyrkii muutamaan tilanteen takaisin, mutta jossain vaiheessa sen säätökin loppuu kesken mistä seuraa vikakoodi. Se riittääkö löysä ketju tekemään saman ilman että jako on hypännyt, en osaa sanoa - mutta en usko.
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                            E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                            E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11212
                              • Oulu

                              #29
                              nokan rattaassa on 36 hammasta, eli yksi hammas on 10 astetta. Nuo asteet on kylläkin kampuran asteita, että onko se nyt sit puoli hammasta pielessä nokan osalta :think

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • 530Da03
                                BTCF Member
                                • Jan 2014
                                • 106
                                • Keski-Suomi

                                #30
                                Originally posted by |makke View Post
                                Miten/miksi ajoitus edes voi mennä pieleen?
                                Ketju kuluu/venyy? Ainakin vois kuvitella että tuo noin puolen hampaan ero selittyisi sillä. Eikös tuo ero nyt ole nimenomaan niin päin että nokka on "myöhässä"?
                                E39 530Da Touring -03
                                E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
                                E39 525Da Touring -00
                                E39 530D Touring -99

                                Comment

                                Working...
                                X