Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaikein vanos-ongelma koskaan. Apua!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    Vaikein vanos-ongelma koskaan. Apua!

    E46 330i vm 2001 (M54B30 tuplavanos) ESS:n remmiahtimella. 150 tkm mittarissa. Antaa seuraavanlaista vikakoodia:

    Virhekoodi eri laitteilla:
    INPA: 103 Regelvanos machanisch Einlass
    Carsoft: 103 VANOS Error: Input camshaft
    Huoltamon Bosch: Imupuolen nokka-akselin säätö. Sopeutusarvo väärä.
    Katsastuksen laite: #ECU:12 #DTC:P0011
    "Nokka-akselin A Asento - Sytytysennakko liian suuri tai järjestelmän toiminta (johto 1)"


    Vikakoodin saa nollattua, mutta tulee "aina" uudelleen parin sekunnin sisällä kun auton käynnistää uudelleen.
    Vikakoodi tulee siis kun moottorin käynnistää, yleensä tuossa 900-1000 kierrosten kohdalla, kuten tuossa INPA:n kuvassa 960 rpm.
    Silloin tällöin jos vikakoodia ei tule käynnistettäessä, ei se myöskään tule ajon aikana. Sammutuksen jälkeen se tulee todennäköisesti sitten seuraavassa käynnistyksessä.
    Kun vikakoodi tulee käynnistettäessä, vanoksen livedata-arvot ei liiku mihinkään (DME blokkaa vanoksen tai ei saa asentotietoa eikä sen takia tee mitään?).
    Kun vikakoodia ei käynnistyksessä tule, vanoksen livedatassa tapahtuukin jotain ja auto toimii huomattavasti tehokkaammin alakierroksilla.
    Noin 1/30 käynnistyskerroista vanos toimii, muuten ei. Itse vikakoodi ei vaikuta siihen lähteekö vanos toimimaan vai ei, vaan ainoastaan se että saako auto tiedon vanokselta käynnistyksessä vai ei.
    Eli toisinsanoen, vaikka vikakoodi olisi muistissa, saattaa vanos toimia, kunhan käynnistelee autoa muutaman kymmenen kertaa. Mitän moottorin vikavaloja ei pala.

    INPA:n livedata tyhjäkäynnillä:

    F2 analog values:




    F3 sensor signal PWG/MDK:




    F4 sensor signal VANOS:
    Tässä screenshotissa vanoksen arvot eivät muuttuneet (eli DME ei saanut vanokselta tietoa käynnistyksessä?).
    Nämä arvot on siis aina suunnilleen tuollaiset kun vanos ei toimi. Silloin kun toimii, nuo arvot muuttuu.




    F5 lambda probe:




    F6 Abgasregelung:




    F7 rough:




    Tehty:
    - Vanoksen mäntien o-renkaat vaihdettu Beisanin tiivisteisiin.
    - Nokka-akselin imupuolen asentotunnistin vaihdettu uuteen, mutta tästä on jo vuosia (vaihdettiin käynnistysongelmien takia, mutta syy olikin bensapumpun releessä).
    - Nokka-akselin pakopuolen asentotunnistin vaihdettu toiseen käytettyyn anturiin.
    - Solenoidit vaihdettu toisiin käytettyihin. Kolmea eri solenoidia koittanut imupuolella.
    - Vanhat solenoidit testattu jännitteellä, jossa imupuolen solenoidi oli hieman heikompi, mutta silti tappia sai painaa aika lujaa sormella, joten eiköhän toimi tarpeeksi hyvin.
    - Nokan ajoitukset tarkistettu, huoltamon mukaan ok (ei merkkihuolto).
    - Separaattori ja huohotinjärjestelmä vaihdettu Cold Climate-versioon toissa talvena.
    - Imusarjan takana olevat kumitulpat vaihdettu, isompi oli halki.


    Mitattu että:
    - Solenoideille tulee jännite
    - Pakopuolen nokka-anturille tulee jännite 12 V ja signaali 5 v ja toki maa.

    Nokan imupuolen anturin johtoa en saa mitattua, koska autossa on tosiaan tuo ahdin eikä tuonne väliin mahdu kovin helposti. Aika paljon pitää purkaa pois edestä.
    Samasta syystä en voi Disaa testata, mutta se ainakin se aukeaa jossain vajaassa 3000 rpm.
    Jos otan solenoideista ja pakopuolen nokka-anturista johdon irti, kaikista tulee vikakoodi.
    Mitään eroa en kyllä ajoon huomannut, kun koitin noita yksitellen irti ja kävin ajelemassa. Tällöin siis vanos ei toiminut muutenkaan.

    Vanoksen toimimattomuuden huomaa omassa autossa hyvin helposti.
    Mulla on kytkin siinä kunnossa, että silloin kun vanos toimii (INPA:n ja perstuntuman mukaan), luistaa se käytännössä heti kun kaasua vähän enemmän antaa.
    Silloin kun vanos ei toimi (INPA:n ja perstuntuman mukaan), ei kytkin luista niin herkästi. Eli aika paljon puuttuu tehoja 95% ajasta.
    Vanos toimimattomana auto kiihtyy 0-2500 rpm vähän hissukseen, sitten alkaa liikkua paremmin, mutta silloin myös ahdin alkaa ahtamaan.


    Kysymys kuuluukin missä vika, kun se tosiaan toimii oikein ihan randomilla, ehkä joka kolmaskymmenes tai neljäskymmenes kerta kun starttaa?

    Onko joku anturi nyt rikki, johtosarjassa vikaa vai moottorinohjauksessa vai missä?

    Olis aika jees saada tuo auto noille "hyville" päiville kun alavääntöä on silloin oikeesti 2 x enemmän kuin normaalisti.


    Ulkomaalaiselta foorumilta: The fault code is: 103 Vanos Error, Input Camshaft. (doesn´t reach end path?)

    Problem is that the DME inactivates the vanos when setting this fault code making the engine really powerless under 4000 rpm.
    To get rid of the problem i need to restart the engine. Sometimes only once, sometimes up to five times before it decides to activate the vanos system again.


    Eli sopii mun auton oireisiin, paitsi että mulla on ton 95 % ajasta. Ja silloin kun mulla on virhekoodi päällä, niin ei vaikuta ajoon mitenkään vaikka nyppis solenoideilta virrat pois, mikä ei oo tietenkään mikään ihme jos DME estää vanoksen käytön tuolloin.
    Tuolla oli ilmeisesti ajoitukset vituillaan. Nyt herää kysymys, että osasko se paja minne vein katsoa ne mun ajoitukset oikein?
    Toisaalta, jos ajotukset olisi väärin, tuskin se toimisi koskaan oikein?

    Ps. Tuossa INPA:n antamassa virhekoodissa lukee fehler ist abgasrelevant, joka tarkoittaa jotain että vaikuttaa päästöihin.
    No yllättäen mulla on CO liian korkea ja on kehotettu vaihtamaan katteja sun muita. Haluaisin tän vikakoodin oikeesti ensin pois.


    Tässä mielenkiintonen huomio.

    I was snooping around with INPA tonight and found where the DME has a separate place for stored VANOS codes and there it was...BMW TC 103. I went back and I was observing the values for the intake vanos and sure enough the the value for the actual position of the intake vanos was slightly off the target value for the intake vanos.

    where exactly in INPA did you find these extra values?

    I went under Body -> Central Body Electronics ZKE

    Itse en saanut INPA:lla tuollaista esiin.

    Tässä video INPA:sta kun vanos toimii.
    Ja kun se ei toimi, niin se on näin:


    Mitä mä teen? Pitääkö purkaa ja yrittää mitata imupuolen nokan johdot eculle vai mitä? Jos johtosarjassa olisi vikaa?
    Imupuolen nokka-anturin voisi nyt muutenkin vaihtaa taas uuteen OEM-osaan (toisaalta mitä netissä lukenut, niin moni on sen vaihtanut eikä ole vaikuttanut).
    Onko mahdollista mitata nokka-anturia moottorinohjauksen päästä?
    VOIKO imuvuoto aiheuttaa tuollaista?
    Maadoitusongelma?
    Voisiko vanos olla jumissa eikä pääse aina kääntymään, jolloin anturi ei saa siltä tietoa? Tätä ei tietenkään tajuttu tarkastaa kun o-renkaat vaihdettiin . Toisaalta välillä se kuitenkin toimii.

    Nyt tarvii kyllä viisaampien apua!
    Last edited by |makke; 09-11-2017, 14:25.
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    Tuolla ulkomaillahan ongelma oli ratkennut nokkien ajoituksella, joten kannattaisiko vielä kuitenkin kerran katsoa siihen suuntaan, jollain toisella korjaamolla? Ihan vaan varmuuden vuoksi.

    Lisäksi, olisiko syytä kuitenkin vaihtaa nuo nokkien tunnistimet uusiin OEM-vehkeisiin, koska vaihdosta on melkolailla aikaa ja toinen on vaihdettu käytettyyn osaan enkä nyt nnähnyt että oliko vaihdettu OEM vai joku muu (ei koskaan mitään muuta kuin OEM)?
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • |makke
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 847
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by BeamR View Post
      Tuolla ulkomaillahan ongelma oli ratkennut nokkien ajoituksella, joten kannattaisiko vielä kuitenkin kerran katsoa siihen suuntaan, jollain toisella korjaamolla? Ihan vaan varmuuden vuoksi.
      Huoltamo oli Teboil. Sanoivat että joutuvat hakemaan lukitustyökalun merkkihuollosta, mikä toki on ihan oikea toimenpide mitä nyt noita ajoitusvideoita katsonut. Lähdin kuitenkin 400€ köyhempänä ja sama vikakoodi päällä korjaamolta pois

      Mutta siis jos ajoitus olisi jotenkin väärin, miten se toimisi välillä oikein?

      Originally posted by BeamR View Post
      Lisäksi, olisiko syytä kuitenkin vaihtaa nuo nokkien tunnistimet uusiin OEM-vehkeisiin, koska vaihdosta on melkolailla aikaa ja toinen on vaihdettu käytettyyn osaan enkä nyt nnähnyt että oliko vaihdettu OEM vai joku muu (ei koskaan mitään muuta kuin OEM)?
      OEM-tunnistimet paikoillaan.
      Korjaan vähän tuota aikaisempaa lausuntoa.
      Eli vaihdatin joskus aikoinaan nokan imupuolen asentotunnistimen uuten OEM osaan käynnistysongelmien takia (jotka johtui lopulta bensapumpun releestä. Anturi jäi talteen).
      Nyt viime syksynä auto rupesi reistailemaan ja tökki pahasti ajossa.
      Vaihdatin tuon käynnistysongelmien takia vaihdetun alkuperäisen OEM tunnistimen takaisin autoon ja ongelmat loppu siihen. Joten oletan että nykyinen nokka-anturi toimii, koska sillä rikkinäisellä ajosta ei meinannut tulla mitään.

      Mutta ilmeisesti noi voi myös hajota jotenkin osittain, että auto toimii kyllä mutta ei täysin oikein?

      Mikä tuon nokka-anturin toiminta tarkalleen on? Säätääkö se ruiskutusta?
      Tässä videossa näkee hyvin miten vanos kääntää nokkia.
      Tässä videossa taas näkee miten tuo nokan päässä oleva "ratas" pyörii kokoajan, jota anturi taas tunnistaa. Eli siis tarkkaileeko tuo nokka-anturi kierrosnopeutta ja sen mukaan antaa eculle käskyjä avata solenoidit?


      Seuraavat kuvat on omasta autosta:





      Näkeekö tästä mitenkään ajoitusta?

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11078
        • Oulu

        #4
        Originally posted by |makke View Post
        Tässä videossa taas näkee miten tuo nokan päässä oleva "ratas" pyörii kokoajan, jota anturi taas tunnistaa. Eli siis tarkkaileeko tuo nokka-anturi kierrosnopeutta ja sen mukaan antaa eculle käskyjä avata solenoidit?
        Nokka-akselin asentoanturit tarkkailee kampuran ja nokan välistä kulmaeroa. Tuo sun ekan kuvan 126 asteen actual postion tarkoittaa että anturin mukaan nokka-akselin "lobe centerline" on 126 astetta eri kohdassa mitä kampuran YKK.

        Tuota vikaa pitäisi melkeen diagnosoida ajamalla logia testolla, miten target ja actual mätsää ajon aikana. Esim. tässä alimpana näkyy imunokan kulma ja pyyntö vanos remontin jälkeen:


        Sen pitäisi siis seurata aika hyvin pyyntöä.

        Lisäksi olen ihan vasta huomannut, että myös kampuran asentoanturi voi aiheuttaa ongelmia nokan signaaliin, koska ecu tosiaan vertailee nokan ja kampuran välistä kulmaa. Tässä esim. on nokan signaali joka antoi vikakoodia:


        Mutta tuo ei korjaantunut nokan anturin vaihtamalla, vaan vasta kun kampuran asentoanturin vaihtoi. Eli kampuran asentoanurin signaalissa oli häiriötä.
        Attached Files

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • |makke
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 847
          • Vaasa

          #5
          Ensinnäkin kiitos hyvästä vastauksesta!
          Originally posted by Pazi88 View Post
          Nokka-akselin asentoanturit tarkkailee kampuran ja nokan välistä kulmaeroa. Tuo sun ekan kuvan 126 asteen actual postion tarkoittaa että anturin mukaan nokka-akselin "lobe centerline" on 126 astetta eri kohdassa mitä kampuran YKK.
          Näyttääkö vanoksen toiminta sun mielestä oikeelta tuossa mun videossa? Target ja actual ei aivan käsikädessä mene, mutta eikös tuossa INPA:ssa ole muutenkin jonkin verran viivettä? Videossa auto ensin tyhjäkäynnillä jonka jälkeen painoin pari kertaa kaasua auton ollessa vapaalla.

          Tosiaan silloin kun vanos ei toimi, tuo target on tuo 126 eikä mitkään arvot muutu.



          Originally posted by Pazi88 View Post
          Tuota vikaa pitäisi melkeen diagnosoida ajamalla logia testolla, miten target ja actual mätsää ajon aikana. Esim. tässä alimpana näkyy imunokan kulma ja pyyntö vanos remontin jälkeen:



          Sen pitäisi siis seurata aika hyvin pyyntöä.

          Lisäksi olen ihan vasta huomannut, että myös kampuran asentoanturi voi aiheuttaa ongelmia nokan signaaliin, koska ecu tosiaan vertailee nokan ja kampuran välistä kulmaa. Tässä esim. on nokan signaali joka antoi vikakoodia:



          Mutta tuo ei korjaantunut nokan anturin vaihtamalla, vaan vasta kun kampuran asentoanturin vaihtoi. Eli kampuran asentoanurin signaalissa oli häiriötä.
          Onko tuossa kuvassa nuo käyrät nokan ja kampuran välinen kulma? Sulla se menee maksimissaan 120 asteeseen?

          Omasta autosta on muuten muistaakseni myös kampiakselin asentotunnistin vaihdettu uuteen OEM-osaan, kun tappelin käynnistysongelmien kanssa.

          Comment

          • |makke
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 847
            • Vaasa

            #6
            Päivitetääs vähän mitä on taas tehty:

            Teetin tällaisen:

            Tein samanlaisen testin kuin tässä videossa, paitsi venttiilikopan kansi kiinni.
            Äänestä kuulee kyllä että nokat kääntyy kun solenoideille syöttää vuoron perään jännitettä. Eli ei vanos ainakaan jumissa ole.

            Pakopuolen nokan anturin testaus yleismittarilla.
            Imupuolen nokan anturin testaus yleismittarilla.
            Miltä näyttää?
            Omasta mielestä näyttää just oikein. Tässä kuvassa näkee missä kohtaa pakopuolen anturi on.
            Ja jos nyt oikein ymmärsin, niin tässä kuvassa tuo punaisella merkitty alue on se mitä anturi tarkkailee.
            Eli pakopuolella osa nro 9 ja imupuolella osa nro 7.


            Tässä videossa joku testaa samalla tavalla, mutta tuossa videossa tuo jännite tippuu nopeasti nollaan volttiin,
            jonka jälkeen se heti nousee takaisin 5 volttiin. Miten se voi muka noin mennä? Mun mielestä mun videossa se toimii niin kuin pitääkin.

            Se mikä mua ihmetyttää tässä on se, että silloin kun vanos lähtee moottorin käynnistyessä toimimaan, se toimii tasan niin kauan kun auton sammuttaa.
            Luulisi että jos olisi esim kosketushäiriöitä, tai rikkinäisiä antureita, se voisi lopettaa toimintansa myös kesken ajon.
            Olen ymmärtänyt tämän siten, että jos DME ei jostain syystä saa nokan (tai kampuran?) asentotietoa käynnistyksen yhteydessä, niin se poistaa vanoksen käytöstä.

            Ostin myös uuden imupuolen nokka-anturin (OEM). Nyt joutuu käynnistämään jostain syystä hieman kauemmin, mutta itse ongelma ei muuttunut mihinkään.
            Tarkastin myös, niin kampiakselin tunnistin (OEM) on vaihdettu 5.2.2016.

            Ja kuten aiemmin kerroin, niin jos vanos ei lähde käynnistyksessä toimimaan, niin vaikka ottaisi molemmat solenoidit ja pakopuolen anturin johdon irti, niin ei vaikuta ajoon mitenkään. Imupuolta mun autossa vähän hankalempi testata, kun liittimeen ei pääse kuin alakautta käsiksi.
            Mutta jos joku näkee tarpeelliseksi testata miten auto käyttäytyy kun imupuolen anturista on johto irti, niin voin mä sen toki testata.


            Onko haitallista jos kääntäisi nokkia ulkosella virtalähteellä "väkisin" silloin kun starttaa? Eli avaa solenoidit ennen starttia. Olis mielenkiintoista tietää tuleeko vikakoodia, jos nokat on kääntyneenä startattessa.
            Joku voisi myös selittää miten nuo nokat säätyy portaattomasti? En nyt oikeen ymmärrä muutakun että solenoidit on joko auki tai kiinni ja nokat joko kääntyneenä tai ei.


            Alla livedataa graafina.


            Tässä kuvassa imupuolen graafi, kun vanos toimii:

            Ylimässä on imupuolen target ja actual position, hyvälle näyttää?.
            Seuraavana pakopuolen target ja actual position, hyvälle näyttää?.
            Kolmanteen lisäsin imupuolen edge adaptionin sekaamaan kuvaa, vaikka en kyllä edes tiedä mitä tarkoittaa.
            Alimpana pakopuolen adge adaptation.




            Tässä kuvassa (eri ajo kuin edellinen kuva) näkyy imu- ja pakopuolen nokan haluttu ja todellinen asento, sekä kierrosnopeus.




            Sainpas myös tällaisen logattua, missä pakopuolen edge adaption piirtää vaan suoraa viivaa. Tässä kuvassa myös actual ja target näyttää ylempään kuvaan verrattuna hieman toisistaan poikkeavia arvoja.




            Tässä vanos toimii. Referenssiasennon ilmeisesti kuuluu olla vaan suora viiva, kuten Inpassakin vain yksi arvo.
            Tässä graafissa on mukana myös "rohwert", mitä lie tarkoittaakaan. Se on aikalailla sama kuin actual position, mutta ei se kuitenkaan identtinen ole.



            Tässä pakopuoli, kun vanos toimii. Samat datat kuin ylemmässä graafissa.


            Tässä sitten imupuoli, kun vanos ei toimi.
            Tässä tulee nyt hyvin ilmi mitä tapahtuu. Actual ja target piirtää vaan suoraa viivaa. Tuo rohwert jotain tuolla tekee. Vanoksen toimiessahan tuo oli suunnilleen sama kuin actual position.



            Tässä pakopuoli, kun vanos ei toimi. Sama homma, arvot ei muutu mihinkään, paitsi tuo rohwert.


            Tää rupeaa menemään jo aivan naurettavuuksiin. Mulla on mennyt satoja tunteja tän ihmettelemiseen. On luettu internet läpi ja mittailtu kaiken näköistä.
            Loppuu ideat kesken.

            Se mikä vähän pistää silmään, on se että itellä inpassa tuo ref position on hieman korkeampi kuin muilla (136).

            Comment

            • arben
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2011
              • 1119
              • suomi

              #7
              Voisikohan ess ohjelmassa olla joku bugi?

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6935
                • N/A

                #8
                Melko hämärä vika kyllä. Ja vielä näitä mutuiluita, jos sieltä tippuisi nokan anturit pois pelistä miksei dme sytytä keltaista vikavaloa..
                Last edited by Antti O; 08-12-2017, 09:44.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11078
                  • Oulu

                  #9
                  Kyllä nuo kaikki näyttää ihan siltä miltä pitää. Jossakin lienee kosketushäiriö piilossa ja koitappa semmoista etsiä... Onko moottorinohjausta koitettu vaihtaa. Siinä voi toki kans olla jotain vikaa.

                  Originally posted by |makke View Post
                  Tässä videossa joku testaa samalla tavalla, mutta tuossa videossa tuo jännite tippuu nopeasti nollaan volttiin,
                  jonka jälkeen se heti nousee takaisin 5 volttiin. Miten se voi muka noin mennä? Mun mielestä mun videossa se toimii niin kuin pitääkin.
                  joo sulla toimii kuten pitää. Tuolla videolla ei.

                  Originally posted by |makke View Post
                  Olen ymmärtänyt tämän siten, että jos DME ei jostain syystä saa nokan (tai kampuran?) asentotietoa käynnistyksen yhteydessä, niin se poistaa vanoksen käytöstä.
                  Jep jos nokan signaali ei pelaa, se puottaa vanoksen pois käytöstä. Siksi nuo on viivaa.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • |makke
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 847
                    • Vaasa

                    #10
                    Originally posted by arben View Post
                    Voisikohan ess ohjelmassa olla joku bugi?
                    Jaa a. Mä en ymmärrä moottorinohjauksista yhtään mitään
                    Laitoin mailia ESS:lle, katotaan mitä vastaa.

                    Hello.

                    I have a ESS supercharger installed on my E46 330i 2001.
                    In installation manual it says: ESS VT 7PSI E46 330i.

                    I have a very difficult problem with my car, more precisely with vanos unit.
                    It works around every 40 time when i start my car. Usually it doesn't work.
                    When it works, i can see values changing in monitor softwares like INPA, Carsoft etc.
                    When it doesn´t work, all values are just showing one value and not changing.

                    Things i've done:

                    - Camshaft timings checked
                    - Vanos sealings changed
                    - Camshaft position sensors changed
                    - Crankshaft position sensor changed
                    - Vanos solenoids changed
                    - Measured that camshaft sensors and solenoids get the right voltage
                    - Measured that camshaft sensors does get the right signal when cranking
                    - Checked that camshafts aren't stuck

                    http://aijaa.com/rHGlwv Here is a picture of live graph when vanos is working.
                    http://aijaa.com/VeGVYR and http://aijaa.com/ir9nSa here is a picture of live graph when vanos doesn't work.
                    Here is a video when it works: https://youtu.be/0s0jd4tIkks
                    When it doesn't work, all values are like this and values aren't changing at all http://aijaa.com/xSDhaE

                    The error code is with INPA: 103 Regelvanos mechanisch Einlass and with Carsoft: 103 VANOS Error: Input camshaft.
                    When the car isn't getting that error code, vanos works perfectly until i shut down the motor.


                    Is there ANY POSSIBILITY that ESS software has some kind of bug and doesn't activate vanos like it should? Or ECU/DME faulty in some other way?
                    I find it very hard to believe that there would be some kind of contact problems, because like i said, when it works, it works until i shut down the motor.
                    ECU/DME is the only thing i haven't changed, and that is pretty hard to do because i don´t have an ESS software to install in another ECU.


                    Best regards,

                    -Markus



                    Originally posted by Antti O View Post
                    Melko hämärä vika kyllä. Ja vielä näitä mutuiluita, jos sieltä tippuisi nokan anturit pois pelistä miksei dme sytytä keltaista vikavaloa..
                    Syttyykö muilla? Ei mulla ole vuosiin palanut sitä moottorin vikavaloa.
                    Toisaalta jos vanos ei toimi, niin ei se varmaan silloin välitäkkään noista antureista eikä anna vikakoodia. Koitan seuraavalla kerralla kun vanos toimii nypätä pakopuolelta johdon irti


                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Jossakin lienee kosketushäiriö piilossa ja koitappa semmoista etsiä...
                    Se mikä tuon teorian kusee on se, että silloin kun se toimii niin se toimii vaikka maailman tappiin asti (kunnes sammutan moottorin). Luulis että loppuis toimiminen kun ajelee ja tärinää tulee johtoihin. Johtosarjan eriste (se muovi) on kyllä tosta yhdestä kohtaa (imupuolen solenoidin vierestä, josta menee pakopuolen anturille johdot) rispaantunut, mutta kaapelit on sisältä ehjät.

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Onko moottorinohjausta koitettu vaihtaa. Siinä voi toki kans olla jotain vikaa.
                    Ei. Eikä mulla kyllä ole ESS:n softaakaan.

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5257
                      • Pirkkala

                      #11
                      En jaksa lukea kaikkea mutta onhan öljynpaine sitä mitä pitääkin?
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • |makke
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 847
                        • Vaasa

                        #12
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        En jaksa lukea kaikkea mutta onhan öljynpaine sitä mitä pitääkin?
                        Ainakaan mitään vikavaloa/vikakoodia sellaisesta ei ole tullut. Miten ja mistä tuo mitataan M54B30 moottorissa?


                        Originally posted by arben View Post
                        Voisikohan ess ohjelmassa olla joku bugi?
                        Näin he vastastasivat:

                        Hi,

                        Do not have anything with software.

                        To test the ECU you can install stock injectors and another ECU.

                        Of course you can not push the car with stock injectors but this way you will find out if there is anything wrong with the ECU.



                        Eli heidän mielestään softassa ei ole vikaa ja vakio suuttimilla ja toisella ECU:lla pystyisi testaamaan.
                        Mitä ihmettä tarkoittavat tuolla "Of course you can not push the car"?

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11078
                          • Oulu

                          #13
                          Että ei kannata vakio suuttimilla oikeen polkea sitä kun remmin kanssa loppuu ne kesken ja vetää laihalle.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5257
                            • Pirkkala

                            #14
                            Tarkista paineet. Vanoshan liikkuu öljynpaineella ja jos siellä vikaa voi reagoida huonosti jne.

                            Vikakoodia huonosta paineesta ei voi tulla kun ecu ei asiasta välttämättä mitään tiedä.

                            Mittaus anturin reiästä ja jostain bmw manuskasta tiedot mitä pitää olla tyhjäkäynnillä/kierroksilla.

                            Epätodennäköinen vika mutta helppo todentaa että ok. Valohan sammuu usein jo 0,5 bar paineella joten siitä ei voi päätellä mitään.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Eikös M54:n imunokan ajoitus ole 80-120 astetta, eli on ihan reippaasti pielessä.

                              Eli intake ref point pitäis olla 120 astetta eli vanos max myöhäisellä. Näyttäis olevan 16 astetta liian myöhässä imunokan ajoitus, nähtävästi siinä rajalla kuitenkin että sillon tällön ecu hyväksyy mukaan.
                              Last edited by naukkis; 13-12-2017, 23:59.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎