Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fibo
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 49
    • Espoo

    #46
    Originally posted by Fibo View Post
    1996 E36 318TI Compact (moottorina M44) pomppasi katsastuksessa päästöistä. HC-pitoisuus joutokäynnillä liian korkea ja Lambda-arvo poikkeaa sallitusta korotetulla pyörimisnopeudella.

    Auto seisoo talvet lämpimässä tallissa ja näkee nykyään kesäisin hyvin vähän ajoa. Tänä kesänä (ja edellisen katsastuksen jälkeen) on tullut kilometrejä mittariin vain 70km.

    Mittausarvot olivat nyt:
    Tyhjäkäynnillä/kierroksilla
    Co% 0,00/0,00
    Co2 12,8/14,6
    Hc ppm 142/29
    02 3,60/0,90
    Lambda 1,040

    Edellisillä katsastuskerroilla on katsuri joutunut kierrättämään konetta hetken aikaa, jotta on mennyt päästöt läpi. Tällä kertaa katsuri sitä hetken käytti, mutta luovutti melkein samantien.
    Olin kyllä yrittänyt auton ajaa lämpimäksi ennen katsastusta.

    Auto käy tyhjäkäyntiä hieman epätasaisesti, ei mitenkään merkittävästi, mutta kuitenkin sen verran, että sen laittaa merkille.

    Autossa olevat bensat (98E) ovat 2024 kesältä, eli ovat nyt reilun vuoden olleet tankissa. Tai itseasiassa osa on varmasti jo vuodelta 2023, kun ei 2024 kesällä tullut myöskään koko tankillista ajettua. Voiko bensan ikä vaikuttaa asiaan? Vai mistä kannattaisi vian selvitys aloittaa.
    Vaihdoin sytytystulpat ja vanhat olivat öljyiset (kts. kuva). Voi ilmeisesti olettaa, että tällä on vaikutusta tuohon tyhjäkäynnin epätasaisuuteen ja päästöihinkin? Eli venttiilikopan tiivisteen vaihto olisi edessä seuraavana.

    - E36 318ti Open Air Individual
    - Pari Audia

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16649
      • Asikkala

      #47
      Näyttää että öljyä ei ole päässyt palotilaan, tulpat on ihan ok näköiset, älä ylläty jos ei vaikuta päästöihin yhtään.

      Comment

      Working...
      X