Announcement

Collapse
No announcement yet.

xDelete, nelivedosta takavedoksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #16
    Originally posted by jj5 View Post
    Ehkä osittain mielipidejuttujakin, mutta minusta takavetoinen on pitävällä alustalla parempi ajaa. Virittäjiä katsoneena Mika Salo taitaa olla samaa mieltä.
    Joo mut ei neliveto muutu hyväksi poistamalla edestä veto. Takavetoseen tehdään tai pystyy tekemään aivan erilaisen etupään geometrian. Sitten siinä on ohjaustuntumaakin ilman että ratti lyö ranteille kaasuttaessa.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      #17
      Originally posted by A^A View Post
      Ostetaan kallis nelivetoinen auto isoimmalla bensamyllyllä ja aletaan kotkaamaan nelivetoa pois hyvin pienen säästön takia. Ei ihan mene nyt mun kaaliin.
      Just oli kamppis kun xdrivenn sai samaan rahaan. Mikä taksi liike se oli kun osti isosti 520d äxänä
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        #18
        Eiköhän tässä hommassa nyt pääpointti ole se leikkiminen. Turha siihen sen suurempia järkisyitä kannattaa kaivella.

        Onhan näitä ihan henkilöautojakin tullu tehtaalta säädettävällä vetosuhteella.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • bmw323it
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1828
          • N/A

          #19
          Originally posted by makkis View Post
          Eiköhän tässä hommassa nyt pääpointti ole se leikkiminen. Turha siihen sen suurempia järkisyitä kannattaa kaivella.
          Niinpä.

          Ja sama moottori se niitä akseleita siellä pyörittelee joka tapauksessa, joten ei sieltä mitään säästöjä tule.
          Nyt:
          BMW 530e (g30)
          BMW 335i (e90)
          BMW 323iC (e36)
          BMW 850i (e31)
          Golf GTE
          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

          Comment

          • Sto
            Bimmer Rookie
            • Jul 2013
            • 89
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by bmw323it View Post
            Niinpä.

            Ja sama moottori se niitä akseleita siellä pyörittelee joka tapauksessa, joten ei sieltä mitään säästöjä tule.

            Sama moottori kyllä, mutta jos niiden akseleiden läpi ei siirretä tehoa moottorilta renkaille niin häviöt ovat pienemmät kuin, että pelkät akselit pyörisivät vapaana, joten tehosäästöä tulee. Kyse onkin siitä, säästetäänkö tällöin 0.5l/100 vai 0.05l/100km.

            Tässä on aika yksikertainen ja suoraviivainen artikkeli/tutkimus, joka sivuaa asiaa juuri sopivasti, jos asia sattuu kiinnostamaan:
            Influence factors on gearbox power loss

            Tuossahan puhutaan vaihteistosta, mutta samanlaisista osista se "etuperä" ja jakolaatikko koostuu eli akseleista, laakereista ja hammasrattaista.
            Last edited by Sto; 09-11-2018, 19:27.
            EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Sto View Post
              Sama moottori kyllä, mutta jos niiden akseleiden läpi ei siirretä tehoa moottorilta renkaille niin häviöt ovat pienemmät kuin, että pelkät akselit pyörisivät vapaana, joten tehosäästöä tulee. Kyse onkin siitä, säästetäänkö tällöin 0.5l/100 vai 0.05l/100km.

              Tässä on aika yksikertainen ja suoraviivainen artikkeli/tutkimus, joka sivuaa asiaa juuri sopivasti, jos asia sattuu kiinnostamaan:
              Influence factors on gearbox power loss

              Tuossahan puhutaan vaihteistosta, mutta samanlaisista osista se "etuperä" ja jakolaatikko koostuu eli akseleista, laakereista ja hammasrattaista.
              Huomioitko, että se sama teho pitää kuitenkin siirtää, eli takapään voimansiirron kuorma ja häviöt lisääntyvät vastaavasti, eikä ne etupään palikat kuormattomanakaan ilman vastusta siellä mukana pyöri.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #22
                En kyllä näe tästä juuri hyötyä. Kulutus tippuu niin vähän, että ei mitään merkitystä. Kuten edellä todettiin, niin nelivetoon on jouduttu tekemään tiettyjä kompromisseja edessä alustageometriaan. Ei siitä takavetoa vastaavaa tulee vaikka sen nelivedon ottaa pois käytöstä.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Sto
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2013
                  • 89
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Huomioitko, että se sama teho pitää kuitenkin siirtää, eli takapään voimansiirron kuorma ja häviöt lisääntyvät vastaavasti, eikä ne etupään palikat kuormattomanakaan ilman vastusta siellä mukana pyöri.
                  Eihän ne tosiaan siellä etupäässä ilman häviöitä pyöri. Oletin takaosan tehohäviöiden olevan pienempiä, koska taka/nelivedon kulutuksissakin on jo sen verran suuret erot BWM:n ilmoittamana, ettei se pelkästään selity nelivedon lisääntyneellä massalla. Toki näiden välillä voi olla eroja välityssuhteessa, joka myös vaikuttaa kulutuslukemiin.

                  Jostain varmasti saa tarkat lukemat kulutukselle, mutta nopasti (täältä) katsottuna E61 LCI 235hp koneelle yhdistetty on dA=6.8l/100km kun taas XdA=7.2l/100km. Eli jossain tapahtuu noin 6% tehohäviö vetotapojen välillä. Mahdollisesti etupään suuremmat tehonsiirtohäviöt?

                  Jonkinlainen menetys tulee ainakin etupään osalta märkäkytkinlevyjen luistosta, jota luonnollisesti takapään voimanvälityksessä ei ole. Tämän suuruudesta tuskin löytyy tietoa mistään BMW:n dokumenteista?

                  Mutta kuten edellä mainitsinkin niin tuskin puhutaan oikeasti mistään merkityksellisestä erosta loppujen lopuksi.
                  EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

                  Comment

                  • bmw323it
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1828
                    • N/A

                    #24
                    Originally posted by Sto View Post
                    Sama moottori kyllä, mutta jos niiden akseleiden läpi ei siirretä tehoa moottorilta renkaille niin häviöt ovat pienemmät kuin, että pelkät akselit pyörisivät vapaana, joten tehosäästöä tulee. Kyse onkin siitä, säästetäänkö tällöin 0.5l/100 vai 0.05l/100km.

                    Tässä on aika yksikertainen ja suoraviivainen artikkeli/tutkimus, joka sivuaa asiaa juuri sopivasti, jos asia sattuu kiinnostamaan:
                    Influence factors on gearbox power loss

                    Tuossahan puhutaan vaihteistosta, mutta samanlaisista osista se "etuperä" ja jakolaatikko koostuu eli akseleista, laakereista ja hammasrattaista.
                    Mielenkiintoinen artikkeli, kiitos linkistä! Vaikka siinä ei tietenkään puhuta juuri nelivedon muuttamisesta takavetoiseksi, niin siitäkin käy ilmi, että load dependent losses lisääntyvät siirretyn vääntömomentin mukaan. Säästöjä ei siis ole odotettavissa. Vapaasti pyöriviltä akseleilta toki poistuvat load dependent losses, mutta taka-akselilla ne taas vastaavasti lisääntyvät kasvavan siirretyn vääntömomentin myötä.

                    No, turha tästä on väitellä: hupiahan tässä haetaan eikä säästöjä.
                    Nyt:
                    BMW 530e (g30)
                    BMW 335i (e90)
                    BMW 323iC (e36)
                    BMW 850i (e31)
                    Golf GTE
                    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      #25
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      En kyllä näe tästä juuri hyötyä. Kulutus tippuu niin vähän, että ei mitään merkitystä. Kuten edellä todettiin, niin nelivetoon on jouduttu tekemään tiettyjä kompromisseja edessä alustageometriaan. Ei siitä takavetoa vastaavaa tulee vaikka sen nelivedon ottaa pois käytöstä.

                      Ymmärrän alustan geometria eron esim. E30 jossa etutolpat ovat pystyssä ix:ssä, mutta esim. E6x tapauksessa tolppien kaltevuus on sama 2wd ja 4wd, joten caster on sama, nopeasti vilkaistuna autodatasta myös etupään pyöränkulmat ovat saman, joten mikä siellä alustan geometriassa näissä muuttuu?
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by makkis View Post
                        Ymmärrän alustan geometria eron esim. E30 jossa etutolpat ovat pystyssä ix:ssä, mutta esim. E6x tapauksessa tolppien kaltevuus on sama 2wd ja 4wd, joten caster on sama, nopeasti vilkaistuna autodatasta myös etupään pyöränkulmat ovat saman, joten mikä siellä alustan geometriassa näissä muuttuu?
                        Onhan siellä tukivarsissa eroja jne. Vetarin lisääminen rajoittaa renkaan kääntyvyyttä (muistaakseni xdrivessä on hieman isompi kääntösäde vs takaveto) jne.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #27
                          Originally posted by makkis View Post
                          Ymmärrän alustan geometria eron esim. E30 jossa etutolpat ovat pystyssä ix:ssä, mutta esim. E6x tapauksessa tolppien kaltevuus on sama 2wd ja 4wd, joten caster on sama, nopeasti vilkaistuna autodatasta myös etupään pyöränkulmat ovat saman, joten mikä siellä alustan geometriassa näissä muuttuu?
                          E60:issä on muistaakseni eri vanteet takavedossa kuin nelivetosessa. Se vaikuttaa mm. scrub radiusiin.
                          Casterista. Casterista voi olla sama mutta casterjättämä välttämättä ei.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            #28
                            Tottakai etunapa on eri ja tukivarsia on eriä väkisinkin että vetari mahtuu paikalleen.
                            Vanteet on myös ainakin 2wd e60 ja 2wd e61 välillä, mutta mun mielestä e61 2wd vanteet kävi e61 4wd, tai näin olen joskus ainakin laittanut ristiin.

                            Mutta ilmeisesti suoraan ajaessa ei mikään pyöränkulma eroa toisistaan, se että onko niissä sitten eroa kun kääntyy mutkaan niin tuskin kukaan tietää?

                            Kääntyvyyttä varmasti rajoitettu ihan vain vetarin/murroksen kääntyvyyden takia, varmaan ei murros kestäisi kauaa takavedon kääntyvyydellä.
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #29
                              Nelivedon ET on eri kuin takavedon ainakin alkuperäisenä.
                              Mutta kyllä vanteet käy ristiin takavedon kanssa. Muutamalla tutulla on ollut vetelevä E6x ja aina on vetelyn syyksi paljastunut eriparirengastus väärällä et:llä + alustan madallaus.

                              Tämän kesän alussa kaveri ajeli toisen kaverin E6x ja soitteli että meneekö minun samanlainen kuin känninen kyykäärme tiellä, ei mene vaan suoraan kuin luotijuna. Hän kävi oikein koeajolla ja minä kokeilin sitä toista. Heti ulkoa päin katsottuna oli siinä toisessa renkaat aivan kaarissa ulkona kiinni ja eripari rengastus. Auto oli kyllä kamala ajettava. Myöhemmin kuulin että talvirenkaita kokeiltuaan (alkuperäinen et ja koko) oli ajettavuus parantunut todella paljon, ei vieläkään omani alkuperäisen tasoinen kuitenkaan, madallussarja ?

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                #30
                                Oliko käynyt säädättämässä pyörien kulmat
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎