Originally posted by jj5
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
xDelete, nelivedosta takavedoksi
Collapse
X
-
2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
-
-
Originally posted by A^A View PostOstetaan kallis nelivetoinen auto isoimmalla bensamyllyllä ja aletaan kotkaamaan nelivetoa pois hyvin pienen säästön takia. Ei ihan mene nyt mun kaaliin.sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Eiköhän tässä hommassa nyt pääpointti ole se leikkiminen. Turha siihen sen suurempia järkisyitä kannattaa kaivella.
Onhan näitä ihan henkilöautojakin tullu tehtaalta säädettävällä vetosuhteella.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by makkis View PostEiköhän tässä hommassa nyt pääpointti ole se leikkiminen. Turha siihen sen suurempia järkisyitä kannattaa kaivella.
Ja sama moottori se niitä akseleita siellä pyörittelee joka tapauksessa, joten ei sieltä mitään säästöjä tule.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Originally posted by bmw323it View PostNiinpä.
Ja sama moottori se niitä akseleita siellä pyörittelee joka tapauksessa, joten ei sieltä mitään säästöjä tule.
Sama moottori kyllä, mutta jos niiden akseleiden läpi ei siirretä tehoa moottorilta renkaille niin häviöt ovat pienemmät kuin, että pelkät akselit pyörisivät vapaana, joten tehosäästöä tulee. Kyse onkin siitä, säästetäänkö tällöin 0.5l/100 vai 0.05l/100km.
Tässä on aika yksikertainen ja suoraviivainen artikkeli/tutkimus, joka sivuaa asiaa juuri sopivasti, jos asia sattuu kiinnostamaan:
Influence factors on gearbox power loss
Tuossahan puhutaan vaihteistosta, mutta samanlaisista osista se "etuperä" ja jakolaatikko koostuu eli akseleista, laakereista ja hammasrattaista.Last edited by Sto; 09-11-2018, 19:27.EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.
Comment
-
-
Originally posted by Sto View PostSama moottori kyllä, mutta jos niiden akseleiden läpi ei siirretä tehoa moottorilta renkaille niin häviöt ovat pienemmät kuin, että pelkät akselit pyörisivät vapaana, joten tehosäästöä tulee. Kyse onkin siitä, säästetäänkö tällöin 0.5l/100 vai 0.05l/100km.
Tässä on aika yksikertainen ja suoraviivainen artikkeli/tutkimus, joka sivuaa asiaa juuri sopivasti, jos asia sattuu kiinnostamaan:
Influence factors on gearbox power loss
Tuossahan puhutaan vaihteistosta, mutta samanlaisista osista se "etuperä" ja jakolaatikko koostuu eli akseleista, laakereista ja hammasrattaista.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
En kyllä näe tästä juuri hyötyä. Kulutus tippuu niin vähän, että ei mitään merkitystä. Kuten edellä todettiin, niin nelivetoon on jouduttu tekemään tiettyjä kompromisseja edessä alustageometriaan. Ei siitä takavetoa vastaavaa tulee vaikka sen nelivedon ottaa pois käytöstä.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostHuomioitko, että se sama teho pitää kuitenkin siirtää, eli takapään voimansiirron kuorma ja häviöt lisääntyvät vastaavasti, eikä ne etupään palikat kuormattomanakaan ilman vastusta siellä mukana pyöri.
Jostain varmasti saa tarkat lukemat kulutukselle, mutta nopasti (täältä) katsottuna E61 LCI 235hp koneelle yhdistetty on dA=6.8l/100km kun taas XdA=7.2l/100km. Eli jossain tapahtuu noin 6% tehohäviö vetotapojen välillä. Mahdollisesti etupään suuremmat tehonsiirtohäviöt?
Jonkinlainen menetys tulee ainakin etupään osalta märkäkytkinlevyjen luistosta, jota luonnollisesti takapään voimanvälityksessä ei ole. Tämän suuruudesta tuskin löytyy tietoa mistään BMW:n dokumenteista?
Mutta kuten edellä mainitsinkin niin tuskin puhutaan oikeasti mistään merkityksellisestä erosta loppujen lopuksi.EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.
Comment
-
-
Originally posted by Sto View PostSama moottori kyllä, mutta jos niiden akseleiden läpi ei siirretä tehoa moottorilta renkaille niin häviöt ovat pienemmät kuin, että pelkät akselit pyörisivät vapaana, joten tehosäästöä tulee. Kyse onkin siitä, säästetäänkö tällöin 0.5l/100 vai 0.05l/100km.
Tässä on aika yksikertainen ja suoraviivainen artikkeli/tutkimus, joka sivuaa asiaa juuri sopivasti, jos asia sattuu kiinnostamaan:
Influence factors on gearbox power loss
Tuossahan puhutaan vaihteistosta, mutta samanlaisista osista se "etuperä" ja jakolaatikko koostuu eli akseleista, laakereista ja hammasrattaista.
No, turha tästä on väitellä: hupiahan tässä haetaan eikä säästöjä.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostEn kyllä näe tästä juuri hyötyä. Kulutus tippuu niin vähän, että ei mitään merkitystä. Kuten edellä todettiin, niin nelivetoon on jouduttu tekemään tiettyjä kompromisseja edessä alustageometriaan. Ei siitä takavetoa vastaavaa tulee vaikka sen nelivedon ottaa pois käytöstä.
Ymmärrän alustan geometria eron esim. E30 jossa etutolpat ovat pystyssä ix:ssä, mutta esim. E6x tapauksessa tolppien kaltevuus on sama 2wd ja 4wd, joten caster on sama, nopeasti vilkaistuna autodatasta myös etupään pyöränkulmat ovat saman, joten mikä siellä alustan geometriassa näissä muuttuu?Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by makkis View PostYmmärrän alustan geometria eron esim. E30 jossa etutolpat ovat pystyssä ix:ssä, mutta esim. E6x tapauksessa tolppien kaltevuus on sama 2wd ja 4wd, joten caster on sama, nopeasti vilkaistuna autodatasta myös etupään pyöränkulmat ovat saman, joten mikä siellä alustan geometriassa näissä muuttuu?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by makkis View PostYmmärrän alustan geometria eron esim. E30 jossa etutolpat ovat pystyssä ix:ssä, mutta esim. E6x tapauksessa tolppien kaltevuus on sama 2wd ja 4wd, joten caster on sama, nopeasti vilkaistuna autodatasta myös etupään pyöränkulmat ovat saman, joten mikä siellä alustan geometriassa näissä muuttuu?
Casterista. Casterista voi olla sama mutta casterjättämä välttämättä ei.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Tottakai etunapa on eri ja tukivarsia on eriä väkisinkin että vetari mahtuu paikalleen.
Vanteet on myös ainakin 2wd e60 ja 2wd e61 välillä, mutta mun mielestä e61 2wd vanteet kävi e61 4wd, tai näin olen joskus ainakin laittanut ristiin.
Mutta ilmeisesti suoraan ajaessa ei mikään pyöränkulma eroa toisistaan, se että onko niissä sitten eroa kun kääntyy mutkaan niin tuskin kukaan tietää?
Kääntyvyyttä varmasti rajoitettu ihan vain vetarin/murroksen kääntyvyyden takia, varmaan ei murros kestäisi kauaa takavedon kääntyvyydellä.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Nelivedon ET on eri kuin takavedon ainakin alkuperäisenä.
Mutta kyllä vanteet käy ristiin takavedon kanssa. Muutamalla tutulla on ollut vetelevä E6x ja aina on vetelyn syyksi paljastunut eriparirengastus väärällä et:llä + alustan madallaus.
Tämän kesän alussa kaveri ajeli toisen kaverin E6x ja soitteli että meneekö minun samanlainen kuin känninen kyykäärme tiellä, ei mene vaan suoraan kuin luotijuna. Hän kävi oikein koeajolla ja minä kokeilin sitä toista. Heti ulkoa päin katsottuna oli siinä toisessa renkaat aivan kaarissa ulkona kiinni ja eripari rengastus. Auto oli kyllä kamala ajettava. Myöhemmin kuulin että talvirenkaita kokeiltuaan (alkuperäinen et ja koko) oli ajettavuus parantunut todella paljon, ei vieläkään omani alkuperäisen tasoinen kuitenkaan, madallussarja ?
Comment
-
-
Oliko käynyt säädättämässä pyörien kulmatsigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
Comment