Originally posted by Tonton
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
xDelete, nelivedosta takavedoksi
Collapse
X
-
Heiman ot.
Pääsin ajamaan tällä nelikolla aikoinaan jääradalle jossa iso ympyrä halkaisijaltaan 100m. Hienosti saa auton menemään ympyrää lähes perä edellä sladissa ja oikaisu tapahtuu hienosti kaasulla vetämällä keula takaisin menosuuntaan. Tämmöistä leikkiä pystyy tekemään kaasulla vaikka maailman tappiin. Muutenkin x-drive näyttää ulkopuoliselle helposti takavetoiselta jos mutkaan paiskaa kaasulla koska auto vaan etenee todella nätissä luirussa, vauhdit toki nousee toiseen potenssiin takatuuppariin verratuuna.
Itse en näe mitään järkevää syytä ottaa missään tilanteessa nelivetoa pois käytöstä ellei kyseessä ole rata-ajo kesäolosuhteissa.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostNelivedon ET on eri kuin takavedon ainakin alkuperäisenä.
Mutta kyllä vanteet käy ristiin takavedon kanssa. Muutamalla tutulla on ollut vetelevä E6x ja aina on vetelyn syyksi paljastunut eriparirengastus väärällä et:llä + alustan madallaus.
Tämän kesän alussa kaveri ajeli toisen kaverin E6x ja soitteli että meneekö minun samanlainen kuin känninen kyykäärme tiellä, ei mene vaan suoraan kuin luotijuna. Hän kävi oikein koeajolla ja minä kokeilin sitä toista. Heti ulkoa päin katsottuna oli siinä toisessa renkaat aivan kaarissa ulkona kiinni ja eripari rengastus. Auto oli kyllä kamala ajettava. Myöhemmin kuulin että talvirenkaita kokeiltuaan (alkuperäinen et ja koko) oli ajettavuus parantunut todella paljon, ei vieläkään omani alkuperäisen tasoinen kuitenkaan, madallussarja ?
Yleensä vika kuitenkin löytyy jostain muualta kuin vanteista, madalluksesta tai renkaiden leveydestä.
Meillä tuo F11 oli kyllä kauhea ajettava lähtöjään, alkuperäiset 18" vanteet alla 245/45 Bridgestonen kumeilla, veteli tiemerkinnöissä ja kaikissa urissa, oli melko pelottava ohitella.
Edessä oli ostaessa 2,6bar painetta, sinne kun iski 3,0bar ni vähän parani, pyöränkulmat katsottiin, ihan vähän parani, mutta sitten vasta tuosta muuttui auto kun samoille vanteille iskettiin Trianglen kitkat, samassa koossa 245/45-18. Ei vetele yhtään ja menee suoraan joka tilanteessa
Ja muissakin autoissa ollut vastaavaa, niin ihan rengasmerkillä ja paineilla saa suuria eroja, harvemmin se 285-305 kumin leveys tai liian kaarelle (väärä ET) tuodut vanteet mitään vetelyä aiheuttavat.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostJoo mut ei neliveto muutu hyväksi poistamalla edestä veto. Takavetoseen tehdään tai pystyy tekemään aivan erilaisen etupään geometrian. Sitten siinä on ohjaustuntumaakin ilman että ratti lyö ranteille kaasuttaessa.
Lisäksi tietty nelivetoinen on ainakin periaatteessa aliohjaavampi veto päällä, mitä varmaan on bmw alustassa kyllä kompensoitu jotenkin. :think
Comment
-
-
Originally posted by makkis View PostJa muissakin autoissa ollut vastaavaa, niin ihan rengasmerkillä ja paineilla saa suuria eroja, harvemmin se 285-305 kumin leveys tai liian kaarelle (väärä ET) tuodut vanteet mitään vetelyä aiheuttavat.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostE91:ssä oli 225/40-18 etunakit ja takana 255/35-18 ja vetelyä esiintyi varsinkin käytetyillä renkailla. Uusilla eturenkailla tilanne meni hiukan paremmaksi. Kun edessä ja takana oli samanlevyiset kumit niin vetely loppui täysin. Vaikka taakse vaihtoi alkuperäisen kokoiset uudet 255/35-18 niin käytös ei muuttunut kuitenkaan vetelemättömäksi vaikka kuitenkin selkeästi paremmaksi kuin vanhoilla renkailla. Tästä johtopäätöksenä erilevyiset renkaat altistavat ainakin vetelylle. Samoin eri jäykkyyksiset renkaiden rungot etu-/taka-akselilla(tällöin oli eri merkkiset renkaat edessä/takana). Samoin kuluneet renkaat. Oman kokemuksen mukaan myös paineiden laskeminen pienentää vetelyä, tällöin renkaan runko tietysti muuttuu pehmeämmäksi.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
½ G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
-
Originally posted by Dualfun View PostHyviä kommentteja ja helppo samaistua, tosin väitän että ongelma ei ole eri levyiset renkaat takana, vaan huomattavan leveät sellaiset (225 vs 255). Tai ehkä sitä juuri itsekin tarkoitit. Vähän sivussa ollaan xDelete:stä, joten palataan siihen ->
Tässä pyöränkulmat oli kohdallaan sekä camber että auraus säädettynä jotakuinkin minimiin toleranssin sisällä.
Siirrä keskustelu tarvittaessa tuonne jonnekin "vetely" keskusteluun....F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Perä
Onkoha noissa x-driveissa yhtä vahvat perät kuin takavetosissa? mietin vaa että miten kestää vetää pelkillä takapyörillä varsinki ohjelmoiduissa. Ainaki 535d:ssä vaikka ovatki takavetosia (e6x) on periä antautunut.-g20 330e
-e31 840ci sc
-e46 316i (m52tub25)
EX- f11 530d lci
Ex- f01 730d
Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
Ex: -06 e61 535d m-sport
Ex:-02 e39 530d manual
Ex -93 e34 520i
Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.
M62tu ajoitustyökalut.
N47/n57 ajoitustyökalut.
Comment
-
-
Originally posted by mige95 View PostOnkoha noissa x-driveissa yhtä vahvat perät kuin takavetosissa? mietin vaa että miten kestää vetää pelkillä takapyörillä varsinki ohjelmoiduissa. Ainaki 535d:ssä vaikka ovatki takavetosia (e6x) on periä antautunut.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostIhan samat perät niissä on, varaosanumeroa myöten esim. 535d vs xd. E6x on 535d:stä periä mennyt mutta kyllä se on enemmän käyttäjästä kiinni, ei järki käytöllä perät hajoa vaikka virttäisikin sen auton tappiin asti.-g20 330e
-e31 840ci sc
-e46 316i (m52tub25)
EX- f11 530d lci
Ex- f01 730d
Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
Ex: -06 e61 535d m-sport
Ex:-02 e39 530d manual
Ex -93 e34 520i
Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.
M62tu ajoitustyökalut.
N47/n57 ajoitustyökalut.
Comment
-
-
Nostellaas vanhaa threadia eloon kun hommat on taas ajankohtaisia, tänään illalla julkaistaan xDelete F-sarjan autoille vihdoin ja viimeinhttps://www.facebook.com/70012895369...328391?sfns=mo
Kuinka moni meinasi omaansa laittaa? Itsellä on ehdottomasti ostoslistalla ja meni ENET piuha tilaukseen samantien, tykkään ajatuksesta että tarvittaessa voi pitää vähän hauskaa takavedolla ja nelikon saa käyttöön sitten taas kun sitä tarvitseeHarraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
Harley Davidson Dyna Streetbob -08
Ex. M140i -17
Ex. 430D -14
Ex. F20 M135i -15
Comment
-
-
Originally posted by 4llu- View PostNostellaas vanhaa threadia eloon kun hommat on taas ajankohtaisia, tänään illalla julkaistaan xDelete F-sarjan autoille vihdoin ja viimeinhttps://www.facebook.com/70012895369...328391?sfns=mo
Kuinka moni meinasi omaansa laittaa? Itsellä on ehdottomasti ostoslistalla ja meni ENET piuha tilaukseen samantien, tykkään ajatuksesta että tarvittaessa voi pitää vähän hauskaa takavedolla ja nelikon saa käyttöön sitten taas kun sitä tarvitseeLast edited by majgul; 16-09-2019, 04:25.
Comment
-
-
Nythän tämä on saatavissa myös F-sarjaan. Jotenkin ymmärsin että toimii Enet kaapelilla. Tuo usbC to ethernet adapteri on vaan turhan kallis. Toimiikohan F sarjassa myös perinteisellä combolla: usbC - OTG + USB - OBD yhdistelmällä kuten MHD ja xHP? :thinkKäyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Originally posted by Tommix View PostNythän tämä on saatavissa myös F-sarjaan. Jotenkin ymmärsin että toimii Enet kaapelilla. Tuo usbC to ethernet adapteri on vaan turhan kallis. Toimiikohan F sarjassa myös perinteisellä combolla: usbC - OTG + USB - OBD yhdistelmällä kuten MHD ja xHP? :think
Comment
-
Comment