Announcement

Collapse
No announcement yet.

xDelete, nelivedosta takavedoksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #31
    Originally posted by Tonton View Post
    Oliko käynyt säädättämässä pyörien kulmat
    Oli, paikkaa en tiedä. Alustasarjan asennuksen jälkeen. Nykyinen tilanne ei ole tiedossa.

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      #32
      Heiman ot.

      Pääsin ajamaan tällä nelikolla aikoinaan jääradalle jossa iso ympyrä halkaisijaltaan 100m. Hienosti saa auton menemään ympyrää lähes perä edellä sladissa ja oikaisu tapahtuu hienosti kaasulla vetämällä keula takaisin menosuuntaan. Tämmöistä leikkiä pystyy tekemään kaasulla vaikka maailman tappiin. Muutenkin x-drive näyttää ulkopuoliselle helposti takavetoiselta jos mutkaan paiskaa kaasulla koska auto vaan etenee todella nätissä luirussa, vauhdit toki nousee toiseen potenssiin takatuuppariin verratuuna.

      Itse en näe mitään järkevää syytä ottaa missään tilanteessa nelivetoa pois käytöstä ellei kyseessä ole rata-ajo kesäolosuhteissa.

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        #33
        Originally posted by BMW525Xda View Post
        Nelivedon ET on eri kuin takavedon ainakin alkuperäisenä.
        Mutta kyllä vanteet käy ristiin takavedon kanssa. Muutamalla tutulla on ollut vetelevä E6x ja aina on vetelyn syyksi paljastunut eriparirengastus väärällä et:llä + alustan madallaus.

        Tämän kesän alussa kaveri ajeli toisen kaverin E6x ja soitteli että meneekö minun samanlainen kuin känninen kyykäärme tiellä, ei mene vaan suoraan kuin luotijuna. Hän kävi oikein koeajolla ja minä kokeilin sitä toista. Heti ulkoa päin katsottuna oli siinä toisessa renkaat aivan kaarissa ulkona kiinni ja eripari rengastus. Auto oli kyllä kamala ajettava. Myöhemmin kuulin että talvirenkaita kokeiltuaan (alkuperäinen et ja koko) oli ajettavuus parantunut todella paljon, ei vieläkään omani alkuperäisen tasoinen kuitenkaan, madallussarja ?

        Yleensä vika kuitenkin löytyy jostain muualta kuin vanteista, madalluksesta tai renkaiden leveydestä.


        Meillä tuo F11 oli kyllä kauhea ajettava lähtöjään, alkuperäiset 18" vanteet alla 245/45 Bridgestonen kumeilla, veteli tiemerkinnöissä ja kaikissa urissa, oli melko pelottava ohitella.
        Edessä oli ostaessa 2,6bar painetta, sinne kun iski 3,0bar ni vähän parani, pyöränkulmat katsottiin, ihan vähän parani, mutta sitten vasta tuosta muuttui auto kun samoille vanteille iskettiin Trianglen kitkat, samassa koossa 245/45-18. Ei vetele yhtään ja menee suoraan joka tilanteessa


        Ja muissakin autoissa ollut vastaavaa, niin ihan rengasmerkillä ja paineilla saa suuria eroja, harvemmin se 285-305 kumin leveys tai liian kaarelle (väärä ET) tuodut vanteet mitään vetelyä aiheuttavat.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • jj5
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1345
          • pks

          #34
          Originally posted by petrolhead View Post
          Joo mut ei neliveto muutu hyväksi poistamalla edestä veto. Takavetoseen tehdään tai pystyy tekemään aivan erilaisen etupään geometrian. Sitten siinä on ohjaustuntumaakin ilman että ratti lyö ranteille kaasuttaessa.
          Minun nähdäkseni merkittävin eroavaisuus ajotuntumassa nelovetoisessa johtuu voiman välittämisestä etupyöriin vrt. Esimerkiksi etuvetoauto joka ei mene urissa suoraan ollenkaan kun sille antaa kenkää. Rullatesaa kyllä menee. Samalla tapaa nelivetoisessa e9x voiman annostelu vaikuttaa ohjaustuntumaan.

          Lisäksi tietty nelivetoinen on ainakin periaatteessa aliohjaavampi veto päällä, mitä varmaan on bmw alustassa kyllä kompensoitu jotenkin. :think
          sigpic

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4629
            • Tampere

            #35
            Originally posted by makkis View Post
            Ja muissakin autoissa ollut vastaavaa, niin ihan rengasmerkillä ja paineilla saa suuria eroja, harvemmin se 285-305 kumin leveys tai liian kaarelle (väärä ET) tuodut vanteet mitään vetelyä aiheuttavat.
            E91:ssä oli 225/40-18 etunakit ja takana 255/35-18 ja vetelyä esiintyi varsinkin käytetyillä renkailla. Uusilla eturenkailla tilanne meni hiukan paremmaksi. Kun edessä ja takana oli samanlevyiset kumit niin vetely loppui täysin. Vaikka taakse vaihtoi alkuperäisen kokoiset uudet 255/35-18 niin käytös ei muuttunut kuitenkaan vetelemättömäksi vaikka kuitenkin selkeästi paremmaksi kuin vanhoilla renkailla. Tästä johtopäätöksenä erilevyiset renkaat altistavat ainakin vetelylle. Samoin eri jäykkyyksiset renkaiden rungot etu-/taka-akselilla(tällöin oli eri merkkiset renkaat edessä/takana). Samoin kuluneet renkaat. Oman kokemuksen mukaan myös paineiden laskeminen pienentää vetelyä, tällöin renkaan runko tietysti muuttuu pehmeämmäksi.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17845
              • PKS

              #36
              Originally posted by fraatti View Post
              E91:ssä oli 225/40-18 etunakit ja takana 255/35-18 ja vetelyä esiintyi varsinkin käytetyillä renkailla. Uusilla eturenkailla tilanne meni hiukan paremmaksi. Kun edessä ja takana oli samanlevyiset kumit niin vetely loppui täysin. Vaikka taakse vaihtoi alkuperäisen kokoiset uudet 255/35-18 niin käytös ei muuttunut kuitenkaan vetelemättömäksi vaikka kuitenkin selkeästi paremmaksi kuin vanhoilla renkailla. Tästä johtopäätöksenä erilevyiset renkaat altistavat ainakin vetelylle. Samoin eri jäykkyyksiset renkaiden rungot etu-/taka-akselilla(tällöin oli eri merkkiset renkaat edessä/takana). Samoin kuluneet renkaat. Oman kokemuksen mukaan myös paineiden laskeminen pienentää vetelyä, tällöin renkaan runko tietysti muuttuu pehmeämmäksi.
              Hyviä kommentteja ja helppo samaistua, tosin väitän että ongelma ei ole eri levyiset renkaat takana, vaan huomattavan leveät sellaiset (225 vs 255). Tai ehkä sitä juuri itsekin tarkoitit. Vähän sivussa ollaan xDelete:stä, joten palataan siihen ->
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
              ½
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #37
                Originally posted by Dualfun View Post
                Hyviä kommentteja ja helppo samaistua, tosin väitän että ongelma ei ole eri levyiset renkaat takana, vaan huomattavan leveät sellaiset (225 vs 255). Tai ehkä sitä juuri itsekin tarkoitit. Vähän sivussa ollaan xDelete:stä, joten palataan siihen ->
                Niin en osaa sanoa millainen käytös olisi jos molemmat sekä edessä että takana olisivat 255 leveitä. Kuitenkin alkuperäisvanteilla leveämpi rengas takana kuin edessä aiheutti vetelyä. Kuitenkin muita autoja leveämmilläkin rengastuksilla ajaneena samanlaista vetelyä ei ole esiintynyt. Toki autokohtaisia erojakin voi olla mutta yleisesti ottaen netissä on mainintoja että raidelevyden erot sekä renkaiden leveyserot aiheuttavat vetelyä. Sinällään tuota ei tarvitse edes ihmetellä kun miettiin miten rengas "istuu" tien urissa.

                Tässä pyöränkulmat oli kohdallaan sekä camber että auraus säädettynä jotakuinkin minimiin toleranssin sisällä.

                Siirrä keskustelu tarvittaessa tuonne jonnekin "vetely" keskusteluun....
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • mige95
                  BTCF Member
                  • Mar 2014
                  • 1173
                  • lahti

                  #38
                  Perä

                  Onkoha noissa x-driveissa yhtä vahvat perät kuin takavetosissa? mietin vaa että miten kestää vetää pelkillä takapyörillä varsinki ohjelmoiduissa. Ainaki 535d:ssä vaikka ovatki takavetosia (e6x) on periä antautunut.
                  -g20 330e
                  -e31 840ci sc
                  -e46 316i (m52tub25)

                  EX- f11 530d lci
                  Ex- f01 730d
                  Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                  Ex: -06 e61 535d m-sport
                  Ex:-02 e39 530d manual
                  Ex -93 e34 520i

                  Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                  M62tu ajoitustyökalut.
                  N47/n57 ajoitustyökalut.

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7531
                    • Jyväshyvä

                    #39
                    Originally posted by mige95 View Post
                    Onkoha noissa x-driveissa yhtä vahvat perät kuin takavetosissa? mietin vaa että miten kestää vetää pelkillä takapyörillä varsinki ohjelmoiduissa. Ainaki 535d:ssä vaikka ovatki takavetosia (e6x) on periä antautunut.
                    Ihan samat perät niissä on, varaosanumeroa myöten esim. 535d vs xd. E6x on 535d:stä periä mennyt mutta kyllä se on enemmän käyttäjästä kiinni, ei järki käytöllä perät hajoa vaikka virttäisikin sen auton tappiin asti.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5272
                      • Pirkkala

                      #40
                      Joo 500tkm tai yhdellä renkaalla kuminpoltto tekee perästä kuin perästä vainajan.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • mige95
                        BTCF Member
                        • Mar 2014
                        • 1173
                        • lahti

                        #41
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Ihan samat perät niissä on, varaosanumeroa myöten esim. 535d vs xd. E6x on 535d:stä periä mennyt mutta kyllä se on enemmän käyttäjästä kiinni, ei järki käytöllä perät hajoa vaikka virttäisikin sen auton tappiin asti.
                        okei, totta mutta eiköhän nämä x-deletoijat ole just sitä yhtä (säkällä) kahta rengasta menossa sulattaa.
                        -g20 330e
                        -e31 840ci sc
                        -e46 316i (m52tub25)

                        EX- f11 530d lci
                        Ex- f01 730d
                        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                        Ex: -06 e61 535d m-sport
                        Ex:-02 e39 530d manual
                        Ex -93 e34 520i

                        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                        M62tu ajoitustyökalut.
                        N47/n57 ajoitustyökalut.

                        Comment

                        • 4llu-
                          BTCF Member
                          • Jul 2010
                          • 1061
                          • Esbo

                          #42
                          Nostellaas vanhaa threadia eloon kun hommat on taas ajankohtaisia, tänään illalla julkaistaan xDelete F-sarjan autoille vihdoin ja viimein https://www.facebook.com/70012895369...328391?sfns=mo

                          Kuinka moni meinasi omaansa laittaa? Itsellä on ehdottomasti ostoslistalla ja meni ENET piuha tilaukseen samantien, tykkään ajatuksesta että tarvittaessa voi pitää vähän hauskaa takavedolla ja nelikon saa käyttöön sitten taas kun sitä tarvitsee
                          Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                          Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                          Harley Davidson Dyna Streetbob -08

                          Ex. M140i -17
                          Ex. 430D -14
                          Ex. F20 M135i -15

                          Comment

                          • majgul
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 891
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by 4llu- View Post
                            Nostellaas vanhaa threadia eloon kun hommat on taas ajankohtaisia, tänään illalla julkaistaan xDelete F-sarjan autoille vihdoin ja viimein https://www.facebook.com/70012895369...328391?sfns=mo

                            Kuinka moni meinasi omaansa laittaa? Itsellä on ehdottomasti ostoslistalla ja meni ENET piuha tilaukseen samantien, tykkään ajatuksesta että tarvittaessa voi pitää vähän hauskaa takavedolla ja nelikon saa käyttöön sitten taas kun sitä tarvitsee
                            Itse saatan hommata e92 bemmiin. Lähinnä sen takia ku on nuo winter ja sport vaihtoehdot. Vetää enemmän perästä mutta tosi vähän etupainotteinen. Pelkkään takapotkuksi en välttämättä halua koska lähtee kiihtyvyys.
                            Last edited by majgul; 16-09-2019, 04:25.

                            Comment

                            • Tommix
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 5428
                              • S:t Karins

                              #44
                              Nythän tämä on saatavissa myös F-sarjaan. Jotenkin ymmärsin että toimii Enet kaapelilla. Tuo usbC to ethernet adapteri on vaan turhan kallis. Toimiikohan F sarjassa myös perinteisellä combolla: usbC - OTG + USB - OBD yhdistelmällä kuten MHD ja xHP? :think
                              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                #45
                                Originally posted by Tommix View Post
                                Nythän tämä on saatavissa myös F-sarjaan. Jotenkin ymmärsin että toimii Enet kaapelilla. Tuo usbC to ethernet adapteri on vaan turhan kallis. Toimiikohan F sarjassa myös perinteisellä combolla: usbC - OTG + USB - OBD yhdistelmällä kuten MHD ja xHP? :think
                                Pitääkö tuohon olla jokin erikoinen usb-c -> ethernet adapteri kun sellainenhan ei maksa kuin pari kymppiä?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎