Announcement

Collapse
No announcement yet.

xDelete, nelivedosta takavedoksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 615
    • Uusimaa

    #61
    E61 3.0l menee kyllä pienellä, mutta jos voi vielä ohjelmalla nipistää niin olisko laittaa linkkiä, juttua tms mikä homma?


    Neliveto oli vikatilassa aikaisemmin ja huomasin että rullaa todella hyvin. Jos voisi napista laittaa takaveto/neliveto niin kesällä olisi takaveto aina käytössä. Vai oliko mulla kevythybridi pois käytöstä, en usko että voi vaikuttaa niin paljon.


    Renkaat on olleet aina samaa kokoa ja ne akselit pyörii edelleen vaikka jakolaatikko on pois käytöstä mutta jotenkin nelivedon pois kytkentä täytyy vaikuttaa, oman kokemuksen perusteella.

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2236
      • Vantaa

      #62
      Eikö se tässä topicissa käydä läpi miten onnistuu? E61:nen ei kyllä mitään hybridiä pidä sisällään
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • Rattiukko
        BTCF Member
        • Nov 2022
        • 615
        • Uusimaa

        #63
        E60/E61 on kevythybridi. On hidasta selata sivutolkulla keskusteluja läpi. BTCF wiki olisi kova sana.


        Tarkennetaan vielä. Se että 12v akkua ei ladata täyteen mahdollistaa sen että kun auto rullaa niin laturilta otetaan liike-energiaa talteen akkuun. Ihan samaa tekee nykyiset hybridit. Akku on vain isompi.
        Last edited by Rattiukko; 11-05-2023, 22:58.

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2236
          • Vantaa

          #64
          Tuolla xdeleten sivuilla on prosessi selitetty.


          Se E-sarjan efficientdynamics ei ole mikään hybridi tai kevythybridi tekniikka. Akkua vaan ladataan voimakkaammin moottorijarrutuksen aikana. Ei ole mitään sähkömoottoria tai kaksisuuntaista starttimoottoria mihin se "talteen otettu liike-energia" siirrettäisiin takaisin liike-energiaksi.
          Last edited by VilleP; 12-05-2023, 13:14.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • Rattiukko
            BTCF Member
            • Nov 2022
            • 615
            • Uusimaa

            #65
            Joo ei siinä pyörille voimaa saa. Olisko se sitten erittäin kevyt hybridi 500w näyttää sähköjärjestelmä vievän. Sitä kulutusta voi energian talteenotto ruokkia.
            Last edited by Rattiukko; 19-05-2023, 14:53.

            Comment

            • Bössi
              BTCF Member
              • Jul 2010
              • 140
              • Espoo

              #66
              Originally posted by mehtojarvi View Post
              Nostellaas vähän vanhaa topikkia, itsellä e60:ssä nyt xdelete laitettuna kun vanhusta rupes leikityttää, mutta eipäs tuo nyt niin hyvin pelaakkaan kun mitä olen videoita katsellut, auto yrittää selvästi itse vieläkin rajoittaa sutimista, vaikka on luistonestokin kokonaan pois, jos vaihtaa 1->2 töppää sutiminen selvästi jonkin auton toiminnon takia,vähän niinkuin luistonestolla, ja ei nyt ei johdu tehon puutteesta, voiko johtua etukardaanin puutteesta? Se on irti ristikon rikkoutumisen takia.
              Saman "ongelman" kanssa itse tuskaillut e90:ssä. Tosin ongelma on vielä sietämättömämpi neliveto päällä kuin pelkällä takavedolla. Tulee välillä kiire ohjaamossa kun auto pätkii tehoa kesken luisun. Mitä muihin autoihin verrannut ja keskustellut muiden kanssa niin olen päätellyt niin, että tämä olisi joku nelivetoon liittyvä tehon/momentin rajoitus tms🤔 Ominaisuus myös pahentui entisestään moottorin softauksen jälkeen. Ja rajoittaminen tapahtuu selkeästi moottorin tehoa pätkimällä, eikä jarruja käyttämällä kuten luistonesto päällä.

              Jos joku pääsee moottorinohjauksen livedataan käsiksi ja ymmärtäisi mitä softasta pitää muuttaa, niin olisin enemmän kuin halukas maksamaan että pääsisi ominaisuudesta eroon.
              Kesä: E36 328i Cabrio -97
              Käyttis: E90 330d xDrive -11

              ex: E87 118d -06, E36 323ti -99, E87 130i -07, E46 325ti -02, E36 328i Touring -95, E36 323i Coupe -96

              Comment

              • torx
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 383
                • Tuusula

                #67
                Originally posted by Bössi View Post
                Saman "ongelman" kanssa itse tuskaillut e90:ssä. Tosin ongelma on vielä sietämättömämpi neliveto päällä kuin pelkällä takavedolla. Tulee välillä kiire ohjaamossa kun auto pätkii tehoa kesken luisun. Mitä muihin autoihin verrannut ja keskustellut muiden kanssa niin olen päätellyt niin, että tämä olisi joku nelivetoon liittyvä tehon/momentin rajoitus tms🤔 Ominaisuus myös pahentui entisestään moottorin softauksen jälkeen. Ja rajoittaminen tapahtuu selkeästi moottorin tehoa pätkimällä, eikä jarruja käyttämällä kuten luistonesto päällä.

                Jos joku pääsee moottorinohjauksen livedataan käsiksi ja ymmärtäisi mitä softasta pitää muuttaa, niin olisin enemmän kuin halukas maksamaan että pääsisi ominaisuudesta eroon.

                Joskus luin jostain, että noissa luistoneston valvomis hommissa on aikapaljonkin kartoissa muuttujia. Esim. joissakin autoissa (tässä tapauksessa taisi olla audi) muttuu tuo ajonvakautus ja sutimisen esto esim. jos sataa vettä ja lasin anturi sen tunnistaa, lämpötila, yms. Nuokin pitäisi esim motin softausta tai jos autosta ei kokonaan saa luistonestoa pois ottaa huomioon, kun voi olla monta "karttaa" eikä riitä että yhtä vain muuttaa. Itse toki ihan maallikko näissä, mutta joku fiksumpi voisi toki ottaa kantaa. Ehkä bemarilla ei sitten ole näin, kun pitkään luistonesto nappia painamalla saa ainakin suurimmasta osasta kaikki kokonaan pois. :think
                G30 530e m-sport -19.
                https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
                -
                Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.

                Comment

                • naikou
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 1760
                  • vihti

                  #68
                  Originally posted by VilleP View Post


                  Se E-sarjan efficientdynamics ei ole mikään hybridi tai kevythybridi tekniikka. Akkua vaan ladataan voimakkaammin moottorijarrutuksen aikana. Ei ole mitään sähkömoottoria tai kaksisuuntaista starttimoottoria mihin se "talteen otettu liike-energia" siirrettäisiin takaisin liike-energiaksi.
                  On se tavallaan joku esiasteinen kevyt hybridi, vaggi puolella homma on vaan viety vähän pidemmälle ja mild hybrid autossa on laturi millä onnistuu myös käynnistää moottori hihnan välityksellä eli auto rullaa kone sammuksissa kun se on mahdollista ja heti kun jarrua tai kaasua painaa niin moottori on taas käytössä, toki jarruttaessa moottorijarru eli 0 polttoaineenkulutus siinä tilanteessa. Tuossa järjestelmässä akkuja vain se auton oma iso agm akku takakontissa ja sen vieressä pieni mopon akkua vastaava virtalähde. Myös start-stop systeemi toimii hihnan välityksellä ja vauhtipyörän välityksellä käynnistetään silloin kun olosuhteet ei ole suotuisat
                  E39 523i Turbo

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎