Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monilevykytkimet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5257
    • Pirkkala

    #16
    V8 lykkää 300Nm 1300rpm en muista mitä kahdessa tonnissa on mutta ei tuossa ole ikinä pitänyt kytkin liian hyvin. 4 lapainen sintteri ja -765 on kiinni. Eri shimmauksia on kokeiltu.

    En tosiaan tiedä missä se pitävän kytkimen taika oikein on.

    Minäkin saattaisin olla kiinnostunut monilevykytkimestä mutta kun pitäs saada käyttöominaisuudet kadulla pysymään hyvinä.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • harrastaja
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 73
      • Riihimäki

      #17
      Originally posted by Pikkuvelii View Post
      http://www.clutchmasters.com/850-series/

      Tuota kytkintä kaveri suositeli. Ottaa yhden keraamisen ja toisen "fiber" levynä niin on kuin vakio autoa ajaisi. Hänellä alkoi jäykkä 3levy 7,25" tilton luistamaan ja vaihtoi tuon tilalle. Kytkinpoljin ei ollut enään niin jäykkä ja on/off liikkeelle lähdöt loppui. Tuossa on 8,5" levyt.
      Millä momentilla sai JÄYKÄN Tiltonin luistamaan?

      Noniin siis, 300Nm ei luistata mitään kytkintä ja v8:ssa on pienemmät vääntöhuiput, kuin kutosessa (saatikka nelosessa) .
      Mitään "shimmauksia" ei kannata kokeilla, kytkin pitää laittaa siihen oikeaan mittaan.

      Ja sitten kannattaa hiukan miettiä, noita kauppiaiden "speksauksia" eri kytkimistä... kun niitä mittaa, niin selviää jotain asioita.
      Last edited by harrastaja; 01-12-2018, 04:53.
      https://sites.google.com/view/harrastajanalbumit

      Comment

      • pilootti
        BTCF Member
        • Feb 2012
        • 299
        • Kokkola

        #18
        Originally posted by Thuppu View Post
        Paljonko vääntöä? Eipä omissa piireissä oo päässy vielä kunnolla koeponnistaan noita modattuja monster asetelmia, mut kaverilla on semmonen 707 ja reilu 900Nm ja pitää ilman ongelmia. Tosin itellä ollu vakio 754 nelilapaisella sintterillä ja 750+Nm(luultavasti lähellä 800Nm) eikä kertaakaan luistanu vaikka neliveto ja paukkulähtöjä jne... Nämä molemmat siis ykslevy versioita.

        Joillakin ei tunnu pitävän mikään ja toisilla pitää mika tahansa..? Tiedä sit mikä siihen vaikuttaa, onko esijännitys väärällä aluella tms..?:think


        Pari monilevykytkintäkin olis hyllys. Yks AP-racing kakslevyinen jonka meinasin seuraavaan projektiin, mut tulin toisiin aatoksiin ku on speksattu vaan 900Nm, joten hommasin Tilttonin kolmilevyisen 1350Nm, pitäis riittää seuraavaan setuppiin heittämällä.
        mikä on tämmönen modattu monster asetelma, mitä sille on tehty?
        e30 318i touring "Bercedes Menz"
        Kawasaki z1000
        -FatBoyRacing-

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #19
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Pitää myös muistaa mitä alempaa vääntö tulee sitä pahempi kytkimelle. Uskon että perus m50 turbossa kestää kytkin paljon paremmin kuin vaikka tuossa minun mekaanisesti ahdetussa v8:ssa. Kytkimen momentinsiirtokykyhän on riippuvainen kierrosluvusta.

          Mutta aiheeseen. Onko nuo pienihalkaisijaiset monilevykytkimet tosiaan jäykkiä käyttää? Jostain käsitin että on kevyt mutta tunnoton? Vai riippuuko kytkimestä?
          Miksi?
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #20
            Originally posted by pilootti View Post
            mikä on tämmönen modattu monster asetelma, mitä sille on tehty?
            Käpälien jousipainetta muutettu. Ainakin 707 ja 754 asetelmia tekee, todennäköisesti muitakin. Täältä voi kysellä: [email protected]
            Last edited by Thuppu; 01-12-2018, 15:51.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Haatainen
              BTCF Member
              • Jul 2009
              • 1451
              • Tampere

              #21
              Originally posted by petrolhead View Post
              Miksi?
              Voisin kuvitella vääntövärähtelyn rassaavan kytkintä matalilla kierroksilla,
              erityisesti vähäsylinterisissä koneissa
              Alla:
              E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
              E24 635Csi -84 Polaris metallic

              Ennenkin on ollut autoja

              Comment

              • ///JATKE
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2013
                • 377
                • Nokia

                #22
                Mulla oli jousittamaton 7.25 3 levynen 3 lapa tilttoni LS2 perässä ja kytkimen ku nosti oli jo 20 vauhtia. Mikä vaan hajoo voimansiirrosta ennenkuin tilttoni, pitkälle toistatuhatta HP ajettu läpi. Aivan mahdoton olisi katukäytössä. Tiimikaveri poltti 600hv 2jzella noita clutchmastereita 3 kappaletta vaikka oli mitoitettu runsaasti suuremmille tehoille. Nyt +600/+800 M60 tbossa Sacshin asetelma ja jousitettu 6 lapanen sintteri, ajettu 642hv/901nm TAKAPYÖRÄtehoilla 2 kesää 265/35r18 semislikseillä tätä ennen. Kyllä nyt on muualla ku kytkimessä vika aloittajalla.
                E36 323ti Compact JOKKIS-D, E36 325i Coupe Driftmissile, E61 535d Touring, Passat 3bg 1.9tdi veronkiertopaku, Scania 124 Topline 6x2/4
                Follow us on Facebook! https://www.facebook.com/panicrevdrift/

                Comment

                • MH motorsport
                  BTCF Member
                  • Sep 2011
                  • 2301
                  • Turku

                  #23
                  Originally posted by ///JATKE View Post
                  Mulla oli jousittamaton 7.25 3 levynen 3 lapa tilttoni LS2 perässä ja kytkimen ku nosti oli jo 20 vauhtia. Mikä vaan hajoo voimansiirrosta ennenkuin tilttoni, pitkälle toistatuhatta HP ajettu läpi. Aivan mahdoton olisi katukäytössä. Tiimikaveri poltti 600hv 2jzella noita clutchmastereita 3 kappaletta vaikka oli mitoitettu runsaasti suuremmille tehoille. Nyt +600/+800 M60 tbossa Sacshin asetelma ja jousitettu 6 lapanen sintteri, ajettu 642hv/901nm TAKAPYÖRÄtehoilla 2 kesää 265/35r18 semislikseillä tätä ennen. Kyllä nyt on muualla ku kytkimessä vika aloittajalla.
                  Kyllä, se vika on siinä että mulla on painavampi auto ja 2.93 perävälitys. Tuon perän vaihdon jälkeen alkoi ongelmat ja en aja noin liukkailla renkailla. Mickey thompsonin rättirenkaat alla.
                  Ajattelin kytkimen päivittää kerralla kunnolliseen uutta moottoria varten ja 3kpl tuhottuja 765sre kytkimiä alkaa riittää. 2,4mm esijännitys ollut ja kuusilapainen levy 1bar m60b40

                  Mikä clutchmasterin malli kaverillasi oli ja millä levyillä?
                  Last edited by MH motorsport; 01-12-2018, 17:35.
                  Autopalvelu MH-motor
                  Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                  Maxxecu myynti ja asennus
                  www.mh-motor.fi
                  0503218217
                  Kulkineet:
                  E6 2000 touring
                  E6 2002 touring
                  E30 318is ///Mtechnic 2
                  E34 ///M5 nürburgring
                  E34 S62b50 turbo dct
                  E39 523i ///Msport
                  F30 320d

                  Comment

                  • MH motorsport
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 2301
                    • Turku

                    #24
                    Originally posted by harrastaja View Post
                    Millä momentilla sai JÄYKÄN Tiltonin luistamaan?

                    Noniin siis, 300Nm ei luistata mitään kytkintä ja v8:ssa on pienemmät vääntöhuiput, kuin kutosessa (saatikka nelosessa) .
                    Mitään "shimmauksia" ei kannata kokeilla, kytkin pitää laittaa siihen oikeaan mittaan.

                    Ja sitten kannattaa hiukan miettiä, noita kauppiaiden "speksauksia" eri kytkimistä... kun niitä mittaa, niin selviää jotain asioita.
                    1200nm
                    Autopalvelu MH-motor
                    Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                    Maxxecu myynti ja asennus
                    www.mh-motor.fi
                    0503218217
                    Kulkineet:
                    E6 2000 touring
                    E6 2002 touring
                    E30 318is ///Mtechnic 2
                    E34 ///M5 nürburgring
                    E34 S62b50 turbo dct
                    E39 523i ///Msport
                    F30 320d

                    Comment

                    • ike24
                      BTCF Member
                      • Mar 2011
                      • 957
                      • haapavesi

                      #25
                      Kehuuko joku täällä luistoracea. No ei siinä ajoin 765 ja 4lapane sintteri ~600hv 800nm no pitihä se ku nätisti ajeli. Ja toyo r888 285/30/18 alla kadulla. Nyt quartermasteri 3levynen kytki ja 900hv 1206nm. Hyvin toimii myös kadulla. Ja ei luista.

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5257
                        • Pirkkala

                        #26
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Miksi?
                        Nojoo. Nyt kun kysyt niin jäin aattelemaan asiaa.
                        Sama pätee kaikkeen voimansiirtoon. Jos akseli pyörii lujaa se kykenee siirtämään enemmän TEHOA rikkoutumatta kuin hitaammin pyörivä.
                        Mutta väännöstä en ole kyllä ihan varma:think

                        Mutta kyllä sen käytännössäkin huomaa kun ajaa esim autolla jossa kytkin aivan loppu ja luistaa. Kytkin saattaa kestää aivan hyvin ajaa 4 vaihteella satasta ylämäkeen mutta ei 5 vaihteella. Koska kytkimen kierrosluku on suurempi 4. Vaihteella.

                        Joku minua matemaattisempi selittäköön ilmiön matemaattisen puolen.
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11079
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Nojoo. Nyt kun kysyt niin jäin aattelemaan asiaa.
                          Sama pätee kaikkeen voimansiirtoon. Jos akseli pyörii lujaa se kykenee siirtämään enemmän TEHOA rikkoutumatta kuin hitaammin pyörivä.
                          Mutta väännöstä en ole kyllä ihan varma:think

                          Mutta kyllä sen käytännössäkin huomaa kun ajaa esim autolla jossa kytkin aivan loppu ja luistaa. Kytkin saattaa kestää aivan hyvin ajaa 4 vaihteella satasta ylämäkeen mutta ei 5 vaihteella. Koska kytkimen kierrosluku on suurempi 4. Vaihteella.

                          Joku minua matemaattisempi selittäköön ilmiön matemaattisen puolen.
                          No vääntö on vääntöä kierrosluvusta riippumatta. Teho on taas sitä suurempi mitä suuremmalla kierrosluvulla sama vääntö esiintyy. Eli kytkin saattaa kestää 1000hv vaikka vääntöä se kestää vain 300nm jos tuo 1000hv tulee tarpeeksi suurella kierrosluvulla. Jenkit monesti ilmottaa noiden kykimiensä kestot tehon perusteella, mikä on aika harhaanjohtavaa juurikin tuon vuoksi.

                          Ja tuohon että kytkin luistaa helpommin isommalla vaihteella/painavemmalla autolla en osaa sen kummempaa matemaattista perustelua antaa, mut se perustuu ihan massan hitauteen. Jossakin 1000kg e30 voimansiirron osat pääsee paljon vähemmällä, mitä melkeen tupladti painavassa vitos sarjalaisessa.
                          Last edited by Pazi88; 01-12-2018, 21:14.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #28
                            Originally posted by Urpo_rotta View Post

                            Mutta kyllä sen käytännössäkin huomaa kun ajaa esim autolla jossa kytkin aivan loppu ja luistaa. Kytkin saattaa kestää aivan hyvin ajaa 4 vaihteella satasta ylämäkeen mutta ei 5 vaihteella. Koska kytkimen kierrosluku on suurempi 4. Vaihteella.

                            Joku minua matemaattisempi selittäköön ilmiön matemaattisen puolen.
                            Esimerkkisi molemmissa tapauksissa ylläpidetään samaa tehoa. Jos siis ajetaan tasanopeutta 100km/h.
                            Alemmalla vaihteella on on suurempi moottorin pyörintänopeus. Tehon ollessa sama, vääntömomentin on oltava samassa suhteessa pienempi. Sen alemman vääntömomentin takia se ei luista.

                            Esitin kysymyksen koska ajattelin siinä on joku ilmiö jota en ole hahmottanut. Pasi on aivan oikeassa. Tavallinen M10:n kytkin kestäisi vaikka 600 hevosvoimaa jos sen laittaisi koneen perään joka kiertää 15 000rpm. Olettaen ettei se räjähtäisi keskipakovoimasta jo paljon ennen. Mut periaate on tuo.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5257
                              • Pirkkala

                              #29
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Esimerkkisi molemmissa tapauksissa ylläpidetään samaa tehoa. Jos siis ajetaan tasanopeutta 100km/h.
                              Alemmalla vaihteella on on suurempi moottorin pyörintänopeus. Tehon ollessa sama, vääntömomentin on oltava samassa suhteessa pienempi. Sen alemman vääntömomentin takia se ei luista.

                              Esitin kysymyksen koska ajattelin siinä on joku ilmiö jota en ole hahmottanut. Pasi on aivan oikeassa. Tavallinen M10:n kytkin kestäisi vaikka 600 hevosvoimaa jos sen laittaisi koneen perään joka kiertää 15 000rpm. Olettaen ettei se räjähtäisi keskipakovoimasta jo paljon ennen. Mut periaate on tuo.
                              Juu kyllä se näin on. Pazi erittäin hyvin asian sanaili
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • harrastaja
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2004
                                • 73
                                • Riihimäki

                                #30
                                Originally posted by harrastaja View Post
                                Millä momentilla sai JÄYKÄN Tiltonin luistamaan?
                                Originally posted by Pikkuvelii View Post
                                1200nm
                                Vähän lisää.
                                Toi 1200Nm ei varmaan sinällään saa Tiltonia luistamaan, epäilen, että "syy" on enemmänkin ajotyylissä . Olettaen, että kytkin on ehjä.
                                Ja siis ajotyylihän ei välttämättä ole väärä, mutta mitä pienempi kytkin, sitä helpommin sen saa poltettua. Tuollainen isoilla levyillä oleva kaksilevyinen sietää huomattavasti enemmän.

                                Yleisimmin näkynyt Tilton on HG (High/Gray) > taulukossa keskellä, 1387 Nm
                                Attakissa Tiltonin lukemat muihin malleihin (tuosta puuttuu vielä mahdollinen UGGG n. 2000Nm).

                                Tuo Tilton HG on puristusvoimaltaan "vastaava", kuin vaikkapa
                                AP:n CE-malli (1272Nm < vanhassa luettelossa 1423Nm), tai
                                Alcon UDG (1320Nm)

                                Kaikki mittaamani QuarterMaster:it on olleet noita selvästi löysempiä.
                                Sachs 184mm ei ole mitattavaksi eksynyt, mutta 200-millisten lukemien perusteella uskon niitten olevan max. tuota Tilton HG tasoa (vanhassa luettelossa 960Nm ja sitten sachsperformance.com:in mukaan 1962Nm tai dli-teknik.se 1970Nm).

                                Onhan muitakin, mutta ei niistä nyt sen enempää.
                                Attached Files
                                https://sites.google.com/view/harrastajanalbumit

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎