Announcement

Collapse
No announcement yet.

N46 diagnostiikkaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wesku79
    Bimmer Rookie
    • Feb 2019
    • 99
    • Raahe

    N46 diagnostiikkaa

    Allekirjoituksen mukainen kulkupeli vastaa kaasuun melkoisella viiveellä - varsinkin kylmänä ja pienillä kierroksilla (yskii, röpöttää). Valvetronicissa on taatusti jotain vikaa (koodina 2A70), mutta lisäksi kiinnostaisi VANOS systeemin kunto.

    Asentelin läppärille INPA ja ISTA ohjelmat, joita hiljalleen jo oppinut käyttämään. Näistä en kuitenkaan kummastakaan ole löytänyt live seurannassa kohtaa, jossa näkyisi mitatun ennakon lisäksi ECU:n pyytämä ennakko. Näkyville saa vain mitatun ennakon, solenoidien käyttöasteen ja adaptaatiot.

    Ei siis juuri minkäänlaista hyötyä ole tiedoista. Saako tuota pyydettyä ennakkoa millään lailla näkyviin?

    Inpassa vanosten adaptaatiot heiluvat punaisen ja vihreän rajalla sekä imu- että pakopuolella. Putsasin solenoidit, vaihdoin paikat päikseen, nollasin adaptaatiot - mutta tilanne ei muuttunut miksikään.

    135tkm vasta ajettu autolla, mutta harvinaisen paskalta vehkeeltä vaikuttaa, mitä tuo nyt vajaan kuukauden on ollut omistuksessa.
    E87 116i N45B16 2007
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Tee istalla vanostesti.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Wesku79
      Bimmer Rookie
      • Feb 2019
      • 99
      • Raahe

      #3
      Tuli sekin pariin kertaan tehtyä. Vaan eipä ole paljon hyötyä kun arvot vilahtavat tyhjäkäynnillä pari sekuntia kerrallaan. Pitäisi nähdä ajon aikana eri kuormitustilanteissa, että pysyykö tavoitteissa vai ei.
      E87 116i N45B16 2007

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #4
        Voihan ne vanos solenoidit kurkata samalla lika partikkeleista, kun tekee valvetronicin kuntoon ja mahdollisesti sen jakopään samalla jos autoa yhtään tarkoitus pitää.

        Isommin purkamatta voit se valvetronic moottorin ja epäkeskoakselin hammastuksen tarkastaa itsekkin jos työkalut käsissä pysyy.

        En usko vanoksessa nuilla kilometreillä vielä vikaa olevan kerran sinne ei koodejakaan kertynyt.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • Wesku79
          Bimmer Rookie
          • Feb 2019
          • 99
          • Raahe

          #5
          Solenoidit putsattu jo, ei olleet edes likaiset. Jakopää uusittu 400km sitten.

          Valvetronicin asentoanturin liittimen sisällä oli öljyä. Se menee vaihtoon. Servomoottorikin vaihdetaan, vaikka tuskinpa siinä on vikaa.

          Valvetronicissa taitaa olla myös mekaanista vikaa. Running roughness näyttää 4. Pytylle arvoa +3.8 (asteikko +/- 12) muiden ollessa alle -1.5. Istalla kun säätää miniminostoksi 0.8 mm, niin nelosen luku tasoittuu +1.6 paikkeille. Valvetronic pois käytöstä käynti tasoittuu liki 0-lukemiin.
          E87 116i N45B16 2007

          Comment

          • Wesku79
            Bimmer Rookie
            • Feb 2019
            • 99
            • Raahe

            #6
            Löytyi näköjään todennäköisimmät vikakohteet 4. pytyn huonoon käyntiin.

            Vaihtoehto A: hydraulinen välyksentasain väljä tai tukossa.
            Valvetronic is, most probably, the most hated hub of the BMW engine. In the same time, it’s “last hope” of the engine repair specialists – if they are not able to find the cause of the problem, most probably, Valvetronic will be the one to blame. Of course, sometimes it […]


            Sometimes we hear allegation – what can be changed in an internal combustion engine for several tenths of years? Everything is the same! Actually, there are a lot of changes. In this entry – about several hubs, which has changed to unfamiliarity. Why the whole entry is dedicated to this […]



            Vaihtoehto B: keinuvipu antanut periksi
            A symptom of the problem: permanent vibration in idle and also driving, decreased power of the engine. In the same time: without any problems, the engine is able to maintain Stoichiometric mixture, indications (voltage) of control probes – correct. With Valvetronic turned on, Rough run data shows around +4.0 .. […]


            Jotenkin tuntuisi, että näin pienillä kilometreillä "luonnollinen" kuluminen ei aiheuttaisi ainoastaan yhteen pyttyyn noin suurta heittoa.
            E87 116i N45B16 2007

            Comment

            • suppari
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4049
              • Turku

              #7
              Mun kokemuksen mukaan valvetronic vioittuu juuri näissä vähän ajetuissa, ja vanhemmissa peleissä. Olen yhdistänyt sen päässäni siihen, että autolla tulee pidempiä seisontajaksoja, ja osat hävittää öljykalvonsa valvetronic nokan ja vivun väliltä, ja usein nämä on jopa silmin nähden ruostuneet.
              sigpic
              P:0409699000

              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
              huollot/korjaukset!

              BMW E&F sarjaan.
              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

              Comment

              • Wesku79
                Bimmer Rookie
                • Feb 2019
                • 99
                • Raahe

                #8
                Onpa paljon erinomaista tietoa tuolla bimmerprofs sivulla. Pitäisi tallentaa kaikki artikkelit kovolle (jos nyt jaksan tämän auton kunnostaa tai ylipäätään harkita koko merkkiä jatkossa)

                Tässä artikkelissa näkyvän kuvan vanosten adaptaatiot täsmäävät prikulleen siihen mitä omassakin romussa näytti olevan.


                Elikkä ainakin pakopuolen anturin vaihtoa olisi syytä harkita.

                Ehkäpä ne itse säätöpyörät on kunnossa, kun mitään kolinoita niistä ei kuulu tyhjäkäynnillä eikä kaasutellessa.
                E87 116i N45B16 2007

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  #9
                  Mutta mutta. Teetkö itsellesi nyt tekemisen ja lukemisen ilosta siitä vanoksesta ongelman? Eikös siellä vikakoodia tullut valvetronicin toiminnasta?
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • Wesku79
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2019
                    • 99
                    • Raahe

                    #10
                    Hyvä kysymys. Tottakai laitan vikatronikin ensin kuntoon. Semmoinen kutina on kuitenkin persiissä, että ei yksistään riitä. Kun saisi jostain ne tavoitearvot näkyviin, niin epäilys varmistuisi. Monissa moottoriversioissa ne inpassa näkyy, vaan tässä ei.

                    Tuntuu ettei tämä kone sytytä vikavaloa, vaikka yksi mäntä puuttuisi kokonaan.
                    E87 116i N45B16 2007

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5257
                      • Pirkkala

                      #11
                      En jaksa tarkistaa mutta jos n62 koneessa on samoja valvetronicin osia kuin tässä sinun n46 niin niitä minulta löytyy läjäpäin. Realistahan tuon näkisi mutta en millään jaksa puhelimella kaivaa.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 1996
                        • Tampere/kainuu

                        #12
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        En jaksa tarkistaa mutta jos n62 koneessa on samoja valvetronicin osia kuin tässä sinun n46 niin niitä minulta löytyy läjäpäin. Realistahan tuon näkisi mutta en millään jaksa puhelimella kaivaa.
                        Säätömoottorit on ainakin erilaiset.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • Wesku79
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2019
                          • 99
                          • Raahe

                          #13
                          Originally posted by suppari View Post
                          Mun kokemuksen mukaan valvetronic vioittuu juuri näissä vähän ajetuissa, ja vanhemmissa peleissä. Olen yhdistänyt sen päässäni siihen, että autolla tulee pidempiä seisontajaksoja, ja osat hävittää öljykalvonsa valvetronic nokan ja vivun väliltä, ja usein nämä on jopa silmin nähden ruostuneet.
                          En oikein usko tuon öljykalvon häipymiseen. Vuorokaudessa valuu likimain kaikki mikä on valuakseen.

                          Minä veikkaisin suurimmaksi syylliseksi sitä voitelupilliä. Voisiko olla, että pakkasilla pätkäajossa kondenssivesi jotenkin jäädyttäisi pillin tai sen reijät tukkoon? Tai kertyisikö pätkäajettuihin jotenkin enemmän likapartikkeleita, jotka tukkisivat reijät? Tuo selittäisi kyllä sitäkin, jos sattuu yksittäisen venttiilin kamat olemaan reilusti muita kuluneemmat :think
                          E87 116i N45B16 2007

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3449
                            • Janakkala

                            #14
                            Originally posted by suppari View Post
                            Mun kokemuksen mukaan valvetronic vioittuu juuri näissä vähän ajetuissa, ja vanhemmissa peleissä. Olen yhdistänyt sen päässäni siihen, että autolla tulee pidempiä seisontajaksoja, ja osat hävittää öljykalvonsa valvetronic nokan ja vivun väliltä, ja usein nämä on jopa silmin nähden ruostuneet.
                            Ja varmasti vaikuttaa myös lyhyet pätkäajot, että moottori ei kerkiä lämpenemään ja ainainen kosteus venttiilikoneistossa. Sekä ne kuuluisat longlife öljynvaihtovälit...
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4049
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Wesku79 View Post
                              En oikein usko tuon öljykalvon häipymiseen. Vuorokaudessa valuu likimain kaikki mikä on valuakseen.

                              Minä veikkaisin suurimmaksi syylliseksi sitä voitelupilliä. Voisiko olla, että pakkasilla pätkäajossa kondenssivesi jotenkin jäädyttäisi pillin tai sen reijät tukkoon? Tai kertyisikö pätkäajettuihin jotenkin enemmän likapartikkeleita, jotka tukkisivat reijät? Tuo selittäisi kyllä sitäkin, jos sattuu yksittäisen venttiilin kamat olemaan reilusti muita kuluneemmat :think
                              No niin tai näin, nuo vähän ajetut vanhat on kuitenkin ollut aina ruosteen kyllästämät.
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎