Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston hukkalämpö hyötykäyttöön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    #16
    Originally posted by Axum View Post
    Ensimmäisenä ideana tulisi mieleen öljypohjaa kiertävä ja hitsattu neliöputkesta tehty pakoputki, putkenpää jonnekin turvalliseen paikkaan.
    Tämä on ajatuksena hieman sellainen, joka tuli mieleen. Tuo on totta, että ö-pohjan alle sijoitettu saattaa kärsiä. Sitä en usko, että pohjapanssari kärsii, koska webaston oma pakputki on kuitenkin myös niiden helmamuovien/suojien alla eikä ne ainakaan omassa ollut kärsinyt, kun paikallaan olivat.

    Sitä mietin, että miten vaikuttaa webaston toimintaan, kun pakoputkea jatkaa jo hieman enemmän. Vaikuttaako syttymiseen/palamiseen/karstoittumiseen?

    Epäilen silti, voiko tosiaan öljy syttyä webaston pakokaasuista? Omassa on tällä hetkellä koko webaston pakoputki irti, koska se äänenvaimennin ruostui pois enkä jotenkaan koe, että ulkona 7 astetta tai alle pakokaasut olisi oikeasti niin kuumaa, että.. Onhan tuo webaston putkikin lähtökohtaisesti sijoitettu juuri alustan muovien alle, eikä omassa ne ole kärsineet.. Se tietysti jos webaston ja öljyohjan välillä ei lähtökohtaisesti ole kuin muutama hassu sentti ja siinä olisi vielä onnistuttu sd tynkä kääntäm'n kiinni ö-pohjaan. Ehkä silloin jonkinlainen riski voisi olla.
    Last edited by MOH85; 10-11-2019, 21:00.
    e39 530dA 1999.

    Comment

    • MOH85
      Bimmer Fanatic
      • May 2009
      • 241
      • Rauma

      #17
      Originally posted by HTK12 View Post
      Joo ei sitä öljypohjan sisällä olevaa öljyä saa mitenkään tuolla webaston pakoputkella niin kuumaksi, että syttyisi. Leimahduspiste on 200C+, niin ei ne öljypohjan sisällä olevat öljyt mitenkään voi niin kuumaksi lämmetä tuolla virityksellä. Ulkopuolella olevat öljyt sitten voi hyvinkin syttyä pakokaasusta.
      Tää on ehkä ainoa skenaario mahdollisen tulipalovaaran syyksi. En kuitenkaan itse ajatellut niin, että varsinaisesti pakokaasuilla lämmittäisi (siis suoraan) vaan juuri jollakin pakoputkiratkaisulla, joka tosiaan kiertäisi sitten öljypohjan kautta. Vaikka juuri sieltä kuskin puolen kylkeä pitkin ja siitä takaisin helman suuntaan puhaltamaan ulos..
      e39 530dA 1999.

      Comment

      • Wesulius
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2012
        • 304
        • Mynämäki

        #18
        Jäätyminen voi tulla ongelmaksi.
        Jos lämmitettävä pinta on vaikka -20c niin pakokaasuissa on pirusti vettä joka sitten tiivistyy kylmään pintaan ja jäätyy.
        Mulla joskus weba puhalsi vaihteiston kylkeen , joo kyllä se lämpeää , mutta ensimmäiset 5min aikana tuli aikamoiset lumihiutaleet vaihteiston kylkeen.

        Comment

        • MOH85
          Bimmer Fanatic
          • May 2009
          • 241
          • Rauma

          #19
          Originally posted by Wesulius View Post
          Jäätyminen voi tulla ongelmaksi.
          Jos lämmitettävä pinta on vaikka -20c niin pakokaasuissa on pirusti vettä joka sitten tiivistyy kylmään pintaan ja jäätyy.
          Mulla joskus weba puhalsi vaihteiston kylkeen , joo kyllä se lämpeää , mutta ensimmäiset 5min aikana tuli aikamoiset lumihiutaleet vaihteiston kylkeen.
          Okei, ei tullut tällänen mieleen. Tosin en usko, että tää olis ongelma, koska lähtökohtaisesti auto valmistellaan ajoon, joten vaikka pintaan syntyisikin hieman jäätä (tmv) niin syntyisikö sitä kuitenkaan loppujen lopuksi ongelmaksi asti? Koska ajossahan tuo sitten poistuisi? Mutta mielenkiintoinen huomio, tosiaan.. Mutta, koska tietenkin tuo tulipalon syttyminen aina varmasti takoo takaraivoa, mietin itse ainakin jonkinlaista pakoputki/lämmityselementin käyttöä.
          e39 530dA 1999.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #20
            Mitenkäs tuommonen dieselistä disabloitu EGR-jäähdytin Weban pakoputkeen. Nesteen sijaan öljy kiertämään sen kennon kautta. Siihen öljyn kierrättämiseen vaan pitäisi jotain kehitellä.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5271
              • Pirkkala

              #21
              Originally posted by Clavurion View Post
              Mitenkäs tuommonen dieselistä disabloitu EGR-jäähdytin Weban pakoputkeen. Nesteen sijaan öljy kiertämään sen kennon kautta. Siihen öljyn kierrättämiseen vaan pitäisi jotain kehitellä.
              Oikein omistautuva seppähän hitsaisi esim, vaihdelaatikon tms. Vesi-öljy lämmönvaihtimen kiinni öljypohjaan niin, että öljyyn syntyisi lämmön vaikutuksesta luonnollinen kierto.

              Siis tämäntyylisen: https://www.aliexpress.com/i/32805202541.html
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Miuge
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 630
                • Tampere

                #22
                Tuo EGR cooleri vaikuttais ihan järkevältä ratkaisulta, niissä on valmiina pakoputken lähdöt ja nestekierron nipat.
                Luonnollisen kierron saa yksinkertaisimmillaan laittamalla nipan öljypohjan alalaitaan kylmälle (meno EGR coolerille) ja lämpimän öljyn paluunippa ylemmälle tasolle, mielellään kuitenkin öljypinnan alapuolelle.
                Webshop - MRT Engineering
                Facebook - MRT Engineering
                Instagram - mrtengineering
                YouTube - miugemrt

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5167
                  • Kuopio

                  #23
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Ei liene mahdollista syttyä siellä sisällä. Puheli että aina ne sen verran öljyisiä on koneet että ovat vaarallisia juuri sen takia.
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Onko öljy syttynyt öljypohjan sisällä vai jokin öljy/pöly/rasva yhdistelmä koneen kyljessä ?
                  Monissa rekoissa on kuitua öljypohjat, selittäneen syttymis mahdollisuutta.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #24
                    Toisaalta, jos sen vaan laittaa puhaltamaan pakokaasun kohti öljypohjan kylkeä niin kyllähän se öljy lämpiää. Konehuone voi ehkä nokeentua mutta saahan sitä pestyä.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • algernon
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2006
                      • 288
                      • Turku, Suami

                      #25
                      Poralla reikä öljypohjaan ja siitä kupariputki (pakoputki) läpi ja toiselta puolelta ulos?

                      M
                      850i -91 (EG11)
                      Z3 2.8 -98 (CH31)

                      325 -08 (VE31)

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #26
                        Moottori liikkuu koriin nähden niin paljon että Webaston osien kiinnittäminen siihen fiksusti voi olla haaste.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • MOH85
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2009
                          • 241
                          • Rauma

                          #27
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Moottori liikkuu koriin nähden niin paljon että Webaston osien kiinnittäminen siihen fiksusti voi olla haaste.

                          Jokin joustoputki siihen väliin. En koe jos kaikki on kunnosssa auton alustassa ja moottorin kiinnityksessä, että tuosta olisi ihan ongelmaksi asti?

                          Mietin itse, että jos vielä täksi talveksi saisi edes esim tuollaisen joustavan putken vedettyä webastolta pitkin öljypohjan kylkeä. ihan, jotta pääsisi kattomaan onko tollasella ratkasulla mitään vaikutusta. Ja oletan, että kun pakoputkea on vedetty x määrä, ei pakokaasujen lämmöstä syntyvä tulipaloriski enää ole olemassa? Eihän tuo äänenvaimentimen jälkeen tulevakaan ilma webalta ole niin hurjan kuumaa..
                          e39 530dA 1999.

                          Comment

                          • Wesulius
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2012
                            • 304
                            • Mynämäki

                            #28
                            Originally posted by MOH85 View Post
                            Jokin joustoputki siihen väliin. En koe jos kaikki on kunnosssa auton alustassa ja moottorin kiinnityksessä, että tuosta olisi ihan ongelmaksi asti?

                            Mietin itse, että jos vielä täksi talveksi saisi edes esim tuollaisen joustavan putken vedettyä webastolta pitkin öljypohjan kylkeä. ihan, jotta pääsisi kattomaan onko tollasella ratkasulla mitään vaikutusta. Ja oletan, että kun pakoputkea on vedetty x määrä, ei pakokaasujen lämmöstä syntyvä tulipaloriski enää ole olemassa? Eihän tuo äänenvaimentimen jälkeen tulevakaan ilma webalta ole niin hurjan kuumaa..
                            Juu ei , joskus mittailin niin alle 300c jää , jotain 280c

                            Comment

                            • 2bar..ahhh
                              BTCF Honorary Member
                              • Nov 2004
                              • 3351
                              • haapavesi

                              #29
                              En lukenut kaikkea mut pakoputken jatkaninen reilusti on varma palopesän rikoutuminen nopeempaa.
                              €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5271
                                • Pirkkala

                                #30
                                Originally posted by 2bar..ahhh View Post
                                En lukenut kaikkea mut pakoputken jatkaninen reilusti on varma palopesän rikoutuminen nopeempaa.
                                Otei, kuinka paljon on liikaa? Monessa autossa on metrin kärsä.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎