Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston hukkalämpö hyötykäyttöön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    Webaston hukkalämpö hyötykäyttöön?

    Tuli ihan mieleen!

    Koska autoa lämmittää talvella vain webasto mietin, voisiko webaston hukkalämpöä hyötykäyttää esimerkiksi moottorin tai laatikon lämmittämiseen? Esimerkiksi rakentamalla pakoputki kiertämään öljypohjan kautta. Varmaankaan pakoputkea ei kannatta niines kääntää kohti öljypohjia, koska mahdollinen tulipakoriski? / hajuhaitat sisätiloissa, vaikka hyvin puhtaana tuo tuntuukin palavan. Vai onko täysin hyödyntämätön ajatus? Pitää muistaa että kyseessä on täysin välitön sivutuote, joten aste tai parin lämpötilan nousu olisi vain plussaa. En ole asiaa jalostanut pidemmälle, tämä oli enemmän ajatus, jonka järkevyyttä haluan nyt punnita.
    e39 530dA 1999.
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    Et ole ensimmäinen joka tuon keksii.
    Tosiaan paloriski on se miksi ei kannata tehdä sen parin asteen takia.

    Kun nesteet on kunnolla lämpimät se öljykin lämpiää nopeasti kun auto käynnistetään /on jo hiukan lämmennyt ennen starttiakin lohkon myötä.

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5270
      • Pirkkala

      #3
      Tee taipuisasta rosterikurttuputkesta (esim. Motonet) semmonen sykkyrä öljypohjan alle, koteloi ja eristä se, ja johda pakokaasu sen kautta.
      En itse näe kovin:think kummoista paloriskiä

      Mitään monen metrin putkea en laittaisi, saattaa lämmittimen toiminta alkaa kärsimään
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        Hyvin myös lämpiää öljyt kun suuntaa webaston pakarin öljypohjaan puhaltamaan. Vanhassa mannemesessä oli ainakin toimiva ratkasu, mut nykysissä autoissa en näkis isookaan hyötyä
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • MOH85
          Bimmer Fanatic
          • May 2009
          • 241
          • Rauma

          #5
          Tosiaan en väitäkään, että tämä olisi oma idea tai huippu ajatus. Lueskelin netistä hieman juttua juuri tästä, vaikkakin vähän siitä oli kirjoiteltu. Tai että joku olisi toteuttanut ajatusta pidemmälle eli varsinaisia projekteja en löytänyt.

          Ja kuten tuossa muutama mainitsikin, se tulipaloriski nousi aina esille. Jotenkin mietin vain, että onko webaston pakokaasujen lämpötila todella niin korkea (vaikka ilman koko pakoputkea suoraan ö-pohjaan tohottaen), että syntyy vaara öljyn syttymisestä. Öljyhän vaatii reilut 200 astetta yhtä jaksoista lämmittämistä, että olisi minkäänlaista vaaraa mahdollisesta tulipalosta.

          Öljythän ei pakkasessa webastolla lämpene, vaikka vesi kiertääkin läpi mottoritilan. Mielestäni tätä oli joku mittaillut, eikä öljyjen lämpötilaan tosiaan webaston käyttö vaikuttanut mitenkään. Ja mietin sitä ensimmäistä starttausta. Jolloin, on se sitten totta tai ei, sillä muutaman asteen lämpenemisellä voi kulumisen kanssa olla jotakin tekemistä. Vai onko?

          Kuitenkin, koska kyseessä on ns. ilmainen sivutuote, jota ei hyödynnetä ollenkaan, aloin vain asiaa ja sen toteuttamista todella miettimään. Ja kun asennetaan ja myydään niitä kaikenlaisia säteilylämmittimiä sun muita, niin öljyn lämmittämisellä on ilmeisesti joku virka. Jos esim. e39 530d öljypohja olisi helposti irroiterttavissa, voisi toteuttaminen olla "upotettuna öljypohjaan" tai muu vastaava. Mutta kuten sanoin, ajatuksia nämä..
          e39 530dA 1999.

          Comment

          • MOH85
            Bimmer Fanatic
            • May 2009
            • 241
            • Rauma

            #6
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Tee taipuisasta rosterikurttuputkesta (esim. Motonet) semmonen sykkyrä öljypohjan alle, koteloi ja eristä se, ja johda pakokaasu sen kautta.
            En itse näe kovin:think kummoista paloriskiä

            Mitään monen metrin putkea en laittaisi, saattaa lämmittimen toiminta alkaa kärsimään
            Tämä oli kyllä ajatuksena ja sinänsä toteutus ei olisi edes kovin vaikea. Olisi kiva ainakin tutkia, olisiko tällä minkäänlaista merkittävää vaikutusta öljyjen lämpötilaan esimerkiksi > -10 asteen pakkasilla..
            e39 530dA 1999.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5270
              • Pirkkala

              #7
              Öljyn lämmittämisellä todellakin on " joku virka"
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • MOH85
                Bimmer Fanatic
                • May 2009
                • 241
                • Rauma

                #8
                Juu, tosiaan hieman ironisesti kirjoitin eli se muutaman asteen öljyn lämpötilan nousu siis olisi varmasti parempi kuin ei lainkaan. Tiedän, että joku voi olla sitä mieltä, että onko mitään järkeä toteuttaa muutaman asteen takia. Ja tiedän, että öljyn lämpötilalla on merkitystä
                e39 530dA 1999.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Varmaan jos kunnon systeemin duunaa niin lämpiäisi enemmänkin kuin muutaman asteen. Ei selvii kuin kokeilemalla. Maavarahan siinä kärsii jos öljypohjan alla on kiinni kamaa. Ja voi olla haastavaa rakentaa niin ettei pohjapanssari sula.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Siihen pitäisi saada nikkaroitua joku hyvä lämmönjohde pakoputkesta. Se kurttuputki on vähän kurja johtamaan lämpöä kunnolla öljypohjaan.

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5270
                      • Pirkkala

                      #11
                      Huvittava yhteensattuma kun juuri eilen eräs raskaankaluston asetaja sanoi tietävänsä että kuorma-autoja on palanut koska webaston pakoputki käännetty öljypohjaa päin, jotta öljy lämpenisi
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Axum
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 4416
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        Siihen pitäisi saada nikkaroitua joku hyvä lämmönjohde pakoputkesta. Se kurttuputki on vähän kurja johtamaan lämpöä kunnolla öljypohjaan.

                        Ensimmäisenä ideana tulisi mieleen öljypohjaa kiertävä ja hitsattu neliöputkesta tehty pakoputki, putkenpää jonnekin turvalliseen paikkaan.
                        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                        - E39 528ia
                        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                        Puretaan 520ia -97
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16460
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by Urpo_rotta View Post
                          Huvittava yhteensattuma kun juuri eilen eräs raskaankaluston asetaja sanoi tietävänsä että kuorma-autoja on palanut koska webaston pakoputki käännetty öljypohjaa päin, jotta öljy lämpenisi
                          Onko öljy syttynyt öljypohjan sisällä vai jokin öljy/pöly/rasva yhdistelmä koneen kyljessä ?

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5270
                            • Pirkkala

                            #14
                            Originally posted by jr66 View Post
                            Onko öljy syttynyt öljypohjan sisällä vai jokin öljy/pöly/rasva yhdistelmä koneen kyljessä ?

                            Ei liene mahdollista syttyä siellä sisällä. Puheli että aina ne sen verran öljyisiä on koneet että ovat vaarallisia juuri sen takia.
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #15
                              Joo ei sitä öljypohjan sisällä olevaa öljyä saa mitenkään tuolla webaston pakoputkella niin kuumaksi, että syttyisi. Leimahduspiste on 200C+, niin ei ne öljypohjan sisällä olevat öljyt mitenkään voi niin kuumaksi lämmetä tuolla virityksellä. Ulkopuolella olevat öljyt sitten voi hyvinkin syttyä pakokaasusta.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎