Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbopakosarjan suunnittelu m20b25

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW 325I avo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 832
    • Tampere

    Turbopakosarjan suunnittelu m20b25

    Terve!
    Eli näin koneensuunnittelijana ja paljon ylimääräistä aikaa omaavana turbovirittelijänä ajattelin yrittää tehdä ns. käärmeenpesän itse(hitsauksen tekee erimies). Itseltä onnistuu pakosarjan mallinnus, putkien piirustukset ja putken päiden tarkat leikkaukset. Ja toki laipat.

    Onko foorumissa turbopakosarjaspesialisteja jotka voisi lonkalta heittää tähän koneeseen sopivan pakosarjan putken pituuden ja halkaisijan? Tai mitä itse on käyttänyt ja todennut toimivaksi.

    Tärkeintähän tässä on se, että kaikki putket ovat yhtäpitkät, mutta jos sillä pituudella(/halkaisijalla) voi vielä parantaa tulosta, niin hyvä homma olisi.

    Jouni
    // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //
  • Hermo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2003
    • 101
    • Kyröskoski

    #2
    Menee pikkuisen ohi, mutta turbo-projekti on täälläkin vireillä... Niitä pakosarjoja voisi samalla tehdä useampia?

    Comment

    • Jezuz
      Bimmer Rookie
      • Aug 2005
      • 165
      • Varkaus

      #3
      Eräs "guru" heitti peruspätevän kaavan kyseltyäni vastaavaa: putken halkaisija hieman pakoventtiilin halkaisijaa pienempi ja pituus tulisi olla n.1.5* yhden sylinterin iskuntilavuus !

      Pimpanos Los Poslinos

      Comment

      • vpernu
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 522
        • Kouvola

        #4
        mulla taas sellain käsitys että putken halkasijan pitää olla sama tai pykälää isompi ku pakovena..

        Comment

        • Doni
          Moderator
          • Sep 2004
          • 2842
          • Kyrsälä

          #5
          Ja mulle on kerrottu että putkenhalkasia ei tarvitse olla suurempi kun pakokanavan pituus. Kaikki joka menee sen yli on turhaa. Eli pakoventtiilin ulommasta reunasta kannen reunaan.
          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

          Comment

          • f1zz
            GTi:stä tuttu
            • Sep 2003
            • 1469
            • Veikkola

            #6
            Ja minulle on kerrottu..

            Nojoo, Mielestäni primaryputken halkasija on riippuvainen sen pituudesta, ja suurin osa noista pakosarja kaavoista on tarkoitettu vapari koneisiin ja ahdetussa moottorissa ei välttämättä haeta samoja virtauksia kun vaparissa.

            Ja usein moottoritila määrää miten pakosarja tehdään ja sen 15hv tehoa voi hakea vaikka miettimällä/laskemalla ahtoputkistoa

            Comment

            • sirkus
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 2195
              • kaustinen

              #7
              Tällä viimisellähän putken halkaisijaksi tulee aivan mieletön koko. Pakoventiiliä suurempi putkikoko ja pituus sylinteri tilavuutta vastaava ja jos on 2aukkonen pakopesä 1,2,ja 3 samaan ja 4, 5ja 6 samaan.
              Chrysler 300c crd touring 2010
              Daily driver
              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
              Man cave on wheels
              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
              Built not bought
              V8, only juice&milk come in 2 litres

              Kawasaki zzr1100 fighter


              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

              Comment

              • vpernu
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 522
                • Kouvola

                #8
                eli vaparis se mitotus on sen takii tärkee et saadaa sylinterille hyvä huuhtelu eli kaikki pakokaasun jämät pois..mut ite takisin turbosarjan tollee et se putken halkasija on suunnillee sama ku pakoventtiilin halkasija ja mahollisimman lyhkäset putket..eikä liian jyrkkii mutkii/kulmii eli pakokaasujen pitää päästä poistuu jouhevast..ahtoapaine sit hoitelee kyl sen sylinterin huuhtelun..

                Comment

                • wj
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 3253
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by Jezuz
                  Eräs "guru" heitti peruspätevän kaavan kyseltyäni vastaavaa: putken halkaisija hieman pakoventtiilin halkaisijaa pienempi ja pituus tulisi olla n.1.5* yhden sylinterin iskuntilavuus !

                  Hmm.. Tarkoitatko että putken pituus pitäs olla 4syl 4l koneessa 1.5x1l=1.5 litraa
                  Tarkoitit varmaan iskunpituus..
                  - 2006 Mustang cabriolet
                  - Sleekcraft Enforcer 28'

                  Comment

                  • Muumi
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 1702
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by BMW 325I avo
                    Onko foorumissa turbopakosarjaspesialisteja jotka voisi lonkalta heittää tähän koneeseen sopivan pakosarjan putken pituuden ja halkaisijan? Tai mitä itse on käyttänyt ja todennut toimivaksi.

                    Tärkeintähän tässä on se, että kaikki putket ovat yhtäpitkät, mutta jos sillä pituudella(/halkaisijalla) voi vielä parantaa tulosta, niin hyvä homma olisi.

                    Jouni
                    Kun kuitenkin teet sen "mustasta"raudasta,niin tarkoitukseen sopii parhaiten 42mm(sisämitta 38mm) vesijohtoputki/käyrät,on just hyvä halkaisja tuohon.

                    Pituudesta sen verran et tee niin lyhyt kuin voit,mutta kuitenkin suunilleen samanmittaisilla putkilla,ja vältä liian jyrkkiä kurveja.

                    Se et putkien pitäisi olla kaikki just millilleen saman mittaisia,ei ole näissä "katuauto" tehoissa niin merkitystä.Tottakai aina kannatta tavoitella täydellisyyttä...
                    E24 635csi

                    Comment

                    • BMW 325I avo
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 832
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Jezuz
                      Eräs "guru" heitti peruspätevän kaavan kyseltyäni vastaavaa: putken halkaisija hieman pakoventtiilin halkaisijaa pienempi ja pituus tulisi olla n.1.5* yhden sylinterin iskuntilavuus !

                      Ymmärsinkö oikein vai en??

                      Elikkäs kun yhden pytyn tilavuus on 416.667cm3 ja käytetään esim. sisähalkaisijaa 4.0cm niin putken keskilinjan pituudeksi tulisi n.50cm vai? Tuntuu kyllä aika pitkältä.
                      Eli yhden putken tilavuus =1.5*iskutilavuus(yhden sylinterin)

                      Mikäs sen pakoventtiilin halkaisija oli (m20b25)? Eli yleisöäänestyksen perusteella putken halkaisijaksi valitaan pakoventtiilin halkaisijaa suurempi vakioputkikoko. Eli jos sen vena nyt sattuisi olemaan vaikka 42mm, niin sitten tehdään 45mm:stä. Ja käyrän pituus olisi sitten hiukan lyhempi(kuin tuo 50cm).
                      // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                      Comment

                      • BMW 325I avo
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 832
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Muumi
                        Se et putkien pitäisi olla kaikki just millilleen saman mittaisia,ei ole näissä "katuauto" tehoissa niin merkitystä.Tottakai aina kannatta tavoitella täydellisyyttä...
                        Kun CADillä tekee, niin niistä tulee automaattisesti samanpituiset. Käsin en lähtisi edes koittamaan... Eli yritetään edes ruudulla tehdä tästä hyvä pakosarja. Siinä on myös semmoinen juju, että kun tekee tämän alkutyön hyvin, niin tämä luo mahdollisuuden käyttää samaa "pohjaa" muihinkin moottoreihin. Eli pari viikkoa työtä tämän mallin parissa, niin viidentoista minuutin työllä ruudulla onkin vaikka 3.5L moottorin pakosarja. Tämä siis tavoite, voi olla että menee vituilleen...
                        // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                        Comment

                        • Muumi
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 1702
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by BMW 325I avo
                          Kun CADillä tekee, niin niistä tulee automaattisesti samanpituiset. ...
                          Niin tulee,mutta mahtuuko se sinne konehuoneeseen...Siellä on ahdasta.

                          Ja älä tee liian suuresta putkesta pakosarjaa,vaikuttaa todella paljon ahtimen heräämiseen!Kuulostaa se 45mm vaan aika isolta,sano kaavat mitävaan.

                          Kysy esim,Mazalta mitä se käyttää ,sillä on minusta myös tuota 38mm sisäreiällä olevaa putkea 3.5:ssa tehotkin aika kovat.
                          E24 635csi

                          Comment

                          • BMW 325I avo
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 832
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Muumi
                            Niin tulee,mutta mahtuuko se sinne konehuoneeseen...Siellä on ahdasta.

                            Ja älä tee liian suuresta putkesta pakosarjaa,vaikuttaa todella paljon ahtimen heräämiseen!Kuulostaa se 45mm vaan aika isolta,sano kaavat mitävaan.

                            Kysy esim,Mazalta mitä se käyttää ,sillä on minusta myös tuota 38mm sisäreiällä olevaa putkea 3.5:ssa tehotkin aika kovat.
                            Joo, ahdasta on. Kyllä sitä konehuoneen puoltakin ajattelin noin tilan käytön kannalta mallinnella. Ihan siis semmoine ylimalkainen mistä näkee tilarajoitteet.

                            Kyllähän tuo 38mm varmaan hyvä on ja pienistä asioistahan tässä puhutaan. Katsotaan jos saan hommaa etenemään, että minkä näköinen häkkyrä tästä ylipäätään tulee.

                            Mikäs se pakovenan koko muuten by-the-way on?
                            // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                            Comment

                            • Jezuz
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2005
                              • 165
                              • Varkaus

                              #15
                              Äsken laskeskelin M50B20 koneeseen sarjaa ja sain seuraavia tuloksia (kattelin suoraan mitä putkikokoja on saatavana ja sovelsin niiden mukaan) :

                              primääriputkien halk. 42,4*2,7 (sisä 37,2)
                              sekundääriputkien halk. 76,1*2,9 (sisä 70,3)
                              pituus primääriputken päästä sekundääriputken päähän 460mm

                              Tuntuis et toi olis parempi B25:ssa tai jopa M30B35 ! B20 vois ehkä olla parempi soveltaa 33,7 ja 60,3 putkea !
                              Pimpanos Los Poslinos

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎