Check Controllillakin on, tai ainakin vielä partyissä oli, turbo omassaan pakosarjan alapuolella. Tosin siinä tais olla ihan valurautapakosarja, mut kuitenkin.
"Position One, Position One" Punainen miesten voimisteluauto
BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18
Kysytään nyt vielä, että mikä niistä alkuehdoista ei sovellu tähän tuplaturbotukseen. Onhan audillakin 2.6L bi-turbo, alhaalta herää, vähän tehoja, pienet paineet etc...
Minkä takia tämä tuli edes mieleen, johtuu siitä, tuplaturbo helpottaisi pakosarjan tekoa. Kaksi erillistä pakosarjaa on paljon simppelimpi ratkaisu, kuin tuo yksi iso käärmeenpesä. Lisäksi hukkista ei tarvitsisi ollenkaan, eli pakosarjoista tulisi vieläkin yksinkertaisempi. Tilaa siellä on kuitenkin riittävästi kahdellekin turbolle.
Hiukan tulisi lisää työtä downpipessa ja ahtoputkissa, mutta se olisi pientä.
Hinnallisesti tämä menee tasoihin, riippumatta miten tämän tekee.
No sanotaan vaikka niin, että monesti yksinkertaiset ratkaisut ovat niitä parhaita. Kun sulla on tuo tehotavoite noinkin alhainen, tulisi niiden kahden pikkuturbon olla jotain todella pieniä jotta niistä edes teoriassa saisi mitään hyötyä. Yksi tuollainen pikkuturbo maksaa melkein saman kuin yksi hieman isompi.
Sun tavoitetehoihin riittävä yksittäinen turbo herää suurinkaan piirtein järkevästi rakennetussa järjestelmässä varmasti ennen kolmea tonnia. Varsinkin jos ei käytetä mitään 99 Saabin aikaisia ahtimia. Katsoo vaikka nykyisiä ahdettuja 200-220 heppaisia parilitraisia perusautoja, niin niissähän saadaan jo huippuväännöt reilusti alle parissa tonnissa. Siitä ylöspäin voi jo leikata ahtoja. Isommassa koneessa (2,5 litrainen?) ja muutenkin käsityönä ilman sarjatuotannon kustannus- ja kokoonpanorjoitteita tehdyssä järjestelmässä tuo parin tonnin raja pitäisi olla täysin saavutettavissa.
Mun mielestä tuplaturbot on järkeviä V-koneissa ja sekventiaalisissa systeemeissä. Ja enkä myös todella suurilla tehoilla. BMW:n tai oikeastaan Borg-Warnerin nykyinen sekventiaalinen tuplaturbo-järjestelmä on hieno esimerkki kahden turbon tehokkaasti hyväksikäytöstä. Pienenpieni ahdin hoitaa alakierrokset, jonka jälkeen reilun kokoneinen ahdin pitää huolen kulusta korkeammilla kierroksilla. Myös volkkarin 1,4 litrainen twincharger kuulostaa specsien valossa aika loistavalta. 170 hepoa ja 240 Nm 1750-4500 rpm alueella. Remmiahdin pitää huolen siitä, että kulku alimmillakin kierroksilla on jotain aivan muuta kuin mihin perinteisesti on 1,4 litraisissa totuttu.
Jos sormi menee suuhun tuollaisia edellä mainittuja järjestelmiä suunniteltaessa, niin itse en näe kyllä paljoa ajatusta laittaa yhtään ylimääräistä ahdinta pakosarjaan. Mieluimmin satsaisin sen ylimääräisestä turbosta jäävän rahan sen yksittäisen turbon laatuun.
Alla olevasta linkistä voi saada jotain ideoita aiheeseen liittyen.
Kovaa.com is a portal for car and motorcycle enthusiasts that offers, advices, discussions and enhancements regarding car- and motorcycle Tuning and Racing. Turbocharger with hi-performance brings you the best and the latest parts for turbo use.
mulle sanoi vuosiasit kavari kun aloittelin turbo harrastusta ja pähkäilin eet miten kaiken saa mahtumaan kone huoneeseen! (pajeron ahdin silloin ja nyt menee garretin gt40:nen pitkällä sarjalla!)
se vain tuumas et ahdin ja moottori talliin keskelle ja siihen auto ympärille eikä ensin auto talliin ja sit ahdinta sinne.....
Jos puhutaan noista tehoista mistä tässä kysymys ni tuossa varmaan helpoin ratkasu siihen pakosarjaongelmaan...? Tais olla jonkun Foorumilaisen motti!? Sori kun ilman lupaa kuvan laitoin!
Ja rupesi ihmetyttämään jos tehotavoite on noinkin "pieni" niin sehän on aivan sama minkä pakosarjan tuollaiseen vääntää...
-Varmastikkin on aivan hyvä / toimiva tuo kaulaotteen laittaman kuvan sarja.
no itselläni tuollainen sarja M30 kiukaaseen KUVA1 ja KUVA2
Eipä ole haudattu ei. Itse asiassa jigi on tehty ja pakosarjaa aloitettu.
Vähän tökkii vain, kun pitää töissä tehdä tätä ja itsellä onpi täysi työ saada edes kahdeksan tunnin päivä täys.
Mutta koko talvi aikaa.
Ja varmasti näihin tavoitteisiin riittää mimmoinen vaan, mutta nyt kun lähdettiin itse tekemään, niin kyllä tämä tie pitää koluta loppuun asti. Oppiipahan samalla kaiken näköistä pakosarjojen maailmoista.
// If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //
Hankin juuri omaan M20B25 projektiin Master Powerin ahtimen. Sen pakopuoli on noin Ø50mm. Pitääkö tohon tehdä esim. noin 50mm pitkä kartio, jolla muutetaan se esim 3" downpipe:ksi?
Saa olla aika julmettu turbo ennenkun sen pakopuolen aukko olisi tuon 3", mitä yleensä käytetään downpipe:na. Oma on mallia MP802138 ja sille ilmoitetaan max 350hv. Ajattelin aluksi n. 250hv tehoja.
Voisiko joku valaista tuon putken alun rakentelua.
Hankin juuri omaan M20B25 projektiin Master Powerin ahtimen. Sen pakopuoli on noin Ø50mm. Pitääkö tohon tehdä esim. noin 50mm pitkä kartio, jolla muutetaan se esim 3" downpipe:ksi?
Saa olla aika julmettu turbo ennenkun sen pakopuolen aukko olisi tuon 3", mitä yleensä käytetään downpipe:na.
Juuri noinhan se tehdään.
Yleensä tuotantoautojen turboissa on integroitu hukkis mikä isontaa pakopuolta (mitallisesti) paljon. Eli jonkinlainen suppilo/kartiosekasikiö niissä kaikissa on. Kuvia varmaan löytyy netistä vaikka millä mitalla.
// If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //
Comment