Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbopakosarjan suunnittelu m20b25

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW 325I avo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 832
    • Tampere

    #46
    Originally posted by Cell
    Audin 2,6l taitaapi olla v-kone, ei ole paljoa vaihtoehtoja. Miksi hukkista ei muuten tarvittaisi?
    Jaa vai on v-kone, no sitten ymmärrän yskän.

    Eikö noissa pikkuturboissa yleensä ole intergroitu hukkis?
    // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #47
      Onhan niitä isommissakin, ei se mikään itsestäänselvyys ole.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Xhawk
        OBTCF Member
        • Jul 2004
        • 2326
        • Kierrosalueella (hki)

        #48
        Check Controllillakin on, tai ainakin vielä partyissä oli, turbo omassaan pakosarjan alapuolella. Tosin siinä tais olla ihan valurautapakosarja, mut kuitenkin.
        "Position One, Position One"
        Punainen miesten voimisteluauto

        BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

        Comment

        • Ter0
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 297
          • Tampere

          #49
          Toijotallakin on 2.5litranen tuplaturbo, ja se on suorakutonen.
          Harmillisen tasaseen käy vielä, ihan harmittaa.

          Originally posted by BMW 325I avo
          Jaa vai on v-kone, no sitten ymmärrän yskän.

          Eikö noissa pikkuturboissa yleensä ole intergroitu hukkis?
          ______________________________
          BP-2010 burnismestari \o/
          ______________________________
          -Ter0
          [email protected]
          TT-Speed Oy

          Comment

          • NHB
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1120

            #50
            Originally posted by BMW 325I avo
            Kysytään nyt vielä, että mikä niistä alkuehdoista ei sovellu tähän tuplaturbotukseen. Onhan audillakin 2.6L bi-turbo, alhaalta herää, vähän tehoja, pienet paineet etc...
            Minkä takia tämä tuli edes mieleen, johtuu siitä, tuplaturbo helpottaisi pakosarjan tekoa. Kaksi erillistä pakosarjaa on paljon simppelimpi ratkaisu, kuin tuo yksi iso käärmeenpesä. Lisäksi hukkista ei tarvitsisi ollenkaan, eli pakosarjoista tulisi vieläkin yksinkertaisempi. Tilaa siellä on kuitenkin riittävästi kahdellekin turbolle.

            Hiukan tulisi lisää työtä downpipessa ja ahtoputkissa, mutta se olisi pientä.

            Hinnallisesti tämä menee tasoihin, riippumatta miten tämän tekee.
            No sanotaan vaikka niin, että monesti yksinkertaiset ratkaisut ovat niitä parhaita. Kun sulla on tuo tehotavoite noinkin alhainen, tulisi niiden kahden pikkuturbon olla jotain todella pieniä jotta niistä edes teoriassa saisi mitään hyötyä. Yksi tuollainen pikkuturbo maksaa melkein saman kuin yksi hieman isompi.

            Sun tavoitetehoihin riittävä yksittäinen turbo herää suurinkaan piirtein järkevästi rakennetussa järjestelmässä varmasti ennen kolmea tonnia. Varsinkin jos ei käytetä mitään 99 Saabin aikaisia ahtimia. Katsoo vaikka nykyisiä ahdettuja 200-220 heppaisia parilitraisia perusautoja, niin niissähän saadaan jo huippuväännöt reilusti alle parissa tonnissa. Siitä ylöspäin voi jo leikata ahtoja. Isommassa koneessa (2,5 litrainen?) ja muutenkin käsityönä ilman sarjatuotannon kustannus- ja kokoonpanorjoitteita tehdyssä järjestelmässä tuo parin tonnin raja pitäisi olla täysin saavutettavissa.

            Mun mielestä tuplaturbot on järkeviä V-koneissa ja sekventiaalisissa systeemeissä. Ja enkä myös todella suurilla tehoilla. BMW:n tai oikeastaan Borg-Warnerin nykyinen sekventiaalinen tuplaturbo-järjestelmä on hieno esimerkki kahden turbon tehokkaasti hyväksikäytöstä. Pienenpieni ahdin hoitaa alakierrokset, jonka jälkeen reilun kokoneinen ahdin pitää huolen kulusta korkeammilla kierroksilla. Myös volkkarin 1,4 litrainen twincharger kuulostaa specsien valossa aika loistavalta. 170 hepoa ja 240 Nm 1750-4500 rpm alueella. Remmiahdin pitää huolen siitä, että kulku alimmillakin kierroksilla on jotain aivan muuta kuin mihin perinteisesti on 1,4 litraisissa totuttu.

            Jos sormi menee suuhun tuollaisia edellä mainittuja järjestelmiä suunniteltaessa, niin itse en näe kyllä paljoa ajatusta laittaa yhtään ylimääräistä ahdinta pakosarjaan. Mieluimmin satsaisin sen ylimääräisestä turbosta jäävän rahan sen yksittäisen turbon laatuun.

            Alla olevasta linkistä voi saada jotain ideoita aiheeseen liittyen.
            Kovaa.com is a portal for car and motorcycle enthusiasts that offers, advices, discussions and enhancements regarding car- and motorcycle Tuning and Racing. Turbocharger with hi-performance brings you the best and the latest parts for turbo use.

            Comment

            • NHB
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1120

              #51
              Originally posted by Ter0
              Toijotallakin on 2.5litranen tuplaturbo, ja se on suorakutonen.
              Harmillisen tasaseen käy vielä, ihan harmittaa.
              Supran systeemi on sekin sekventiaalinen.

              Comment

              • BMW 325I avo
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 832
                • Tampere

                #52
                Kiitosta NHB:lle kommenteista. Näin sitä vain oppii koko ajan...
                // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                Comment

                • 2bar..ahhh
                  BTCF Honorary Member
                  • Nov 2004
                  • 3351
                  • haapavesi

                  #53
                  ahtaudesta

                  mulle sanoi vuosiasit kavari kun aloittelin turbo harrastusta ja pähkäilin eet miten kaiken saa mahtumaan kone huoneeseen! (pajeron ahdin silloin ja nyt menee garretin gt40:nen pitkällä sarjalla!)


                  se vain tuumas et ahdin ja moottori talliin keskelle ja siihen auto ympärille eikä ensin auto talliin ja sit ahdinta sinne.....
                  €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                  Comment

                  • JariK^320i
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 297
                    • Kajaani

                    #54
                    Enpä tiiä mistä ootta tuubimutkat hommannut?, mutta tosta alla olevasta linkistä niitä pitäis saaja aika edullisesti?? http://www.hanakkatalo.fi/index.php?...3fbb00f08ac61a

                    Jari
                    SeMMosta

                    Comment

                    • Rockford
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 8028
                      • Pinsiö

                      #55
                      Originally posted by JariK^320i View Post
                      Enpä tiiä mistä ootta tuubimutkat hommannut?, mutta tosta alla olevasta linkistä niitä pitäis saaja aika edullisesti?? http://www.hanakkatalo.fi/index.php?...3fbb00f08ac61a

                      Jari

                      Romikselta kilohinnalla ja lopullinen hinta läjällä ei ole kovinkaan montaa euroa.
                      -Dodge Charger -73
                      -Mercedes-Benz GLK
                      -VW Transporter

                      Comment

                      • S.Kaulaote
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1579
                        • Woikkaalla

                        #56
                        Jos puhutaan noista tehoista mistä tässä kysymys ni tuossa varmaan helpoin ratkasu siihen pakosarjaongelmaan...? Tais olla jonkun Foorumilaisen motti!? Sori kun ilman lupaa kuvan laitoin!
                        Last edited by S.Kaulaote; 21-07-2007, 14:38.
                        Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                        -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                        -Mitsubishi "runkkari"

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3452
                          • Janakkala

                          #57
                          No jokos tämä projekti on haudattu?

                          Ja rupesi ihmetyttämään jos tehotavoite on noinkin "pieni" niin sehän on aivan sama minkä pakosarjan tuollaiseen vääntää...
                          -Varmastikkin on aivan hyvä / toimiva tuo kaulaotteen laittaman kuvan sarja.

                          no itselläni tuollainen sarja M30 kiukaaseen KUVA1 ja KUVA2
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • BMW 325I avo
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 832
                            • Tampere

                            #58
                            Eipä ole haudattu ei. Itse asiassa jigi on tehty ja pakosarjaa aloitettu.

                            Vähän tökkii vain, kun pitää töissä tehdä tätä ja itsellä onpi täysi työ saada edes kahdeksan tunnin päivä täys.

                            Mutta koko talvi aikaa.

                            Ja varmasti näihin tavoitteisiin riittää mimmoinen vaan, mutta nyt kun lähdettiin itse tekemään, niin kyllä tämä tie pitää koluta loppuun asti. Oppiipahan samalla kaiken näköistä pakosarjojen maailmoista.
                            // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                            Comment

                            • Neppo
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 721
                              • Laihia

                              #59
                              Hankin juuri omaan M20B25 projektiin Master Powerin ahtimen. Sen pakopuoli on noin Ø50mm. Pitääkö tohon tehdä esim. noin 50mm pitkä kartio, jolla muutetaan se esim 3" downpipe:ksi?

                              Saa olla aika julmettu turbo ennenkun sen pakopuolen aukko olisi tuon 3", mitä yleensä käytetään downpipe:na. Oma on mallia MP802138 ja sille ilmoitetaan max 350hv. Ajattelin aluksi n. 250hv tehoja.

                              Voisiko joku valaista tuon putken alun rakentelua.

                              Comment

                              • BMW 325I avo
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2004
                                • 832
                                • Tampere

                                #60
                                Originally posted by Neppo View Post
                                Hankin juuri omaan M20B25 projektiin Master Powerin ahtimen. Sen pakopuoli on noin Ø50mm. Pitääkö tohon tehdä esim. noin 50mm pitkä kartio, jolla muutetaan se esim 3" downpipe:ksi?

                                Saa olla aika julmettu turbo ennenkun sen pakopuolen aukko olisi tuon 3", mitä yleensä käytetään downpipe:na.
                                Juuri noinhan se tehdään.
                                Yleensä tuotantoautojen turboissa on integroitu hukkis mikä isontaa pakopuolta (mitallisesti) paljon. Eli jonkinlainen suppilo/kartiosekasikiö niissä kaikissa on. Kuvia varmaan löytyy netistä vaikka millä mitalla.
                                // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎