Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbopakosarjan suunnittelu m20b25

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4319
    • Kannus/Kokkola

    #16
    Originally posted by Muumi
    Niin tulee,mutta mahtuuko se sinne konehuoneeseen...Siellä on ahdasta.

    Ja älä tee liian suuresta putkesta pakosarjaa,vaikuttaa todella paljon ahtimen heräämiseen!Kuulostaa se 45mm vaan aika isolta,sano kaavat mitävaan.

    Kysy esim,Mazalta mitä se käyttää ,sillä on minusta myös tuota 38mm sisäreiällä olevaa putkea 3.5:ssa tehotkin aika kovat.
    38mm sisähalk. putkea on minulla 3.5:ssa. Putkien pituus n. 48cm +-3cm. Tuota sarjaa ei ole laskettu vaan käytännössä käytössä oleva tila sanelee aika pitkälle tuon pakosarjan mitat. Tein aluksi pisimmän putken (6. sylinteriltä) ja sitten yritin saada muut mahdollisimman lähelle sitä.

    Tuohon pakosarjaan kun vielä lisää hukkaportin putket, itse hukkaportin + poistoputken, öljynkierron paluuputken, ahtimen + 3,5" downpipen niin pakopuolella EI todellakaan ole paljoa ylimääräistä tilaa.. etualhaalla olis tilaa vielä toiselle hukkaportille, mutta näyttää tuolla yhdelläkin pärjäävän ihan ok.

    Edit. M30:ssä pakovena 38mm
    M20:ssä - II - 36mm?

    Comment

    • BMW 325I avo
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 832
      • Tampere

      #17
      Danke schön Maza tiedoista.

      Mites tuo Sirkuksen laittama "jos jaettu pakopesä, niin 1-2-3 ja 4-5-6 samaan". Eikö se kannata tehdä tuolla tavalla vaikka ei olisikaan jaettu pakopesä. Vähän niinkuin varuiksi. Yhdistää ne ennen turboa lyhyellä putkella yhdeksi mihin pistäisi hukkikselle lähdön.

      Yritän nostaa turbon niin ylös kuin mahdollista, että sinne ei jää turhia tiloja.

      Ja tuostahan se menisi oikein kaavoillakin oikein, jos vena 36, niin pistetään 38mm putki. Eli jos kaavoihin kangistutaan, niin silloin pituus sinne 50cm huitteille. Ja lähdetään tekemään semmoista mikä mahtuu. Jos näyttää että ei mahdu, niin sitten lyhennetään.
      Last edited by BMW 325I avo; 31-08-2005, 20:08.
      // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #18
        niin jos teet pakosarjasta 6:2:1 tyyppisen teet sen noin. 1,2,3:1 ja 4,5,6:1
        neloskoneessa 1,4:1 ja 2,3:1 ja ne sitte yhteen.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • t-race
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2003
          • 722
          • North from Nurmijärvi

          #19
          En voi olla...

          ...vastaamatta.

          Voi kun se olisikin noin helppoa, että olisi yleispätevä pakosarja. Mitoitushan on kiinni koko paketista (nokka, kansi, turbo, imusarja jne...)

          Joskus olen resonansseista puhunutkin. Ja kun ne toimivat myös paineen alaisina. Ja kun vaihtoehtoja on monta. Esimerkiksi pakoresonanssien mitoitus, mitoitetaanko:

          A: laajalle vääntöalueelle
          B: maksimiteholle
          C: maksimiväännölle

          ja mitoitetaanko resonanssi mihin kohtaan nokkaa (esim. overlapille, jolloin saadaan jotain aikaan )

          Mutta nämä on mun mietteitä... Ja edelleen teen asiat omalla tavallani, sanokoot muut mitä tahansa. Enkä taida kaikkea kuitenkaan kertoa.

          --V--
          BMW Rennsport Racing Motorsport Club
          BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
          Ach so, je mehr, desto besser!
          sigpic

          Comment

          • Pluto
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 1860
            • Raisio

            #20
            Originally posted by BMW 325I avo
            Kun CADillä tekee
            Hoh hoh.. vois sanoo että ei kannata. Hienoahan sillä on piirtää, mutta sen häkkyrän toteuttaminen on melkosen kallista.
            Kaikki täällätehdyt pakosarjat taitaa olla ihan kyhätty sitämukaa kuin sahailee putkenpätkiä ja pikkusen samalla hahmottelee että tulis kaikista samanmittaiset. Tai näin itse tein ja pakosarja toimii ja näin on toiminut muillakin.. Turhaa hifistelyä tommosien kuvien piirtäminen.
            BMW F32 435d

            Comment

            • BMW 325I avo
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 832
              • Tampere

              #21
              Älkääs nyt noin negatiivisia olko. Enkä suinkaan sanonut että tämä olisi helppoa. Ja ei tässä mitään optimoitua pakosarjaa olla tekemässäkään, sen takia tuolla alussa kyselinkin vain yleiset suunnitteluperiaatteet. Eikö vaparikoneen pakosarjassa nämä viilaukset merkkaa enemmän, tässähän on turbo ja ahtopaineet sotkemassa asioita.

              Mutta seuraavia etuja tästä kuitenkin tulee(jos siis ylipäätään onnistuu):

              - pakosarjan kiinnittämisen tarkistaminen etukäteen(että varmasti pystyy pultit laittamaan)
              - pakosarjan hitsisaumojen sijoittaminen niin, että hitsaus onnistuu kerralla
              - putkenpäiden leikkausten tekeminen siten, että yhteet(kun niputtaa kaikki yhteen) menee kerralla kohdalleen ja sovitteet ovat kohdallaan
              - putkista tulee todella yhtä pitkät
              - kolmen kauimmaisen putken voi tehdä putkentaivutuskoneella=>ei tarvitse hitsata kuin kolme putkea
              - sarjan voi vetää niin pieneen tilaan kuin mahdollista

              Ja ehkä jotain muutakin hyötyä voi saada. Ei nyt tule mieleen.
              Ja piirustusten tekemisen ymmärsitte ehkä väärin. Piirustukset voi tehdä vain niistä kappaleista, jotka voidaan "tehdä" eli laipat ja nuo kolme putkea. Päitten leikkaukset joutuu tekemään käsin, mutta niihinkin pystyy tekemään CADillä sapluunat.
              Voi tuntua tuo sana CAD hiukan insinööristelyltä ja pelleilyltä, mutta kyllä siinä yleensä useat yritys-erehdys kierrokset säästää.

              Ohessa kuva, missä kokeilin, miten tuo vääntely ylipäätään onnistuu. Mitat ja putken taivutussäde ovat arvauksia.

              Jouni
              Attached Files
              // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

              Comment

              • Ter0
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 297
                • Tampere

                #22
                Ootko miettiny että miten tulpanreiät sijoittuu turboon nähden.. riippuu tietty turbon koostakin mut kuitenki niin ettei tarvi päästellä turboakin irti tulppasulkeisten aikana.
                ______________________________
                BP-2010 burnismestari \o/
                ______________________________
                -Ter0
                [email protected]
                TT-Speed Oy

                Comment

                • BMW 325I avo
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 832
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by Ter0
                  Ootko miettiny että miten tulpanreiät sijoittuu turboon nähden.. riippuu tietty turbon koostakin mut kuitenki niin ettei tarvi päästellä turboakin irti tulppasulkeisten aikana.
                  En ole vielä niin pitkälle päässyt, vasta tässä mallin kanssa kikkailen. Nuo pitäisi tulla siinä vaiheessa esiin, kun olen saanut lohkon ja kannen tehtyä. Ja siihen ympärille peltiosia(kaaret ja konepelti) mitkä rajoittaa tilaa. Ja jotain putkia(öljylauhdutin?) siellä näyttäisi kulkevan.

                  Kirjoitelkaa vaan kaikki probleemit mitä pakosarjojen irroituksissa kautta asennuksissa on tullut esiin, niin yritän niitä vältellä. Ja tuleepahan muistilistaa
                  Turbo kannattaa varmaan tuoda niin eteen kuin mahdollista vai? Eli turbon eteen ei tarvitse mahtua kuin iso kartiofiltteri lyhyen putken päähän. Jää sitten downpipelle tilaa.

                  Kuvassa olevat putket ovat muuten 45cm pitkät ja siinä yritän niitä pidellä, niin että saan aikaiseksi "helposti" hitsattavan 6-2-1 yhteen. Tuossahan ei sitä vielä ole.
                  Last edited by BMW 325I avo; 01-09-2005, 15:40.
                  // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                  Comment

                  • BMW 325I avo
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 832
                    • Tampere

                    #24
                    Löytyykö joltain tampereen alueelta m20b25 kantta lainaksi. Voi olla paskanakin, koska lainaisin sitä vain mallinnusta varten. Pari päivää riittäisi. Lohko löytyy itseltä, joten sitä en tarvitse.
                    // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                    Comment

                    • mr.b
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 169
                      • pietarsaari

                      #25
                      Kannattaa koukata kannesta heti alaspäin ja sieltä kerätä putket ylös ja ei oikeen noin korkealle kun sinulla on laippa tuossa piirustuksessa, menis katos toi turbo varmaan tolppasta/konepellistä läpi... ja se on ihan turhaa kun M20 konetta olet ahtaamassa, koska sielä on tilaa! kannattaa "Googleta" kaikkea missä on jotain TURBO,BMW,M20*,325 ja niin edelleen koska niitä on aika paljon tehty ja aina pääsee helpommalla jos "varastaa" ideoita muilta!

                      siinä vähän aluks..
                      http://www.btcf.fi/showcar.php?id=4234 (Minun, tosin M50sellä mutta kuitenkin..)
                      http://www.ticco.com/ (ruotsiks/englanniks) ..bilar --> mina bilar --> jne..
                      http://www.pure-pf.com/ (ruotsiks, mutta paljon infoa)[url] ..BMW turbo forum --> projekt --> jne.. moneksi illaksi...
                      BMW 320iA Touring -95
                      Porsche 944 -86
                      Buell xb9r -03
                      Marin san rafael ~89
                      Jalat -70

                      Comment

                      • BMW 325I avo
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 832
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by mr.b
                        Kannattaa koukata kannesta heti alaspäin ja sieltä kerätä putket ylös ja ei oikeen noin korkealle kun sinulla on laippa tuossa piirustuksessa, menis katos toi turbo varmaan tolppasta/konepellistä läpi... ja se on ihan turhaa kun M20 konetta olet ahtaamassa, koska sielä on tilaa! kannattaa "Googleta" kaikkea missä on jotain TURBO,BMW,M20*,325 ja niin edelleen koska niitä on aika paljon tehty ja aina pääsee helpommalla jos "varastaa" ideoita muilta!
                        Kiitti linkeistä

                        Aika sopivasti kirjoitit, juurikin katsoin ne kuvasi. Sattumalta jossain threadissa olit sanonut, että valitettavasti valitsit turbottamisen ja pakkohan se linkki oli käydä katsomassa.
                        Ja kyllä tässä on tarkoitus kopioida kaikki mitä löytyy. Mazan kuvat on jo koneella(vaikkakin) 3.5l, Venuzmalen kuvat, f1zzin kuvat, sun kuvat ja lisää tulee.

                        Tuo malli on ns. kokeilumalli missä yrittelin tehdä mahdollisimman joustavaa mallia. Elikkäs tuosta voi noita mittoja muutella(ja lisätä mutkia) sitten sen mukaan miten tilaa löytyy(en ole vielä käynyt edes mittaamassa, paljon siellä oikein on tilaa). Kyllä tässä lopullinen tavoite olisi saada mallinnettua koko kone(siis konehuone) ja siitä tämä pakosarjan teko ideakin lähti liikkeelle. Eli harrastuspohjalta ja ehkä sieltä jotain hyvääkin saa välillä.
                        Last edited by BMW 325I avo; 01-09-2005, 20:30.
                        // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                        Comment

                        • BMW 325I avo
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 832
                          • Tampere

                          #27
                          Siinä viimeisimmät väännöt. Aika hässäkkähän tuosta tulee, mutta luotan hyvään jigiin. Vieläkin on teoriassa mahdollista tehdä kaksi putkea koneella, mutta jos hyvä jigi, niin voihan nekin hitsata.
                          Pakosarja on nyt siis pulssimallinen (mitoitettu silla 1.5*blablabal) ja kummastakin haarasta otettu hukkislähtö, minkä voi yhdistää ennen hukkista.

                          Putket olen laittanut siten, että ne menee "omilta" puoliltaan, joten nuo kolmen kimput pystyy hitsaamaan erillään täysin valmiiksi. Luulisi helpottavana tekemistä. Aluksi yritin myös väistää öljylauhduttimen putket, mutta voi olla, että ainakin toisen putken joutuu siirtämään pois pakosarjan tieltä. Riippuu ihan siitä miten alas tuon turbon haluaa. Nyt turbon laippa tulee aikalailla kannen reunan tasolle.

                          Jonkun aikaa mennyt tähän mallinnusteknilliseen hommeliin, mutta nyt voi alkaa tarkentaa jo tuota muotoa ja turbon paikkaa. Hiljaa hyvä tulee. Ja kiitos Ter0:lle kannen lainuusta.
                          Attached Files
                          // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                          Comment

                          • NHB
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 1120

                            #28
                            Originally posted by t-race
                            Joskus olen resonansseista puhunutkin. Ja kun ne toimivat myös paineen alaisina. Ja kun vaihtoehtoja on monta. Esimerkiksi pakoresonanssien mitoitus, mitoitetaanko:
                            --V--
                            Miten se itse turbo vaikuttaa taajuusviritykseen. Pakopesä ja vauhdikkaasti pyörivä siipi ovat kuitenkin aika epämääräisiä tekijöitä yhtälöissä.

                            Comment

                            • peinooo
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2005
                              • 93

                              #29
                              Tyhmäkysymys mutta kysynpä nyt kuitenkin.
                              Miksi yleensä aina turbopakosarjasta putket lähtevät ylöspäin ja sitten on turbo ja siitä sitten pakoputki kiertää alas?
                              Näin yhdessä fiiatissa sellaisen pakosarjan josta putket lähtivät alaspäin kuten normaalissa peltipakosarjassa ja siinä oli sitten turbo ja siitä lähti pakoputki. Eli ei tehnyt sellaista solmua se pakosarja ja pakoputki.

                              Comment

                              • wj
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 3253
                                • Järvenpää

                                #30
                                Tossa koneessa on öljynsuodatinjalja sun muuta alapuolella. Eikä muutenkaan ole kamalasti tilaa ahtimelle.

                                Edittä:
                                mosselmanissa ja diisselissä on myös tollein yläpuolella ahdin. Luulis inssien pistävän sen alapuolelle jos se olis järkevää/mahdollista
                                - 2006 Mustang cabriolet
                                - Sleekcraft Enforcer 28'

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎