Kiitos fraatti, jenkkilässä ollaan mukavan avoimia näiden suhteen.
Tässä on itselläkin epäilys kasvanut, jotta tässä harrastamisessa pääsee yhtään eteenpäin (rikkomaan moottorin uusiksi), tarvitaan:
- Isommat suuttimet, tai vastaavasti korkeammille rail paineille speksatut + M57N2 sopiva rail anturi ainakin 2300bar asti.
- Portattu kansi, nokka-akseleilla
-> Tämän jälkeen stage 3/4 LP turbo
--> No, pitäisi saada kokonaisuus kestämään enemmän kierroksia. Lieneekö tässä kohden pakko siirtyä N57 perheeseen..
Mun mielestä tuolla rapakon toisella puolella alkaa nyt olemaan aika vahvasti todistettu että rajoite tehoille on vakioturbojen koko (pesät) sekä (LP-ahtimen) korkean ahtopaineen tuotto vaikkei sitä kukaan täällä uskokaan.
Tällä puolella palloa laitetaan hulluna rahaa hybrideihin, jonka jälkeen kikkaillaan jousilla/nokilla/vesimetanolilla jne, ja siinä sivussa sulatellaan koneita. Kukaan ei edes mittaa pakopaineita, silti kannet haukutaan paskoiksi, ei virtaa jne.. Sitten amerikan joet laittavat ison ahtimen compoundaamaan vakioahtimia ja kas vain, tehoa tulee. :think
Onhan näissä hommissa toki eroa sen verran että hybridit ym perusvirit on bolt-on, kun tuollaisen compoundsetin sekä tuplapumppujen teko on täysin customia vielä toistaiseksi, mutta kertoo kyllä siitä että M57 on paljon potentiaalia jopa mekaanisesti vakiona.
Tämä tosiaan vaan ihan oma pienen mielen mielipide, oma vastaava rakennelma kun valmistuu joskus niin toivottavasti on ihan faktaa laitella pöytään.
Artikkelissa ei ollut mainittuna onko kannelle jotain tehty, Kari on osoittanut siitä saatavat hyödyt. Turboista en niin tiedä, alle 3 barin pysyttelen.
Taitaapa aika moni ajautua tilanteeseen että haetaan kovia ahtoja ja ne saadaan ajamalla suuttimia r90 pumpun maksimeja myötäillen. Ainakin stg2 herää oikein nätisti jo reilusti alle 1ms ajoituksella.
Tähän pohjaan osaltani sen että isommassa ahtimessa olisi kasvattamisen varaa, ehkä Supra osaat (nyt tai tulevaisuudessa) paremmin sanoa mitä pakopuolelle kannattaa tehdä. Joka tapauksessa onnea matkaan projektille!
Omasta historiasta voin todeta että ihan omien kokeilujen ja rajojen hakemisen (ei yllämainitut) kautta rikkoutumisen epäilen aiheuttaneeni. Veikkaan että yleisesti rikot on tehty ammattimaisesti tehdyllä ohjelmalla ja >250kmh vauhtiajoilla.
Vakio kansi, vakio nokat, jouset ym. Vakiomoottori. 100-200km/h 5.3s.
Olen täysin samaa mieltä siitä että kannelle, varsinkin M57:n tapauksessa, on tehtävissä parannuksia, pakopuoli on ahdas. Mutta mikään tulppa se ei ole jonka takia tehoa ei tulisi lisää, se on tuossa aika hyvin todistettu.
Ei tuossa ahdinhommassa oikein taida olla mitään oikotietä onneen, hybridit menee pakopuolelta tukkoon vaikka kuinka suurentaa siipiä. Siihen päälle kun nostetaan ahtopainetta, niin pakopaine nousee kahta kauheammin, ja päästään tilanteeseen jossa ahtopaineen nosto jossain kohti alkaa vaan huonontamaan tilannetta ja saatavaa tehoa.
Oma kötöstys on ahtimien suhteen käytännössä tehty samalla tavalla kuin tuon artikkelinkin. Vakio 335d-ahtimet, iso hukkaportti pakosarjassa jonka avulla työnnetään "ylimääräinen" pakokaasu suoraan kolmannelle ahtimelle. Näinollen voidaan pitää vakioahtimet matalalla, vaikkapa 1.5bar ahtopaineella (=kompressorilla hyvä hyötysuhde). Säädetään kolmas "iso" ahdin esimerkiksi 1bar ahtopaineelle ja koneessa onkin jo 4bar, mutta kaikki ahtimet optimialueella, eikä "tapissa".
Tuplapumput ja >50-100% isommat suuttimet toki on "pakolliset" jos meinataan hyödyntää sitä ilmamäärää mitä moottorin läpi voidaan tuollaisella compound-kokoonpanolla ajamaan. Jossei muuta, niin käy ainakin lompakolle kalliiksi.
Näinpä tässä tuntuu että kohti samaa tavoitetta, eri näkökulmista. Halpaa kuin saippua.
Iso hukkaportti on compundin kanssa paikallaan, jotta riittävästi pakopainetta saadaan ohjattua pois, eikä creeppiä pääse tapahtumaan. Vakio reikä ei tuohon pysty.
Hyötysuhdetta (kansi) parantamalla, voidaan vähentää ruiskutuskulmaa. Osaltaan auttaen juuri pakopaineiden kanssa. Vakio-osilla 3000rpm yli mentäessä hyötysuhde laskee kuin lehmän häntä.
5,3s, lieneekö juuri 700hv tehoilla saavutettu. Tullaan pääkysymykseen, haetaanko lisätehoja kierrosten (>4400rpm) vai rajujen vääntöjen kautta (<3750rpm)? Kyllähän R90 pumppukin siihen pystyy .. 6000rpm kierroksia lähentyessä .. olettaen hyötysuhteen pysyvän hyvänä.
100-200kmh väli jos halutaan mennä nopeasti, maksimoidaan vain syöttökulma ja annetaan mennä. Pata ei ehdi mennä tukkoon. Suomessa meillä ei oikein ole tarvetta järkevälle virittämiselle, auton pitäisi tuottaa pitkäkestoisesti tehoa yli 250kmh nopeuksissa ja kestää.
Kyllähän tuossa koneessa on potentiaalia. On vain suurin osa virityksistä jäänyt sille R90+hybrid tasolle.
Sopiva compound paketti vain orkkis ahtimien tilalle niin aletaan saamaan moottoria paremmille tehoille. Tuo vanhakin M57 alkaa tarjoamaan 500hv luokan tehoja hyvin pian kun ahdin paketti on toimiva vaikka sen kansi on tukkoisempi kuin 35d. Kp-pumppu ja suuttimet loppuvat vain hyvin äkkiä kesken. Kanteen voi nokat sijoittaa mutta paremmin raha poikii tupla pumpuissa ja isommissa suuttimissa kuin kannen porttaamisessa.
Voimansiirron kesto tulee jossain kohtaa ongelmaksi jos kauhean alhaalla alkaa olemaan paljon tehoa.
Eiköhän voimansiirron ongelma ole väännöt joita näillä resepteillä tunnutaan haettavan. Moottori kestää, mutta kaikki muu toimiikin sulakkeena. En tiedä onko se yhtään fiksumpi reitti, yleinen kyllä.
Mutta sitäpä miettimään, olisiko sopivaa vaihtoehtoa nykyisen LP:n tilalle. Tarvitaanko siinä järeämpi pikkuahdin? Toistaiseksi vakiona pitänyt jotta herää kuin vakiopeli.
Mutta sitäpä miettimään, olisiko sopivaa vaihtoehtoa nykyisen LP:n tilalle. Tarvitaanko siinä järeämpi pikkuahdin? Toistaiseksi vakiona pitänyt jotta herää kuin vakiopeli.
Tuo LP:n vaihtaminen isompaan ei taida olla kovin järkevää. Isolla LP:llä saa aikaiseksi vaan kuollutta aluetta ahtimien väliin, ja sellaisella joka toimii hyvin, ei välttämättä saa yhtään sen enempää tehoa kuin kairatulla vakioahtimella. Tässä tulee eteen se alkuperäisen järjestelmän "huonous" virityskäytössä, kun se ei ole compound kuin heräämisvaiheessa, jonka jälkeen siirrytään käytännössä pelkälle isolle ahtimelle. Lisäksi viritysahtimen sovittaminen "LP-turboksi" siihen OEM-hässäkkään läppineen päivineen saattaa olla silkka mahdottomuus.
Yksi toimiva kahden ahtimen compound-resepti voisi olla vakio GT2260V HP:na, ja sen kaveriksi tehotavoitteisiin mitoitettu LP-ahdin. Herää kuten vakio 30d mutta ylös saadaan sitten "rajattomasti" lisää ilmaa mitoituksesta riippuen.
Mietinpä vain, kuinka usein tuo kuollut alue on ollut oikeastaan puute ohjata ahtimia. Pieni joutunee kovemmalle rasitukselle, pienen ahtoviiveen voinee hyväksyä. Sovitus onkin toinen juttu.
135xd CompleteCHIP - Arad 05-06 jun 2021 - 9.10s best time
Proiectul 135xd nu a primit mari modificari din toamna 2020, masina ramanand la fel ca atunci...
Tuplasyöttöpumppu hilppeetkin tekevät kauppansa kun niitä valmistava paja sanoi myyneensä yli 20 settiä parissa viikossa... Woimakkaita bemareita lienee siis tulossa sieltä täältä. Ainakin joku swedu on ostanut moisen. Olikos suomessa kenelläkään tuplapumppua?
Shipped 30+ M57 dual cp3 injection pump kits over the past 2 weeks! Finally caught back up on production with some inventory remaining and ready to go...
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Tuplasyöttöpumppu hilppeetkin tekevät kauppansa kun niitä valmistava paja sanoi myyneensä yli 20 settiä parissa viikossa... Woimakkaita bemareita lienee siis tulossa sieltä täältä. Ainakin joku swedu on ostanut moisen. Olikos suomessa kenelläkään tuplapumppua?
Siellä on tullut yön aikana uutta infoa etelä-euroopasta. Hyvä että nuokin alkavat markkinoiden pakottaessa vähän avaamaan touhujansa enemmän. Hatunnoston arvoinen suoritus saada orkkissuuttimista 700hp läpi. Mahtaa olla vähintään 2400-2700bar railpaineet jotta päästään edes lähelle tarvittavaa polttoainemäärää. No, piezoilla varmaan ihan mahdollista.
Comment