Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 suuttimen irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7531
    • Jyväshyvä

    N57 suuttimen irroitus

    Pitäisi E70 LCi:iin vaihtaa venttiilikoppa mutta eipä pari suutinta (5&6, rintapellin päätyiset) lähde irti sitten millään.
    Kone oli ajettu lämpimäksi ja käytössä oli 5 kg vetovasara joka jo sekin antautui kun päätypultin hitsaus petti. Vasara siis kiinni suoraan suuttimen päässä, N57 kun suutinpuutken lähtö on suoraan ylöspäin.

    Würthin Boltexit on muhineet jo muutaman tunnin ja jätetään ensiyöksi muhimaan, eikä muilta paikallisilta Bemareihin erikoistuneilta korjaamoilta ei löytynut parempia työkaluja kuin itseltä suuttimen irroitukseen...

    Annoin jopa toiselle suuttimella paineilmavasaraa kylkeen jotta boltexit valuis vähän syvemmälle mutta ei ainakaan vielä vaikutusta.

    Onko hyviä ideoita vai pitääkö repiä vanha venttiilikoppa väkisin irti/rikki ja putkipihdeillä ruveta sen jälkeen repimään suuttimet palasiksi?

    Lämpöä ei oikein voi antaa jos ei halua polttaa paikallaan olevaa venttiilikoppaa ja samalla koko autoa...

    Suuttimien rikkoontuminen tässä yhteydessä ei ole se suurin huoli, toki mieluummin ehjänä ne otettaisi irti.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 615
    • Uusimaa

    #2
    Laita kone nippuun, jätä jumissa olevien suuttimien mutterit löysälle ja sitten kovaa ajoa? Harmi että on kaksi jumissa

    Comment

    • mige95
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 1173
      • lahti

      #3
      Jep suuttimet paikallee, näistä kahdesta kiinnitysmutterit parimilliä auki ja kone käymää jos ei irtoo niin jarruavasten vähän vetoa siinäkohtaa viimestää irtoaa.
      -g20 330e
      -e31 840ci sc
      -e46 316i (m52tub25)

      EX- f11 530d lci
      Ex- f01 730d
      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
      Ex: -06 e61 535d m-sport
      Ex:-02 e39 530d manual
      Ex -93 e34 520i

      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

      M62tu ajoitustyökalut.
      N47/n57 ajoitustyökalut.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Eikö siinä kierreosan tyvessä ole suorat sivut, josta saisi kiintoavaimella/vastaavalla hieman nitkutettua rotaatiosuunnassa?
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

          #5
          Jos sitä on paukutettu 5kg liukuvasaralla kunnolla, niin eipä tuo oo lähössä mihinkään autoa käyttämällä.
          Toki kokeilla voi.

          Yritä ensin saada pyörähtämään kuten tossa yllä jo neuvottiinkin.

          Youtubessa on monenlaista konstia nähtävillä.

          Yks on se että hitsaa ISO liukuvasara kiinni suuttimeen niin että pysyy varmasti kiinni, laitat moottorinostimen nostamaan likuvasaran yläpäästä ja alat paukuttaa

          Ainakin Kent:llä on suutinten irrotukseen tarkoitettu aine
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Rattiukko
            BTCF Member
            • Nov 2022
            • 615
            • Uusimaa

            #6
            Ne lähtee sieltä kun hauki rannasta, nappi kalsareista tai kuppa Töölöstä.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              #7
              Jäi mainitsematta että suuttimet kyllä löysättiin ja konetta huudatettiin ennenkuin yritettiin irroitella, vain yksi nousi tällä tavalla itsekseen ylös.
              Yksi oli myös löysä, 3. piti jo hakata hetken aikaa ja viimeiset on sitten tiiiiukassa...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7531
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Eikö siinä kierreosan tyvessä ole suorat sivut, josta saisi kiintoavaimella/vastaavalla hieman nitkutettua rotaatiosuunnassa?
                On, sitäkin on kokeiltu jo, alkaa lenkki antautumaan kun tarpeeksi kovasti vääntää...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7531
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Jos sitä on paukutettu 5kg liukuvasaralla kunnolla, niin eipä tuo oo lähössä mihinkään autoa käyttämällä.
                  Toki kokeilla voi.

                  Yritä ensin saada pyörähtämään kuten tossa yllä jo neuvottiinkin.

                  Youtubessa on monenlaista konstia nähtävillä.

                  Yks on se että hitsaa ISO liukuvasara kiinni suuttimeen niin että pysyy varmasti kiinni, laitat moottorinostimen nostamaan likuvasaran yläpäästä ja alat paukuttaa

                  Ainakin Kent:llä on suutinten irrotukseen tarkoitettu aine
                  Eipä siitä hitsaamisesta ole muuta apua kuin ehkä se että suutin lämpeäisi, kyllä mulla on siihen suutinputken tilalle sopiva mutteri mikä on tähän asti kestänyt, liukuvasaran yläpäästä murtui hitsattu mutteri irti (16mm tanko ja aika kovasti sai hakata että irtosi)...

                  No huomenna hitsataan uusi mutteri ja yön yli lilluteltua kokeillaan uudestaan...

                  JOs ei auta niin täytyy vääntää se mutteri väkisin pohjaan ja pulttipyssyllä ampua perään jotta saisi suuttimen pyörähtämään, mutta entinen siitä ko. tavalla joka tapauksessa taitaa ko. tempulla tulla...
                  Last edited by MajorDrake; 01-06-2023, 23:22.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Calypsocoupe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 2932
                    • EFNU

                    #10
                    Otanta on pieni, mutta ne omat suuttimet mitkä pyöri yhtään, nousivat viimeistään suuttimen ulosvetäjällä. Pari ei pyörinyt, ja niihin tartti puolentoista kilon liukua. Kone lämpöseks, suuttimeen kylmäspraytä, jos ei sillä viis kilosella lähde niin sitten jotain tollasta Urpon rotan viritystä.
                    - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                    Comment

                    • Rattiukko
                      BTCF Member
                      • Nov 2022
                      • 615
                      • Uusimaa

                      #11
                      Yhdessä pytyssä on voimaa montakymmentä heppaa ja sillä ei irtoa? Varmaankin hitsattu sitten ja tarvii uuden kannen.
                      Last edited by Rattiukko; 02-06-2023, 00:00.

                      Comment

                      • Jarger
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 3842
                        • Finnland

                        #12
                        Originally posted by Rattiukko View Post
                        Yhdessä pytyssä on voimaa montakymmentä heppaa ja sillä ei irtoa? Varmaankin hitsattu sitten ja tarvii uuden kannen.
                        "no ei ne edes voi olla kiinni"
                        Eri kone, mutta hyvä pätkä https://www.youtube.com/watch?v=XwZOTf8vYhE
                        Negatiiviset kauppakokemukset:
                        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Rattiukko View Post
                          Yhdessä pytyssä on voimaa montakymmentä heppaa ja sillä ei irtoa? Varmaankin hitsattu sitten ja tarvii uuden kannen.
                          Ei se palotilan paineen suuttimeen vaikuttava voima ihan mahdoton ole, kun huomioi suutinkärjen poikkipinta-alan. F = P x A
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • suppari
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4049
                            • Turku

                            #14
                            Varmaan konehuoneen muovikourut paskana?

                            Piukassa osaavat olla noiden vesikourujen takia, vedet valuu suoraan suutinpoteroon, mutta tähän mennessä vain yksi kansi mennyt vaihtoon, suutin niin ruosteessa että lopuksi meni vain aina poikki liukuvasaralla. Sitä nypittiin pari päivää.

                            Venttiilikopan särkeminen antaa lisätilaa, mutta ei sinne lämpöä ole helppo antaa.
                            sigpic
                            P:0409699000

                            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                            huollot/korjaukset!

                            BMW E&F sarjaan.
                            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                            Comment

                            • Juho_
                              BTCF Member
                              • Jul 2016
                              • 1069
                              • Suomi

                              #15
                              Kansi pois ja ajaa jyrsimellä suuttimen pois.

                              Mm. Toolfinillä löytyvä suuttimen irroitustyökalu on yllättävän hyvä.
                              Muutaman päivän wd40 kylvyn ja moottorinostimella veto päällä aina kun mahdollista, ja sitten tuolla mainitun sarjan liukuvasaralla niin lähti kyllä hakkaamalla pois.
                              Ehjänä ei, mutta lähti.

                              Wd40 tai vastaava (on parempiakin olemassa kuten aloittajalla varmasti on) irroitusöljy tms. kun laittaa suuttimen poteron täyteen muutaman päivän ajan (MIKÄLI KIIREETÖN TYÖ) niin auttaa kyllä ihan helvetisti.

                              Silleen on saanut pois kun ei ole ollut mahdollista, tai järkevää lähteä kasaamaan konetta käyntikuntoiseksi että sillä tavoin saisi "ehkä" suuttimen irtoamaan (tuskin).

                              Myös se, että jos saa suuttimen pyörähtämään johonkin suuntaan auttaa paljon.
                              Yleensä Renault 1.9/2.5 tdci koneista silleen saanut irti aina varsinkin kun ollut kunnon karstakasa ympärillä pitkään vuotaneen pohjatiivisteen takia.
                              YouTube
                              Instagram // Juhon Moottoripaja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎