Announcement

Collapse
No announcement yet.

Asiantuntija väittää: 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisonge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2097
    • Vantaa

    #16
    Originally posted by jani View Post
    Miksi moottorit ei ruostu niissä autoissa joilla ajetaan harvoin ja vähän, esim. eläkeläisten kauppakassit vanhat corollat ja fiestat?
    Koska se corolla ja fiesta ajetaan lämpimäksi asti. Hybridi kun ei välttämättä käy kun hetkellisesti. Ei kerkeä kosteus haihtua.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 581
      • Espoon haja-asutus

      #17
      Koneen kuumaksi saaminen s.e. öljytkin on lämpimät vaatii aika pitkän ajomatkan, myös Corollassa ja Fiestassa. Ei ne koneet kuumiksi tule tuollaisessa suomalaisen pikkukaupungin muutaman kilometrin ajoissa, ja silti eivät ruostu sisältä. Aikanaan useampaakin tällaisessa "mummoajossa" ollutta autoa huollellut ja ei ole tällaisia ongelmia ollut. Jotkut koneet tuollaisessa ajossa teki mielellään sitä "majoneesia", mutta ei ruostunut. Jotain tuossa designissakin kyllä on, mikä altistaa.

      E

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1638
        • vihti

        #18
        Just tänä keväänä tuli vastaan semmonen vanhahko pikkuauto 1.6 bensa missä oli venttiilikoneisto ruosteessa ja sen takia yksi keinuvipu lähtenyt pois paikaitaan, käyttäjästä johtuva vika oli hybridi tai ei
        E39 523i Turbo

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3485
          • Raisio

          #19
          Ajomatkan lisäksi pitää muistaa polkea sitä kaasupoljinta raskaammalla nilkalla ja kone lämpenee nopeammin ja öljyt kuumemmaksi

          Jos jäädään pintakaasulla sitä tasaista 80km/h ajamaan, ei moottoriöljyt lämpene välttämättä riittävästi vaikka lämpömittari ok asennossa.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2097
            • Vantaa

            #20
            Täytyy myös muistaa että niissä.vanhoissa koslissa käytetty 5w40 öljy ei juokse vetenä pintojen päältä pois kuten nyky autoissa käytetyt 0w20-30 öljyt koneen sammuttua.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • Rattiukko
              BTCF Member
              • Nov 2022
              • 474
              • Uusimaa

              #21
              Uusista autoista puuttuu myös koko moottorin lämpömittari. Turha kuljettajaa huolestuttaa pikkuasioilla kuten moottorin lämpötilalla? Kehitys on kehitystä, menee se eteen tai taaksepäin.

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2097
                • Vantaa

                #22
                Kyllä bemareissa ainakin on, f sarjassa vielä öljyn lämpötilan. Toki muista merkeistä voi puuttua.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17487
                  • Turku

                  #23
                  Originally posted by VilleP View Post
                  Kyllä bemareissa ainakin on, f sarjassa vielä öljyn lämpötilan. Toki muista merkeistä voi puuttua.
                  Kaipaisin kyllä jäähdytysnesteen lämpötilamittaria, olisi helpompi verrata vanhoihin autoihin. E61 ja E81 ei mitään mittaria .
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • mmie
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 494
                    • Kouvola

                    #24
                    Eikös ne vedenlämpömittarit ole vahvasti suodatettuja, eli viisari näyttää "normaalia" suoraan ylös osoittaen, jo aika varhain ennen kuin tavoitelämpötila on saavutettu? Esim. lievää termarivikaa ei välttämättä lämpömittarista havaitse.

                    Salavalikosta sitten saa suodattamattoman todellisen nesteen lämpötilan.

                    Öljynlämpömittari taasen tuntuisi ainakin omassa N54:ssa näyttävän koko ajan todellista arvoa.
                    ex e36 325
                    ex e46 328
                    e92 335i FBO
                    Ducati 900S ie
                    KTM 640
                    Suzuki GT550
                    Honda CBR600

                    Comment

                    • anv
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2012
                      • 317
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by ErkkiE View Post
                      Koneen kuumaksi saaminen s.e. öljytkin on lämpimät vaatii aika pitkän ajomatkan, myös Corollassa ja Fiestassa. Ei ne koneet kuumiksi tule tuollaisessa suomalaisen pikkukaupungin muutaman kilometrin ajoissa, ja silti eivät ruostu sisältä. Aikanaan useampaakin tällaisessa "mummoajossa" ollutta autoa huollellut ja ei ole tällaisia ongelmia ollut. Jotkut koneet tuollaisessa ajossa teki mielellään sitä "majoneesia", mutta ei ruostunut. Jotain tuossa designissakin kyllä on, mikä altistaa.

                      E

                      Toisaalta nuo perinteiset koneet jäävät kyllä ajon jälkeen kohtalaisen lämpimiksi ja sitä kosteutta haihtuu pois vielä ajon jälkeenkin. Hybridissä taas ajoviima jäähdyttää koneen tehokkaasti, vaikka se kesken ajon olisikin käynyt ja sitten kylmänä parkkiin. Tämä(kin) vain omia pohdintoja.

                      Comment

                      • mmie
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 494
                        • Kouvola

                        #26
                        Äkkinäinen luulisi että öljykalvo estäisi tehokkaamminkin ruostumista, kun varmaan kohtuu pölläkkä siellä venakopassa kuitenkin käy pienelläkin käytöllä. Ehkä tosiaan öljyillä on merkitystä, toisten kalvo pysyy paremmin, kuin toisten.
                        ex e36 325
                        ex e46 328
                        e92 335i FBO
                        Ducati 900S ie
                        KTM 640
                        Suzuki GT550
                        Honda CBR600

                        Comment

                        • ErkkiE
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 581
                          • Espoon haja-asutus

                          #27
                          Originally posted by anv View Post
                          Toisaalta nuo perinteiset koneet jäävät kyllä ajon jälkeen kohtalaisen lämpimiksi ja sitä kosteutta haihtuu pois vielä ajon jälkeenkin. Hybridissä taas ajoviima jäähdyttää koneen tehokkaasti, vaikka se kesken ajon olisikin käynyt ja sitten kylmänä parkkiin. Tämä(kin) vain omia pohdintoja.
                          Mihin ja mitä kautta se kosteus koneen sisältä haihtuu ulos pysähdyksissä olevasta, lyhyen ajon jälkeen max muutamakymmenasteisesta koneesta? Suljetun, melko tiiviin öljykorkin läpi? Käynnissä se tietenkin hiljalleen kuumasta koneesta haihtuu huohotuksen kautta ja menee sitten konen läpi.

                          E

                          Comment

                          • repsa
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1363
                            • Lempäälä

                            #28
                            Originally posted by ErkkiE View Post
                            Mihin ja mitä kautta se kosteus koneen sisältä haihtuu ulos pysähdyksissä olevasta, lyhyen ajon jälkeen max muutamakymmenasteisesta koneesta? Suljetun, melko tiiviin öljykorkin läpi? Käynnissä se tietenkin hiljalleen kuumasta koneesta haihtuu huohotuksen kautta ja menee sitten konen läpi.

                            E
                            näinpä.

                            hybrideissä yleensä lämpeneminen sillä polttomoottorilla on vielä ripeämpää kuin pelkällä bensiiniversiolla. Ainakin B48 tuntui tuollaiselta. Ja lämmöt säilyy moottorissa pitkään, kun on se lohko&öljypohja erikseen eristetty lämmöltä.

                            jokku tuolla aikaisemmin mussutti jostain että ei niillä ajeta kunnolla, tai että hybrit on perseestä, ei ny varsinaisesti koske tätä keskustelua.

                            Mutta niillä ajaa tyypillisesti, suuremmalta osalta vielä konservatiivinen, hyviintuleva kansanosa, ei mikään läskipää teini mikä viimeisillään ostaa auton = ei enää kiire mihinkään, eikä tartte olla näyttämässä aina mitenkä se lossi linkoaa -> eipä ne lämpene ei sillä lyhyellä ajosuoritteella.

                            samalla analogialla korollat on perseestä (no, ok onhan ne).
                            5c jetta 1.2TSI 140/220
                            530e m-sport alpinweiss3 vakio
                            a4 cabi 220/300
                            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                            Comment

                            • anv
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2012
                              • 317
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by ErkkiE View Post
                              Mihin ja mitä kautta se kosteus koneen sisältä haihtuu ulos pysähdyksissä olevasta, lyhyen ajon jälkeen max muutamakymmenasteisesta koneesta? Suljetun, melko tiiviin öljykorkin läpi? Käynnissä se tietenkin hiljalleen kuumasta koneesta haihtuu huohotuksen kautta ja menee sitten konen läpi.

                              E

                              No joo, ajattelin että huohotuksen kautta, kun eihän sinne painettakaan voi tulla.

                              Comment

                              • Samu81
                                Bimmer Rookie
                                • May 2009
                                • 140
                                • Espoo

                                #30
                                Mikään ei ole niin utopistinen kuin ilmastokiimainen EU:n lainsäädäntö, mikään ei ole yhtä viisas kuin insinööri ja juuri kukaan ei ole niin "tyhmä" (pihalla kaikesta) kuin keskivertoinen, nykypäivän autonomistaja. Kaikki mahdollinen pitää olla AUTO-tilassa, koska ajaminen on yhtä aivot narikassa -pakkopullaa.

                                Tossahan se resepti mm. moottoreiden ruostumiseen ja aika moneen muuhunkin ongelmaan on. Ei ymmärretä, ei osata eli kauniisti sanoen "ollaan ajattelemattomia".

                                Varmaan 75% tämän päivän kuskeista olisi paskat housussa jos autolla pitäisi ajaa kuten vielä 80/90-luvulla piti. Eli ihan omaa järkeä ja osaamista (ei ESP:tä, ei automaattiryyppyjä jne.) käyttäen.


                                Fiksusti käytettynä hybridijärjestelmä vie arkipäivän ajossa, muun liikenteen seassa extrapainostaan huolimatta teinien oogeeturboahdettuja paskoja 0-6. Siinä vaiheessa kun se Holllsetti tai Skaania vielä spoolaa niin välittömän kaasunvasteen omaava hybridinperhepaskalla valitettavasti vain ollaan jo 1-2 autonmittaa eellä. Sitten se fyysisesti 40 ... joskus jopa 50 ikävuotta lähestyvä, mutta henkisesti 20 vuotias geneerinen "jonne" tulee viimein jossain 60-80-100-alueella mieltään osoittaen about 150km/h ohitse, kun jäi valoissa toiseksi. Näin siis kokemukset ihan vakiolla 7-sarjan hybridipaskalla, jonka suorituskyky oli naurettavat 5 sekunttia 0-100. Riitti silti arjen ajossa kyykyttämään yhtä sun toista tuning ... teppoa, merkistä riippumatta.

                                Yhteistä noille oli räppikattilat tai koffin lippikset päässä, kiinantinat ja -renkaat alla ja kova tarve keulia jollain 250-350tkm rullatulla, viritetyllä rottelolla. Ajatusmaailma ja asenne liikenteessä kuin bimmerfestien sekoilua 24/7 all over again.

                                Tohon bonarina aivan mitätön polttoaineen kulutus eli minimaaliset euromuotoiset tukiaismaksut valtiolle sekä lähi-itään = win/win. Joka kuukausi säästyneet sataset voi sitten vaikka polttaa ilmaan mielummin kuin tukea nykymuotoista jakeluvelvoiteilmastopaskaa tai Lähi-idän touhua. Näin hybridiautoilijana ei kiinnosta vaikka polttoaine maksaisi 3-4e/litra, ei vaikuttaisi omaan ajamiseen mitenkään.

                                Jos arkipäivän suorituskyvyn kautta miettii niin sähköautoilun tietyntyyppinen ... voiko sanoa "instant torque" / aivan välitön kaasunvaste -efekti on jotain mikä saa yhdeltä sun toiseltakin ammarilta suun auki. Se on ihan helvetin hieno ominaisuus hybridi/sähköautoissa ja mitä kevyempi auto kyseessä, sen upeammin se paikaltaan repäisee

                                Nimimerkillä nelivetoisen hybridiauton paino putosi +2100kg -> 1450kg.
                                Last edited by Samu81; 08-06-2023, 12:48.
                                i8 '14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎