Originally posted by jani
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Asiantuntija väittää: 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisonge
Collapse
X
-
Koneen kuumaksi saaminen s.e. öljytkin on lämpimät vaatii aika pitkän ajomatkan, myös Corollassa ja Fiestassa. Ei ne koneet kuumiksi tule tuollaisessa suomalaisen pikkukaupungin muutaman kilometrin ajoissa, ja silti eivät ruostu sisältä. Aikanaan useampaakin tällaisessa "mummoajossa" ollutta autoa huollellut ja ei ole tällaisia ongelmia ollut. Jotkut koneet tuollaisessa ajossa teki mielellään sitä "majoneesia", mutta ei ruostunut. Jotain tuossa designissakin kyllä on, mikä altistaa.
E
Comment
-
-
Ajomatkan lisäksi pitää muistaa polkea sitä kaasupoljinta raskaammalla nilkalla ja kone lämpenee nopeammin ja öljyt kuumemmaksi
Jos jäädään pintakaasulla sitä tasaista 80km/h ajamaan, ei moottoriöljyt lämpene välttämättä riittävästi vaikka lämpömittari ok asennossa.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View PostKyllä bemareissa ainakin on, f sarjassa vielä öljyn lämpötilan. Toki muista merkeistä voi puuttua.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Eikös ne vedenlämpömittarit ole vahvasti suodatettuja, eli viisari näyttää "normaalia" suoraan ylös osoittaen, jo aika varhain ennen kuin tavoitelämpötila on saavutettu? Esim. lievää termarivikaa ei välttämättä lämpömittarista havaitse.
Salavalikosta sitten saa suodattamattoman todellisen nesteen lämpötilan.
Öljynlämpömittari taasen tuntuisi ainakin omassa N54:ssa näyttävän koko ajan todellista arvoa.ex e36 325
ex e46 328
e92 335i FBO
Ducati 900S ie
KTM 640
Suzuki GT550
Honda CBR600
Comment
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostKoneen kuumaksi saaminen s.e. öljytkin on lämpimät vaatii aika pitkän ajomatkan, myös Corollassa ja Fiestassa. Ei ne koneet kuumiksi tule tuollaisessa suomalaisen pikkukaupungin muutaman kilometrin ajoissa, ja silti eivät ruostu sisältä. Aikanaan useampaakin tällaisessa "mummoajossa" ollutta autoa huollellut ja ei ole tällaisia ongelmia ollut. Jotkut koneet tuollaisessa ajossa teki mielellään sitä "majoneesia", mutta ei ruostunut. Jotain tuossa designissakin kyllä on, mikä altistaa.
E
Toisaalta nuo perinteiset koneet jäävät kyllä ajon jälkeen kohtalaisen lämpimiksi ja sitä kosteutta haihtuu pois vielä ajon jälkeenkin. Hybridissä taas ajoviima jäähdyttää koneen tehokkaasti, vaikka se kesken ajon olisikin käynyt ja sitten kylmänä parkkiin. Tämä(kin) vain omia pohdintoja.
Comment
-
-
Äkkinäinen luulisi että öljykalvo estäisi tehokkaamminkin ruostumista, kun varmaan kohtuu pölläkkä siellä venakopassa kuitenkin käy pienelläkin käytöllä. Ehkä tosiaan öljyillä on merkitystä, toisten kalvo pysyy paremmin, kuin toisten.ex e36 325
ex e46 328
e92 335i FBO
Ducati 900S ie
KTM 640
Suzuki GT550
Honda CBR600
Comment
-
-
Originally posted by anv View PostToisaalta nuo perinteiset koneet jäävät kyllä ajon jälkeen kohtalaisen lämpimiksi ja sitä kosteutta haihtuu pois vielä ajon jälkeenkin. Hybridissä taas ajoviima jäähdyttää koneen tehokkaasti, vaikka se kesken ajon olisikin käynyt ja sitten kylmänä parkkiin. Tämä(kin) vain omia pohdintoja.
E
Comment
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostMihin ja mitä kautta se kosteus koneen sisältä haihtuu ulos pysähdyksissä olevasta, lyhyen ajon jälkeen max muutamakymmenasteisesta koneesta? Suljetun, melko tiiviin öljykorkin läpi? Käynnissä se tietenkin hiljalleen kuumasta koneesta haihtuu huohotuksen kautta ja menee sitten konen läpi.
E
hybrideissä yleensä lämpeneminen sillä polttomoottorilla on vielä ripeämpää kuin pelkällä bensiiniversiolla. Ainakin B48 tuntui tuollaiselta. Ja lämmöt säilyy moottorissa pitkään, kun on se lohko&öljypohja erikseen eristetty lämmöltä.
jokku tuolla aikaisemmin mussutti jostain että ei niillä ajeta kunnolla, tai että hybrit on perseestä, ei ny varsinaisesti koske tätä keskustelua.
Mutta niillä ajaa tyypillisesti, suuremmalta osalta vielä konservatiivinen, hyviintuleva kansanosa, ei mikään läskipää teini mikä viimeisillään ostaa auton = ei enää kiire mihinkään, eikä tartte olla näyttämässä aina mitenkä se lossi linkoaa -> eipä ne lämpene ei sillä lyhyellä ajosuoritteella.
samalla analogialla korollat on perseestä (no, ok onhan ne).5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostMihin ja mitä kautta se kosteus koneen sisältä haihtuu ulos pysähdyksissä olevasta, lyhyen ajon jälkeen max muutamakymmenasteisesta koneesta? Suljetun, melko tiiviin öljykorkin läpi? Käynnissä se tietenkin hiljalleen kuumasta koneesta haihtuu huohotuksen kautta ja menee sitten konen läpi.
E
No joo, ajattelin että huohotuksen kautta, kun eihän sinne painettakaan voi tulla.
Comment
-
-
Mikään ei ole niin utopistinen kuin ilmastokiimainen EU:n lainsäädäntö, mikään ei ole yhtä viisas kuin insinööri ja juuri kukaan ei ole niin "tyhmä" (pihalla kaikesta) kuin keskivertoinen, nykypäivän autonomistaja. Kaikki mahdollinen pitää olla AUTO-tilassa, koska ajaminen on yhtä aivot narikassa -pakkopullaa.
Tossahan se resepti mm. moottoreiden ruostumiseen ja aika moneen muuhunkin ongelmaan on. Ei ymmärretä, ei osata eli kauniisti sanoen "ollaan ajattelemattomia".
Varmaan 75% tämän päivän kuskeista olisi paskat housussa jos autolla pitäisi ajaa kuten vielä 80/90-luvulla piti. Eli ihan omaa järkeä ja osaamista (ei ESP:tä, ei automaattiryyppyjä jne.) käyttäen.
Fiksusti käytettynä hybridijärjestelmä vie arkipäivän ajossa, muun liikenteen seassa extrapainostaan huolimatta teinien oogeeturboahdettuja paskoja 0-6. Siinä vaiheessa kun se Holllsetti tai Skaania vielä spoolaa niin välittömän kaasunvasteen omaava hybridinperhepaskalla valitettavasti vain ollaan jo 1-2 autonmittaa eellä. Sitten se fyysisesti 40 ... joskus jopa 50 ikävuotta lähestyvä, mutta henkisesti 20 vuotias geneerinen "jonne" tulee viimein jossain 60-80-100-alueella mieltään osoittaen about 150km/h ohitse, kun jäi valoissa toiseksi. Näin siis kokemukset ihan vakiolla 7-sarjan hybridipaskalla, jonka suorituskyky oli naurettavat 5 sekunttia 0-100. Riitti silti arjen ajossa kyykyttämään yhtä sun toista tuning ... teppoa, merkistä riippumatta.
Yhteistä noille oli räppikattilat tai koffin lippikset päässä, kiinantinat ja -renkaat alla ja kova tarve keulia jollain 250-350tkm rullatulla, viritetyllä rottelolla. Ajatusmaailma ja asenne liikenteessä kuin bimmerfestien sekoilua 24/7 all over again.
Tohon bonarina aivan mitätön polttoaineen kulutus eli minimaaliset euromuotoiset tukiaismaksut valtiolle sekä lähi-itään = win/win. Joka kuukausi säästyneet sataset voi sitten vaikka polttaa ilmaan mielummin kuin tukea nykymuotoista jakeluvelvoiteilmastopaskaa tai Lähi-idän touhua. Näin hybridiautoilijana ei kiinnosta vaikka polttoaine maksaisi 3-4e/litra, ei vaikuttaisi omaan ajamiseen mitenkään.
Jos arkipäivän suorituskyvyn kautta miettii niin sähköautoilun tietyntyyppinen ... voiko sanoa "instant torque" / aivan välitön kaasunvaste -efekti on jotain mikä saa yhdeltä sun toiseltakin ammarilta suun auki. Se on ihan helvetin hieno ominaisuus hybridi/sähköautoissa ja mitä kevyempi auto kyseessä, sen upeammin se paikaltaan repäisee
Nimimerkillä nelivetoisen hybridiauton paino putosi +2100kg -> 1450kg.Last edited by Samu81; 08-06-2023, 13:48.i8 '14
Comment
-
Comment