Announcement

Collapse
No announcement yet.

Asiantuntija väittää: 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisonge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tabasco
    replied
    Originally posted by anv View Post
    Tossa kohtaa kysyisin kyllä onko käyttöohjeessa moista mainittu!
    Tuoltahan sitä voi yrittää tutkia



    Leave a comment:


  • anv
    replied
    Originally posted by Jarger View Post

    Tossa kohtaa kysyisin kyllä onko käyttöohjeessa moista mainittu!

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Hiukan aihetta sivuten https://www.is.fi/autot/art-2000009681748.html

    Leave a comment:


  • bemarikimmo82
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Näyttäisi kiinnileikkautumiselta, aivan kuin nostaja olisi ruostunut kiinni nokka-akseliin kuvassa näkyssä kohdassa. Onkohan moottori ollut jossain vaiheessa pitkään käyttämättä :think Muuten ruostetta ei juuri ole, mutta eipä se paljoa lohduta.
    Olen omistanut auton noin vuoden verran ja tullut ajettua melkein päivittäin. Polttomoottorilla tullut ajettua noin kerran viikossa. Pisimmillään auto seissyt varmaan reilun viikon verran.

    Edellinen omistaja (tuttu) ajeli myös säännöllisesti ja välillä pitkiäkin matkoja

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Taitaa olla helpoin tehdä tuo RVS käsittely moottoriin niin ei tarvitse hetkeen miettiä onko kalvoa suojaamassa vai ei https://www.youtube.com/watch?v=cFBNVqKsGvo
    Totta, olen ajatellut ko. ainetta aiemmin vain vanhan koneen 'uudistajana', mutta sopii varmaan tähän ongelmaan. Kattelin videot, vaikuttaa toimivalta ja vähentää huolta että onko sitä suojaa vai ei. Aine ei maksa paljoakaan ja käsittelyn tekemien on helppo juttu. Uudelle/vähän ajetulle (=puhtaalle) riittää yksi käsittely eli aine vain öljyn sekaan.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by Crete88 View Post
    Niin tulee siitä vähän, ehkä max 20g / 1000L ilmaa mutta periaatteessa se kosteus ei tiivisty moottoriin koska ei se moottori ole juuri koskaan kylmempi kuin ulkoilma. Kosteus tiivistyy kylmemmälle pinnalle kuin mitä ilma on. Se vesi joka lentää pakoputkesta vetenä tai vesihöyrynä on tätä palamisessa syntyvää vettä. Eli samaa mikä menee moottoriin.
    Imuilma kuumenee sylinterissä, ja sen sisältämä vesihöyry on mukana pakokaasussa (josta osa päätyy kampikammioon ohivuodon takia). Tuo 20g taitaa tarkoittaa sitten vajaa 200g vettä per litra bensaa, joten selvästi suurempi osa tulee itse palamisreaktiosta kuten sanoit.

    Leave a comment:


  • Crete88
    replied
    Originally posted by kooma View Post
    Olet oikeassa, mutta imuilman mukana tulee myös vettä. Koneen iskutilavuudesta ja kierrosluvusta riippuen kuluu tuhat litraa ilmaa aika nopeasti, ja siinä alkaa kostealla kelillä olla myös vettä ihan huomattavasti.
    Niin tulee siitä vähän, ehkä max 20g / 1000L ilmaa mutta periaatteessa se kosteus ei tiivisty moottoriin koska ei se moottori ole juuri koskaan kylmempi kuin ulkoilma. Kosteus tiivistyy kylmemmälle pinnalle kuin mitä ilma on. Se vesi joka lentää pakoputkesta vetenä tai vesihöyrynä on tätä palamisessa syntyvää vettä. Eli samaa mikä menee moottoriin.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by Crete88 View Post
    No ei tule vaan bensan palamisesta. Kilosta bensaa tulee kilo vettä. Tätä just tarkoitin tuolla luulolla...
    Olet oikeassa, mutta imuilman mukana tulee myös vettä. Koneen iskutilavuudesta ja kierrosluvusta riippuen kuluu tuhat litraa ilmaa aika nopeasti, ja siinä alkaa kostealla kelillä olla myös vettä ihan huomattavasti.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    On varmasti auton käyttöympäristöllä myös vaikutusta tähän, tuskin on Etelä-Euroopassa tai jossain USA:ssa samoja ongelmia yhtä paljon kuin scandinavian kokoajan vaihtelevassa kelissä

    Leave a comment:


  • Crete88
    replied
    Originally posted by kooma View Post
    Sieltä kosteasta ulkoilmasta se vesi siihen pakokaasuun tulee. Mitä enemmän kosteutta imuilmassa niin sitä enemmän sitä on myös pakokaasun joukossa.
    No ei tule vaan bensan palamisesta. Kilosta bensaa tulee kilo vettä. Tätä just tarkoitin tuolla luulolla...

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by Crete88 View Post
    Tässä moni tuntuu luulevan että kosteus moottoriin tulee jotenkin kosteasta ulkoilmasta mutta pakokaasun ohipuhalluksen mukanahan se sinne menee ja tiivistyy kylmille pinnoille. Siksi lyhyet usein toistuvat käyttämiset ei varmaan ole hyväksi koska aina menee vähän vettä sisään mutta ei tule ulos jos kone ei ole kunnolla kuuma.
    Sieltä kosteasta ulkoilmasta se vesi siihen pakokaasuun tulee. Mitä enemmän kosteutta imuilmassa niin sitä enemmän sitä on myös pakokaasun joukossa. Mutta sitä varmaan tarkoitit että itsekseen se kosteus ei sinne koneen sisälle kulkeudu, vain koneen käyminen sitä sinne tuottaa.

    Leave a comment:


  • Crete88
    replied
    Tässä moni tuntuu luulevan että kosteus moottoriin tulee jotenkin kosteasta ulkoilmasta mutta pakokaasun ohipuhalluksen mukanahan se sinne menee ja tiivistyy kylmille pinnoille. Siksi lyhyet usein toistuvat käyttämiset ei varmaan ole hyväksi koska aina menee vähän vettä sisään mutta ei tule ulos jos kone ei ole kunnolla kuuma.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Taitaa olla helpoin tehdä tuo RVS käsittely moottoriin niin ei tarvitse hetkeen miettiä onko kalvoa suojaamassa vai ei https://www.youtube.com/watch?v=cFBNVqKsGvo

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by skt View Post
    Linkkaan forumilta yhden casen, jossa vaihdettiin myyjän laskuun (goodwill 50%), mutta ilmeisesti aika nopeasti oli samantyyppisessä kunnossa: https://www.btcf.fi/forum/showthread...=408183&page=2.

    Jotenkin tulee fiilis, että pari kertaa kuussa kuumaksi ei riitä. Etenkin kostealla kylmällä kelillä täytyy konetta käyttää usein. Jonkun kommentti, että nyky öljyt juoksevina valuvat pois suojaamasta osia, kuulostaa uskottavalta.

    Sigun kärry käy ihan nätisti, huollossa meinasivat, että kunnossa on ja ajoa vaan. Samanlaista pientä ruostetta joskus ollut kuin TTH78:n kuvissa, mutta merkittävästi parempi kuin ylempänä Kimmo82:sen kuvat.

    Tietääkö joku näkeekö salavalikoista, paljonko autolla on ajettu polttomoottorilla ja paljonko sähköllä?
    Eikös tuon nää suoraan kun valitesee ajoneuvon tilaksi tehtaalta (viimeisen tankkauksen tai latauksen sijaan), näyttää sähköisten ja polttomoottorikilometrien summat alusta asti ellei laskuria ole sotkettu huollossa kuten allekirjoittaneella

    Mikähän tuossa pikku koneessa on? Kurkkasin vielä tuonne omaan uudelleen, kaikki osat on täysin kirkkaat kuin uudet ilman mitään ruostepilkkuihin viittaavaakaan.

    Katsoin vielä mielenkiinnosta rouvan Minin (vm15) konetta, ajettu 68tkm. Se ei ole hybridi, mutta kone on saman sarjan 3-sylinterinen tosin vain 1,2-litranen mutta kuitenkin. Ko. autolla ajetaan melkein koko ajan ~5km ja lyhyempiä matkoja , ja täysin lämpimäksi se tulee vain kun ulkoilutan sitä noin kerta kuukauteen/ kahteen kuukauteen. Mutta koneessa ei jälkeäkään ruosteesta, hieman kuivanoloinen yläkerta toki, kun autolla ei ole ajettu 2½ viikkoon. Varmasti tässä käytössä öljyissä on kosteutta paljonkin talvella, ja vaihtoväli on ollut 2 vuotta, viime vaihtovälillä autolla oli rullattu 8tkm ja se sisälti matkan Leville ja takas, mikä kaveri heitti talvella Mutta ilman sähköä mosa pyörii joka kerta, joten tuore öljykalvo leviää joka paikkaan Jos tästä voi jotain päätellä, niin tuo koneen kuivuminen voisi olla hyvinkin syy, jolloin kostus pääsee tekemään tuhoja.

    Pikkumosa ei kovin nopeesti edes lämpene, kun polttaa bensaa niin vähän, joten kosteuden saaminen ulos koneesta on haasteellista. Rouvaa olen ohjeistanut aina ajamaan vaihteiston S-asennolla, jolloin kierrokset olis edes vähän korkeammat (ajaa hyvin varovasti) ja start/stop on myös pois päältä S:llä Toki tämä nostaa suhteessa kulutusta paljonkin (5 ->6.5l/100m), mutta absoluuttinen bensamäärä on pieni. Parempi että ei ole noita isompia murheita, muutama litra bensaa ei paljoa maksa.
    Last edited by tiko4tiko; 13-07-2023, 13:46.

    Leave a comment:


  • skt
    replied
    Linkkaan forumilta yhden casen, jossa vaihdettiin myyjän laskuun (goodwill 50%), mutta ilmeisesti aika nopeasti oli samantyyppisessä kunnossa: https://www.btcf.fi/forum/showthread...=408183&page=2.

    Jotenkin tulee fiilis, että pari kertaa kuussa kuumaksi ei riitä. Etenkin kostealla kylmällä kelillä täytyy konetta käyttää usein. Jonkun kommentti, että nyky öljyt juoksevina valuvat pois suojaamasta osia, kuulostaa uskottavalta.

    Sigun kärry käy ihan nätisti, huollossa meinasivat, että kunnossa on ja ajoa vaan. Samanlaista pientä ruostetta joskus ollut kuin TTH78:n kuvissa, mutta merkittävästi parempi kuin ylempänä Kimmo82:sen kuvat.

    Tietääkö joku näkeekö salavalikoista, paljonko autolla on ajettu polttomoottorilla ja paljonko sähköllä?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎