Originally posted by anv
View Post
Asiantuntija väittää: 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisonge
Collapse
X
-
Originally posted by Jarger View PostHiukan aihetta sivuten https://www.is.fi/autot/art-2000009681748.html
Tossa kohtaa kysyisin kyllä onko käyttöohjeessa moista mainittu!
Leave a comment:
-
-
Olen omistanut auton noin vuoden verran ja tullut ajettua melkein päivittäin. Polttomoottorilla tullut ajettua noin kerran viikossa. Pisimmillään auto seissyt varmaan reilun viikon verran.Originally posted by tiko4tiko View PostNäyttäisi kiinnileikkautumiselta, aivan kuin nostaja olisi ruostunut kiinni nokka-akseliin kuvassa näkyssä kohdassa. Onkohan moottori ollut jossain vaiheessa pitkään käyttämättä :think Muuten ruostetta ei juuri ole, mutta eipä se paljoa lohduta.
Edellinen omistaja (tuttu) ajeli myös säännöllisesti ja välillä pitkiäkin matkoja
Leave a comment:
-
Totta, olen ajatellut ko. ainetta aiemmin vain vanhan koneen 'uudistajana', mutta sopii varmaan tähän ongelmaan. Kattelin videot, vaikuttaa toimivalta ja vähentää huolta että onko sitä suojaa vai ei. Aine ei maksa paljoakaan ja käsittelyn tekemien on helppo juttu. Uudelle/vähän ajetulle (=puhtaalle) riittää yksi käsittely eli aine vain öljyn sekaan.Originally posted by Jarger View PostTaitaa olla helpoin tehdä tuo RVS käsittely moottoriin niin ei tarvitse hetkeen miettiä onko kalvoa suojaamassa vai ei https://www.youtube.com/watch?v=cFBNVqKsGvo
Leave a comment:
-
Imuilma kuumenee sylinterissä, ja sen sisältämä vesihöyry on mukana pakokaasussa (josta osa päätyy kampikammioon ohivuodon takia). Tuo 20g taitaa tarkoittaa sitten vajaa 200g vettä per litra bensaa, joten selvästi suurempi osa tulee itse palamisreaktiosta kuten sanoit.Originally posted by Crete88 View PostNiin tulee siitä vähän, ehkä max 20g / 1000L ilmaa mutta periaatteessa se kosteus ei tiivisty moottoriin koska ei se moottori ole juuri koskaan kylmempi kuin ulkoilma. Kosteus tiivistyy kylmemmälle pinnalle kuin mitä ilma on. Se vesi joka lentää pakoputkesta vetenä tai vesihöyrynä on tätä palamisessa syntyvää vettä. Eli samaa mikä menee moottoriin.
Leave a comment:
-
Niin tulee siitä vähän, ehkä max 20g / 1000L ilmaa mutta periaatteessa se kosteus ei tiivisty moottoriin koska ei se moottori ole juuri koskaan kylmempi kuin ulkoilma. Kosteus tiivistyy kylmemmälle pinnalle kuin mitä ilma on. Se vesi joka lentää pakoputkesta vetenä tai vesihöyrynä on tätä palamisessa syntyvää vettä. Eli samaa mikä menee moottoriin.Originally posted by kooma View PostOlet oikeassa, mutta imuilman mukana tulee myös vettä. Koneen iskutilavuudesta ja kierrosluvusta riippuen kuluu tuhat litraa ilmaa aika nopeasti, ja siinä alkaa kostealla kelillä olla myös vettä ihan huomattavasti.
Leave a comment:
-
Olet oikeassa, mutta imuilman mukana tulee myös vettä. Koneen iskutilavuudesta ja kierrosluvusta riippuen kuluu tuhat litraa ilmaa aika nopeasti, ja siinä alkaa kostealla kelillä olla myös vettä ihan huomattavasti.Originally posted by Crete88 View PostNo ei tule vaan bensan palamisesta. Kilosta bensaa tulee kilo vettä. Tätä just tarkoitin tuolla luulolla...
Leave a comment:
-
On varmasti auton käyttöympäristöllä myös vaikutusta tähän, tuskin on Etelä-Euroopassa tai jossain USA:ssa samoja ongelmia yhtä paljon kuin scandinavian kokoajan vaihtelevassa kelissä
Leave a comment:
-
No ei tule vaan bensan palamisesta. Kilosta bensaa tulee kilo vettä. Tätä just tarkoitin tuolla luulolla...Originally posted by kooma View PostSieltä kosteasta ulkoilmasta se vesi siihen pakokaasuun tulee. Mitä enemmän kosteutta imuilmassa niin sitä enemmän sitä on myös pakokaasun joukossa.
Leave a comment:
-
Sieltä kosteasta ulkoilmasta se vesi siihen pakokaasuun tulee. Mitä enemmän kosteutta imuilmassa niin sitä enemmän sitä on myös pakokaasun joukossa. Mutta sitä varmaan tarkoitit että itsekseen se kosteus ei sinne koneen sisälle kulkeudu, vain koneen käyminen sitä sinne tuottaa.Originally posted by Crete88 View PostTässä moni tuntuu luulevan että kosteus moottoriin tulee jotenkin kosteasta ulkoilmasta mutta pakokaasun ohipuhalluksen mukanahan se sinne menee ja tiivistyy kylmille pinnoille. Siksi lyhyet usein toistuvat käyttämiset ei varmaan ole hyväksi koska aina menee vähän vettä sisään mutta ei tule ulos jos kone ei ole kunnolla kuuma.
Leave a comment:
-
Tässä moni tuntuu luulevan että kosteus moottoriin tulee jotenkin kosteasta ulkoilmasta mutta pakokaasun ohipuhalluksen mukanahan se sinne menee ja tiivistyy kylmille pinnoille. Siksi lyhyet usein toistuvat käyttämiset ei varmaan ole hyväksi koska aina menee vähän vettä sisään mutta ei tule ulos jos kone ei ole kunnolla kuuma.
Leave a comment:
-
Taitaa olla helpoin tehdä tuo RVS käsittely moottoriin niin ei tarvitse hetkeen miettiä onko kalvoa suojaamassa vai ei https://www.youtube.com/watch?v=cFBNVqKsGvo
Leave a comment:
-
Eikös tuon nää suoraan kun valitesee ajoneuvon tilaksi tehtaalta (viimeisen tankkauksen tai latauksen sijaan), näyttää sähköisten ja polttomoottorikilometrien summat alusta asti ellei laskuria ole sotkettu huollossa kuten allekirjoittaneellaOriginally posted by skt View PostLinkkaan forumilta yhden casen, jossa vaihdettiin myyjän laskuun (goodwill 50%), mutta ilmeisesti aika nopeasti oli samantyyppisessä kunnossa: https://www.btcf.fi/forum/showthread...=408183&page=2.
Jotenkin tulee fiilis, että pari kertaa kuussa kuumaksi ei riitä. Etenkin kostealla kylmällä kelillä täytyy konetta käyttää usein. Jonkun kommentti, että nyky öljyt juoksevina valuvat pois suojaamasta osia, kuulostaa uskottavalta.
Sigun kärry käy ihan nätisti, huollossa meinasivat, että kunnossa on ja ajoa vaan. Samanlaista pientä ruostetta joskus ollut kuin TTH78:n kuvissa, mutta merkittävästi parempi kuin ylempänä Kimmo82:sen kuvat.
Tietääkö joku näkeekö salavalikoista, paljonko autolla on ajettu polttomoottorilla ja paljonko sähköllä?
Mikähän tuossa pikku koneessa on? Kurkkasin vielä tuonne omaan uudelleen, kaikki osat on täysin kirkkaat kuin uudet ilman mitään ruostepilkkuihin viittaavaakaan.
Katsoin vielä mielenkiinnosta rouvan Minin (vm15) konetta, ajettu 68tkm. Se ei ole hybridi, mutta kone on saman sarjan 3-sylinterinen tosin vain 1,2-litranen mutta kuitenkin. Ko. autolla ajetaan melkein koko ajan ~5km ja lyhyempiä matkoja , ja täysin lämpimäksi se tulee vain kun ulkoilutan sitä noin kerta kuukauteen/ kahteen kuukauteen. Mutta koneessa ei jälkeäkään ruosteesta, hieman kuivanoloinen yläkerta toki, kun autolla ei ole ajettu 2½ viikkoon. Varmasti tässä käytössä öljyissä on kosteutta paljonkin talvella, ja vaihtoväli on ollut 2 vuotta, viime vaihtovälillä autolla oli rullattu 8tkm ja se sisälti matkan Leville ja takas, mikä kaveri heitti talvella
Mutta ilman sähköä mosa pyörii joka kerta, joten tuore öljykalvo leviää joka paikkaan
Jos tästä voi jotain päätellä, niin tuo koneen kuivuminen voisi olla hyvinkin syy, jolloin kostus pääsee tekemään tuhoja.
Pikkumosa ei kovin nopeesti edes lämpene, kun polttaa bensaa niin vähän, joten kosteuden saaminen ulos koneesta on haasteellista. Rouvaa olen ohjeistanut aina ajamaan vaihteiston S-asennolla, jolloin kierrokset olis edes vähän korkeammat (ajaa hyvin varovasti) ja start/stop on myös pois päältä S:llä
Toki tämä nostaa suhteessa kulutusta paljonkin (5 ->6.5l/100m), mutta absoluuttinen bensamäärä on pieni. Parempi että ei ole noita isompia murheita, muutama litra bensaa ei paljoa maksa.
Last edited by tiko4tiko; 13-07-2023, 13:46.
Leave a comment:
-
Linkkaan forumilta yhden casen, jossa vaihdettiin myyjän laskuun (goodwill 50%), mutta ilmeisesti aika nopeasti oli samantyyppisessä kunnossa: https://www.btcf.fi/forum/showthread...=408183&page=2.
Jotenkin tulee fiilis, että pari kertaa kuussa kuumaksi ei riitä. Etenkin kostealla kylmällä kelillä täytyy konetta käyttää usein. Jonkun kommentti, että nyky öljyt juoksevina valuvat pois suojaamasta osia, kuulostaa uskottavalta.
Sigun kärry käy ihan nätisti, huollossa meinasivat, että kunnossa on ja ajoa vaan. Samanlaista pientä ruostetta joskus ollut kuin TTH78:n kuvissa, mutta merkittävästi parempi kuin ylempänä Kimmo82:sen kuvat.
Tietääkö joku näkeekö salavalikoista, paljonko autolla on ajettu polttomoottorilla ja paljonko sähköllä?
Leave a comment:
Leave a comment: