Asiantuntija väittää: 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisonge
Collapse
X
-
Testailin tänään Carlyllä tuota öljyn lämpenemistä. 10 min taajamapyörityksen jälkeen oli 100 astetta. Ilmanlämpötila oli 17 astetta.
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostTuossa Moottorin jutussa ei faktat oikein täsmään mitenkään, hyvin epäilyttävä tarina. Plus nuo asiatuntijan heitot 70% taitaa olla ihan hölyn pölyä, eivät perustu yhtään mihnkään faktaan.
Lehden jutussa hybridiautolla on ajettu 2½ vuoteen vain 20tkm ja kuukaudessa ajettaa 'pitkiä' 200-300km matkoja bensalla muutama kappale ja sitten sanotaan että keskikulutus on 1,6l/100km. täsmään. Jos otetaan keskiarvoksi 250km, niin noista pitkistä matkoista tulee pelkästään 15tkm ja kokonaisuudestaa autolla on ajettu tuona aikana 20tkm. Ja sitten kulutus olisi1,6l/100km bensalla ajetussa maantieajossa.
Jos keskikulutus on totta, niin auto on juurikin käytetty niin, että joka paikkaan on pyritty ajamaan sähköllä ja kone on sitten käynyt viimeiset kilometrit kun sähkö on loppunut ja ei ole oikein koskaan ollut normilämpöinen. Uskottavampaa on, matka-ajo on tehty niin paljon sähköllä kuin vaan voi. 250km ei ole ajettu kerralla vaan yhteen suuntaan, matka on 125km ja akku ladataan kääntöpisteellä täyteen. Nyt tilanne onkin sitten se että tuo 125km ajetaan hybridimoodissa sitten että akku on tyhjä matkan jälkeen. Tällöin alkaa kokonaiskulutus 1,6l/100km kuulostamaan uskotava. Polttomoottori on käynyt matkasta vain puolet, ja öljyjä kuivaava matka-ajoa on jäänyt hyvinkin vähäiseksi
Leave a comment:
-
-
Originally posted by makebm5 View PostSinällään mielenkiintoista että jos BMW ei ole asiaa ottanut huomioon mutta GM teki näin jo vuonna 2010. Aiempi hybridi Opel Ampera teki tietyn väli ajoin "pakkokäyttöä " koneelle vaikka virtaa olisikin ja lienee syy tähän ollut torjua ongelmia koneessa.
Pakkokäyttö on toisaalta vähän niin ja näin. Lähinurkissa pyörimisessä se vain pahentaa tilannetta, kun matka on 1,5-3km niin kone ei saavuta käyttölämpötilaansa, parempi tuo matka olisi mennä sähköllä joka kerta jos se on mahdollista.
Talvella 'pakkostartit' polttomoottorilla ja automatiikka on vielä typerämpää. Pakkasella pakkostartti voi johtua siitä että akku on syväjäässä ja sähkömoottori ei saa riittävästi virtaa. Mutta joissakin autoissa käynnistyminen on ohjelmoitu ulkolämpötilan mukaan riippumatta siitä olisiko sähköajo mahdollista tai ei akun puolesta. Jos automatiikan (hybrid ajo) jättää päälle, niin eiköhän auton aivot sammuta polttomoottorin heti ensimmäisessä mahdollisessa välissä ja sitten matka jatkuu sähköllä. Koneeseen saatiin näin maksimimäärä kosteutta generoitua. Omistaja on onnellinen kun paljon bensaa kuluttava ajo kylmässä muuttui sähköllä etenemiseksi ja kulutus pysyy kurissa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostTuossa Moottorin jutussa ei faktat oikein täsmään mitenkään, hyvin epäilyttävä tarina. Plus nuo asiatuntijan heitot 70% taitaa olla ihan hölyn pölyä, eivät perustu yhtään mihnkään faktaan.
Lehden jutussa hybridiautolla on ajettu 2½ vuoteen vain 20tkm ja kuukaudessa ajettaa 'pitkiä' 200-300km matkoja bensalla muutama kappale ja sitten sanotaan että keskikulutus on 1,6l/100km. täsmään. Jos otetaan keskiarvoksi 250km, niin noista pitkistä matkoista tulee pelkästään 15tkm ja kokonaisuudestaa autolla on ajettu tuona aikana 20tkm. Ja sitten kulutus olisi1,6l/100km bensalla ajetussa maantieajossa.
Jos keskikulutus on totta, niin auto on juurikin käytetty niin, että joka paikkaan on pyritty ajamaan sähköllä ja kone on sitten käynyt viimeiset kilometrit kun sähkö on loppunut ja ei ole oikein koskaan ollut normilämpöinen. Uskottavampaa on, matka-ajo on tehty niin paljon sähköllä kuin vaan voi. 250km ei ole ajettu kerralla vaan yhteen suuntaan, matka on 125km ja akku ladataan kääntöpisteellä täyteen. Nyt tilanne onkin sitten se että tuo 125km ajetaan hybridimoodissa sitten että akku on tyhjä matkan jälkeen. Tällöin alkaa kokonaiskulutus 1,6l/100km kuulostamaan uskotava. Polttomoottori on käynyt matkasta vain puolet, ja öljyjä kuivaava matka-ajoa on jäänyt hyvinkin vähäiseksi
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Petteri75 View PostSigun 530e on nyt suunnilleen 2v ollut käytössä, omaa ajoa n. 68tkm. Jutun innoittamana kävin kurkistamassa öljykorkin alle ja siellä näytti ihan OK:lta. Viimeisin bensa-ajelu oli 9pv sitten ja nokka-akselin nokka näytti ehkä kuivalta, mutta esim. ruuvin yms päällä oli vielä öljyä. Ei ruostetta, mikä oli ehkä tärkein havainto.
Noin kerran kuukaudessa ajetaan sellainen 1100km siivu pariin päivään, loppuajat sitten aikalailla työ- ja kauppamatka-ajelua. Yleisesti, vajaa 3tkm kuussa eli ~31tkm/v ajosuoritteella. MyBMW ilmoittaa esim. toukokuulle (3.9l/100km) 3139km, josta 1045km sähköllä, 1/3 kuvaa aika hyvin normikuukautta, mutta voi olla myös puolet, mitä oli esim. huhtikuu (2.5l/100km) 2427km, josta 1315km sähköllä.
Kolmisen viikkoa kuukaudesta saattaa siis mennä, että bensamoottori ei pörähdäkään. Nykyään yrittää tankkauksenkin suorittaa niin, että siellä ei olisi 40L turhaa vaan sen verran, että ei tule hälytyksiä käyttösäteen lyhenemisestä tms. Siksi tuo polttomoottorin sisäinen kuluminen suhteessa hybridiauton käyttötapaan kiinnostaa erityisesti.
Talvella tilanne on eri. Kun vielä ei ole opittu miten pitää oikein ladata/lämmittää, että pääsisi ehkä sähköllä työpaikalle asti (paluumatka lämpimästä hallista aina sähköllä), niin se polttomoottori hörähtää päälle aina kun on alle -8°C pakkaset, eli juuri silloin kun haluaisi lähinnä säästellä konetta. Ajoa saa kyllä suorittaa ihan useamman kilometrin, ennen kuin antaisi ajaa sähköllä. Tällöin tulee pohdittua, kumpi on ikävämpää koneelle; ajaa lämpimäksi kun on pakkokäynnistetty umpijäästä vai kääntää heti sähkölle kun vähän olisi palkki noussut yli sinisen?
Tuo Moottori-lehden esimerkki toki pelottaa, mutta valitettavasti varsinkin tällä forumilla on nykybemarien laadusta kohtuullisen laajaa näkyvyyttä ja muutkin ongelmat kuin käyttämättömyys saattavat tulla kyseeseen. Kyse saattaa olla siis muustakin, tuo nokka-akseli on aika hurjan näköinen kieltämättä.
Itse en välttämättä enää halua autoa ilman sähköajomahdollisuutta. G30:en kesäinen n. 50-53km käyttösäde kattaa todella paljon matkoista ja jos tulevaisuudessa on 80km, niin pitää olla jo poikkeuspv jotta joutuisi enemmän suorittamaan. Pitkillä matkoilla ei halua luopua tankkausmahdollisuudesta, eli 600km lisää (tankki täyteen) n. 4 minuutissa. Auto on aina kompromissi käyttötarpeensa ja -mahdollisuuksien mukaan, itselläni on mahdollista ladata molemmissa päissä ja kesällä taitaa melkein kaikki sähkö aurinko-aikaan tulla paneleista, joten tässä oikeasti ollaan kylän kovimpia eko-pettereitä (yhtiössä on toinenkin 530e, mutta olen ainoa Petteri).
Taloustilanteesta johtuen auto ei ole vaihtumassa moneen vuoteen, voi siis hyvinkin olla, että 150tkm menee rikki. Sinällään hassu ajatus, mutta tuossa kohtaa koneella olisi ajettu vasta n. 100tkm ja sähkömoottorilla 50tkm. Tuplatekniikka painaa ja maksaa, mutta ajosuorite jakautuu hiukan tasaisemmin.
Aina kannattaa kokeilla jos hybridi tulee eteen?
Lehden jutussa hybridiautolla on ajettu 2½ vuoteen vain 20tkm ja kuukaudessa ajettaa 'pitkiä' 200-300km matkoja bensalla muutama kappale ja sitten sanotaan että keskikulutus on 1,6l/100km. täsmään. Jos otetaan keskiarvoksi 250km, niin noista pitkistä matkoista tulee pelkästään 15tkm ja kokonaisuudestaa autolla on ajettu tuona aikana 20tkm. Ja sitten kulutus olisi1,6l/100km bensalla ajetussa maantieajossa.
Jos keskikulutus on totta, niin auto on juurikin käytetty niin, että joka paikkaan on pyritty ajamaan sähköllä ja kone on sitten käynyt viimeiset kilometrit kun sähkö on loppunut ja ei ole oikein koskaan ollut normilämpöinen. Uskottavampaa on, matka-ajo on tehty niin paljon sähköllä kuin vaan voi. 250km ei ole ajettu kerralla vaan yhteen suuntaan, matka on 125km ja akku ladataan kääntöpisteellä täyteen. Nyt tilanne onkin sitten se että tuo 125km ajetaan hybridimoodissa sitten että akku on tyhjä matkan jälkeen. Tällöin alkaa kokonaiskulutus 1,6l/100km kuulostamaan uskotava. Polttomoottori on käynyt matkasta vain puolet, ja öljyjä kuivaava matka-ajoa on jäänyt hyvinkin vähäiseksi
Leave a comment:
-
-
Sigun 530e on nyt suunnilleen 2v ollut käytössä, omaa ajoa n. 68tkm. Jutun innoittamana kävin kurkistamassa öljykorkin alle ja siellä näytti ihan OK:lta. Viimeisin bensa-ajelu oli 9pv sitten ja nokka-akselin nokka näytti ehkä kuivalta, mutta esim. ruuvin yms päällä oli vielä öljyä. Ei ruostetta, mikä oli ehkä tärkein havainto.
Noin kerran kuukaudessa ajetaan sellainen 1100km siivu pariin päivään, loppuajat sitten aikalailla työ- ja kauppamatka-ajelua. Yleisesti, vajaa 3tkm kuussa eli ~31tkm/v ajosuoritteella. MyBMW ilmoittaa esim. toukokuulle (3.9l/100km) 3139km, josta 1045km sähköllä, 1/3 kuvaa aika hyvin normikuukautta, mutta voi olla myös puolet, mitä oli esim. huhtikuu (2.5l/100km) 2427km, josta 1315km sähköllä.
Kolmisen viikkoa kuukaudesta saattaa siis mennä, että bensamoottori ei pörähdäkään. Nykyään yrittää tankkauksenkin suorittaa niin, että siellä ei olisi 40L turhaa vaan sen verran, että ei tule hälytyksiä käyttösäteen lyhenemisestä tms. Siksi tuo polttomoottorin sisäinen kuluminen suhteessa hybridiauton käyttötapaan kiinnostaa erityisesti.
Talvella tilanne on eri. Kun vielä ei ole opittu miten pitää oikein ladata/lämmittää, että pääsisi ehkä sähköllä työpaikalle asti (paluumatka lämpimästä hallista aina sähköllä), niin se polttomoottori hörähtää päälle aina kun on alle -8°C pakkaset, eli juuri silloin kun haluaisi lähinnä säästellä konetta. Ajoa saa kyllä suorittaa ihan useamman kilometrin, ennen kuin antaisi ajaa sähköllä. Tällöin tulee pohdittua, kumpi on ikävämpää koneelle; ajaa lämpimäksi kun on pakkokäynnistetty umpijäästä vai kääntää heti sähkölle kun vähän olisi palkki noussut yli sinisen?
Tuo Moottori-lehden esimerkki toki pelottaa, mutta valitettavasti varsinkin tällä forumilla on nykybemarien laadusta kohtuullisen laajaa näkyvyyttä ja muutkin ongelmat kuin käyttämättömyys saattavat tulla kyseeseen. Kyse saattaa olla siis muustakin, tuo nokka-akseli on aika hurjan näköinen kieltämättä.
Itse en välttämättä enää halua autoa ilman sähköajomahdollisuutta. G30:en kesäinen n. 50-53km käyttösäde kattaa todella paljon matkoista ja jos tulevaisuudessa on 80km, niin pitää olla jo poikkeuspv jotta joutuisi enemmän suorittamaan. Pitkillä matkoilla ei halua luopua tankkausmahdollisuudesta, eli 600km lisää (tankki täyteen) n. 4 minuutissa. Auto on aina kompromissi käyttötarpeensa ja -mahdollisuuksien mukaan, itselläni on mahdollista ladata molemmissa päissä ja kesällä taitaa melkein kaikki sähkö aurinko-aikaan tulla paneleista, joten tässä oikeasti ollaan kylän kovimpia eko-pettereitä (yhtiössä on toinenkin 530e, mutta olen ainoa Petteri).
Taloustilanteesta johtuen auto ei ole vaihtumassa moneen vuoteen, voi siis hyvinkin olla, että 150tkm menee rikki. Sinällään hassu ajatus, mutta tuossa kohtaa koneella olisi ajettu vasta n. 100tkm ja sähkömoottorilla 50tkm. Tuplatekniikka painaa ja maksaa, mutta ajosuorite jakautuu hiukan tasaisemmin.
Aina kannattaa kokeilla jos hybridi tulee eteen?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by naikou View PostOk eli se on varmaankin suorasuihkutuksen ja imusarjan pyörreläppien takia mahdollista että nykyaikainen moottori suostuu toimimaan hyvin heti kylmiltään laihalla seoksella
Leave a comment:
-
-
Ok eli se on varmaankin suorasuihkutuksen ja imusarjan pyörreläppien takia mahdollista että nykyaikainen moottori suostuu toimimaan hyvin heti kylmiltään laihalla seoksella
Leave a comment:
-
-
Originally posted by naikou View PostOletko ikinä seurannut diagnostiikkalaitteella että kuinka kauan käynnistämisen jälkeen +10 ulkolämpötilassa se ottaa aikaa että polttis suostuu käymään edes nättiä tasasta tyhjäkäyntiä stoikalla seoksella?Last edited by makebm5; 10-06-2023, 10:06.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by makebm5 View PostEipä tuollaisilla seoksilla käy vaparit ja ahdetussakin nykymoottorissa pitää olla jo reippaasti painetta. Tavoite melkolailla heti käynnistyksen jälkeen on kyllä lambda 1.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kraftwerk View PostTulee monta asiaa mieleen, joka voi selittää, että kylmänä käydessään uudet moottorit herkempiä korrosiolle.
-Bensassa nykyisin enemmän etanolia
-Öljyt ohuempia 0w-20 - 0w-30
-Moottoreiden hyötysuhteet parempia, bensakonekaan ei nollakelissä tai kylmemmällä pätkäajossa lämpene kovinkaan nopeasti. Vanhat Bemarin rivikutoset lämpeni pätkäajossakin aika nopeasti käyntilämpöönsä.
-Todella kaukaa haettu veikkaus, mutta onko nykykoneissa jotain sähkökemiallisia pareja, joiden vuoksi epäjalommat hapettuu vanhoja rautalohkoisia herkemmin?
-Korona, etätyöt, korkea PA-hinta, pihistelläänkö ajaessa aikaisempaa enemmän? Moottorit käy entistä harvemmin?
-Aivan liian pitkät huoltovälit
-Bensa vaikuttaa varmasti, vaikka hybrideissä on panostettu polttoainejärjestelmän ilmanvaihtoon, ilma vaihtuu filtterin läpi. Itse käytän vain 98E. Etanolia on kuitekin puolet vähemmän, ja bemarin moottoriohjaus osaa käyttää hyväkseen tuon eron säästäen muutaman desin, joten ylimääräinen kustannus on erittäin vähäinen tai mitätön.
- Tärkeää huomata moottorin vedenlämpömittari ja öljynlämpö on kaksi eriasiaa. Vedenlämpö saattaa näyttää normaalia mutta öljyt on vasta luokkaa 50-70 astetta. Bemarin hybrideissä aika monessa on laajennetussa mittarinäytössä (keskinäyttö) myös öljynlämpö. Öljynlämpö nousee kaupunkiajaossa erittäin hitaasti. Jos antaa pari kertaa reilummin happea esim valoista, risteyksistä lähdettäessä lämmöt saa nousemaan nopeasti 100 asteen seutuville ainakin kuutoskoneella.
- Tein myös talvipakkasella useampi vuosi sitten havainnoin, että ajamalla hybridimoodissa valtatietä talvipakkasessa -20astetta, ~80km/h nopeudella öljyt oli alilämpöset 50-70 astetta erittäin pitkään. Syynä oli, että auto kulki pidemmissä myötäleissä sähköllä, ja öljyt jäähtyi viimasta nopeasti. 80km/h on vielä niin matala nopeus, että polttomoottorin käynnistyessä sen ei tarvinnut tehdä töitä kovinkaan ahkerasti, joten lämpötila nousi hitaasti, kunnes taas sähkökäytön aikana öljyt viileni nopeasti. Jos akussa vaan riittää virtaa, niin jopa tuollanen 100km voi mennä alilämpöisellä koneella, testasin mökkimatkalla. Onneksi uusissa bemareissa on keulalla kaihtimet (jos eivät ole jäätyneet), niin pakottamalla käyttö polttomoottorille (sport) öljynlämmöt nousemaan nopeasti kylmässäkin kelissä, kunhan ajaa bensalla (sport)
-Talvella olen pitänyt kriteerinä, että jos kone käynnistyy niin ajan öljyt lämpöiseksi asti (~100asetta), vaikka koukkaamalla hieman pidemmän kautta kotiin. Tosin montaa kilometria siihen ei tarvita, jos samalla kokeilee nelivedon vetopidon rajoja. Jos moottori ei käynnisty, niin eipä se kosteuskaan siellä lisäänny, vesihän tulee koneeseen bensan polttamisesta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by naikou View PostPerus autoilija joka ei tiedä autoista tai moottoreista mitään niin hänen käytössä plugariauton polttomoottori ei ikinä saavuta normaalia käyntilämpötilaa eli koko lyhyen elämänsä ajan sen auton moottori käy jollain 11-13afr seoksella mikä muuten on todella epäekologista ja synnyttää aivan turhaan ylimääräisiä päästöjä meidän ilmakehään
Leave a comment:
-
-
Jokaisella kylmäkäynnistyksellä menee polttoainetta öljyn joukkoon ja nykybensa mikä muuten on aivan paskaa ja kallistakin vielä sisältää etanolia ja etanolihan tunnetusti ruostuttaa metallia. Ei mikään ihme että ruostuu nokat ja juuttuu männänrenkaat.
Perus autoilija joka ei tiedä autoista tai moottoreista mitään niin hänen käytössä plugariauton polttomoottori ei ikinä saavuta normaalia käyntilämpötilaa eli koko lyhyen elämänsä ajan sen auton moottori käy jollain 11-13afr seoksella mikä muuten on todella epäekologista ja synnyttää aivan turhaan ylimääräisiä päästöjä meidän ilmakehään
Nyt minäkin sen oivalsin, hybridit on perseestä
Tiedossa on yksikin tapaus lisää taas mikä on kuulemma vielä vaiheessa, auto on isokoneinen bensaturbo hybridi missä on 30tkm/2v huoltoväli ja kuulemma aika tuore että omistaja voi olla tyytyväinen kun varmaan 40K€ hommaa ei tarvi itse maksaa.
Pohjamuovin päältä löytyi männänpalaset ja kaksi kiertokankea, laakerit sutinu. Yksi hyvä puoli plugarissa on se että se on edelleen täysin ajokuntoinen vaikka on moottori särki niin sähköllä kulkee ihan normaalistiLast edited by naikou; 10-06-2023, 08:47.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kraftwerk View PostTulee monta asiaa mieleen, joka voi selittää, että kylmänä käydessään uudet moottorit herkempiä korrosiolle.
-Bensassa nykyisin enemmän etanolia
-Öljyt ohuempia 0w-20 - 0w-30
-Moottoreiden hyötysuhteet parempia, bensakonekaan ei nollakelissä tai kylmemmällä pätkäajossa lämpene kovinkaan nopeasti. Vanhat Bemarin rivikutoset lämpeni pätkäajossakin aika nopeasti käyntilämpöönsä.
-Todella kaukaa haettu veikkaus, mutta onko nykykoneissa jotain sähkökemiallisia pareja, joiden vuoksi epäjalommat hapettuu vanhoja rautalohkoisia herkemmin?
-Korona, etätyöt, korkea PA-hinta, pihistelläänkö ajaessa aikaisempaa enemmän? Moottorit käy entistä harvemmin?
-Aivan liian pitkät huoltovälit
Leave a comment:
-
-
Tulee monta asiaa mieleen, joka voi selittää, että kylmänä käydessään uudet moottorit herkempiä korrosiolle.
-Bensassa nykyisin enemmän etanolia
-Öljyt ohuempia 0w-20 - 0w-30
-Moottoreiden hyötysuhteet parempia, bensakonekaan ei nollakelissä tai kylmemmällä pätkäajossa lämpene kovinkaan nopeasti. Vanhat Bemarin rivikutoset lämpeni pätkäajossakin aika nopeasti käyntilämpöönsä.
-Todella kaukaa haettu veikkaus, mutta onko nykykoneissa jotain sähkökemiallisia pareja, joiden vuoksi epäjalommat hapettuu vanhoja rautalohkoisia herkemmin?
-Korona, etätyöt, korkea PA-hinta, pihistelläänkö ajaessa aikaisempaa enemmän? Moottorit käy entistä harvemmin?
-Aivan liian pitkät huoltovälit
Leave a comment:
-
Leave a comment: