Bemarin koneen olleet jo vuosikymmeniä kuuluisia talvisista majoneesiongelmista ja se tulee siitä kosteudesta, mutta miksi esim M54 koneet ei majoneeseistä huolimatta ruostu ja moni vielä vetää huonolla termostaatilla eli alilämpöisellä koneella… oliskohan Bemari säästänyt materiaalisekoituksissa ja nyt se venttiilikoneiston rauta yksinkertaisesti ruostuvampaa kuin esim 20 vuotta sitten.
Tuleeko muita merkkejä tämän konsernin ulkopuolelta mieleen joissa näin paha ongelma?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Asiantuntija väittää: 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisonge
Collapse
X
-
Originally posted by naikou View PostSyksyllä/talvella etenkin kosteuden kertymiseen moottorin sisälle on optimaaliset olosuhteet kun äpin avulla esilämmitetään auto niin käsittääkseni sama vesi kiertää myös moottorin kanavissa eli kun on kylmä moottori ja lämmin jäähdytysneste niin johan kondensoituu kosteutta moottorin sisälle :think
Se on toki totta, että syksyllä ja talvella ylipäänsä pintojen lämpötilat ja kosteusolosuhteet ovat otolliset kondensoitumiselle.
ELast edited by ErkkiE; 09-06-2023, 18:20.
Leave a comment:
-
-
Syksyllä/talvella etenkin kosteuden kertymiseen moottorin sisälle on optimaaliset olosuhteet kun äpin avulla esilämmitetään auto niin käsittääkseni sama vesi kiertää myös moottorin kanavissa eli kun on kylmä moottori ja lämmin jäähdytysneste niin johan kondensoituu kosteutta moottorin sisälle :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mailman View PostTiedän kyllä mitä tarkoitetaan, mutta en sitä miten tämä hybridiin ainoastaan liittyy...
Omassa G01, pelkkä bensa, vastaava myöskin. Ja tuossa X1ssä myös, tosin taitaa siinä olla vain tuuletus.
Äpillä toki molemmat toimivat.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Spetke View PostApilla saa auton siihen lämpötilaan johon säätimet on laitettu. On kätevä ominaisuus.
Omassa G01, pelkkä bensa, vastaava myöskin. Ja tuossa X1ssä myös, tosin taitaa siinä olla vain tuuletus.
Äpillä toki molemmat toimivat.
Leave a comment:
-
-
Hyvin tämä saaga päättyi onneksi.
Itse olen ollut toistaiseksi tyytyväinen hybrideihin. Meillä on taloudessa G-sarjalaisia jo 3. Sähkölaite toki olisi itselle mieluinen, mutta ei oikein riitä rationaalisia perusteluja i4:en hankinnan lisähinnalle, kun etätyöaikoina ajosuorite on pudonnut noin 1k km:een kuukaudessa.
Diesel ei näillä pätkäajoilla tule kyseeseen, vaikka Bemun dieselrivikutosia on ollut 7 omistushistoriassa.
Bensakutonen kyllä miellyttäisi, mutta G-sarjalaisten hinnat on liian vahvasti verolla paisutettuja.
-> Hybridit toimivat tässä tilanteessa ihan ok.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jr66 View PostHybridit on perseestä.
Kaverilla mb clk? tai joku muu neliveto hybridi, varmaan käynnistänyt polttiksen viime kesänä 3 sek kun olin kyydissä
Edit: Varmaan glc. Tai jotain sinne päin.
Leave a comment:
-
-
Mikään ei ole niin utopistinen kuin ilmastokiimainen EU:n lainsäädäntö, mikään ei ole yhtä viisas kuin insinööri ja juuri kukaan ei ole niin "tyhmä" (pihalla kaikesta) kuin keskivertoinen, nykypäivän autonomistaja. Kaikki mahdollinen pitää olla AUTO-tilassa, koska ajaminen on yhtä aivot narikassa -pakkopullaa.
Tossahan se resepti mm. moottoreiden ruostumiseen ja aika moneen muuhunkin ongelmaan on. Ei ymmärretä, ei osata eli kauniisti sanoen "ollaan ajattelemattomia".
Varmaan 75% tämän päivän kuskeista olisi paskat housussa jos autolla pitäisi ajaa kuten vielä 80/90-luvulla piti. Eli ihan omaa järkeä ja osaamista (ei ESP:tä, ei automaattiryyppyjä jne.) käyttäen.
Fiksusti käytettynä hybridijärjestelmä vie arkipäivän ajossa, muun liikenteen seassa extrapainostaan huolimatta teinien oogeeturboahdettuja paskoja 0-6. Siinä vaiheessa kun se Holllsetti tai Skaania vielä spoolaa niin välittömän kaasunvasteen omaava hybridinperhepaskalla valitettavasti vain ollaan jo 1-2 autonmittaa eellä. Sitten se fyysisesti 40 ... joskus jopa 50 ikävuotta lähestyvä, mutta henkisesti 20 vuotias geneerinen "jonne" tulee viimein jossain 60-80-100-alueella mieltään osoittaen about 150km/h ohitse, kun jäi valoissa toiseksi. Näin siis kokemukset ihan vakiolla 7-sarjan hybridipaskalla, jonka suorituskyky oli naurettavat 5 sekunttia 0-100. Riitti silti arjen ajossa kyykyttämään yhtä sun toista tuning ... teppoa, merkistä riippumatta.
Yhteistä noille oli räppikattilat tai koffin lippikset päässä, kiinantinat ja -renkaat alla ja kova tarve keulia jollain 250-350tkm rullatulla, viritetyllä rottelolla. Ajatusmaailma ja asenne liikenteessä kuin bimmerfestien sekoilua 24/7 all over again.
Tohon bonarina aivan mitätön polttoaineen kulutus eli minimaaliset euromuotoiset tukiaismaksut valtiolle sekä lähi-itään = win/win. Joka kuukausi säästyneet sataset voi sitten vaikka polttaa ilmaan mielummin kuin tukea nykymuotoista jakeluvelvoiteilmastopaskaa tai Lähi-idän touhua. Näin hybridiautoilijana ei kiinnosta vaikka polttoaine maksaisi 3-4e/litra, ei vaikuttaisi omaan ajamiseen mitenkään.
Jos arkipäivän suorituskyvyn kautta miettii niin sähköautoilun tietyntyyppinen ... voiko sanoa "instant torque" / aivan välitön kaasunvaste -efekti on jotain mikä saa yhdeltä sun toiseltakin ammarilta suun auki. Se on ihan helvetin hieno ominaisuus hybridi/sähköautoissa ja mitä kevyempi auto kyseessä, sen upeammin se paikaltaan repäisee
Nimimerkillä nelivetoisen hybridiauton paino putosi +2100kg -> 1450kg.Last edited by Samu81; 08-06-2023, 13:48.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostMihin ja mitä kautta se kosteus koneen sisältä haihtuu ulos pysähdyksissä olevasta, lyhyen ajon jälkeen max muutamakymmenasteisesta koneesta? Suljetun, melko tiiviin öljykorkin läpi? Käynnissä se tietenkin hiljalleen kuumasta koneesta haihtuu huohotuksen kautta ja menee sitten konen läpi.
E
No joo, ajattelin että huohotuksen kautta, kun eihän sinne painettakaan voi tulla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostMihin ja mitä kautta se kosteus koneen sisältä haihtuu ulos pysähdyksissä olevasta, lyhyen ajon jälkeen max muutamakymmenasteisesta koneesta? Suljetun, melko tiiviin öljykorkin läpi? Käynnissä se tietenkin hiljalleen kuumasta koneesta haihtuu huohotuksen kautta ja menee sitten konen läpi.
E
hybrideissä yleensä lämpeneminen sillä polttomoottorilla on vielä ripeämpää kuin pelkällä bensiiniversiolla. Ainakin B48 tuntui tuollaiselta. Ja lämmöt säilyy moottorissa pitkään, kun on se lohko&öljypohja erikseen eristetty lämmöltä.
jokku tuolla aikaisemmin mussutti jostain että ei niillä ajeta kunnolla, tai että hybrit on perseestä, ei ny varsinaisesti koske tätä keskustelua.
Mutta niillä ajaa tyypillisesti, suuremmalta osalta vielä konservatiivinen, hyviintuleva kansanosa, ei mikään läskipää teini mikä viimeisillään ostaa auton = ei enää kiire mihinkään, eikä tartte olla näyttämässä aina mitenkä se lossi linkoaa -> eipä ne lämpene ei sillä lyhyellä ajosuoritteella.
samalla analogialla korollat on perseestä (no, ok onhan ne).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by anv View PostToisaalta nuo perinteiset koneet jäävät kyllä ajon jälkeen kohtalaisen lämpimiksi ja sitä kosteutta haihtuu pois vielä ajon jälkeenkin. Hybridissä taas ajoviima jäähdyttää koneen tehokkaasti, vaikka se kesken ajon olisikin käynyt ja sitten kylmänä parkkiin. Tämä(kin) vain omia pohdintoja.
E
Leave a comment:
-
-
Äkkinäinen luulisi että öljykalvo estäisi tehokkaamminkin ruostumista, kun varmaan kohtuu pölläkkä siellä venakopassa kuitenkin käy pienelläkin käytöllä. Ehkä tosiaan öljyillä on merkitystä, toisten kalvo pysyy paremmin, kuin toisten.
Leave a comment:
-
Leave a comment: