Announcement

Collapse
No announcement yet.

Asiantuntija väittää: 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisonge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by bemarikimmo82 View Post
    Kuvassa ( 20230706_163130 ) näkyy hyvin pinnoitusmuutokset ja selkeä reuna jossa pinnoite/kertymä repeilee.

    Kuvassa ( 20230706_163150 ) pyyhin sormella vaakatasossa ruostemömmön pois. Käytännössä kaikki ruostemönjä läpi pois mutta pinnan alta näkyy samat pinnoitemuutokset

    Mutta kysellään loppuvuonna huollossa näistä
    Näyttäisi kiinnileikkautumiselta, aivan kuin nostaja olisi ruostunut kiinni nokka-akseliin kuvassa näkyssä kohdassa. Onkohan moottori ollut jossain vaiheessa pitkään käyttämättä :think Muuten ruostetta ei juuri ole, mutta eipä se paljoa lohduta.

    Jos kärryssä on vielä joku takuu jäljellä, kyselisin kyllä heti asiasta, ei tuo tuosta odottamalla tai ajamalla paremmaksi muutu, rääkkäsipä koneen kuinka kuumaksi tahansa - päinvastoin saataa mennä hajalle enemmänkin. Ja varsinkaan kun ei tiedä mitä tuolta löytyy koneistosta, jonne ei öljytäyttöreiästä ei näe => Uusi nokka-akseli ja luultavasti myös nostaja(t).

    Leave a comment:


  • Wesulius
    replied
    Originally posted by bemarikimmo82 View Post
    Kuvassa ( 20230706_163130 ) näkyy hyvin pinnoitusmuutokset ja selkeä reuna jossa pinnoite/kertymä repeilee.

    Kuvassa ( 20230706_163150 ) pyyhin sormella vaakatasossa ruostemömmön pois. Käytännössä kaikki ruostemönjä läpi pois mutta pinnan alta näkyy samat pinnoitemuutokset

    Mutta kysellään loppuvuonna huollossa näistä
    Ei siinä mitään pinnoitetta ole , se vain ruostuu ja ruoste lähtee irti sama ku jarru levyissä.

    Leave a comment:


  • bemarikimmo82
    replied
    Kuvassa ( 20230706_163130 ) näkyy hyvin pinnoitusmuutokset ja selkeä reuna jossa pinnoite/kertymä repeilee.

    Kuvassa ( 20230706_163150 ) pyyhin sormella vaakatasossa ruostemömmön pois. Käytännössä kaikki ruostemönjä läpi pois mutta pinnan alta näkyy samat pinnoitemuutokset

    Mutta kysellään loppuvuonna huollossa näistä
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Ai niin eihän ton ikäiseen käsiä itse paskota, joten ongelma siirretään seuraavalle ennen kuin takuu loppuu.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Mää varmaan laskeskelisin että käyttämällä halvimpia synteettisiä öljyjä ja vaihtamalla usein asia pysyy kunnossa, suodattimen ehkä "joka toinen vaihto"
    ja vois sillä saada pysymään tuota vähän parempana. En tiedä mitä tuo sitten ajallisesti tarkoittaa, varmaan ainakin pari kertaa vuoteen vaihtoa minimissään.

    Onhan tuo näkymä aika kamala keston kannalta.

    Joku pinnoitekäsittely myös vois auttaa tuossa ja sitten vois toimia nuo kerran vuodessa vaihdot?
    Juu, jotain Manoil 5w-50 vaan, varmasti kaikki takuut ja goodwillit katkee kuin veitsellä leikaten. Pitää ne hyväksytyt öljyt sisällä ja antaa sille autolle kunnolla vaan happea motori/ohikulkurampeilla tms ja moottori tykkää.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Mää varmaan laskeskelisin että käyttämällä halvimpia synteettisiä öljyjä ja vaihtamalla usein asia pysyy kunnossa, suodattimen ehkä "joka toinen vaihto"
    ja vois sillä saada pysymään tuota vähän parempana. En tiedä mitä tuo sitten ajallisesti tarkoittaa, varmaan ainakin pari kertaa vuoteen vaihtoa minimissään.

    Onhan tuo näkymä aika kamala keston kannalta.

    Joku pinnoitekäsittely myös vois auttaa tuossa ja sitten vois toimia nuo kerran vuodessa vaihdot?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Jos minä näkisin käytetyssä moottorissa mitä oisin ostamassa ton näköset nokat, niin kiertäisin kyllä kaukaa

    Leave a comment:


  • bemarikimmo82
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Onko tuo jotain ruosteista mömmöä vai pintarustetta?
    Ruostemömmö tuntui lähtevän kun sormella pyyhkäisi, mutta joitain pinnoitemuutoksia tuntui olevan nokka-akselissa. Pinta tuntui kuitenkin sileältä

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Onko tuo jotain ruosteista mömmöä vai pintarustetta?

    Leave a comment:


  • bemarikimmo82
    replied
    Jännää... täältä löytyy 225xe vm. 2019.

    Lueskelin tästä uutisesta ja vilkaisin nokka-akselia 26.6. (2023-06-26.jpg) joka näytti hyvältä. Välillä tämän jälkeen vielä vikuilin ja näytti samalta. Tähän aikaan oli tosi kuivat ~25-30c kelit.

    Nyt tällä viikolla ajoin työmatkan polttomoottorilla (~20km per suunta, pitkälti kehää) sport modella ja nokka näyttää hirveeltä. Kuvat otettu muutama tunti ajon jälkee.
    Nyt oli sateiset ~20c kelit.

    On kyllä eri asennossa nokat, joka voi selittää ettei näkynyt ekassa kuvassa mitään ruostetta?

    Autolla ajettu ~45tkm eikä lämmitetyssä tallissa ollut. Öljyt vaihdettu alle vuoden välein.
    Yleisesti ajelen 2/3 kerroista pelkällä sähköllä ja loput polttomoottorilla. Polttomoottorilla ajaessa pyrin ajamaan polttomoottorin kuumaksi, jos jostain syystä haluaa mennä päälle. Varsinkin talvella käytännössä 100% ajasta polttomoottorilla. Tankkaan aina 98 jos mahdollista
    Attached Files
    Last edited by bemarikimmo82; 05-07-2023, 00:38.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Suurin osa vuodesta on varmaankin sitä plusmiinus 5 lämpötilaa, semmosia kellä on vähän pidempi työmatka ei varmaan juurikaan ongelmia tule kosteuden kertymisestä moottoriöljyn joukkoon. En tiedä miten se öljy lämpee keväällä, syksyllä tai talvella siihen optimi lämpötilaan jos ajetaan taajamassa 10-15min pätkiä kuten itsellä on tilanne tällä hetkellä. Omilla autoilla vaikkakin ne on vain pelkkiä polttiksia niin ajan vähintään kerran viikossa pidemmän lenkin että moottoriöljy on pidempään kuin hetken siellä 100 kieppeillä, toki en pelkästään sen takia vaan myös ihan ajamisen ilosta

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Takapainoinen Taapertaja View Post
    Sport-modella lähdöstä alkaen, eli polttis päällä. Akun varaus oli täysi.
    Tein viime viikolla aikaisin aamulla kokeen, ajoin noin 115km/h nopeudella aloittaen kylmällä koneelle ja katsoin öyljynlämmöistä kuinka kauan tarvitaan että lämpötila saavuttaa normaalin lämpötilan. Lämpötila ulkona oli vajaat 10 astetta. Polttomoottori laitoin käytiin (sport mode), kun kiihdytin hiljakseen rampilta matkanopeuteen. Tie oli aika tasaista ja voimaa ei vaadittu paljoa nopeuden ylläpitoon (<30kW ja <150Nm kokoajan). 15km tuli ajoa ennenkuin öljynlämpö saavutti normaalin eli vähän yli 100C. Toki isossa moottorissa on öljyä enemmän kuin pienemmässä, mutta minusta matka oli yllättävän pitkä. Ja huom tuolloin öljy oli saavuttanut normaalin lämpötilansa. Jotta kosteus poistuu, vaaditaan jonkin verran aikaa siihenkin. En osaa kyllä sanoa kuinka kauan, 20min vai tunti? Kai joitan tuoilta välitä, eli kaikkiaan sellainen 50-130km maantienajoa.

    Leave a comment:


  • Takapainoinen Taapertaja
    replied
    Originally posted by Samu81 View Post
    Upea havainto, kertoisitko vielä ajoitko SPORT/Comfort/Eco Pro-moodissa. Oliko lähtiessä akusto 100%. Annoitko auton päättää mitä voimanlähdettä se käyttää?
    Sport-modella lähdöstä alkaen, eli polttis päällä. Akun varaus oli täysi.

    Leave a comment:


  • Samu81
    replied
    Originally posted by Takapainoinen Taapertaja View Post
    Testailin tänään Carlyllä tuota öljyn lämpenemistä. 10 min taajamapyörityksen jälkeen oli 100 astetta. Ilmanlämpötila oli 17 astetta.
    Upea havainto, kertoisitko vielä ajoitko SPORT/Comfort/Eco Pro-moodissa. Oliko lähtiessä akusto 100%. Annoitko auton päättää mitä voimanlähdettä se käyttää?

    Jotenkin epäilen, että pahinta ruostepullaa hybrideille on syksy-talvi-kevät ja auton säilytys lämpöisessä tallissa / parkkihallissa. Joita käyttäen kondensoituminen, auton eri pintojen lämpötilojen ees-taas, ees-taas sahaaminen on jatkuvaa.

    Lisäksi sellaiset ajorupeamat, että sähkö loppuu kesken muttei "tarpeeksi ajoissa" vaan polttiksella ajetaan lopuksi vain lyhyt matka - ei lähellekään järkevää öljyjen käyntilämpötilaa. Tota vaikkapa talvikauden noin 120 työpäivää ees-taas toistaen ja auton käyttäjien muut vastaavat pätkäajot päälle niin tuollainen "ajoprofiili" on hybriditekniikalle melko kuluttavaa ajoa.

    Oletuksena muistaen keskivertoisen tuularitepon "nollat taulussa" -tyyppinen autonkäyttö Tossa mielessä massoille sopii täyssähköautot kuin nyrkki silmään; yhtään mitään ei tarvitse ajatella - pelkkä rangen tuijottaminen riittää, kaikki muu ... voiko sanoa "mekaaninen ajattelu" jää historiaan.

    Leave a comment:


  • jj5
    replied
    Ihme mutuilua koko topikki ja tuo lehden artikkeli täynnä. Hybridit on hyviä

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎