Announcement

Collapse
No announcement yet.

Asiantuntija väittää: 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisonge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1242
    • Kainuu

    #31
    Originally posted by Laku View Post
    Kaipaisin kyllä jäähdytysnesteen lämpötilamittaria, olisi helpompi verrata vanhoihin autoihin. E61 ja E81 ei mitään mittaria .
    G30:ssa saa näyttöön lämpötilan sport moodissa.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

    Comment

    • peeämwee
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1822
      • I sink hell

      #32
      Originally posted by jr66 View Post
      Hybridit on perseestä.
      Ainoo hyvä puoli on etälämmitys/viilennys kännyllä. Olen muuten täysin samaa mieltä. Kohta ei oo enää kun 3-syl turboja. Lopuksi ei enää niitäkään. Perseestä.

      Kaverilla mb clk? tai joku muu neliveto hybridi, varmaan käynnistänyt polttiksen viime kesänä 3 sek kun olin kyydissä

      Edit: Varmaan glc. Tai jotain sinne päin.
      Last edited by peeämwee; 08-06-2023, 18:24. Reason: Geeällsee
      Käyttis 2022 330e xDrive M sport
      Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
      A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
      http://velkakello.fi/

      Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

      Comment

      • Takapainoinen Taapertaja
        Newbiemmer
        • Nov 2020
        • 18
        • Nokia

        #33
        Hyvin tämä saaga päättyi onneksi.



        Itse olen ollut toistaiseksi tyytyväinen hybrideihin. Meillä on taloudessa G-sarjalaisia jo 3. Sähkölaite toki olisi itselle mieluinen, mutta ei oikein riitä rationaalisia perusteluja i4:en hankinnan lisähinnalle, kun etätyöaikoina ajosuorite on pudonnut noin 1k km:een kuukaudessa.

        Diesel ei näillä pätkäajoilla tule kyseeseen, vaikka Bemun dieselrivikutosia on ollut 7 omistushistoriassa.

        Bensakutonen kyllä miellyttäisi, mutta G-sarjalaisten hinnat on liian vahvasti verolla paisutettuja.

        -> Hybridit toimivat tässä tilanteessa ihan ok.

        Comment

        • mailman
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 8003
          • Vantaa

          #34
          Originally posted by peeämwee View Post
          Ainoo hyvä puoli on etälämmitys/viilennys kännyllä.
          Miten tämä liittyy hybrideihin? :think
          G01 ///M40i '19
          F48 xDrive20i ///M-Sport '18
          E39 ///M5 '00

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3453
            • Janakkala

            #35
            Originally posted by mailman View Post
            Miten tämä liittyy hybrideihin? :think
            Apilla saa auton siihen lämpötilaan johon säätimet on laitettu. On kätevä ominaisuus.
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • mailman
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 8003
              • Vantaa

              #36
              Originally posted by Spetke View Post
              Apilla saa auton siihen lämpötilaan johon säätimet on laitettu. On kätevä ominaisuus.
              Tiedän kyllä mitä tarkoitetaan, mutta en sitä miten tämä hybridiin ainoastaan liittyy...
              Omassa G01, pelkkä bensa, vastaava myöskin. Ja tuossa X1ssä myös, tosin taitaa siinä olla vain tuuletus.
              Äpillä toki molemmat toimivat.
              G01 ///M40i '19
              F48 xDrive20i ///M-Sport '18
              E39 ///M5 '00

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3453
                • Janakkala

                #37
                Originally posted by mailman View Post
                Tiedän kyllä mitä tarkoitetaan, mutta en sitä miten tämä hybridiin ainoastaan liittyy...
                Omassa G01, pelkkä bensa, vastaava myöskin. Ja tuossa X1ssä myös, tosin taitaa siinä olla vain tuuletus.
                Äpillä toki molemmat toimivat.
                Joo siinä on iso ero, että saako apilla pelkän taukotuuletuksen päälle vai onko oiminaisuutena myös kylmäntuotto.
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • naikou
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 1701
                  • vihti

                  #38
                  Syksyllä/talvella etenkin kosteuden kertymiseen moottorin sisälle on optimaaliset olosuhteet kun äpin avulla esilämmitetään auto niin käsittääkseni sama vesi kiertää myös moottorin kanavissa eli kun on kylmä moottori ja lämmin jäähdytysneste niin johan kondensoituu kosteutta moottorin sisälle :think
                  E39 523i Turbo

                  Comment

                  • ErkkiE
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 607
                    • Espoon haja-asutus

                    #39
                    Originally posted by naikou View Post
                    Syksyllä/talvella etenkin kosteuden kertymiseen moottorin sisälle on optimaaliset olosuhteet kun äpin avulla esilämmitetään auto niin käsittääkseni sama vesi kiertää myös moottorin kanavissa eli kun on kylmä moottori ja lämmin jäähdytysneste niin johan kondensoituu kosteutta moottorin sisälle :think
                    Se vesi kyllä kiertää vesitilassa ja nythän ei ole kyse vesitilan ruostumisesta vaan venttiilikoneiston. Pintojen lämpeneminen ei itsessään lisää kondensoitumista, vaan päinvastoin.

                    Se on toki totta, että syksyllä ja talvella ylipäänsä pintojen lämpötilat ja kosteusolosuhteet ovat otolliset kondensoitumiselle.

                    E
                    Last edited by ErkkiE; 09-06-2023, 18:20.

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3537
                      • Raisio

                      #40
                      Bemarin koneen olleet jo vuosikymmeniä kuuluisia talvisista majoneesiongelmista ja se tulee siitä kosteudesta, mutta miksi esim M54 koneet ei majoneeseistä huolimatta ruostu ja moni vielä vetää huonolla termostaatilla eli alilämpöisellä koneella… oliskohan Bemari säästänyt materiaalisekoituksissa ja nyt se venttiilikoneiston rauta yksinkertaisesti ruostuvampaa kuin esim 20 vuotta sitten.

                      Tuleeko muita merkkejä tämän konsernin ulkopuolelta mieleen joissa näin paha ongelma?
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • Kraftwerk
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2022
                        • 133
                        • Joensuu area

                        #41
                        Tulee monta asiaa mieleen, joka voi selittää, että kylmänä käydessään uudet moottorit herkempiä korrosiolle.

                        -Bensassa nykyisin enemmän etanolia
                        -Öljyt ohuempia 0w-20 - 0w-30
                        -Moottoreiden hyötysuhteet parempia, bensakonekaan ei nollakelissä tai kylmemmällä pätkäajossa lämpene kovinkaan nopeasti. Vanhat Bemarin rivikutoset lämpeni pätkäajossakin aika nopeasti käyntilämpöönsä.
                        -Todella kaukaa haettu veikkaus, mutta onko nykykoneissa jotain sähkökemiallisia pareja, joiden vuoksi epäjalommat hapettuu vanhoja rautalohkoisia herkemmin?
                        -Korona, etätyöt, korkea PA-hinta, pihistelläänkö ajaessa aikaisempaa enemmän? Moottorit käy entistä harvemmin?
                        -Aivan liian pitkät huoltovälit
                        F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

                        Comment

                        • makebm5
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2009
                          • 1242
                          • Kainuu

                          #42
                          Originally posted by Kraftwerk View Post
                          Tulee monta asiaa mieleen, joka voi selittää, että kylmänä käydessään uudet moottorit herkempiä korrosiolle.

                          -Bensassa nykyisin enemmän etanolia
                          -Öljyt ohuempia 0w-20 - 0w-30
                          -Moottoreiden hyötysuhteet parempia, bensakonekaan ei nollakelissä tai kylmemmällä pätkäajossa lämpene kovinkaan nopeasti. Vanhat Bemarin rivikutoset lämpeni pätkäajossakin aika nopeasti käyntilämpöönsä.
                          -Todella kaukaa haettu veikkaus, mutta onko nykykoneissa jotain sähkökemiallisia pareja, joiden vuoksi epäjalommat hapettuu vanhoja rautalohkoisia herkemmin?
                          -Korona, etätyöt, korkea PA-hinta, pihistelläänkö ajaessa aikaisempaa enemmän? Moottorit käy entistä harvemmin?
                          -Aivan liian pitkät huoltovälit
                          Jos lämpömittariin luottaminen lämpenee tuo B48 paljon nopeammin mitä N54.
                          BMW i4 M50, BMW E89 35is
                          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                          Comment

                          • naikou
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2010
                            • 1701
                            • vihti

                            #43
                            Jokaisella kylmäkäynnistyksellä menee polttoainetta öljyn joukkoon ja nykybensa mikä muuten on aivan paskaa ja kallistakin vielä sisältää etanolia ja etanolihan tunnetusti ruostuttaa metallia. Ei mikään ihme että ruostuu nokat ja juuttuu männänrenkaat.

                            Perus autoilija joka ei tiedä autoista tai moottoreista mitään niin hänen käytössä plugariauton polttomoottori ei ikinä saavuta normaalia käyntilämpötilaa eli koko lyhyen elämänsä ajan sen auton moottori käy jollain 11-13afr seoksella mikä muuten on todella epäekologista ja synnyttää aivan turhaan ylimääräisiä päästöjä meidän ilmakehään

                            Nyt minäkin sen oivalsin, hybridit on perseestä

                            Tiedossa on yksikin tapaus lisää taas mikä on kuulemma vielä vaiheessa, auto on isokoneinen bensaturbo hybridi missä on 30tkm/2v huoltoväli ja kuulemma aika tuore että omistaja voi olla tyytyväinen kun varmaan 40K€ hommaa ei tarvi itse maksaa.

                            Pohjamuovin päältä löytyi männänpalaset ja kaksi kiertokankea, laakerit sutinu. Yksi hyvä puoli plugarissa on se että se on edelleen täysin ajokuntoinen vaikka on moottori särki niin sähköllä kulkee ihan normaalisti
                            Last edited by naikou; 10-06-2023, 09:47.
                            E39 523i Turbo

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1242
                              • Kainuu

                              #44
                              Originally posted by naikou View Post
                              Perus autoilija joka ei tiedä autoista tai moottoreista mitään niin hänen käytössä plugariauton polttomoottori ei ikinä saavuta normaalia käyntilämpötilaa eli koko lyhyen elämänsä ajan sen auton moottori käy jollain 11-13afr seoksella mikä muuten on todella epäekologista ja synnyttää aivan turhaan ylimääräisiä päästöjä meidän ilmakehään

                              Eipä tuollaisilla seoksilla käy vaparit ja ahdetussakin nykymoottorissa pitää olla jo reippaasti painetta. Tavoite melkolailla heti käynnistyksen jälkeen on kyllä lambda 1.
                              BMW i4 M50, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 783
                                • Lappeenranta

                                #45
                                Originally posted by Kraftwerk View Post
                                Tulee monta asiaa mieleen, joka voi selittää, että kylmänä käydessään uudet moottorit herkempiä korrosiolle.

                                -Bensassa nykyisin enemmän etanolia
                                -Öljyt ohuempia 0w-20 - 0w-30
                                -Moottoreiden hyötysuhteet parempia, bensakonekaan ei nollakelissä tai kylmemmällä pätkäajossa lämpene kovinkaan nopeasti. Vanhat Bemarin rivikutoset lämpeni pätkäajossakin aika nopeasti käyntilämpöönsä.
                                -Todella kaukaa haettu veikkaus, mutta onko nykykoneissa jotain sähkökemiallisia pareja, joiden vuoksi epäjalommat hapettuu vanhoja rautalohkoisia herkemmin?
                                -Korona, etätyöt, korkea PA-hinta, pihistelläänkö ajaessa aikaisempaa enemmän? Moottorit käy entistä harvemmin?
                                -Aivan liian pitkät huoltovälit
                                Alko sen verran kiinnostamaan että piti kurkkia tuonne omankin auton venttiilikoneistoon, puhdas oli mitä täyttöaukosta näkee. Jos ruostetta olisi niin eiköhän sitä sitten ole tasaisesti kaikkialla.

                                -Bensa vaikuttaa varmasti, vaikka hybrideissä on panostettu polttoainejärjestelmän ilmanvaihtoon, ilma vaihtuu filtterin läpi. Itse käytän vain 98E. Etanolia on kuitekin puolet vähemmän, ja bemarin moottoriohjaus osaa käyttää hyväkseen tuon eron säästäen muutaman desin, joten ylimääräinen kustannus on erittäin vähäinen tai mitätön.

                                - Tärkeää huomata moottorin vedenlämpömittari ja öljynlämpö on kaksi eriasiaa. Vedenlämpö saattaa näyttää normaalia mutta öljyt on vasta luokkaa 50-70 astetta. Bemarin hybrideissä aika monessa on laajennetussa mittarinäytössä (keskinäyttö) myös öljynlämpö. Öljynlämpö nousee kaupunkiajaossa erittäin hitaasti. Jos antaa pari kertaa reilummin happea esim valoista, risteyksistä lähdettäessä lämmöt saa nousemaan nopeasti 100 asteen seutuville ainakin kuutoskoneella.

                                - Tein myös talvipakkasella useampi vuosi sitten havainnoin, että ajamalla hybridimoodissa valtatietä talvipakkasessa -20astetta, ~80km/h nopeudella öljyt oli alilämpöset 50-70 astetta erittäin pitkään. Syynä oli, että auto kulki pidemmissä myötäleissä sähköllä, ja öljyt jäähtyi viimasta nopeasti. 80km/h on vielä niin matala nopeus, että polttomoottorin käynnistyessä sen ei tarvinnut tehdä töitä kovinkaan ahkerasti, joten lämpötila nousi hitaasti, kunnes taas sähkökäytön aikana öljyt viileni nopeasti. Jos akussa vaan riittää virtaa, niin jopa tuollanen 100km voi mennä alilämpöisellä koneella, testasin mökkimatkalla. Onneksi uusissa bemareissa on keulalla kaihtimet (jos eivät ole jäätyneet), niin pakottamalla käyttö polttomoottorille (sport) öljynlämmöt nousemaan nopeasti kylmässäkin kelissä, kunhan ajaa bensalla (sport)

                                -Talvella olen pitänyt kriteerinä, että jos kone käynnistyy niin ajan öljyt lämpöiseksi asti (~100asetta), vaikka koukkaamalla hieman pidemmän kautta kotiin. Tosin montaa kilometria siihen ei tarvita, jos samalla kokeilee nelivedon vetopidon rajoja. Jos moottori ei käynnisty, niin eipä se kosteuskaan siellä lisäänny, vesihän tulee koneeseen bensan polttamisesta.
                                Mini, E24, E90, G70
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎