Originally posted by Laku
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Asiantuntija väittää: 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisonge
Collapse
X
-
Originally posted by jr66 View PostHybridit on perseestä.
Kaverilla mb clk? tai joku muu neliveto hybridi, varmaan käynnistänyt polttiksen viime kesänä 3 sek kun olin kyydissä
Edit: Varmaan glc. Tai jotain sinne päin.Käyttis 2022 330e xDrive M sport
Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
http://velkakello.fi/
Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486
Comment
-
-
Hyvin tämä saaga päättyi onneksi.
Itse olen ollut toistaiseksi tyytyväinen hybrideihin. Meillä on taloudessa G-sarjalaisia jo 3. Sähkölaite toki olisi itselle mieluinen, mutta ei oikein riitä rationaalisia perusteluja i4:en hankinnan lisähinnalle, kun etätyöaikoina ajosuorite on pudonnut noin 1k km:een kuukaudessa.
Diesel ei näillä pätkäajoilla tule kyseeseen, vaikka Bemun dieselrivikutosia on ollut 7 omistushistoriassa.
Bensakutonen kyllä miellyttäisi, mutta G-sarjalaisten hinnat on liian vahvasti verolla paisutettuja.
-> Hybridit toimivat tässä tilanteessa ihan ok.
Comment
-
-
Originally posted by peeämwee View PostAinoo hyvä puoli on etälämmitys/viilennys kännyllä.
Comment
-
-
Originally posted by mailman View PostMiten tämä liittyy hybrideihin? :think
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostApilla saa auton siihen lämpötilaan johon säätimet on laitettu. On kätevä ominaisuus.
Omassa G01, pelkkä bensa, vastaava myöskin. Ja tuossa X1ssä myös, tosin taitaa siinä olla vain tuuletus.
Äpillä toki molemmat toimivat.
Comment
-
-
Originally posted by mailman View PostTiedän kyllä mitä tarkoitetaan, mutta en sitä miten tämä hybridiin ainoastaan liittyy...
Omassa G01, pelkkä bensa, vastaava myöskin. Ja tuossa X1ssä myös, tosin taitaa siinä olla vain tuuletus.
Äpillä toki molemmat toimivat.
Comment
-
-
Syksyllä/talvella etenkin kosteuden kertymiseen moottorin sisälle on optimaaliset olosuhteet kun äpin avulla esilämmitetään auto niin käsittääkseni sama vesi kiertää myös moottorin kanavissa eli kun on kylmä moottori ja lämmin jäähdytysneste niin johan kondensoituu kosteutta moottorin sisälle :thinkE39 523i Turbo
Comment
-
-
Originally posted by naikou View PostSyksyllä/talvella etenkin kosteuden kertymiseen moottorin sisälle on optimaaliset olosuhteet kun äpin avulla esilämmitetään auto niin käsittääkseni sama vesi kiertää myös moottorin kanavissa eli kun on kylmä moottori ja lämmin jäähdytysneste niin johan kondensoituu kosteutta moottorin sisälle :think
Se on toki totta, että syksyllä ja talvella ylipäänsä pintojen lämpötilat ja kosteusolosuhteet ovat otolliset kondensoitumiselle.
ELast edited by ErkkiE; 09-06-2023, 18:20.
Comment
-
-
Bemarin koneen olleet jo vuosikymmeniä kuuluisia talvisista majoneesiongelmista ja se tulee siitä kosteudesta, mutta miksi esim M54 koneet ei majoneeseistä huolimatta ruostu ja moni vielä vetää huonolla termostaatilla eli alilämpöisellä koneella… oliskohan Bemari säästänyt materiaalisekoituksissa ja nyt se venttiilikoneiston rauta yksinkertaisesti ruostuvampaa kuin esim 20 vuotta sitten.
Tuleeko muita merkkejä tämän konsernin ulkopuolelta mieleen joissa näin paha ongelma?G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Tulee monta asiaa mieleen, joka voi selittää, että kylmänä käydessään uudet moottorit herkempiä korrosiolle.
-Bensassa nykyisin enemmän etanolia
-Öljyt ohuempia 0w-20 - 0w-30
-Moottoreiden hyötysuhteet parempia, bensakonekaan ei nollakelissä tai kylmemmällä pätkäajossa lämpene kovinkaan nopeasti. Vanhat Bemarin rivikutoset lämpeni pätkäajossakin aika nopeasti käyntilämpöönsä.
-Todella kaukaa haettu veikkaus, mutta onko nykykoneissa jotain sähkökemiallisia pareja, joiden vuoksi epäjalommat hapettuu vanhoja rautalohkoisia herkemmin?
-Korona, etätyöt, korkea PA-hinta, pihistelläänkö ajaessa aikaisempaa enemmän? Moottorit käy entistä harvemmin?
-Aivan liian pitkät huoltovälitF11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met
Comment
-
-
Originally posted by Kraftwerk View PostTulee monta asiaa mieleen, joka voi selittää, että kylmänä käydessään uudet moottorit herkempiä korrosiolle.
-Bensassa nykyisin enemmän etanolia
-Öljyt ohuempia 0w-20 - 0w-30
-Moottoreiden hyötysuhteet parempia, bensakonekaan ei nollakelissä tai kylmemmällä pätkäajossa lämpene kovinkaan nopeasti. Vanhat Bemarin rivikutoset lämpeni pätkäajossakin aika nopeasti käyntilämpöönsä.
-Todella kaukaa haettu veikkaus, mutta onko nykykoneissa jotain sähkökemiallisia pareja, joiden vuoksi epäjalommat hapettuu vanhoja rautalohkoisia herkemmin?
-Korona, etätyöt, korkea PA-hinta, pihistelläänkö ajaessa aikaisempaa enemmän? Moottorit käy entistä harvemmin?
-Aivan liian pitkät huoltovälitBMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Jokaisella kylmäkäynnistyksellä menee polttoainetta öljyn joukkoon ja nykybensa mikä muuten on aivan paskaa ja kallistakin vielä sisältää etanolia ja etanolihan tunnetusti ruostuttaa metallia. Ei mikään ihme että ruostuu nokat ja juuttuu männänrenkaat.
Perus autoilija joka ei tiedä autoista tai moottoreista mitään niin hänen käytössä plugariauton polttomoottori ei ikinä saavuta normaalia käyntilämpötilaa eli koko lyhyen elämänsä ajan sen auton moottori käy jollain 11-13afr seoksella mikä muuten on todella epäekologista ja synnyttää aivan turhaan ylimääräisiä päästöjä meidän ilmakehään
Nyt minäkin sen oivalsin, hybridit on perseestä
Tiedossa on yksikin tapaus lisää taas mikä on kuulemma vielä vaiheessa, auto on isokoneinen bensaturbo hybridi missä on 30tkm/2v huoltoväli ja kuulemma aika tuore että omistaja voi olla tyytyväinen kun varmaan 40K€ hommaa ei tarvi itse maksaa.
Pohjamuovin päältä löytyi männänpalaset ja kaksi kiertokankea, laakerit sutinu. Yksi hyvä puoli plugarissa on se että se on edelleen täysin ajokuntoinen vaikka on moottori särki niin sähköllä kulkee ihan normaalistiLast edited by naikou; 10-06-2023, 09:47.E39 523i Turbo
Comment
-
-
Originally posted by naikou View PostPerus autoilija joka ei tiedä autoista tai moottoreista mitään niin hänen käytössä plugariauton polttomoottori ei ikinä saavuta normaalia käyntilämpötilaa eli koko lyhyen elämänsä ajan sen auton moottori käy jollain 11-13afr seoksella mikä muuten on todella epäekologista ja synnyttää aivan turhaan ylimääräisiä päästöjä meidän ilmakehään
BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Originally posted by Kraftwerk View PostTulee monta asiaa mieleen, joka voi selittää, että kylmänä käydessään uudet moottorit herkempiä korrosiolle.
-Bensassa nykyisin enemmän etanolia
-Öljyt ohuempia 0w-20 - 0w-30
-Moottoreiden hyötysuhteet parempia, bensakonekaan ei nollakelissä tai kylmemmällä pätkäajossa lämpene kovinkaan nopeasti. Vanhat Bemarin rivikutoset lämpeni pätkäajossakin aika nopeasti käyntilämpöönsä.
-Todella kaukaa haettu veikkaus, mutta onko nykykoneissa jotain sähkökemiallisia pareja, joiden vuoksi epäjalommat hapettuu vanhoja rautalohkoisia herkemmin?
-Korona, etätyöt, korkea PA-hinta, pihistelläänkö ajaessa aikaisempaa enemmän? Moottorit käy entistä harvemmin?
-Aivan liian pitkät huoltovälit
-Bensa vaikuttaa varmasti, vaikka hybrideissä on panostettu polttoainejärjestelmän ilmanvaihtoon, ilma vaihtuu filtterin läpi. Itse käytän vain 98E. Etanolia on kuitekin puolet vähemmän, ja bemarin moottoriohjaus osaa käyttää hyväkseen tuon eron säästäen muutaman desin, joten ylimääräinen kustannus on erittäin vähäinen tai mitätön.
- Tärkeää huomata moottorin vedenlämpömittari ja öljynlämpö on kaksi eriasiaa. Vedenlämpö saattaa näyttää normaalia mutta öljyt on vasta luokkaa 50-70 astetta. Bemarin hybrideissä aika monessa on laajennetussa mittarinäytössä (keskinäyttö) myös öljynlämpö. Öljynlämpö nousee kaupunkiajaossa erittäin hitaasti. Jos antaa pari kertaa reilummin happea esim valoista, risteyksistä lähdettäessä lämmöt saa nousemaan nopeasti 100 asteen seutuville ainakin kuutoskoneella.
- Tein myös talvipakkasella useampi vuosi sitten havainnoin, että ajamalla hybridimoodissa valtatietä talvipakkasessa -20astetta, ~80km/h nopeudella öljyt oli alilämpöset 50-70 astetta erittäin pitkään. Syynä oli, että auto kulki pidemmissä myötäleissä sähköllä, ja öljyt jäähtyi viimasta nopeasti. 80km/h on vielä niin matala nopeus, että polttomoottorin käynnistyessä sen ei tarvinnut tehdä töitä kovinkaan ahkerasti, joten lämpötila nousi hitaasti, kunnes taas sähkökäytön aikana öljyt viileni nopeasti. Jos akussa vaan riittää virtaa, niin jopa tuollanen 100km voi mennä alilämpöisellä koneella, testasin mökkimatkalla. Onneksi uusissa bemareissa on keulalla kaihtimet (jos eivät ole jäätyneet), niin pakottamalla käyttö polttomoottorille (sport) öljynlämmöt nousemaan nopeasti kylmässäkin kelissä, kunhan ajaa bensalla (sport)
-Talvella olen pitänyt kriteerinä, että jos kone käynnistyy niin ajan öljyt lämpöiseksi asti (~100asetta), vaikka koukkaamalla hieman pidemmän kautta kotiin. Tosin montaa kilometria siihen ei tarvita, jos samalla kokeilee nelivedon vetopidon rajoja. Jos moottori ei käynnisty, niin eipä se kosteuskaan siellä lisäänny, vesihän tulee koneeseen bensan polttamisesta.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Comment