Announcement

Collapse
No announcement yet.

Asiantuntija väittää: 70 prosenttia lataushybridien moottoreista kärsii ruostumisonge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemarikimmo82
    Newbiemmer
    • Jul 2023
    • 4
    • PK-seutu

    #61
    Jännää... täältä löytyy 225xe vm. 2019.

    Lueskelin tästä uutisesta ja vilkaisin nokka-akselia 26.6. (2023-06-26.jpg) joka näytti hyvältä. Välillä tämän jälkeen vielä vikuilin ja näytti samalta. Tähän aikaan oli tosi kuivat ~25-30c kelit.

    Nyt tällä viikolla ajoin työmatkan polttomoottorilla (~20km per suunta, pitkälti kehää) sport modella ja nokka näyttää hirveeltä. Kuvat otettu muutama tunti ajon jälkee.
    Nyt oli sateiset ~20c kelit.

    On kyllä eri asennossa nokat, joka voi selittää ettei näkynyt ekassa kuvassa mitään ruostetta?

    Autolla ajettu ~45tkm eikä lämmitetyssä tallissa ollut. Öljyt vaihdettu alle vuoden välein.
    Yleisesti ajelen 2/3 kerroista pelkällä sähköllä ja loput polttomoottorilla. Polttomoottorilla ajaessa pyrin ajamaan polttomoottorin kuumaksi, jos jostain syystä haluaa mennä päälle. Varsinkin talvella käytännössä 100% ajasta polttomoottorilla. Tankkaan aina 98 jos mahdollista
    Attached Files
    Last edited by bemarikimmo82; 05-07-2023, 00:38.

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2178
      • Vantaa

      #62
      Onko tuo jotain ruosteista mömmöä vai pintarustetta?
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • bemarikimmo82
        Newbiemmer
        • Jul 2023
        • 4
        • PK-seutu

        #63
        Originally posted by VilleP View Post
        Onko tuo jotain ruosteista mömmöä vai pintarustetta?
        Ruostemömmö tuntui lähtevän kun sormella pyyhkäisi, mutta joitain pinnoitemuutoksia tuntui olevan nokka-akselissa. Pinta tuntui kuitenkin sileältä

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11102
          • Oulu

          #64
          Jos minä näkisin käytetyssä moottorissa mitä oisin ostamassa ton näköset nokat, niin kiertäisin kyllä kaukaa

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3796
            • Finnland

            #65
            Mää varmaan laskeskelisin että käyttämällä halvimpia synteettisiä öljyjä ja vaihtamalla usein asia pysyy kunnossa, suodattimen ehkä "joka toinen vaihto"
            ja vois sillä saada pysymään tuota vähän parempana. En tiedä mitä tuo sitten ajallisesti tarkoittaa, varmaan ainakin pari kertaa vuoteen vaihtoa minimissään.

            Onhan tuo näkymä aika kamala keston kannalta.

            Joku pinnoitekäsittely myös vois auttaa tuossa ja sitten vois toimia nuo kerran vuodessa vaihdot?
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3543
              • Raisio

              #66
              Originally posted by Jarger View Post
              Mää varmaan laskeskelisin että käyttämällä halvimpia synteettisiä öljyjä ja vaihtamalla usein asia pysyy kunnossa, suodattimen ehkä "joka toinen vaihto"
              ja vois sillä saada pysymään tuota vähän parempana. En tiedä mitä tuo sitten ajallisesti tarkoittaa, varmaan ainakin pari kertaa vuoteen vaihtoa minimissään.

              Onhan tuo näkymä aika kamala keston kannalta.

              Joku pinnoitekäsittely myös vois auttaa tuossa ja sitten vois toimia nuo kerran vuodessa vaihdot?
              Juu, jotain Manoil 5w-50 vaan, varmasti kaikki takuut ja goodwillit katkee kuin veitsellä leikaten. Pitää ne hyväksytyt öljyt sisällä ja antaa sille autolle kunnolla vaan happea motori/ohikulkurampeilla tms ja moottori tykkää.
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3796
                • Finnland

                #67
                Ai niin eihän ton ikäiseen käsiä itse paskota, joten ongelma siirretään seuraavalle ennen kuin takuu loppuu.
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                • bemarikimmo82
                  Newbiemmer
                  • Jul 2023
                  • 4
                  • PK-seutu

                  #68
                  Kuvassa ( 20230706_163130 ) näkyy hyvin pinnoitusmuutokset ja selkeä reuna jossa pinnoite/kertymä repeilee.

                  Kuvassa ( 20230706_163150 ) pyyhin sormella vaakatasossa ruostemömmön pois. Käytännössä kaikki ruostemönjä läpi pois mutta pinnan alta näkyy samat pinnoitemuutokset

                  Mutta kysellään loppuvuonna huollossa näistä
                  Attached Files

                  Comment

                  • Wesulius
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2012
                    • 304
                    • Mynämäki

                    #69
                    Originally posted by bemarikimmo82 View Post
                    Kuvassa ( 20230706_163130 ) näkyy hyvin pinnoitusmuutokset ja selkeä reuna jossa pinnoite/kertymä repeilee.

                    Kuvassa ( 20230706_163150 ) pyyhin sormella vaakatasossa ruostemömmön pois. Käytännössä kaikki ruostemönjä läpi pois mutta pinnan alta näkyy samat pinnoitemuutokset

                    Mutta kysellään loppuvuonna huollossa näistä
                    Ei siinä mitään pinnoitetta ole , se vain ruostuu ja ruoste lähtee irti sama ku jarru levyissä.

                    Comment

                    • tiko4tiko
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2020
                      • 787
                      • Lappeenranta

                      #70
                      Originally posted by bemarikimmo82 View Post
                      Kuvassa ( 20230706_163130 ) näkyy hyvin pinnoitusmuutokset ja selkeä reuna jossa pinnoite/kertymä repeilee.

                      Kuvassa ( 20230706_163150 ) pyyhin sormella vaakatasossa ruostemömmön pois. Käytännössä kaikki ruostemönjä läpi pois mutta pinnan alta näkyy samat pinnoitemuutokset

                      Mutta kysellään loppuvuonna huollossa näistä
                      Näyttäisi kiinnileikkautumiselta, aivan kuin nostaja olisi ruostunut kiinni nokka-akseliin kuvassa näkyssä kohdassa. Onkohan moottori ollut jossain vaiheessa pitkään käyttämättä :think Muuten ruostetta ei juuri ole, mutta eipä se paljoa lohduta.

                      Jos kärryssä on vielä joku takuu jäljellä, kyselisin kyllä heti asiasta, ei tuo tuosta odottamalla tai ajamalla paremmaksi muutu, rääkkäsipä koneen kuinka kuumaksi tahansa - päinvastoin saataa mennä hajalle enemmänkin. Ja varsinkaan kun ei tiedä mitä tuolta löytyy koneistosta, jonne ei öljytäyttöreiästä ei näe => Uusi nokka-akseli ja luultavasti myös nostaja(t).
                      Mini, E24, E90, G70
                      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                      Comment

                      • skt
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2013
                        • 348
                        • Etelä-Pohjanmaa

                        #71
                        Linkkaan forumilta yhden casen, jossa vaihdettiin myyjän laskuun (goodwill 50%), mutta ilmeisesti aika nopeasti oli samantyyppisessä kunnossa: https://www.btcf.fi/forum/showthread...=408183&page=2.

                        Jotenkin tulee fiilis, että pari kertaa kuussa kuumaksi ei riitä. Etenkin kostealla kylmällä kelillä täytyy konetta käyttää usein. Jonkun kommentti, että nyky öljyt juoksevina valuvat pois suojaamasta osia, kuulostaa uskottavalta.

                        Sigun kärry käy ihan nätisti, huollossa meinasivat, että kunnossa on ja ajoa vaan. Samanlaista pientä ruostetta joskus ollut kuin TTH78:n kuvissa, mutta merkittävästi parempi kuin ylempänä Kimmo82:sen kuvat.

                        Tietääkö joku näkeekö salavalikoista, paljonko autolla on ajettu polttomoottorilla ja paljonko sähköllä?
                        F11 LCI 520d -14
                        F45 225xe -17
                        Ex. E61 LCI 520d -08,
                        Skoda Octavia mk2 -06, Golf GTI mk3 -96

                        Comment

                        • tiko4tiko
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2020
                          • 787
                          • Lappeenranta

                          #72
                          Originally posted by skt View Post
                          Linkkaan forumilta yhden casen, jossa vaihdettiin myyjän laskuun (goodwill 50%), mutta ilmeisesti aika nopeasti oli samantyyppisessä kunnossa: https://www.btcf.fi/forum/showthread...=408183&page=2.

                          Jotenkin tulee fiilis, että pari kertaa kuussa kuumaksi ei riitä. Etenkin kostealla kylmällä kelillä täytyy konetta käyttää usein. Jonkun kommentti, että nyky öljyt juoksevina valuvat pois suojaamasta osia, kuulostaa uskottavalta.

                          Sigun kärry käy ihan nätisti, huollossa meinasivat, että kunnossa on ja ajoa vaan. Samanlaista pientä ruostetta joskus ollut kuin TTH78:n kuvissa, mutta merkittävästi parempi kuin ylempänä Kimmo82:sen kuvat.

                          Tietääkö joku näkeekö salavalikoista, paljonko autolla on ajettu polttomoottorilla ja paljonko sähköllä?
                          Eikös tuon nää suoraan kun valitesee ajoneuvon tilaksi tehtaalta (viimeisen tankkauksen tai latauksen sijaan), näyttää sähköisten ja polttomoottorikilometrien summat alusta asti ellei laskuria ole sotkettu huollossa kuten allekirjoittaneella

                          Mikähän tuossa pikku koneessa on? Kurkkasin vielä tuonne omaan uudelleen, kaikki osat on täysin kirkkaat kuin uudet ilman mitään ruostepilkkuihin viittaavaakaan.

                          Katsoin vielä mielenkiinnosta rouvan Minin (vm15) konetta, ajettu 68tkm. Se ei ole hybridi, mutta kone on saman sarjan 3-sylinterinen tosin vain 1,2-litranen mutta kuitenkin. Ko. autolla ajetaan melkein koko ajan ~5km ja lyhyempiä matkoja , ja täysin lämpimäksi se tulee vain kun ulkoilutan sitä noin kerta kuukauteen/ kahteen kuukauteen. Mutta koneessa ei jälkeäkään ruosteesta, hieman kuivanoloinen yläkerta toki, kun autolla ei ole ajettu 2½ viikkoon. Varmasti tässä käytössä öljyissä on kosteutta paljonkin talvella, ja vaihtoväli on ollut 2 vuotta, viime vaihtovälillä autolla oli rullattu 8tkm ja se sisälti matkan Leville ja takas, mikä kaveri heitti talvella Mutta ilman sähköä mosa pyörii joka kerta, joten tuore öljykalvo leviää joka paikkaan Jos tästä voi jotain päätellä, niin tuo koneen kuivuminen voisi olla hyvinkin syy, jolloin kostus pääsee tekemään tuhoja.

                          Pikkumosa ei kovin nopeesti edes lämpene, kun polttaa bensaa niin vähän, joten kosteuden saaminen ulos koneesta on haasteellista. Rouvaa olen ohjeistanut aina ajamaan vaihteiston S-asennolla, jolloin kierrokset olis edes vähän korkeammat (ajaa hyvin varovasti) ja start/stop on myös pois päältä S:llä Toki tämä nostaa suhteessa kulutusta paljonkin (5 ->6.5l/100m), mutta absoluuttinen bensamäärä on pieni. Parempi että ei ole noita isompia murheita, muutama litra bensaa ei paljoa maksa.
                          Last edited by tiko4tiko; 13-07-2023, 13:46.
                          Mini, E24, E90, G70
                          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3796
                            • Finnland

                            #73
                            Taitaa olla helpoin tehdä tuo RVS käsittely moottoriin niin ei tarvitse hetkeen miettiä onko kalvoa suojaamassa vai ei https://www.youtube.com/watch?v=cFBNVqKsGvo
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • Crete88
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2023
                              • 41
                              • Lohja

                              #74
                              Tässä moni tuntuu luulevan että kosteus moottoriin tulee jotenkin kosteasta ulkoilmasta mutta pakokaasun ohipuhalluksen mukanahan se sinne menee ja tiivistyy kylmille pinnoille. Siksi lyhyet usein toistuvat käyttämiset ei varmaan ole hyväksi koska aina menee vähän vettä sisään mutta ei tule ulos jos kone ei ole kunnolla kuuma.

                              Comment

                              • kooma
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1016
                                • Pikis

                                #75
                                Originally posted by Crete88 View Post
                                Tässä moni tuntuu luulevan että kosteus moottoriin tulee jotenkin kosteasta ulkoilmasta mutta pakokaasun ohipuhalluksen mukanahan se sinne menee ja tiivistyy kylmille pinnoille. Siksi lyhyet usein toistuvat käyttämiset ei varmaan ole hyväksi koska aina menee vähän vettä sisään mutta ei tule ulos jos kone ei ole kunnolla kuuma.
                                Sieltä kosteasta ulkoilmasta se vesi siihen pakokaasuun tulee. Mitä enemmän kosteutta imuilmassa niin sitä enemmän sitä on myös pakokaasun joukossa. Mutta sitä varmaan tarkoitit että itsekseen se kosteus ei sinne koneen sisälle kulkeudu, vain koneen käyminen sitä sinne tuottaa.
                                Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎