Originally posted by jr66
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
m30 sytytys
Collapse
X
-
Originally posted by Bmw Master View PostJos ennakko 0, eli ykkönen sytyttää yläkuolokohdassa. Valo välähtää, kampiakselin OT merkki on tasan. Jos täytyy saada 22astetta ennakkoa, niin lampun pitää välähtää etukäteen. Eikö? Sen takia joissain lampuissa on ennakko säätö.
Hmm... täällä ei vissiin hirveen moni ole ikinä sytytys lamppua käyttänyt (myönnän että en ole itsekkään ikinä bemarin konetta säätäny). Eli jos lampussa ei ole säätöä, kuten esim. bilteman halvemmassa mallissa, se välähtää kun 1 syl sytyttää. Tämmöinen lamppu soveltuu hyvin esim japsi autoihin kun niissä on ihan selkeä asteikko kampuran hihna pyörässä. Ja kun näitä japseja yleensä säädetään ilman alipainetta tyhjäkäynnillä n. 9 asteeseen niin jakajaa kääntämällä vaan silleen vastamerkki välähtää 9asteen merkillä.(asteikko on yleensä 15eykk - 5ykk jälkeen). Tämmöiset strobot joissa ennakko säätö toimii ihan hyvin normaali moottreissa(lamppu ennakoi esim.22astetta, eli ei nyt ole maailman tarkin, mutta riittävän tarkka). Kun 22astetta on säädetty lamppuun se pitää saada välähtämään 0 asteen kohdalla tai millä se on ikinä merkittykkään. Jos oikeen rupee hi-fistelemään, on yläkuolokohta mitattava heittokellolla ja merkittävä kampuraan(tehdas merkit eivät aina pidä tasan tarkkaan paikkaansa). Ja esim. kun N-ryhmäläistä starletin konetta ajoitetaan, on kampuraan asetettava astelevy ja merkittävä maksimi ennakko esim. 32 astetta. Ja sitten vaan kierroksia sen 3500rpm ja strobolla merkki tähän 32 asteeseen. Oliko jotenkin sekavasti selitetty?Last edited by 535i; 17-04-2007, 11:39.
Comment
-
-
Originally posted by 535i View PostHmm... täällä ei vissiin hirveen moni ole ikinä sytytys lamppua käyttänyt...
Kun 22astetta on säädetty lamppuun se pitää saada välähtämään 0 asteen kohdalla tai millä se on ikinä merkittykkään. Jos oikeen rupee hi-fistelemään, on yläkuolokohta mitattava heittokellolla ja merkittävä kampuraan(tehdas merkit eivät aina pidä tasan tarkkaan paikkaansa). Ja esim. kun N-ryhmäläistä starletin konetta ajoitetaan, on kampuraan asetettava astelevy ja merkittävä maksimi ennakko esim. 32 astetta. Ja sitten vaan kierroksia sen 3500rpm ja strobolla merkki tähän 32 asteeseen. Oliko jotenkin sekavasti selitetty?
Bemarin dampperista se 0 merkki löytyy, mutta kai se täytyy 22astetta merkki tehdä myös, kun ei noita ennustavia stoboja löydy, eikä raaski ostaa...
Tuo selityksesi hiukan ontuu, eikös jos lampussa on 22 astetta ennakkoa, niin silloin dampperin 0 merkki ja jako kotelossa oleva viiva kohtaa silloin kun ennokkoa on todellisuudessakin 22astetta?
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostTuo selityksesi hiukan ontuu, eikös jos lampussa on 22 astetta ennakkoa, niin silloin dampperin 0 merkki ja jako kotelossa oleva viiva kohtaa silloin kun ennokkoa on todellisuudessakin 22astetta?
Tarkoitin tässä siis sitä että kun asettaa ennakkoa tuollaiseen lamppuun, oli sitten merkki miten hyvä tahansa, se ei lyö vertoja tarkkuudelle jonka saa kun merkkaa tämän asteluvun merkin vauhtipyörään. Nämä säädettävät ajoitus lamput on aina ¨suunnilleen¨. Mutta niinkuin jo ensimmäisessä jutussa sanoin, nämä ajoitus lamput on kuitenkin riittävän tarkkoja. Niillä me merkkikorjaamoissakin säädetään. Ralliautot erikseen.
Comment
-
-
Originally posted by 535i View PostTarkoitin tässä siis sitä että kun asettaa ennakkoa tuollaiseen lamppuun, oli sitten merkki miten hyvä tahansa, se ei lyö vertoja tarkkuudelle jonka saa kun merkkaa tämän asteluvun merkin vauhtipyörään. Nämä säädettävät ajoitus lamput on aina ¨suunnilleen¨. Mutta niinkuin jo ensimmäisessä jutussa sanoin, nämä ajoitus lamput on kuitenkin riittävän tarkkoja. Niillä me merkkikorjaamoissakin säädetään. Ralliautot erikseen.
Comment
-
-
Joo. Mulla on.
Se lamppu ei ennakoi yhtään eikä revi sitä ennakkoa mistään vaan MYÖHÄISTÄÄ sitä välähdystä sen asetetun astemäärän verran, että damperilla/vauhtipyörällä/tms. oleva yläkuolokohdan merkki on koneessa/jakopään kopassa/tms. olevan vastamerkin kohdalla eikä välähdä liian aikaisin.
Mittaa sen damperin/hihnapyörän halkaisija. Sitten otat laskimen käteen ja laitat siihen saamasi luvun milleinä, kerrot sen piillä(piin likiarvo on 3,1415926535897932384626433832795), kerrot vielä halutulla asteluvulla eli tässä tapauksessa ilmeisesti 22 ja jaat 360. Saatu arvo on ennakon matka nollakohdan merkistä damperin/hihnapyörän ulkoreunaa pitkin. Siihen kohtaan merkki viilalla/valkoisella maalilla tms. Muista funtsia mihin suuntaan se ennakko sitten oikeasti on.
Lopuksi voisi sanoa vielä ohjeeksi, että turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by Freak View Post
Mittaa sen damperin/hihnapyörän halkaisija. Sitten otat laskimen käteen ja laitat siihen saamasi luvun milleinä, kerrot sen piillä(piin likiarvo on 3,1415926535897932384626433832795), kerrot vielä halutulla asteluvulla eli tässä tapauksessa ilmeisesti 22 ja jaat 360. Saatu arvo on ennakon matka nollakohdan merkistä damperin/hihnapyörän ulkoreunaa pitkin. Siihen kohtaan merkki viilalla/valkoisella maalilla tms. Muista funtsia mihin suuntaan se ennakko sitten oikeasti on.
Lopuksi voisi sanoa vielä ohjeeksi, että turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Comment
-
-
Mikäs voisi olla kun E34 535 on kylmänä sytkä liian aikaisella?
Lämpötila-anturi on ehjä, lämpöisenä toimii selkeästi paremmin kuin kylmänä.
Ihan 100% varma en ole tuosta liian aikaisesta sytkästä, mutta oireet viittaisi kaikinpuolin siihen, startattaessa potkii vastaan ja muutenkin vähän ihmeellinen tuo käynnistyminen, ja nakuttaa (siis liian aikaisen sytkän nakutusta).
Mutta tuotahan ei saa mistään säädettyä, ni mikä voisi noin pahasti heittää ton perseelleen?
Siitä 6 sylinterin tulpan johdosta lähtevästä impulssi-anturista on se häiriösuojaus kuori rikki yhdestä kohtaa kylläkin:thinkRange Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Just kävin lampun hakemassa ja vaihdoin toisen moottorinohjausboksinkin missä ei varmasti lastua ole ja sama vika.
Pitää kohta lähtä lampulla kattomaan.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
Comment