Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sitkeä perhana = MITEN KEINUVIPUAKSELI IRTI? m20b20

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    Sitkeä perhana = MITEN KEINUVIPUAKSELI IRTI? m20b20

    Kolmossylinterin pakoventtiilin keinu pääsi katkeamaan, olisiko vinkkejä miten vaihto kannattaa tehdä e28:ssa?

    Kantta en ajatellut irrottaa, vaan löysätä koneen korvat auki, ottaa pakosarjan irti kannesta ja nostaa konetta varovaisesti öljypohjasta että akseli mahtuisi tulemaan ulos riittävän pitkälle. Onnistuuko?

    Tieltä joutuu varmasti purkamaan ainakin jakohihnan ja sen hihnapyörän, varmaan syylärikin on vähän tiellä? Kuinka keinuvipuakselin saa helpoiten liikkeelle, sitä ei varmasti kannata vasaroida ihan hulluna vaan tähänkin löytynee tekniikka... Muistelisin että siinä päässä jotkut tulpat joita ei kannata hakata sinne akselin sisään.

    Motonetissä tarvikekeinu oli 16e, KL-varaosissa oletettavasti alkuperäinen 17e, mitäköhän maksaisi bemarilta suoraan? KL on ihan hyvä osatoimittaja, mutta ne toimituskulut on aika suolaiset... Jos jollakulla olisi myydä yksi hyvä keinuvipu helsingistä tai lähiaulueelta, niin pm:ää saa pistää!


    ...ja miten tämä tapahtui: Oltiin kaveriporukalla perjantai-iltana matkalla splättäämään Konginkankaalle Helsingistä. Matkaa oli ehkä puoli kilometriä jäljellä kun hiekkatiellä alkoi lapsettaa rankasti ja tuli vähän kierrätettyä konetta. Kuului vaan että kilinkolin ja tehoja katosi reippaasti. Mökin pihassa auoin sitten venttiilikopan ja sieltähän se vika sitten paljastui. Keräsin irtoneisen kappaleen talteen ja kansi kiinni.

    Lauantaina soittelin vähän neuvoja että mitäs sitä nyt tehdään kun auton on täällä "pohjoisessa" ja kotiin pitäisi päästä. Sain ohjeeksi että kolmosen suuttimelta johto pois ja sitten viidellä sylinterillä kotiin. Olipa aika tukkoista tuo tuleminen, väännöt kateissa ja koneessa lievää ikävämpi sivuääni (varmaan siitä kun yksi sylinteri kirnuaa ilmaa imuventtiilissä edestakaisin). Lahden jälkeen uskaltauduin jo motarillekin missä matkanopeuden sai tasaiseen 120km/h ja saatiin koko porukka kotiin vaikka ainakin kuskia vähän jännitti koko reissu :roll:
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    helpoiten se akseli lähtee irti kun pyörittää nokan siihen asentoon että vain yksi keinuvipu painaa. Sitten väännät keinua irti nokasta ettei se ota nokkaan kiinni. Sen jälkeen tosi hellän naputuksen jälkeen akselin pitäisi lähteä vetämällä irti. mittaat vaan että siinä on sopivasti tilaa. Ja tietysti löysää ne epäkesko säädöt nolliin ekana
    Kaveri tossa olis hyvä olla mukana.

    Mulla olis tossa 12kpl keinuvipuja. Kaikki on hiontakunnossa. Mutta koneistamo ottaa 5€ sen hiomisesta. Saat sen vaikka pullolla kaljaa
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • t-race
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 722
      • North from Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by Wittu_joo
      helpoiten se akseli lähtee irti kun pyörittää nokan siihen asentoon että vain yksi keinuvipu painaa. Sitten väännät keinua irti nokasta ettei se ota nokkaan kiinni. Sen jälkeen tosi hellän naputuksen jälkeen akselin pitäisi lähteä vetämällä irti. mittaat vaan että siinä on sopivasti tilaa. Ja tietysti löysää ne epäkesko säädöt nolliin ekana
      Kaveri tossa olis hyvä olla mukana.

      Mulla olis tossa 12kpl keinuvipuja. Kaikki on hiontakunnossa. Mutta koneistamo ottaa 5€ sen hiomisesta. Saat sen vaikka pullolla kaljaa
      Kyllä suunnilleen näin. Mutta kannattaa ennen tuon akselin naputtelua puhdistaa se mahdollisimman hyvin esim liuottimella ja rätillä, sillä välys kannessa oleviin pukkeihin on pieni, ja kaikki ylimääräinen paska haittaa liikkumista. Ja toisekseen: mikä tuon keinun katkeamisen aiheutti? Tarkasta onko nokka ja muut keinut missä kunnossa. Ja miten on venttiilivälysten kanssa? Kun tuo nokka ja keinut alkavat olla kuluneet, niin nokka ei lähde painamaan keinua heti rampin alusta, vaan lähempänä nokan huippua, jolloin venttiilin kiihtyvyys on hetkellisesti suurempi, ja vastaavasti voimat suuremmat, joten on keinu katkeaa herkemmin. Eli jos nokka ja keinut alkavat olla reilusti kuluneet, niin suosittelisin vaihtamaan koko yläpään kerralla.
      BMW Rennsport Racing Motorsport Club
      BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
      Ach so, je mehr, desto besser!
      sigpic

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11717
        • Kouvola

        #4
        todellakin kannattaa noi kaikki keinut vaihtaa siihen kerralla...jos et halua uudestaan samaan projektiin ihan vähään aikaan :wink: ja miksei samalla kaikki muutkin kulutusosat kannesta

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #5
          Kansihan on rempattu viime talvena, jolloin nokka ja keinut hiottu, eli ne olivat kuin uudet. Veikkaan syyksi liian isoksi päässeitä venttiilivälyksiä ja koneen ryntäyttämistä... Naputus oli selvästi jossain venttiilissä lisääntynyt, mutta kun ei muka ollut aikaa säätää kohdilleen.

          Koneessa on muuten 11 alkuperäistä keinua ja yksi tarvike. Arvatkaapa kaksi kertaa että oliko siinä katkenneessa bemarin logoa?

          Eli luulisin että tästä selvitään yhdellä keinulla...

          Comment

          • Kyytsis
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 3472
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Wittu_joo
            Mulla olis tossa 12kpl keinuvipuja. Kaikki on hiontakunnossa. Mutta koneistamo ottaa 5€ sen hiomisesta. Saat sen vaikka pullolla kaljaa
            Kiitos tarjouksesta, päädyin kuitenkin ihan uuteen osaan kun sen saan suoraan hyllystä ja pääsee asentelemaan ilman koneistamoreissuja. Vähän aika kortilla aina päivisin kun pitää täällä töissä päivystää.

            Ja hyvät neuvot, kiitosta!

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Tänään tuli selvitettyä että e28:ssa m20 koneissa tuolle keinuvipuakselille on hyvin tilaa, kun ottaa syylärin ja munuaiset irti. Keinuvipuakselit mahtuvat sinne kuin käsi hanskaan tms.

              Ongelmana onkin sitten että miten sen sinne saa.

              Pystyn pyörittämään akselia pihdeillä ja samalla tuli tehtyä siihen komeat naarmut vaikka miten yritti putkipihtejä teipata "pehmeiksi". Lisäksi luulin ensin että se olisi ihan jumissa, joten tuli lyötyä sitä väärään suuntaan, eli kohti tulipeltiä...

              Mikä olisi hyvä keino tuollaisen akselin liikuttamiseen eteenpäin? Tavoitteena yhä koota kone samoista osista, mutta pahimmillaanhan voin hakata sitä akselia lisää kohti tulipeltiä, pätkäistä sahalla, hakata lisää ja pätkäistä.... kunnes koko akseli on poissa.

              Tuo tekniikka ei juuri houkuttele. Nyt harmittaa että tuli kolhittua se sinne "sisään".

              Comment

              • t-race
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2003
                • 722
                • North from Nurmijärvi

                #8
                Laitetaan ehdotukseksi: Poraat sen keinuvipuakselin päässä olevaan tulppaan reijän ja väännät tapilla siihen kierteen. Sitten vain sopiva pultti siihen kierteeseen kiinni, ja siitä nykimään vaikka isku-ulosvetäjällä tms. Onnistuu, jos se akseli ei ole karannut poranterän ulottumattomiin. Suojaat vain akselin ympäristön, ettei lastuja mene koneeseen. Siihen keinuvipuakseliin pitäisi saada uusia tulppia päähän, eli vaihdat sitten akseliin irrallaan. Ja jos olet saanut siihen akseliin naarmuja, niin hio ne jollain konstilla tasaiseksi. Muuten tuohoat laakeripukkeja, ja kaikki keinut, mitkä ovat sen naarmun etupuolella. Voisiko olla kokeilemisen arvoinen ajatus???
                BMW Rennsport Racing Motorsport Club
                BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
                Ach so, je mehr, desto besser!
                sigpic

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by t-race
                  Laitetaan ehdotukseksi: Poraat sen keinuvipuakselin päässä olevaan tulppaan reijän ja väännät tapilla siihen kierteen. Sitten vain sopiva pultti siihen kierteeseen kiinni, ja siitä nykimään vaikka isku-ulosvetäjällä tms. Onnistuu, jos se akseli ei ole karannut poranterän ulottumattomiin. Suojaat vain akselin ympäristön, ettei lastuja mene koneeseen. Siihen keinuvipuakseliin pitäisi saada uusia tulppia päähän, eli vaihdat sitten akseliin irrallaan. Ja jos olet saanut siihen akseliin naarmuja, niin hio ne jollain konstilla tasaiseksi. Muuten tuohoat laakeripukkeja, ja kaikki keinut, mitkä ovat sen naarmun etupuolella. Voisiko olla kokeilemisen arvoinen ajatus???


                  Voisi hyvinkin.. Kyllä siihen poralla ylettää, eli se ei ole ongelma, ongelma lienee enemmänkin juuri nuo naarmut akselissa, eli täytyy varmaan suojata se naarmuinen "venttiililokero" ja ottaa santapaperi käteen ja pistää tasoittaen.

                  Toisaalta ajattelin että kai se sopiva torx-avain pitää hankkia joskus kuitenkin, samoin momenttiavain. Eli avaisin sittenkin kannen, irrottaisin/ katkaisisin akselin kokoaisin uudella akselilla ja kansipahvilla + pulteilla. Voisi olla nopein keino. Sitten vaan harmittaa ettei alkanut heti irrotella kantta, olisi koko homma jo varmaan kokoamista vaille valmis.

                  En vielä keksinyt miten laakeripukin naarmut tuhoavat keinuja, kun eihän se akseli edes pyöri siellä? Vai johtuuko siitä että niissä pukeissa ja keinuakselissa on öljynkierto ja naarmujen takia ei paineet pysy kohdillaan?

                  EDIT: Keinuvipuakseleita ei sitten ihan helpolla löydykkään, taitaa KL-varaosat olla ainoita paikkoja mistä löytyy.. Motonet ei tue ko. osaa, Merteil lupasi toimittaa 2-4 viikossa. Ehkä siisti käytetty on vaihtoehto..


                  :(

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #10
                    Ääähh..

                    Hankin uuden keinuvipuakselin ja halvan rälläkän katkaisulaikalla. Ratkeaa muitakin ongelmia samalla...

                    :lol:

                    Comment

                    • MPV
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1193
                      • Muhos

                      #11
                      Originally posted by Kyytsis
                      [size=9]

                      En vielä keksinyt miten laakeripukin naarmut tuhoavat keinuja, kun eihän se akseli edes pyöri siellä? Vai johtuuko siitä että niissä pukeissa ja keinuakselissa on öljynkierto ja naarmujen takia ei paineet pysy kohdillaan?
                      Eipä ne naarmut siellä pukissa niitä keinuja tuhoakaan, vaan ne naarmut siinä keinuvipuakselissa silloin, kun liu'utat niitä keinuvipuja siitä naarmujen yli. Silloin menee laakeripinta entiseksi, ja kenuvivun voitelu kärsii...

                      Comment

                      • Kyytsis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 3472
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by MPV
                        Eipä ne naarmut siellä pukissa niitä keinuja tuhoakaan, vaan ne naarmut siinä keinuvipuakselissa silloin, kun liu'utat niitä keinuvipuja siitä naarmujen yli. Silloin menee laakeripinta entiseksi, ja kenuvivun voitelu kärsii...
                        Ahaa, sitten ongelmaa ei ole, kun rälläkällä sopivasti pätkii..

                        Comment

                        • Maza
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 4321
                          • Kannus/Kokkola

                          #13
                          Keinuvipuakseliin jäykähköä kumia päälle, sopivilla lukkopihdeillä luja ote ja vasaralla hakkaa lukkopihdeistä akselia eteenpäin. Toimi ainakin minulla kohtuu hyvin. Akseliin ei tullut kovin oikeastaan minkäänlaisia jälkiä. Niin ja tuo kohta mihin sitä kumia laittaa kannattaa puhdistaa todella hyvin öljystä, vaikkapa rasvanpoistoaineella. Muuten ei ote tule pitämään. Jossei tällä tekniikalla onnistu niin sitten jengat akselin päähän ja liukuvasaralla akseli ulos.

                          Comment

                          • Kyytsis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 3472
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Maza
                            Keinuvipuakseliin jäykähköä kumia päälle, sopivilla lukkopihdeillä luja ote ja vasaralla hakkaa lukkopihdeistä akselia eteenpäin. Toimi ainakin minulla kohtuu hyvin. Akseliin ei tullut kovin oikeastaan minkäänlaisia jälkiä. Niin ja tuo kohta mihin sitä kumia laittaa kannattaa puhdistaa todella hyvin öljystä, vaikkapa rasvanpoistoaineella. Muuten ei ote tule pitämään. Jossei tällä tekniikalla onnistu niin sitten jengat akselin päähän ja liukuvasaralla akseli ulos.
                            Tuota kokeilinkin jo eilen, käytin välissä kangasta, kumimaton suiroa, ovitiivisteen palaa, sähköteippiä yms... mutta ei se suostunut eteenpäin tulemaan. Naarmut sain kyllä sitten aikaan niillä isoilla putkipihdellä.. :oops: Juuri tuon naarmuuntumisvaaran takia ajattelin sen akselin pistää rakettispaketiksi, ehjä akseli kun ei paljoa kustanna niin turha tuota vanhaa sitten sääliä/yrittää naarmuista säästämään.

                            Comment

                            • jvakeva
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2433
                              • Kouvola

                              #15
                              käytännössä katsottuna niidebn irrottaiminen paikoillaan on lähes mahdotonta. kansi irti, hieman pienempää tankoa ja iso vasara. niillä ne lähtee 8) mutta tosiaan paikallaa voi olla ongelmalliset.. esim, kun kerran oli kiire niin yhteen e21 rälläköitiin omat tangot poikki joka väliustä, että saatiin irti konett purkamatta..
                              B10 V8 # 108
                              saab r560 8X4

                              Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎