Kolmossylinterin pakoventtiilin keinu pääsi katkeamaan, olisiko vinkkejä miten vaihto kannattaa tehdä e28:ssa?
Kantta en ajatellut irrottaa, vaan löysätä koneen korvat auki, ottaa pakosarjan irti kannesta ja nostaa konetta varovaisesti öljypohjasta että akseli mahtuisi tulemaan ulos riittävän pitkälle. Onnistuuko?
Tieltä joutuu varmasti purkamaan ainakin jakohihnan ja sen hihnapyörän, varmaan syylärikin on vähän tiellä? Kuinka keinuvipuakselin saa helpoiten liikkeelle, sitä ei varmasti kannata vasaroida ihan hulluna vaan tähänkin löytynee tekniikka... Muistelisin että siinä päässä jotkut tulpat joita ei kannata hakata sinne akselin sisään.
Motonetissä tarvikekeinu oli 16e, KL-varaosissa oletettavasti alkuperäinen 17e, mitäköhän maksaisi bemarilta suoraan? KL on ihan hyvä osatoimittaja, mutta ne toimituskulut on aika suolaiset... Jos jollakulla olisi myydä yksi hyvä keinuvipu helsingistä tai lähiaulueelta, niin pm:ää saa pistää!
...ja miten tämä tapahtui: Oltiin kaveriporukalla perjantai-iltana matkalla splättäämään Konginkankaalle Helsingistä. Matkaa oli ehkä puoli kilometriä jäljellä kun hiekkatiellä alkoi lapsettaa rankasti ja tuli vähän kierrätettyä konetta. Kuului vaan että kilinkolin ja tehoja katosi reippaasti. Mökin pihassa auoin sitten venttiilikopan ja sieltähän se vika sitten paljastui. Keräsin irtoneisen kappaleen talteen ja kansi kiinni.
Lauantaina soittelin vähän neuvoja että mitäs sitä nyt tehdään kun auton on täällä "pohjoisessa" ja kotiin pitäisi päästä. Sain ohjeeksi että kolmosen suuttimelta johto pois ja sitten viidellä sylinterillä kotiin. Olipa aika tukkoista tuo tuleminen, väännöt kateissa ja koneessa lievää ikävämpi sivuääni (varmaan siitä kun yksi sylinteri kirnuaa ilmaa imuventtiilissä edestakaisin). Lahden jälkeen uskaltauduin jo motarillekin missä matkanopeuden sai tasaiseen 120km/h ja saatiin koko porukka kotiin vaikka ainakin kuskia vähän jännitti koko reissu :roll:
Kantta en ajatellut irrottaa, vaan löysätä koneen korvat auki, ottaa pakosarjan irti kannesta ja nostaa konetta varovaisesti öljypohjasta että akseli mahtuisi tulemaan ulos riittävän pitkälle. Onnistuuko?
Tieltä joutuu varmasti purkamaan ainakin jakohihnan ja sen hihnapyörän, varmaan syylärikin on vähän tiellä? Kuinka keinuvipuakselin saa helpoiten liikkeelle, sitä ei varmasti kannata vasaroida ihan hulluna vaan tähänkin löytynee tekniikka... Muistelisin että siinä päässä jotkut tulpat joita ei kannata hakata sinne akselin sisään.
Motonetissä tarvikekeinu oli 16e, KL-varaosissa oletettavasti alkuperäinen 17e, mitäköhän maksaisi bemarilta suoraan? KL on ihan hyvä osatoimittaja, mutta ne toimituskulut on aika suolaiset... Jos jollakulla olisi myydä yksi hyvä keinuvipu helsingistä tai lähiaulueelta, niin pm:ää saa pistää!
...ja miten tämä tapahtui: Oltiin kaveriporukalla perjantai-iltana matkalla splättäämään Konginkankaalle Helsingistä. Matkaa oli ehkä puoli kilometriä jäljellä kun hiekkatiellä alkoi lapsettaa rankasti ja tuli vähän kierrätettyä konetta. Kuului vaan että kilinkolin ja tehoja katosi reippaasti. Mökin pihassa auoin sitten venttiilikopan ja sieltähän se vika sitten paljastui. Keräsin irtoneisen kappaleen talteen ja kansi kiinni.
Lauantaina soittelin vähän neuvoja että mitäs sitä nyt tehdään kun auton on täällä "pohjoisessa" ja kotiin pitäisi päästä. Sain ohjeeksi että kolmosen suuttimelta johto pois ja sitten viidellä sylinterillä kotiin. Olipa aika tukkoista tuo tuleminen, väännöt kateissa ja koneessa lievää ikävämpi sivuääni (varmaan siitä kun yksi sylinteri kirnuaa ilmaa imuventtiilissä edestakaisin). Lahden jälkeen uskaltauduin jo motarillekin missä matkanopeuden sai tasaiseen 120km/h ja saatiin koko porukka kotiin vaikka ainakin kuskia vähän jännitti koko reissu :roll:
Comment