Nyt on asetelmaa upotettu levyjen paksuuden eron verran, eli 1.6mm. Jostain syystä kytkin ottaa kiinni (ja irrottaa..) vasta ihan ylhäältä. Pito on aika sama kuin massalevylläkin, eli luistaa. Mikä meni pieleen?
tuostahan on helppo asetelmaa korjata simppelisti prikoilla.
joku guru kertoili , että asetelman käpälä pitäisi olla millin ylhäällä laakerinpäästä , mitattuna ennen sitä käpälän mutkaa , eli suoralta osalta.
siirryttäessä tästä kumpaansuuntaan tahansa , niin piti heikkenee merkittävästi ... kokemusta minulla ei tosiaan ole , mutta ei ihan Essonbaarikamaakan pitäisi olla
hyvinkin mahdollista...siinä on nimittäin lautasjousi..ja jos sellaisen kuvittelee silmissään ei noita pintoja kauheesti kannata sorvailla. Jos en ihna väärin katellut ETK:sta niin kaikissa kutosissa on 228mm levy ja asetelmat vaihtelee..sintterillä lisää pitoa. Onko kukaan koittanut mahduttaa 240mm M30 koneen kytkinasetelmaa/koteloa M20 myllyn perään?
Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown! -Official BTCF-Sauna Team- -Official BTCF-Jusauksen allasteam- -Team BTCF Top Alcohol- -Team Pimp My Bride- TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm) R.I.P. 1K MOTORSPORTS R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30, 526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
No jokuhan siinä meni vituiks.. Oudointa tosiaan on että kytkin irrottaa välittömästi poljinta painettaessa, eli aivan kuin asetelman käpälät olisivat liian ylhäällä (=asetelmaa upotettu liian vähän..?). Jos asetelmaa nostaa ylöspäin niin käpälätkin nousee samalla ylöspäin.. Toisaalta tossa on nestekytkin, eli kytkimen kulumisen (=käpälöiden nousemisen) ei pitäisi vaikuttaa polkimessa irroituskohtaan?
Duoda, syynä voisi olla vääränlainen painelaakeri. Jos uusi onkin pitempi kuin vanha => irroittaa liian aikaisin.
Tai sitten haarukan toinenpää on liian ylhäällä => työsylinteri puskee haarukka heti kun pljinta vähänkään koskee.
Tai sitten haarukka lipsahti nurinniskoin. Tahtoo itsella saattua lapsuksia liiankin usein, täytyy varmistaa omat tekemiset välillä moneen kertaan.
Itselläni meni vituralleen toisinpäin. Siinä laatikkoa paikoilleen laittaessa (ja vielä yksin perkele) painelaakeri kääntyi väärään asentoo (90 astetta) ja holahti haarukan läpi => kytkin nippanappa MELKEIN toimi kun poljin oli ihan pohjassa. Eli työsylinterin varsi liikkuin VAIN n. 2 cm.
Ei muuta kuin paketti uudestaan ulos, paineasetelma oikaan asentoon ja hilut takaisin. Sen jälkeen pelasi kunnolla.
Vanhalla painelaakerilla kasasin.. Haarukkakin on samalla tavalla kuin ennen (tai siis en ainakaan sitä irrottanut). No joku tollanenhan siinä on oltava vituillaan. Ei muuta ku katotaan homma takaperosesti, eli ei muuta ku purkamaan.. :?
Pitäis varmaan alkaa uusimaan kytkintä tuohon omaan e30 325i bemariin, kun ottaa kiinni vasta polkimen ollessa melkein ylhäällä ja on aika jäykkä poljin. Vai voiko tähän olla jokin muu syy kuin kulunut kytkin? Ei se kyllä luista yhtään.
No jos laitetaan uusi kytkinpaketti niin onko väliä ostaako alkuperäisen vai tarvikemallin? Onko paljon hinnassa eroa? Eikös kytkinpaketti sisällä yleensä levyn, paineasetelman ja painelaakerin? Ei taida tarvita muuta laittaa?
Onko miten iso homma vaihtaa? Pitää varmaankin koko laatikko puottaa alas?
Onko tuossa hommassa jotain muuta huomiotavaa?
Pitäis varmaan alkaa uusimaan kytkintä tuohon omaan e30 325i bemariin, kun ottaa kiinni vasta polkimen ollessa melkein ylhäällä ja on aika jäykkä poljin. Vai voiko tähän olla jokin muu syy kuin kulunut kytkin? Ei se kyllä luista yhtään.
No jos laitetaan uusi kytkinpaketti niin onko väliä ostaako alkuperäisen vai tarvikemallin? Onko paljon hinnassa eroa? Eikös kytkinpaketti sisällä yleensä levyn, paineasetelman ja painelaakerin? Ei taida tarvita muuta laittaa?
Onko miten iso homma vaihtaa? Pitää varmaankin koko laatikko puottaa alas?
Onko tuossa hommassa jotain muuta huomiotavaa?
Jos sulla aivan vakiovehe, niin koittaisin ensin mitata levyn. Jos pahasti kulunut, niin remontista voi selvitä vain levyn vaihdolla. Jos taas levy suht hyvä, niin osta kaikki uudet. Hommahan on helppoa kuin heinänteko, eli Laatikko alas ja hommiin.
Lueskelin vasta nyt tätä juttua, ja totesin että jotakin annettavaa tähän voisi olla. Minulla on ollut useita erilaisia Sachs asetelmia vakioista MF ja MFX asetelmiin. Näihin olen saanut Guruilta ohjeen, jota noudattamalla on aina pelanneet. Ns. pänninkiä pitäisi olla n. 2,4mm, olen käyttänyt max 2,8mm jolloin levyn kuluessa jonkinaikaa lähestytään tuota optimiarvoa. Yksikään ko. kytkimistä ei ole luistanut. Tuo aiemmin mainittu kytkimen ylhäältä ottaminen viittaa liian vähään "pänninkiin" jolloin käpälät nousevat ylös. Esijännityksen lisäämisellä on myös kääntöpuolensa kun jousi kääntyy nurin, ja ei paina enää yhtä lujaa. Tämä ohje saatu mm. Sachs urheilupuolelta, ei yleisohjeena, mutta kysyttäessä MFX asetelman asennuksia on vastaava mitta tullut sieltäkin. Eli kytkinlevy vauhtipyörän päälle, sitten asetelma siihen lepäämään, ja rakotulkilla/tönällä tms mitataan paljonko asetelma on irti vauhtipyörästä = 2,4mm. Sitten vain korkoa muuttamaan sopivaksi.
Kaverin puolesta tällasta kyselen että tarkotus ois m20:n asetelma sovittaa toyotan (sori) 18R-G pannuun turbotuksen tiimoilta...pitäs kuulemma mennä melkeen heittämällä, ellei synny hylkimis BMW/TOYOTA reaktiota....no kuiteski..
Niin millasia tehoja tuo vakio kytkin kestää m20 koneessa kun ajateltiin että luulis menevän vakio levyllä ym hiluilla jos tehotavoite on siellä max 250hv..?
minä en ainakaan vakio levyllä laittais.... laittaa 4-runnerin asetelman ja sintteri levyn niin ei tartte pelleillä kytkyttimen kans nim kokemusta on tosta (kirosana )toyotan 18r-gu moottorin kytkyttimen kasn värkätessä niin turbona kuin vaparina.... (hintaa tulee N.150€)
Laitoin tonne ton prostreetin linkin ja sieltä löytyy tietoa vähän tarkemmin. Kyllä sitä pitäis joka paikasta saada missä sachsia myydään. Sintterillä luvataan että pitää 530nm ja noi on ilmeisesti vähän alakanttiin luvattu..?
“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Laitoin tonne ton prostreetin linkin ja sieltä löytyy tietoa vähän tarkemmin. Kyllä sitä pitäis joka paikasta saada missä sachsia myydään. Sintterillä luvataan että pitää 530nm ja noi on ilmeisesti vähän alakanttiin luvattu..?
joo tota just kaipasinkin (eivät löytäneet nummelan varaosassa olenkaan?)
Comment