Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hökötin
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 62
    • Inkoo

    Vanos

    Hieman älyvapaa kysymys, mutta miten tunnistan onko autossa VANOS? Alustanumerolla? Autoni on E34, 520i, M50-moottori. Jakopään kohdalla on mielestäni jonkin näköinen uloke. Koska VANOS tuli 5-sarjaan, E34 ja onko vm. 1994 myyty ilman VANOSta? Onko siitä VANOS-hommelista hyötyä esim. kulkupuolella tai polttoaineenkulutushyötyä?
  • timppa30
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 261
    • Jaala

    #2
    Originally posted by Hökötin View Post
    Hieman älyvapaa kysymys, mutta miten tunnistan onko autossa VANOS? Alustanumerolla? Autoni on E34, 520i, M50-moottori. Jakopään kohdalla on mielestäni jonkin näköinen uloke. Koska VANOS tuli 5-sarjaan, E34 ja onko vm. 1994 myyty ilman VANOSta? Onko siitä VANOS-hommelista hyötyä esim. kulkupuolella tai polttoaineenkulutushyötyä?
    venttiilikopan pääty on suora, ilman vanosta, etupäästä siis. Vanoksellisessa selvä "patti". Vanokselliset m50-moottorit tuli kai 9/92.
    kulutus on hieman pienempi vanoksen ansiosta, kulkupuolella/tehoissa ei eroa, ainakaan hevosvoimien suhteen.
    Diesel on köyhien polttoaine

    Kesäleluna -06 hayabusa

    Comment

    • Janzki
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 4947
      • Lohja

      #3
      Vanoksen tunnistaa siitä mötikästä tms. ulokkeesta venttiili kopassa.

      Vanos tuli ainakin 6/92 e36:siin, e34:stä en ole täysin varma milloin tuli mutta luulisin -94:ssä jo vanoksen olevan.

      Edit: tehoista senverta että ~10nm taisi vääntöä olla enemmän vanoksellisessa koneessa vanoksettomaan verratuna.
      Last edited by Janzki; 07-03-2007, 13:31.
      Sähköposti.
      IG: janzki_

      Comment

      • gangsta
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2004
        • 521
        • Nurmijärvi

        #4
        vanoksen tunnistaa helpoiten siitä, kun kylmänä jyräyttää käyntiin, niin rupeaa kuulumaan konehuoneesta "rallatusta".

        Comment

        • eeki
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 1966
          • HKI

          #5
          Tästä on ihan "muutaman" kerran ollut juttua, haulla olisi löytynyt mm. tälläiset kuvat:
          Vanos: http://koti.mbnet.fi/gazmobo/BMW/Bmw%20323i%202.5l.jpg
          Ei vanosta: http://2cars.cz/files/extra/ada_fotky3.jpg
          Ducati 998 -02 //

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #6
            Originally posted by eeki View Post
            Tästä on ihan "muutaman" kerran ollut juttua, haulla olisi löytynyt mm. tälläiset kuvat:
            Vanos: http://koti.mbnet.fi/gazmobo/BMW/Bmw%20323i%202.5l.jpg
            Ei vanosta: http://2cars.cz/files/extra/ada_fotky3.jpg
            Ja ekan kuvan konehan on jo M52 tyyppiä jos topikin aloittaja ihmettelee imusarjaa jne.
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Katse koneen etupään jakopääkoppaan:

              Vanos:


              ...ei vanosta:

              Comment

              • M40 Power
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 584
                • Turun seutu

                #8
                Hiukan OT, mutta onko jollakin varmaa tietoa siitä, että onko tosta vanoksesta käytännössä jotain hyötyä? Esim. parempi alavääntö, vai?
                EX: E30, E34, E36, E36 compact

                Nyk. -99 320D

                Comment

                • EPDM
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2005
                  • 4623
                  • Lahti.

                  #9
                  Viviendo en Lahiti
                  BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                  Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                  Vw Corrado vr6

                  Comment

                  • peeämwee
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1824
                    • I sink hell

                    #10
                    Niinhän sitä mehustetaan vaikka: http://www.bmw.fi/tekninen_sanasto.php?id=59 tossa kysessä toki kaksois vanos. Kyllähän se muuttuva venttiili ajoitus ihan kiva on, itsellä ei tosin bemun kyseisestä ole tietoa. Muiden merkkejen kyllä. Paitsi mitä täällä lukenut, nopeesti menee paskaks ja sitte raksuttaa kivasti...Itse tykkään kovasti kun kone raksuttaa
                    Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                    Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                    A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                    http://velkakello.fi/

                    Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                    https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                    Comment

                    • eeki
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 1966
                      • HKI

                      #11
                      Originally posted by M40 Power View Post
                      Hiukan OT, mutta onko jollakin varmaa tietoa siitä, että onko tosta vanoksesta käytännössä jotain hyötyä? Esim. parempi alavääntö, vai?
                      No tässä tapauksessa (e36 325i) vääntöalue on laajempi - huippuarvo on täsmälleen sama mutta 500rpm alempana. Kulutus on myös hieman pienempi.

                      Tässä tapauksena bonuksena tulee tosiaan myös se että itse vanos on hieman heikkoa tekoa.
                      Ducati 998 -02 //

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by eeki View Post
                        Tässä tapauksena bonuksena tulee tosiaan myös se että itse vanos on hieman heikkoa tekoa.
                        ...mutta näin vain M50 koneissa...
                        M52 ja erityisesti M52TU/M54(tuplavanokset) ovat osoittautuneen varsin luotettaviksi+äänettömiksi.

                        Comment

                        • Kilpuri
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 831
                          • Tampere

                          #13
                          Mitä käytännön eroa on M50- ja M52-vanoksella? :think
                          Now: 525xd -09
                          Ex: 330d -07
                          Ex: 328i -96

                          Comment

                          • eeki
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 1966
                            • HKI

                            #14
                            Originally posted by Kilpuri View Post
                            Mitä käytännön eroa on M50- ja M52-vanoksella? :think
                            Itseasiassa vain levyjouset. Liitteen ylemmässä kuvassa aiempi "m50"-vanos - käytetty myös m52:ssa 6/95 asti. Alemmassa sitten myöhempi versio.

                            [edit]
                            Laitetaas vielä muistaessani nämä prikkaviritysohjeet vanoksen metelin korjausta varten. Joku jolla on englanninkielinen TIS (omani olen johonkin hävittänyt) voisi ottaa nämä englanninkielisenä ulos:


                            Attached Files
                            Last edited by eeki; 08-03-2007, 12:06.
                            Ducati 998 -02 //

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Kilpuri View Post
                              Mitä käytännön eroa on M50- ja M52-vanoksella? :think
                              Siis nimen omaan juuri tuon "levypäivityksen" verran, mutta jonkin verran on muuttunut myös valmistuksellisesti(materiaali, koneistustekniikka, toleranssit).
                              Jokatapauksessa päivitys on ollut onnistunut koska aika ultraharvoin noita vanosongelmia on enään M52-koneessa. M52TU/M54 koneissa niitä ei ole käytännössä enään ollenkaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎