EGR:n poistomenetelmistä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7551
    • Jyväshyvä

    #46
    Originally posted by Cell View Post
    Pakokaasujen kierrätyksen ideana on laskea palamislämpötilaa (päästöt), millä tavalla palamislämpötilan laskeminen nopeuttaa lämpenemistä?
    Mutu:

    Kun osakaasulla egr on auki, koneeseen menee vähemmän ilmaa ja osittan ilman sijasta lämmintä pakokaasua, lämpöä joka egr:n kiinniollessa menee suorana pakoputkea pitkin taivalle. Täyskaasullahan EGR on kiinni.

    Ja miten taas pakokaasu laskee palamislämpötilaa? Kun siellä on vähemmän happea niin palaa erilailla, ts. itse palolämpötila laskee mutta moottorin lämpötila nousee?
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • jms-btcf
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 696
      • Tampere

      #47
      Originally posted by Cell View Post
      Pakokaasujen kierrätyksen ideana on laskea palamislämpötilaa (päästöt), millä tavalla palamislämpötilan laskeminen nopeuttaa lämpenemistä?
      Ei aavistustakaan, mutta näin kyllä näyttäisi olevan että egr toiminnassa lämpenee nopeammin. Itsellä on tällä hetkellä webasto pois pelistä ja laitoin hehkuja ja alipaineletkuja vaihtaessani egr:n takaisin toimintaan n. kolmen-neljän vuoden tulppauksen jälkeen.
      Tarkoitus oli katsoa häviääkö inpan egr-virheet vai onko vikaa muualla. Virheet hävis ja tuli sen verran kiire että unohtu laittaa egr:n tulppaus takaisin, seuraavana aamuna ihmettelin töihin mennessä kun lämpömittarilla oli jo viisari pystyssä tietyssä kohdassa matkaa vaikka oli kylmin aamu tähän asti.
      e61 535d

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7035
        • Uusikaupunki

        #48
        Onko näissä autoissa, joissa eroa on huomattu, ollut EGR-jäähdytys?
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          #49
          .
          Joo, se lämpeneminen kyllä.
          Siinähän pakokaasuja jäähdytetään moottorin jäähdytysnesteellä, eli siirretään lämpöä pakokaasuista moottoriin, niinkuin Cell tuossa uumoilikin.

          Taitaa bemareissa kuiteski olla polttoainetoiminen, tai sähköinen lisälämmitin, niinkuin mersussakin, joten taitaa se lämpö riittää, kunhan termostaatti on kunnossa.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • jsr85
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1372
            • Oulainen

            #50
            mulla tuossa 530d.ssä ei sattuneesta syystä webasto toimi ja EGR on tukittu/poistettu käytöstä ohjelmalla. -5 asteen pakkasessa 7km ja viisari nousee sinisen ylärajalle, kohtuu reilusti vaikuttaa, mut eipä oo kuitenkaan tullu mieleen ottaa takaisin käyttöön
            ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

            Comment

            • sassi
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2008
              • 412
              • Nivala

              #51
              Minulla tulee EGR:lle suora putki, eli ei ole jäähdytetty.

              EGR:n tulppauksen jälkeen lämpiää huomattavasti hitaammin, nyt vaatii aamuisin lähtiessä n. 7km enemmän matka-ajoa, että lämpö nousee samalle tasalle kuin EGR:n käytössä ollessa.

              Mutta edut voittaa tuon:
              - Kulutus on n. puoli litraa sataselle pienempi.
              - Vetää osakaasulla paljon kevyemmin kuin ennen (persdyno)
              - EGR:n käytössä ollessa kun ajoi pidemmästi matkaa, niin seuraavasta risteyksestä rivakammin kiihdytettässä (korkeammilla kierroksilla) pukkasi todella synkät savut . Nyt kun EGR on pois pelistä, tätä ei ole esiintynyt kertaakaan

              Vikavalo ei pala, mutta vikakoodi tuosta varmasti on. Pitää seuraavan huollon yhteydessä pyytää, että poistavat EGR:n käytöstä myös ohjelmallisesti, niin ei tule sitten vikakoodiakaan..
              --
              Sassi
              - F10 530d
              - KTM 690 Enduro
              Ex. E90 330d, E46 330d

              Comment

              • jms-btcf
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 696
                • Tampere

                #52
                Originally posted by Cell View Post
                Onko näissä autoissa, joissa eroa on huomattu, ollut EGR-jäähdytys?
                Ei ole EGR:n jäähdytystä (-99)
                e61 535d

                Comment

                • jsr85
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1372
                  • Oulainen

                  #53
                  Originally posted by sassi View Post
                  Vikavalo ei pala, mutta vikakoodi tuosta varmasti on. Pitää seuraavan huollon yhteydessä pyytää, että poistavat EGR:n käytöstä myös ohjelmallisesti, niin ei tule sitten vikakoodiakaan..
                  Tulee se koodi vaikka poistetaan ohjelmallakin, näin minulla ainakin.
                  ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                  Comment

                  • sassi
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2008
                    • 412
                    • Nivala

                    #54
                    Originally posted by jsr85 View Post
                    Tulee se koodi vaikka poistetaan ohjelmallakin, näin minulla ainakin.
                    Toisessa viestiketjussa (jota en pikaisella haulla nyt löytänyt) eräs foorumilla paljon kirjoitteleva ja asioista selvästi tietävä kertoi, että kun EGR poistetaan ohjelmallisesti toiminnasta, ECU ei enää pyydä EGR palveluita, eikä EGR venttiili enää aukea missään vaiheessa. Eikä luonnollisestikaan tulppaus enää tässä vaiheessa aiheuta mitään vikakoodeja, kun tulppaus ei ole ECU:n mielestä epänormaali tilanne.

                    Ilmeisesti sinun tapauksessasi EGR:n ohjelmallista disablointia ei ole tehty oikein.
                    --
                    Sassi
                    - F10 530d
                    - KTM 690 Enduro
                    Ex. E90 330d, E46 330d

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      #55
                      .
                      Kanada
                      Last edited by tuikku; 18-12-2008, 15:06.
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • jsr85
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 1372
                        • Oulainen

                        #56
                        joo, mulla on tosin vielä tuo kuula tuolla EGR.n alipaine letkussa, mahd. siitä johtuu tuo koodi. Pitää ihan varsin ottaa pois se kuula ja käyttää piuhan nokassa. Jos se ei tuolla lähde nii eipä se leppäveden kaveri mikään ihme velho oo Mä luulin et se on ihan normaalia et se jää vika muistiin...
                        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          #57
                          Originally posted by jsr85 View Post
                          ...Jos se ei tuolla lähde nii eipä se leppäveden kaveri mikään ihme velho oo...

                          Kyllä se on.
                          Jos siltä onkin jäänyt jokin pukki sinne, niin olen varma, että ihan mielellänsä sen korjaakin.
                          Soita ja kysy.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • jsr85
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2007
                            • 1372
                            • Oulainen

                            #58
                            Originally posted by tuikku View Post
                            Kyllä se on.
                            Jos siltä onkin jäänyt jokin pukki sinne, niin olen varma, että ihan mielellänsä sen korjaakin.
                            Soita ja kysy.
                            Ei se mua niin paljoa siel muistissa haittaa et viittis sinne asti lähtee, ei kuitenkaa moottorin vikavalo pala
                            ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3121
                              • Välisuomi

                              #59
                              EGR (airmass too big..)-hälytys kun ei päädy näytölle asti vaan on luettavissa vain diagnostiikkavehkeillä, ei sitä disabloidakaan aina. Hälytyksen merkitys kun on vain visuaalinen niille jotka lueskelevat omia vikakoodejaan, muille se ei edes näy. Hälytyksen ilmestyminen lokiin ei tarkoita sitä etteikö EGR pyynti olisi jo nollattu. Hälytyksen estämiseksi pitää vielä tehdä erinäisiä toimenpiteitä. Sen jälkeen vikadiagnostiikalla ei enää näe koko EGR:n olemassaoloa milloinkaan. Tämä on yksi syy jättää hälytys voimaan, koska joskus autoa ohjelmoidessa tai vikaa selvitellessä on hyvä vähän tietää mitä autolle on tehty.
                              ---

                              Comment

                              • surface
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2008
                                • 257

                                #60
                                Kuka Turunseudulla osaisi ottaa ohjelmallisesti tuon pois käytöstä?
                                E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                                Comment

                                Working...
                                X