Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä on paras mootorin ohjaus laite? Säädettävyys toimivuus hinta/laatu suhde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blacksatin
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2007
    • 954
    • Mäntsälä

    Originally posted by Mystinen View Post
    Nostetaan tätä threadia vähäsen. 4 tuntia Hestecin hienosäätöö ja voin sanoo että kyllä on paska purkki. Sepon jäljiltä piti vielä hieroo karttoja eikä vielä valmista tullu. Hidas, kömpelö, kallis yms.. Jospa tää tästä.

    Onko tuo ohjaus tuossa 3.5l tic koneessa?? Itellä myös moottorinohjauksen osto edessä. Onko täällä kenelläkään kokemusta tuosta KMS tsydeemistä??

    Comment

    • Mystinen
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 1206
      • Kehä3

      Originally posted by Blacksatin View Post
      Onko tuo ohjaus tuossa 3.5l tic koneessa?? Itellä myös moottorinohjauksen osto edessä. Onko täällä kenelläkään kokemusta tuosta KMS tsydeemistä??
      Kyl on. Megasquirt tai Vems tulee seuraavaan prokkikseen jos joskus tulee alotettua semmosta.

      Vaparien virittäminen on säälittävää
      350hp/480Nm@0,666bar
      xxxhp/670Nm@1,6bar
      - Mystinen.Fi -
      -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Originally posted by Blacksatin View Post
        Onko täällä kenelläkään kokemusta tuosta KMS tsydeemistä??
        Ominaisuuksiltaan jäljessä, hinnassa kyllä suurinpiirtein muiden mukana.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          Tosiaan tuosta listasta puuttuu osasto "muut". VEMS on ainakin mun tietojen mukaan ihan kilpailukykyinen laite jo noihin ns. paremman luokan kaupallisiin vehkeisiin nähden.
          Last edited by Vauhtivaunu; 08-08-2008, 01:34.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • tomippa
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 656
            • pk-seutu

            Nostetaas hieman tätä topiccia ylös...

            Itsellä menossa jokusen viikon kuluttua auto Hariselle ja tarkoituksena asentaa Hestec moottorinohjauspurkki M60B40 koneeseen, onko kenellekään mitään positiivisia/negatiivisia mielipiteitä kyseisestä purkista ja mahdollisesti mielipiteitä purkista samalla koneella? Onko miten helppo säätää ja mahtavatkohan Harisella säätää autoa kunnolla?

            Mitä hieman lukenut täältä, niin Harisella joissakin tapauksissa jäänyt säädöt kunnolla viilaamatta, arpapeliä(?)

            Comment

            • ///saMuli
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 964
              • Seinäjoki

              Luin koko threadin läpi (taas). On tää moottorinohjausvalinta vain pirun vaikeaa puuhaa. Sitä kun haluis kaikki ominaisuudet mitä on olemassa, täydellisen toimivuuden, helpon säätämisen, säätäjän läheltä tai ainakin hyvän teknisen tuen. yms yms.

              Niin ja hinta tietty. En yleensä pihtaa satasia eli todella monet moottorinohjaukset liikkuu samoissa hinnoissa mun silmissä. Harmi kun perse ei tunnu kestävän Motecin ostoa. Kaikista purkeista kuulee hyvää ja huonoa. Motec kiinnostaisi kun siitä ei huonoa kuule kuin hinnan.

              Teen lopullisen valinnan Motecin, Tatechin ja AEM välillä. Jos hintaa mietin niin eihän siinä oo kuin taatan ja AEM välinen valinta enää. Pudotuspeliä.

              Pitkään olin Autronic mukana harkinnassa, mutta jos yhtään haluaa itse säätää eikä vain teetättää avaimet käteen periaatteella, niin ei voi kuin hämmästellä tuo Autronicin laajakaista lambdan toteutusta. Eihän tuota voi pelle peloton itse säätää. Muuten tuon purkin ominaisuudet kuulostaa hyvältä ja monta autoa suomessa rokkaa tuolla. Ehkä hintaa kuitenkin alkaa kertymään kilpailijoihin nähden yli.

              Eipä taida tuo mun mottikaan olla mikään helpoin säädettävä. Asettaa paljon vaatimuksia moottorinohjaukselle. Ja säätäjälle...
              https://www.instagram.com/hackberryracing/


              BMW M240i -17 rwd man, oem lsd, MHD stage 2+ E40, Finturbo hybrid, Dorch stage 2, yli 500hv

              EX: BMW e36 S54T touring drifting, BMW E36 M3 -93 Coupe, BMW E46 M3 -01, BMW 130 M-Sport -05

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1638

                Originally posted by Cell View Post
                Ominaisuuksiltaan jäljessä, hinnassa kyllä suurinpiirtein muiden mukana.
                Miltä osin ominaisuudet ovat jäljessä ja mikä merkitys niillä on kokonaisuuden kannalta?

                Comment

                • os951
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 447
                  • Kerava

                  Mihin tuolta listalta on unohtunut Motronic? Pirun hyvä laite ja helppo säätää ja modifioida nykyaikaisemmaksi jos tietää mitä on tekemässä :think
                  Lisäksi monella on se jo valmiina autossaan.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Originally posted by MarttiKK View Post
                    Miltä osin ominaisuudet ovat jäljessä ja mikä merkitys niillä on kokonaisuuden kannalta?
                    2 suutinlähtöä -> ei sekventiaaliruiskua
                    5 sytkälähtöä, ei sekventiaalisytytystä -> jakaja tai hukkakipinä
                    periaatteessa tukee vain tps pohjaista rikastusta kolmelle kierrosalueelle, lisärikastus mapin kautta hiukka hämärä
                    manuskan mukaan ei lainkaan kompensaatiotaulukkoa puolan latausajalle
                    Ei tue oikein muita laajakaistoja kuin KMS:n oma (tämä kannattaa selvittää onko muuttunut)
                    Ei kalibrointia mille tahansa lämpöanturille, ainakaan manuaalin mukaan

                    Mitä milläkin on sitten merkitystä, riippuu ihan käyttäjästä. OVH on sama kuin tatech6 litellä, jonka ominaisuudet jo lähtötilanteessa ovat aivan erilaiset. Puhumattakaan laajennettavuudesta. Eniten ehkä käyttöön vaikuttaa tuo kiihdytysrikastuksen heikkous kms:ssä, luotisuora afr tulee jäämään haaveeksi.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • sierra4x4tbo
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 2098
                      • Lappeenranta

                      Mitä mieltä Haltechista ollaan?

                      Ainakin uusi E8 vaikuttais toimivalle paketille.

                      Aikaisemmin mulla oli Haltech E6X, mutta tarviin sequentiaali ruiskutuksen ja sequentiaali sytkän, tuossa E6X:ssä ei riittäny ominaisuudet molempien sequentiaali ajoon..
                      M535i BiTurbo -85
                      740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                      --=MushroomMotorsport=--
                      --=MaxTuned.com=--

                      Comment

                      • Yrkesman
                        BTCF Member
                        • Jul 2004
                        • 45
                        • Turku

                        Originally posted by ///saMuli View Post
                        Pitkään olin Autronic mukana harkinnassa, mutta jos yhtään haluaa itse säätää eikä vain teetättää avaimet käteen periaatteella, niin ei voi kuin hämmästellä tuo Autronicin laajakaista lambdan toteutusta. Eihän tuota voi pelle peloton itse säätää. Muuten tuon purkin ominaisuudet kuulostaa hyvältä ja monta autoa suomessa rokkaa tuolla. Ehkä hintaa kuitenkin alkaa kertymään kilpailijoihin nähden yli.
                        Öö, miksei voi säätää itse? Mä olen ainakin säätänyt omaa koslaa Innovaten LC-1:n kanssa.
                        E46 328 HX40 super - Ecumaster Black

                        Comment

                        • Mica
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 689
                          • Häme

                          Originally posted by Yrkesman View Post
                          Öö, miksei voi säätää itse? Mä olen ainakin säätänyt omaa koslaa Innovaten LC-1:n kanssa.
                          Sama juttu, LC-1 ja SM4:stä löytyy kokemusta. Koskaan ennen en ollut oikeastaan edes katsonut minkään moottorinohjauksen säätämistä ja tuli muutetttua map ohjatusta tps ohjatuksi. Auto oli ihan ajettava vartin säätötyön jälkeen, vaikka map ohjatun karttakin oli Sakun etätyönä tekemä hatusta heitetty koekäynnistystä varten.
                          Ei se taida mikään kovin mahdoton siis olla...
                          e36 M3 -97 "katukilpuri"
                          e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

                          Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

                          Comment

                          • turbobliz
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1010
                            • e-suomi

                            Originally posted by Cell View Post
                            2 suutinlähtöä -> ei sekventiaaliruiskua
                            5 sytkälähtöä, ei sekventiaalisytytystä -> jakaja tai hukkakipinä
                            periaatteessa tukee vain tps pohjaista rikastusta kolmelle kierrosalueelle, lisärikastus mapin kautta hiukka hämärä
                            manuskan mukaan ei lainkaan kompensaatiotaulukkoa puolan latausajalle
                            Ei tue oikein muita laajakaistoja kuin KMS:n oma (tämä kannattaa selvittää onko muuttunut)
                            Ei kalibrointia mille tahansa lämpöanturille, ainakaan manuaalin mukaan

                            Mitä milläkin on sitten merkitystä, riippuu ihan käyttäjästä. OVH on sama kuin tatech6 litellä, jonka ominaisuudet jo lähtötilanteessa ovat aivan erilaiset. Puhumattakaan laajennettavuudesta. Eniten ehkä käyttöön vaikuttaa tuo kiihdytysrikastuksen heikkous kms:ssä, luotisuora afr tulee jäämään haaveeksi.
                            Cell, hyviä pointteja. MUTTA 99% tästä porukasta ei koskaan jaksa säätää (eikä ole varaa ostaa vaadittavaa työmäärää joka on lukemattomia tunteja autotekniikan laboratorioajoa) noita kaikkia ominaisuuksia siten, että ne olisi täysimääräisesti hyödynnettävissä. Koko keskustelu on aika teoreettista hifistelyä tyyliin mun purkki on parempi kuin teidän kun siinä on vitutuskompensointi joka säätää soppaa kuskin aivokäyrien perusteella.

                            vrt. sekventiaalisytytys: mihin pyrit sillä, päästöjen tai kulutuksen optimoimiseen alakierroksia vai korkeaan tehoon yläkierroksilla (isoilla kauas sijoitetuilla suuttimilla ja oikea-aikaisella ajoituksella). Tuo on tarpeellinen ominaisuus, jos asia oikeasti säädetään. Säätämättä on lähinnä nice to have...

                            Kiihdytysikastus: 3 rpm aluetta TPS:llä on normaaliin katuautoon riittävä ratkaisu. Ei tule luotisuoraa seosta kaikkiin tilanteisiin, mutta toimii aivan täysin ilman pätkimisiä tai ylirikkautta. Muistellaan, että kaikkien jumaloima Hestec omaa rikastusparametrit, jotka koskee koko kierroslukualuetta, ja näilläkin systeemeillä autot on toimineet iät ja ajat. Tatech on tässä minusta aika vahvoilla loputtoman kiihdytyspylvässysteeminsä kanssa, on ainakin riittävän paljon parametreja.

                            Kompensointi puolan lataukselle... joo.. kuinka oleellista. Miten mittaat vaadittavan latausajan kullekin kompensointitaulukojn solulle ? Tietty jos on joku tunnettu ongelma-alue sytytystehon suhteen niin tuolla voi yrittää kiertää.


                            Mitenhän tämän höpinäni nyt kiteyttäisi... Sanotaanko, että hyvissä ECUissa on runsaat säätömahdollisuudet ja siten runsaasti työtä ominaisuuksien hyödyntämiseksi. Suomen markkinoilla ei ole kuitenkaan yhtään tuotemerkkiä, millä perusasioita ei saisi tehtyä oli sitten turbo tai vapari, drifteri tai gripperi whatever.



                            terv. viimeiset 5000km ajettu työmatka-ajoa läppärin kanssa niska kipeänä
                            Last edited by turbobliz; 10-10-2008, 13:53.

                            Comment

                            • turbobliz
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 1010
                              • e-suomi

                              Originally posted by MarttiKK View Post
                              Miltä osin ominaisuudet ovat jäljessä ja mikä merkitys niillä on kokonaisuuden kannalta?
                              Van Kronenburgista (KMS) tässä taisi olla kyse ? Itsellä ei ole käytännön kokemusta k.o purkista toiminnassa, mutta säätöohjelmasta käsin pääteltynä siinä vaikuttaa olevan halpaan hintaan nähden runsaahkot ominaisuudet, ei tietty mitään tuhansien eurojen ecuihin verrattuna mutta ns kaikkiin perustarpeisiin riittävät. Itse ohjelmakin on asioiden sijoitteluiden ja havainnollisuuden puolesta asiallinen, selkeämpi kuin esim kotimaiset joiden säätöohjelmat vaatii totuttelua.

                              Joltain käyttäjältä tars saada fiiliksiä tarkempaan konkreettiseen arviointiin.

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                Originally posted by turbobliz View Post
                                vrt. sekventiaalisytytys: mihin pyrit sillä, päästöjen tai kulutuksen optimoimiseen alakierroksia vai korkeaan tehoon yläkierroksilla (isoilla kauas sijoitetuilla suuttimilla ja oikea-aikaisella ajoituksella). Tuo on tarpeellinen ominaisuus, jos asia oikeasti säädetään. Säätämättä on lähinnä nice to have...
                                Sekventiaaliruiskun tarpeellisuutta voi pohtia jos sitä ei säädetä, mutta kun ko. ominaisuutta on hyödynnetty jo hyvään ikään ehtineessä M50 sarjatuotantokoneessa, saattaisi sille olla käyttöä myös henkilölle joka tarvitsee yleensäkään eri moottorinohjausta. Ja luultavasti vielä näkyvää hyötyä jos se on haluttu jo tuolloin sisällyttää normimoottoreihin. Henkilökohtaiseen ajatusmaailmaan ei sovellu se, että harrastevehkeen PITÄÄ viedä paljon bensaa. Bensaan menevällä rahalla voisi tehdä muutakin.

                                Kiihdytysikastus: 3 rpm aluetta TPS:llä on normaaliin katuautoon riittävä ratkaisu. Ei tule luotisuoraa seosta kaikkiin tilanteisiin, mutta toimii aivan täysin ilman pätkimisiä tai ylirikkautta. Muistellaan, että kaikkien jumaloima Hestec omaa rikastusparametrit, jotka koskee koko kierroslukualuetta, ja näilläkin systeemeillä autot on toimineet iät ja ajat. Tatech on tässä minusta aika vahvoilla loputtoman kiihdytyspylvässysteeminsä kanssa, on ainakin riittävän paljon parametreja.
                                Taas, ilmankin pärjää, tottakai. Kaasuttimillakin pärjäsi. Kuitenkin, kiihdytysrikastus on paljon ajettavuuteen vaikuttava asia, ja jos seosten heittelyn takia menettää sitä tehoa jonka hankkimiseksi on ladottu taaloja tiskiin iso kasa, eikö tämä ikäänkuin syö vähän pohjaa itseltään? Tatechin pylvässysteemissä on hitosti säätämistä, mutta kun se perustuu pelkkään TPS tietoon (tai perustui jälleen, en tiedä nykyversioista) se on aina "pielessä". Ilmanpaineen muutos, lämpötilan muutos, ilmanputsarin likaantuminen jne kaikki vaikuttavat ja TPS pohjaisella rikastuksella ajetaan silti aina samalla asetuksella. Joillekin ihan sama, mutta jos pakoputken saumoja jaksetaan hieroa tehon toivossa, miksei sitten näitä joista on jotain oikeaakin hyötyä.

                                Kompensointi puolan lataukselle... joo.. kuinka oleellista. Miten mittaat vaadittavan latausajan kullekin kompensointitaulukojn solulle ? Tietty jos on joku tunnettu ongelma-alue sytytystehon suhteen niin tuolla voi yrittää kiertää.
                                Kompensointi puolan lataukselle tarkoittaa latausajan suhdetta akkujännitteeseen. Ei lopu kipinä kesken kun soitellaan rokkikoneita tai laturi kyykkää. Latausajat eri akkujännitteille ainakin boschin puolille löytyy suoraan spekseistä. KMS:n valikoissa ei manuaalin mukaan ole kuin yksi muutettava kiinteä latausaika ja that's it.

                                Mitenhän tämän höpinäni nyt kiteyttäisi... Sanotaanko, että hyvissä ECUissa on runsaat säätömahdollisuudet ja siten runsaasti työtä ominaisuuksien hyödyntämiseksi. Suomen markkinoilla ei ole kuitenkaan yhtään tuotemerkkiä, millä perusasioita ei saisi tehtyä oli sitten turbo tai vapari, drifteri tai gripperi whatever.
                                Täysin samaa mieltä tästä. Jos ominaisuutta ei tarvitse, siitä ei kannata maksaa.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎