Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Martti
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Siis tarkoitatko tätä tuolla venakopan päästä lähtevällä putkella:


    Mulla on ruotsissa myyty auto, jossa on varustelistalla "842 COLD CLIMATE VERSION" mutta ei tuossa ainakaan mitään eristystä mun mielestä ole. Vai enkä vain ole huomannut sellaista... :think
    joo, se saattoi olla, että sitä putkea ei tullut uutta. eli siinä sitä eristystä ei ole. mut jos otat ne suojamuovit pois siitä koneen päältä, niin se venakopan suunnassa tavallaan imarin päästä päähän kulkeva putki oli kyllä 100varmasti eristetty. olisiko tuossa eka postauksen kuvassa tuo osanro 7.

    Originally posted by Ha2 View Post
    Jaaha. Tuoreena M54B30 moottorilla varustetun auton omistajana alkaa kiinnostaa/jännittää. Viime talvena soitti yks pyöräilijäkaveri ja kysyi, että osaisinko arvata mikä hänen työkaverinsa 330 i:tä vaivaa kun tuuppas öljyt pakoputkesta pihalle työpaikan parkkipaikalla. Sanoin, että huohotin jäässä ja sehän se oli ollut. Pitääköhän tässä ruveta toimenpiteisiin? Auttaiskohan mitään, jos käyttelis letkut irrti ja puhdista huolella sisältä?
    no puhdistus kyllä varmasti auttaa. mutta talvellahan tuota majoneesia/kondenssivettä pukkaa tulemaan enemmän kuin kesällä ja jos ajo on pääasiassa muutaman kilsan työmatka-ajoa, niin kyllä suosittelen tekemään jotakin. onko se sitten näiden osien perusteellinen puhdistus vai talvimalliin päivitys, sitä en osaa sanoa. mutta käsittääkseni tuota venttiiliä ei oikein voi puhdistaakaan, tai ainakin minusta tuntuu, että 50e uhraus uudesta (talvimallin) venttiilistä ei ole paha mielenrauhan takaamiseksi.

    silloin kun tuosta meidän kotterosta ne öljyt pihalle tuli, oli muistaakseni ne tammi-helmikuun kovat pakkaset. tällöin wetterin pihassa oli 10-20 muuta saman konetyypin autoa odottamassa korjausta, saman vian takia. sen lisäksi, että vian korjaamiseen olisi se 1000e mennyt, seuraava vapaa aika olisi ollut 2viikon päähän! venttiiliä eivät saaneet mistään hommattua, joten se loppujen lopuksi tilattiin kajaanin merkkiliikkeen (oliko hartikainen tms?) kautta, jossa palvelualttius oli "hieman" eriluokkaa.

    eli summa summarum, kyllä näillä kokemuksilla jotain tekisin tässä vaiheessa, kun tilanne ei pääse yllättämään. :think ja se, että samalla vaivalla kun irrotat letkut, vaihdat sinne talvimallin hilppeet, jotka maksaa kaikkineen alle 100e.

    Leave a comment:


  • Ha2
    replied
    Jaaha. Tuoreena M54B30 moottorilla varustetun auton omistajana alkaa kiinnostaa/jännittää. Viime talvena soitti yks pyöräilijäkaveri ja kysyi, että osaisinko arvata mikä hänen työkaverinsa 330 i:tä vaivaa kun tuuppas öljyt pakoputkesta pihalle työpaikan parkkipaikalla. Sanoin, että huohotin jäässä ja sehän se oli ollut. Pitääköhän tässä ruveta toimenpiteisiin? Auttaiskohan mitään, jos käyttelis letkut irrti ja puhdista huolella sisältä?

    Leave a comment:


  • wilho
    replied
    Kuvaa

    Moi Martti & muut,

    olisiko teillä kuvaa noista eristetyistä putkista? Auttaisi minua ja varmasti myös muitakin.

    Katselin toissa iltana itsekin konepellin alle, irroitin ilmanputsarikotelon ja totesin että melko homma..
    Menee varmaan tunteja jos tuon purkaa ja kasaa uusiksi.

    Kiitos näistä vinkeistä!

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Martti View Post
    kun niitä letkuja/putkia tiirailee, niin varmaan huomaa jos niissä semmonen eristys on päällä. siis venakopan päästä imusarjan alle menevä putki ...
    Siis tarkoitatko tätä tuolla venakopan päästä lähtevällä putkella:


    Mulla on ruotsissa myyty auto, jossa on varustelistalla "842 COLD CLIMATE VERSION" mutta ei tuossa ainakaan mitään eristystä mun mielestä ole. Vai enkä vain ole huomannut sellaista... :think

    Leave a comment:


  • Martti
    replied
    Originally posted by Dani View Post
    Eli huomaako pelkällä silmällä että onko osia vaihdettu tuohon cold country versioon?
    kun niitä letkuja/putkia tiirailee, niin varmaan huomaa jos niissä semmonen eristys on päällä. siis venakopan päästä imusarjan alle menevä putki sekä imarin alta (separaattorilta) öljytikun putkelle menevä letku. sitä itse venttiiliä ei oikeen näe erinäisiä purkutöitä suorittamatta.
    Last edited by Martti; 11-10-2007, 13:27.

    Leave a comment:


  • Martti
    replied
    joo siis talvella vaihdettiin tuohon meidän m52b25tu:hun (eli kutakuinkin sama kone kuin m54b25) sen vakiona olleen "kesämallin" järjestelmän tilalle tuommoinen talvikelin setti auton pukattua öljyt pihalle.

    sehän sisälsi samanlaiset letkut/putket, kuin alkuperäisetkin, johon oli kietaistu tämmöistä eristysputkea päälle (ei tainnut olla kaikki eristettyjä). siis sellaista vähän pienirakeisen styroksin tuntuista/näköistä, jota käytetään ihan vesijohtohommissakin. lisäksi tuli tuommoinen talvimallin separaattori, tai miksi sitä nyt haluaa kutsua, joka oli muuten samanlainen, mutta irroitettava "talviturkki" päällä. eli jotain eristysainetta semmoinen 10mm paksu kerros.

    eli jos on mahdollisuus puhdistaa perusteellisesti vanhat putket/letkut sisältä, ei niitä mielestäni tarvi hommata. hankkii vain tuommoista kuvailemaani eristysputkea ja vetäisee vanhojen päälle. tämä siis myöskin varauksella, että saa ne vanhat ehjänä irti. se venttiili (separaattori) maksoi muistaakseni joku 50e, siis se talvimalli ja sen uusiminen on kyllä perusteltua. eikä ne putketkaan kyllä kovin kalliita ole, mutta kuitenkin.

    paikallinen merkkiliike olisi ottanut tuosta hommasta 1000e luokkaa. kyllä, luit oikein. kyseessä siis wetteri oulu.

    ylläripylläri vaihdoin sitten osat itse. jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut irroittaa imusarja suosiolla, sillä paikka oli TODELLA ahdas ja työskentelyasento vittumainen. silläkin uhalla, että imusarjan tiiviste maksoi joku 50-60. pieni raha tuosta vaivasta. hommana ei siis kummoinen, jos sen imarin nyppäsee pois. muutama tuntihan siinä menee tietysti eka kertaa tehdessä, mutta onnistuu kyllä.

    niin, ja kannattaa myös putsata/uusia se öljyn mittatikun putki ja sen tyvessä oleva o-rengas. tämäkin oli aivan hirveässä mällissä meidän autossamme, puhumattakaan nuista putkista/letkuista. se talvimallin separaattori on pikkuisen ahtaammasti siellä imusarjan alla sitten, että ehkä joutuu pikkuisen painamaan eristettä kasaan.

    Leave a comment:


  • wilho
    replied
    Huohotin

    Moi Dani,

    tuo on erittäin hyvä lisäkysymys, tuosta ETK kuvasta käy ollenkaan ilmi miltä ne cold countryt näyttää. Mietin samaa kun hain autoni Alppien läheltä, vuoristossa saattaa olla lähes yhtä kylmä kun täällä... Siis että onkohan tuossa ne jo. Tosin varustelistalla ei mainita cold country pakettia...

    Leave a comment:


  • Dani
    replied
    Olis kans kiva tietää että minkä näköiset nuo letkut + muut tilpehöörit ovat kun ne ovat vaihdettu.

    Eli jos edellinen omistaja on nuo kilkkeet jo vaihtanut niin ei ole paljon järkeä ostaa uutta kylmän maan osat jos kerta ne jo löytyy konehuoneesta.


    Eli huomaako pelkällä silmällä että onko osia vaihdettu tuohon cold country versioon?

    Leave a comment:


  • M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

    Moi,

    pölähtääkö minulla talvella öljyt pihalle jos en vaihdata e46:n M54- koneeseen cold country version huohotinputkia ja paineensäätöventtiiliä? Katsoin että siihen saisi vaihtaa muutaman osan

    http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BN51&mospid=47620&btnr=11_2194& hg=11&fg=15

    Yritin katsoa että löytyykö tästä jo olemassa olevaa keskustelua, mutten nähnyt.

    Jos joku on tehnyt tai teettänyt tämmöisen homman, niin kuulisin mielellään kuinka kauan siihen meni ja/tai mitä se maksoi. Osat eivät näytä olevan mitään hurjan kalliita.

    - v
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎