Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Juppe
    replied
    Joo, se voi olla, että tässä on monet ajelleet letkut majoneesissa vaikka kuinka monta talvea, kun ei oo vaan tullut katsottua niitä. Nyt kun asiasta on tullut keskustelua, on jengi huomanut, että sitä moskaa tosiaa on niissä letkuissa. Jos sen saa katoamaan rajoittamalla ilman pääsyä konehuoneeseen, kannattaa ne peitelevyt kyllä hakea marmoritiskiltä tai sitten viritellä se pahvi sinne. Ei siitä ainakaan haittaa ole.

Nää long life jutut taitaa alkaa muodostamaan jatkossakn vielä muitakin ongelmia. Ei se öljytikun reikäkään umpeen menis, jos öljyt vaihdettais 10tkm välein... Tota karstaa kyllä kertyy vähän joka paikkaan, kun niillä öljyilä ajellaan mun mielestä liian pitkään. Omaani vetäisen seuraavassa vaihdossa fortet ja siirryn 10tm vaihtoväliin. ESP:tä mä silti ajattelin käyttää, kun sitä sattuu vajassa olemaan 24 litraa

Leave a comment:

• Ekape
    replied
    Letkujen tukkeentuminen lähtee liikkeelle öljytikun putkesta jossa on hyvin ahdas virtausaukko. Tämä kapeikko karstoittuu ajan kanssa umpeen. Tämä karstoittuminen ei minun nähdäkseni ole mitenkään yhteydessä kylmiin olosuhteisiin. Tämä karsta taas johtaa siihen että separaattoriin kerääntyy tätä majoneesia koska se ei enää valuu esteettä öljypohjaan.

Nyt pitää muistaa taas kerran että nämä bemarit missä tätä ongelmaa on ilmennyt alkavat lähestyä iältään kymmentä vuotta tai yli. Uutena kaikki ovat toimineet moiteetta. Eli paras korjaus on palauttaa auto mahdollisimman lähelle sitä tilaa jollainen se on tehtaalta lähtiessään ollut ja unohtaa kikkailut.
    Last edited by Ekape; 12-01-2010, 07:50. Reason: tpoja

Leave a comment:

• Juppe
    replied
    Osittain varmaan näinkin, mutta olisko se separaattori alun alkujaan mennyt ikinä tukkoon, jos ne lätkät olisivat pitäneet konehuoneen lämpimänä? Luultavasti ei. Toi meinaan nopeuttaa koneen lämpenemistä melkoisesti. Se on ihan helppo todeta kokeilemalla. Sama homma pösömiehilläkin on murheena joka talvi ja niihinkin toimii pahvikikka. Kun letkut suojaa viimalta, ne ei mee tukkoon.
    Last edited by Juppe; 11-01-2010, 22:20.

Leave a comment:

• Ekape
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Eihän se nyt syyläriin toppaa. Hujahtaa läpi, että suhina käy. Ei se pakkasilma juuri kerkee siinä lämpenemään. Siitä se löytää tiensä suoraan koneelle ja kun huohotusputkissa menee lämmintä ilmaa ja sen saman letkun pinta saa kylmää päälle, ei tarvitse ihmetellä mistä sitä kosteutta tulee. Sieltä munuaisesta on aika suora reitti imusarjan alle.
    Se että letku saa ulkopinnalleen kylmää ilmaa ei tee kosteutta letkun sisälle. Kyllä se on siellä jo letkussa olevaa kosteutta mikä tiivistyy letkun sisäpinnoille. Vähän sama juttu kuin vie kylmän olutpullon kuumaan saunaan, pullon pinta muuttu märäksi eli siihen tiivistyy kosteutta, se kosteus ei suinkaan tule sen lasin läpi.

Eli oikeampi paikka korjailla tätä ominaisuutta olisi imuilman esilämmitys tai oikeastaan kuivaus. Vanhoissa autoissa oli monesti jonkinlainen kääntöventtiili jolla imuilma otetiin lämpimästä konehuoneesta talviaikaan. En usko että tämäkään kokonaan korjaa ongelmaa, vallitseva ilmankosteus on kuitenkin kokolailla sama konepellin sisä ja ulkopuolella.

Väitän edelleen että tuo majoneesin muodostus huohottimeen saa alkunsa tukkeentuneesta separaattorista tai paluu linjasta. Tämä johtaa siihen että öljy/vesi/ilmaseos ei pääse valumaan öljypohjaan vaan jumittuu matkalle. Jäätyminen tapahtuu todennäköisesti käytön jälkeen kun auto jää pakkaseen seisomaan. Tukos ilmenee kun seuraavan kerran ajetaan moottori niin kuumaksi että se alkaa huohottaa ja muodostaa painetta lohkoon. Koska huohotuslinja on nyt tukossa niin sinne ei synny virtausta joka sulattaisi majoneesit ja huohotin toimisi normaalisti. Lopputuloksena on että paine purkautuu jostain ei toivotusta paikasta.

Leave a comment:

• Dani
    replied
    No kato vaan, noi menee kyllä tilaukseen, on muutenkin vähän asiaa Laakkoselle, tattis vinkistä

Leave a comment:

• Juppe
    replied
    Juu niin tarttis. Mulla taitaa lukea beautibay.com pahvillätkän kyljessä Ei löytynyt muuta sopivaa, kuin eukon TIGI shampootilauksesta nurkkiin jäänyt pahvilaatikko

Ne peitelevyt löytyy muuten uudempaankin. Hinta huimat 11usd. Ei ne marmorillakaan sitten kovin paljoa voi maksaa. Taidanpa tilata semmoset itselle. Ei tartte sutata pahvin kappaleita maalilla...

Leave a comment:

• janne_j
    replied
    tyhmä kysymys mutta löytyykö tollanen huohotin systeemi e39 525tds:stä ja onko niissä ollu samaa ongelmaa että tukkiintuu ja jäätyy?

Leave a comment:

• Dani
    replied
    Itselläni on kans ollut pahvit munuaisten takana viikon verran, tänään sain vihdoin ja viimein vaihdettuu jumittuneen termarin.
    Siinä ei kauan nokka tuhissut, kun ei edes ilmaa mennyt hirveesti järjestelmään, oli sopivat letkunpuristimet jotka nyt jeesas jonkun verran.

..nyt vaan on kabiinissa ku sauna, pitäis varmaan päivittää säätöpanelin ohjelmisto.

EDIT: täytys vaan maalata tuo pahvi mustaks, nyt paistaa pahvit aika karusti läpi
    Last edited by Dani; 11-01-2010, 20:53.

Leave a comment:

• UPI
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Eihän se nyt syyläriin toppaa. Hujahtaa läpi, että suhina käy. Ei se pakkasilma juuri kerkee siinä lämpenemään. Siitä se löytää tiensä suoraan koneelle ja kun huohotusputkissa menee lämmintä ilmaa ja sen saman letkun pinta saa kylmää päälle, ei tarvitse ihmetellä mistä sitä kosteutta tulee. Sieltä munuaisesta on aika suora reitti imusarjan alle.

Alkupään e46 316/318 (ainakin näissä) ne munuaisten takana olevat reiät on ummessa semmosilla peitelevyillä. Mahtaisko samat passa uudempaankin? Ei ne varmaan turhaan noissakaan oo tuolla olleet.

Osa 8
    http://www.realoem.com/bmw/showparts...75&hg=51&fg=75
    No kle...sittehän nää pahvikikkailut kannattaa laittaakin!

Leave a comment:

• Juppe
    replied

Alkupään e46 316/318 (ainakin näissä) ne munuaisten takana olevat reiät on ummessa semmosilla peitelevyillä. Mahtaisko samat passa uudempaankin? Ei ne varmaan turhaan noissakaan oo tuolla olleet.

Osa 8

Leave a comment:

• UPI
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Öljymerkkien vertailu tässä kohtaa olisi ihan mielenkiintoista, joten laittakaa kokemuksia tulemaan. Muistakaa mainita myös öljyn viskositeetti, koska olen kuullut, että 0W öljyt olisivat herkempiä keräämään kosteutta pätkäajossa ja siten majoneesia muodostuisi enemmän. Itse olen käyttänyt Castrolin Magnatec 5W40 öljyä ja majoneesia kyllä muodostuu. Ajo on pääasiassa 10-20km kerralla.

Eikös tuon majoneesin pitäisi poistua huohotusjärjestelmästäkin jos öljyt saa tarpeeksi lämpöisiksi? Ei minulla ainakaan ollut 10 vuotta vanhassa separaattorissa majoneesia lainkaan kun toissa kesänä sen vaihdoin vaikka talvella öljykorkissakin sitä on runsaasti. Muuten mittatikulle menevä lähtö olikin täysin tukossa piettyneestä öljystä. Majoneesihan kuitenkin on öljyä, missä on vettä seassa, joten lämmössä veden kyllä pitäisi haihtua pois.
    Kävinpä piruillessa laittaan munuaiset umpeen ja tykittään noin 40 km. Sinne häipy majoneesit, korkki on puhdas kuin kesällä. Ei jaksanu pimeässä alkaa sitä putkea irroittaan, mutta oliko tässä nyt sitten mitään järkeä. Ei kai nää pahvit mitään vaikuta, tai no toisaalta auto ei jäähdy niin nopeaa, kuin pysäyttää? Sitäpaitsi ei kai näistä munuaisista ilma ees pääse moottorille, kun se toppaa jo syyläriin? Mulla taitaa olla samat öljyt...

Leave a comment:

• markok
    replied
    Öljymerkkien vertailu tässä kohtaa olisi ihan mielenkiintoista, joten laittakaa kokemuksia tulemaan. Muistakaa mainita myös öljyn viskositeetti, koska olen kuullut, että 0W öljyt olisivat herkempiä keräämään kosteutta pätkäajossa ja siten majoneesia muodostuisi enemmän. Itse olen käyttänyt Castrolin Magnatec 5W40 öljyä ja majoneesia kyllä muodostuu. Ajo on pääasiassa 10-20km kerralla.

Eikös tuon majoneesin pitäisi poistua huohotusjärjestelmästäkin jos öljyt saa tarpeeksi lämpöisiksi? Ei minulla ainakaan ollut 10 vuotta vanhassa separaattorissa majoneesia lainkaan kun toissa kesänä sen vaihdoin vaikka talvella öljykorkissakin sitä on runsaasti. Muuten mittatikulle menevä lähtö olikin täysin tukossa piettyneestä öljystä. Majoneesihan kuitenkin on öljyä, missä on vettä seassa, joten lämmössä veden kyllä pitäisi haihtua pois.

Leave a comment:

• Juppe
    replied
    Pösöissä, missä tuo ongelma on vielä konkreettisempi, toimii Totalin öljyt hyvin. Ei tullut majoneesia parin talven aikana. Asentaja suositteli tuota öljyä juuri sen takia, ettei siitä kuulemma tule yhtä helposti sitä sotkua. Toisaalta, vaihdoin öljyt aina ennen tavea. Niin varmaan tarttis tehdä bemarinkin kanssa, vaikka huoltoon olisikin vielä matkaa...

Edit: Öljykorkkiakin parempi tarkistuskohta on se huohotinputki, mikä tulee kanteen. Ei välttämättä oo majoneesi ehtinyt korkille asti vaika sitä siellä putkessa olisikin. Mullakin oli korkki ihan puhdas, mutta letkun seinämillä on kyllä majoneesia jo semmoinen ohut kerros. Tällä viikolla menee separaattori vaihtoon. Samalla laitetaan webasto toimintakuntoon.

Leave a comment:

• maukka86
    replied
    Itsellä ei ole koskaan ollut majoneesia korkin alla noin 3 vuoden aikana, kun auto minulla ollut. Öljyinä käytetty viime syksyyn asti 15tkm vaihtovälillä TB Diamond 5w40-öljyjä. Nyt on Castrolin Magnatec samalla viskositeetilla, kun sai halvemmalla kuin TB öljyjä. Täytyykin käydä kurkkaamassa, miltä öljykorkki näyttää kun seuraavan kerran autolle menee. Ajo on lähes kokonaan maantieajoa noin 10-60km siivuja kerralla.
    Last edited by maukka86; 11-01-2010, 15:55. Reason: Viskositeetti lisätty

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by UPI View Post
    Voikohan tän laittaa castrolin öljyn viaksi? On siitä muistaakseni ollut täällä juttua, eikä mobil miehet olleet sen onnellisemmassa asemassa.
    Ois kyllä kiva tietää onko öljyissä eroja tämän suhteen. Joskus siitäkin kai oli täällä jotain arvailuja. Ite ajanut Castroleilla ja majoneesia on muodostunut havaittavasti aiempina talvina. Nyt kun auto seisoi syksystä joulukuun 20. päivä asti niin ei ollut viimeksi katsoessa yhtään majoneesin alkuakaan vielä koneessa. Mutta kohta varmasti on.

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎