Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wilho
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 104

    M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

    Moi,

    pölähtääkö minulla talvella öljyt pihalle jos en vaihdata e46:n M54- koneeseen cold country version huohotinputkia ja paineensäätöventtiiliä? Katsoin että siihen saisi vaihtaa muutaman osan

    http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BN51&mospid=47620&btnr=11_2194& hg=11&fg=15

    Yritin katsoa että löytyykö tästä jo olemassa olevaa keskustelua, mutten nähnyt.

    Jos joku on tehnyt tai teettänyt tämmöisen homman, niin kuulisin mielellään kuinka kauan siihen meni ja/tai mitä se maksoi. Osat eivät näytä olevan mitään hurjan kalliita.

    - v
    F15 40e M-Sport: 2016 : Alpine Weiss
    F45 225xe Sport: 2016 : Alpine Weiss
    E46 316ti : 2004 : Schwarz
    ex. E46 316ti M-Sport : 2002 : Schwarz Metallic ex. F11 520d xDrive Nordic Edition: 2014 : Schwarzex. E92 335i : 2007 : Titan Silber Metallic / Quaife ex. E46 330Ci : 2001 : Titan Silber Metallic

  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    #2
    Olis kans kiva tietää että minkä näköiset nuo letkut + muut tilpehöörit ovat kun ne ovat vaihdettu.

    Eli jos edellinen omistaja on nuo kilkkeet jo vaihtanut niin ei ole paljon järkeä ostaa uutta kylmän maan osat jos kerta ne jo löytyy konehuoneesta.


    Eli huomaako pelkällä silmällä että onko osia vaihdettu tuohon cold country versioon?
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • wilho
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 104

      #3
      Huohotin

      Moi Dani,

      tuo on erittäin hyvä lisäkysymys, tuosta ETK kuvasta käy ollenkaan ilmi miltä ne cold countryt näyttää. Mietin samaa kun hain autoni Alppien läheltä, vuoristossa saattaa olla lähes yhtä kylmä kun täällä... Siis että onkohan tuossa ne jo. Tosin varustelistalla ei mainita cold country pakettia...
      F15 40e M-Sport: 2016 : Alpine Weiss
      F45 225xe Sport: 2016 : Alpine Weiss
      E46 316ti : 2004 : Schwarz
      ex. E46 316ti M-Sport : 2002 : Schwarz Metallic ex. F11 520d xDrive Nordic Edition: 2014 : Schwarzex. E92 335i : 2007 : Titan Silber Metallic / Quaife ex. E46 330Ci : 2001 : Titan Silber Metallic

      Comment

      • Martti
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 787
        • Suomi

        #4
        joo siis talvella vaihdettiin tuohon meidän m52b25tu:hun (eli kutakuinkin sama kone kuin m54b25) sen vakiona olleen "kesämallin" järjestelmän tilalle tuommoinen talvikelin setti auton pukattua öljyt pihalle.

        sehän sisälsi samanlaiset letkut/putket, kuin alkuperäisetkin, johon oli kietaistu tämmöistä eristysputkea päälle (ei tainnut olla kaikki eristettyjä). siis sellaista vähän pienirakeisen styroksin tuntuista/näköistä, jota käytetään ihan vesijohtohommissakin. lisäksi tuli tuommoinen talvimallin separaattori, tai miksi sitä nyt haluaa kutsua, joka oli muuten samanlainen, mutta irroitettava "talviturkki" päällä. eli jotain eristysainetta semmoinen 10mm paksu kerros.

        eli jos on mahdollisuus puhdistaa perusteellisesti vanhat putket/letkut sisältä, ei niitä mielestäni tarvi hommata. hankkii vain tuommoista kuvailemaani eristysputkea ja vetäisee vanhojen päälle. tämä siis myöskin varauksella, että saa ne vanhat ehjänä irti. se venttiili (separaattori) maksoi muistaakseni joku 50e, siis se talvimalli ja sen uusiminen on kyllä perusteltua. eikä ne putketkaan kyllä kovin kalliita ole, mutta kuitenkin.

        paikallinen merkkiliike olisi ottanut tuosta hommasta 1000e luokkaa. kyllä, luit oikein. kyseessä siis wetteri oulu.

        ylläripylläri vaihdoin sitten osat itse. jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut irroittaa imusarja suosiolla, sillä paikka oli TODELLA ahdas ja työskentelyasento vittumainen. silläkin uhalla, että imusarjan tiiviste maksoi joku 50-60. pieni raha tuosta vaivasta. hommana ei siis kummoinen, jos sen imarin nyppäsee pois. muutama tuntihan siinä menee tietysti eka kertaa tehdessä, mutta onnistuu kyllä.

        niin, ja kannattaa myös putsata/uusia se öljyn mittatikun putki ja sen tyvessä oleva o-rengas. tämäkin oli aivan hirveässä mällissä meidän autossamme, puhumattakaan nuista putkista/letkuista. se talvimallin separaattori on pikkuisen ahtaammasti siellä imusarjan alla sitten, että ehkä joutuu pikkuisen painamaan eristettä kasaan.

        Comment

        • Martti
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 787
          • Suomi

          #5
          Originally posted by Dani View Post
          Eli huomaako pelkällä silmällä että onko osia vaihdettu tuohon cold country versioon?
          kun niitä letkuja/putkia tiirailee, niin varmaan huomaa jos niissä semmonen eristys on päällä. siis venakopan päästä imusarjan alle menevä putki sekä imarin alta (separaattorilta) öljytikun putkelle menevä letku. sitä itse venttiiliä ei oikeen näe erinäisiä purkutöitä suorittamatta.
          Last edited by Martti; 11-10-2007, 14:27.

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7443
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Martti View Post
            kun niitä letkuja/putkia tiirailee, niin varmaan huomaa jos niissä semmonen eristys on päällä. siis venakopan päästä imusarjan alle menevä putki ...
            Siis tarkoitatko tätä tuolla venakopan päästä lähtevällä putkella:


            Mulla on ruotsissa myyty auto, jossa on varustelistalla "842 COLD CLIMATE VERSION" mutta ei tuossa ainakaan mitään eristystä mun mielestä ole. Vai enkä vain ole huomannut sellaista... :think
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • wilho
              Bimmer Rookie
              • Jun 2007
              • 104

              #7
              Kuvaa

              Moi Martti & muut,

              olisiko teillä kuvaa noista eristetyistä putkista? Auttaisi minua ja varmasti myös muitakin.

              Katselin toissa iltana itsekin konepellin alle, irroitin ilmanputsarikotelon ja totesin että melko homma..
              Menee varmaan tunteja jos tuon purkaa ja kasaa uusiksi.

              Kiitos näistä vinkeistä!
              F15 40e M-Sport: 2016 : Alpine Weiss
              F45 225xe Sport: 2016 : Alpine Weiss
              E46 316ti : 2004 : Schwarz
              ex. E46 316ti M-Sport : 2002 : Schwarz Metallic ex. F11 520d xDrive Nordic Edition: 2014 : Schwarzex. E92 335i : 2007 : Titan Silber Metallic / Quaife ex. E46 330Ci : 2001 : Titan Silber Metallic

              Comment

              • Ha2
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1786
                • Oulu

                #8
                Jaaha. Tuoreena M54B30 moottorilla varustetun auton omistajana alkaa kiinnostaa/jännittää. Viime talvena soitti yks pyöräilijäkaveri ja kysyi, että osaisinko arvata mikä hänen työkaverinsa 330 i:tä vaivaa kun tuuppas öljyt pakoputkesta pihalle työpaikan parkkipaikalla. Sanoin, että huohotin jäässä ja sehän se oli ollut. Pitääköhän tässä ruveta toimenpiteisiin? Auttaiskohan mitään, jos käyttelis letkut irrti ja puhdista huolella sisältä?
                E61 525d LCI

                Comment

                • Martti
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 787
                  • Suomi

                  #9
                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Siis tarkoitatko tätä tuolla venakopan päästä lähtevällä putkella:


                  Mulla on ruotsissa myyty auto, jossa on varustelistalla "842 COLD CLIMATE VERSION" mutta ei tuossa ainakaan mitään eristystä mun mielestä ole. Vai enkä vain ole huomannut sellaista... :think
                  joo, se saattoi olla, että sitä putkea ei tullut uutta. eli siinä sitä eristystä ei ole. mut jos otat ne suojamuovit pois siitä koneen päältä, niin se venakopan suunnassa tavallaan imarin päästä päähän kulkeva putki oli kyllä 100varmasti eristetty. olisiko tuossa eka postauksen kuvassa tuo osanro 7.

                  Originally posted by Ha2 View Post
                  Jaaha. Tuoreena M54B30 moottorilla varustetun auton omistajana alkaa kiinnostaa/jännittää. Viime talvena soitti yks pyöräilijäkaveri ja kysyi, että osaisinko arvata mikä hänen työkaverinsa 330 i:tä vaivaa kun tuuppas öljyt pakoputkesta pihalle työpaikan parkkipaikalla. Sanoin, että huohotin jäässä ja sehän se oli ollut. Pitääköhän tässä ruveta toimenpiteisiin? Auttaiskohan mitään, jos käyttelis letkut irrti ja puhdista huolella sisältä?
                  no puhdistus kyllä varmasti auttaa. mutta talvellahan tuota majoneesia/kondenssivettä pukkaa tulemaan enemmän kuin kesällä ja jos ajo on pääasiassa muutaman kilsan työmatka-ajoa, niin kyllä suosittelen tekemään jotakin. onko se sitten näiden osien perusteellinen puhdistus vai talvimalliin päivitys, sitä en osaa sanoa. mutta käsittääkseni tuota venttiiliä ei oikein voi puhdistaakaan, tai ainakin minusta tuntuu, että 50e uhraus uudesta (talvimallin) venttiilistä ei ole paha mielenrauhan takaamiseksi.

                  silloin kun tuosta meidän kotterosta ne öljyt pihalle tuli, oli muistaakseni ne tammi-helmikuun kovat pakkaset. tällöin wetterin pihassa oli 10-20 muuta saman konetyypin autoa odottamassa korjausta, saman vian takia. sen lisäksi, että vian korjaamiseen olisi se 1000e mennyt, seuraava vapaa aika olisi ollut 2viikon päähän! venttiiliä eivät saaneet mistään hommattua, joten se loppujen lopuksi tilattiin kajaanin merkkiliikkeen (oliko hartikainen tms?) kautta, jossa palvelualttius oli "hieman" eriluokkaa.

                  eli summa summarum, kyllä näillä kokemuksilla jotain tekisin tässä vaiheessa, kun tilanne ei pääse yllättämään. :think ja se, että samalla vaivalla kun irrotat letkut, vaihdat sinne talvimallin hilppeet, jotka maksaa kaikkineen alle 100e.

                  Comment

                  • Ha2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1786
                    • Oulu

                    #10
                    Selvä. Kyllä kai se ois sitte parempi tehä tuo homma. Eli ostan tämän kuvan osat # 1-4 COLD CLIMATE versioina? Vaihto taitaa onnitua itseltäkin. Ei muuta ku Wetterin tiskille.
                    E61 525d LCI

                    Comment

                    • e34
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2004
                      • 125
                      • Turun seutu

                      #11
                      Itse annoin vaihtaa nuo letkut merkkiliikkeessä, kun huomasin, että imusarja täytyy ottaa ylös, velottivat 2 tunnin työstä. Kumma kun asiasta ei tuntunut kukaan keväällä kiinnostuvan, kun itse tätä samaa asiaa huhtikuussa kysyin...

                      Comment

                      • UPI
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2006
                        • 115
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by e34 View Post
                        Itse annoin vaihtaa nuo letkut merkkiliikkeessä, kun huomasin, että imusarja täytyy ottaa ylös, velottivat 2 tunnin työstä. Kumma kun asiasta ei tuntunut kukaan keväällä kiinnostuvan, kun itse tätä samaa asiaa huhtikuussa kysyin...
                        Omassa 328i:ssä (E46) tehtiin merkkiliikkeen toimesta koko huohotinsarjan kunnostus. 400 egee muistaakseni maksoi ja tuli kahden vuoden takuu. Eli eristetyt putket sekä johonkin tuli vielä lämmitettävä vastus. Separaattorikin meni uusiksi. Lisäksi koko imusarja hoonattiin ja kansi putsattiin. Oli koko järjestelmä keltaisen moskan täyttämä. Viime talvena meni siis järjestelmä pikkuisen jäähän yli 30 asteen pakkasella. Puklas öljyä venakopan tiivisteen välistä suoraan pakosarjan vierestä. Hajusta aloin tutkimaan paikkoja. Olisikohan jopa 1 dl puklannut pihalle. Suosittelen ko. remppaa, jos ei suomiautolla kurvailla...

                        Comment

                        • Okkim328touring
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 288
                          • Porvoo

                          #13
                          530d ja kylmienmaiden paketti asennettu Laakkosella...

                          Originally posted by UPI View Post
                          Omassa 328i:ssä (E46) tehtiin merkkiliikkeen toimesta koko huohotinsarjan kunnostus. 400 egee muistaakseni maksoi ja tuli kahden vuoden takuu. Eli eristetyt putket sekä johonkin tuli vielä lämmitettävä vastus. Separaattorikin meni uusiksi. Lisäksi koko imusarja hoonattiin ja kansi putsattiin. Oli koko järjestelmä keltaisen moskan täyttämä. Viime talvena meni siis järjestelmä pikkuisen jäähän yli 30 asteen pakkasella. Puklas öljyä venakopan tiivisteen välistä suoraan pakosarjan vierestä. Hajusta aloin tutkimaan paikkoja. Olisikohan jopa 1 dl puklannut pihalle. Suosittelen ko. remppaa, jos ei suomiautolla kurvailla...
                          Juu, tuohon meidän saksantuonti 530 dAT:hen asennettiin tuo kylmien maiden paketti Espoon Laakkosella syyskuussa. Hintaa tuli n. 300 € töineen ja osineen, voin kattoa vielä tarkan hinnan kuitista, mutta tota luokkaa se oli.

                          Sanoivat heti kun auto oli tuontipeli, että tuo kannattaa asennuttaa, ettei mene talvella huohotin jäähän. Pakettiin tuli uusi huohotinputki ja jonkinlainen lämmitin sille, niin ja koneena siis M57D29. Kallistahan tuokin on, mutta maksan sen mukisematta, kun saan vastineeksi mielenrauhaa talvipakkaselle...
                          at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
                          ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

                          Comment

                          • wilho
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2007
                            • 104

                            #14
                            Jahas

                            Moi,

                            tästä on siis lähdettävä Wetterillä käymään ja ostamaan osia...
                            F15 40e M-Sport: 2016 : Alpine Weiss
                            F45 225xe Sport: 2016 : Alpine Weiss
                            E46 316ti : 2004 : Schwarz
                            ex. E46 316ti M-Sport : 2002 : Schwarz Metallic ex. F11 520d xDrive Nordic Edition: 2014 : Schwarzex. E92 335i : 2007 : Titan Silber Metallic / Quaife ex. E46 330Ci : 2001 : Titan Silber Metallic

                            Comment

                            • Juice
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 820

                              #15
                              .........................................
                              Last edited by Juice; 17-03-2012, 17:22.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎