Announcement

Collapse
No announcement yet.

Isomman välijäähdyttimen hyöty? (530d)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Isomman välijäähdyttimen hyöty? (530d)

    Ollut tässä sellainen pieni ajatus hankkia M5 etupuskuri tuohon noukalle, ja siinä samalla päivittää välijäähdytin isommaksi.

    Ensinnäkin kuinka iso cooleri E39 keulalle mahtuu? Kukaan tehnyt kyseistä operaatiota? Kuvia?

    Sitten hiukan asian järkevyydestä... Eli onko siitä mitään hyötyä jo valmiiksi lastutetussa dieselkoneessa? Perustelut puolesta tai vastaan kiinnostaa.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Hyödyt juuri omassa koneessasi saat selville parhaiten mittaamalla ahtoilman lämpötilan ennen ja jälkeen. Ennen mittauksella saat selville kannattaako koko projektiin ryhtyä.

    Vakiocoolerin toimintaa saa parannettua huomattavasti kun hieman muokkailee sen takana olevaa muovihökötystä, estää läpivirtausta todella tehokkaasti nimittäin vakiokunnossa.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8092
      • Willähde

      #3
      Nimim: Polar kannattaa kysellä.
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • Hammu
        Moderator
        • Nov 2006
        • 3971
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by peltone View Post
        Nimim: Polar kannattaa kysellä.
        Ei se mitään tiedä, purkaa tai hajottaa vaan kaikki laitteensa

        Noei, polari kertokoon

        Comment

        • JonasG
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 2160
          • Porvoo/Helsinki

          #5
          Samaa homma tässä ite pohdiskellu että jos laittaisi isomman tuon vakion tilalle. M5 puskurin sisään ei mahdu paljon isompaa cooleria hajottamatta puskuria sisäpuolelta..Eli tilaa ei kauheasti ole.:think

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Sellainen pointti muuten tähän väliin, että kasvattakaa niitä coolereita ennemmin syvyyssuunnassa ja koko niin pieni kuin mahdollista riittävän jäähdytyksen säilyessä. Tapi- muistaakseni mittasi vakiocoolerilla varsin hyviä lukemia parannettuaan virtausta sen läpi. Iso on komee mutta show-autot erikseen.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • JonasG
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 2160
              • Porvoo/Helsinki

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Sellainen pointti muuten tähän väliin, että kasvattakaa niitä coolereita ennemmin syvyyssuunnassa ja koko niin pieni kuin mahdollista riittävän jäähdytyksen säilyessä. Tapi- muistaakseni mittasi vakiocoolerilla varsin hyviä lukemia parannettuaan virtausta sen läpi. Iso on komee mutta show-autot erikseen.
              Täytyy Tapilta vähän tiedustella tuota hommaa kun ei todellakaan tekisi mieli suurentaa ja rikkoa puskuria tämän asian takia..Hieno asiahan se olisi jos saisi vielä lookin pidettyä mahdollisimman vakion näköisenä.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Vakiovälijäähyn riittävyys kannattaa tosiaan mitata ennen isoja muutoksia ellei tarkoituksena ole vain saada blingblingiä keulalle.. Päätin parantaa vakion ilmanvirtausta kahdesta syystä:
                1. Isomman välijäähdyttimen asennus vie väkisinkin ilmastoinnin flektin ja ilmanohjaimien tilan keulasta, eli flekti pois ja rankalla kädellä lisätilaa syylärin eteen.
                2. Alpina D10:ssa oli mielestäni samankokoinen kenno kuin 530d:ssa vaikka se onkin eri osanumerolla. Alpinan ilmanohjaus oli erilainen.

                Laitoin joskus forumille kuvia muutoksista joita tein ilmanohjaukseen, niistä selviää paremmin mitä ajoin takaa: Ilma pois kennolta ohi propellin, eli suoraan konehuoneeseen ja siitä auton alle pohjamuovien läpi.
                ---

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Hyödyt juuri omassa koneessasi saat selville parhaiten mittaamalla ahtoilman lämpötilan ennen ja jälkeen. Ennen mittauksella saat selville kannattaako koko projektiin ryhtyä.

                  Vakiocoolerin toimintaa saa parannettua huomattavasti kun hieman muokkailee sen takana olevaa muovihökötystä, estää läpivirtausta todella tehokkaasti nimittäin vakiokunnossa.
                  Miten nuo lämmöt mitataan? Ilmeisesti tarvii jotain antureita ja mittareita hommata..? Meneekö jo puskurin ja coolerin verran rahaa niihin?

                  Mutta joo, voishan sitä hiukan tutkia miten vakiocoolerin ilmavirtausta vois parantaa, ja onko edes auki, ettei ole umpeenmuurautunut kurasta ja liasta. Toisaalta olisihan iso cooleri keulalla aika härski.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    #10
                    .
                    Suuremmasta coolerista ei ole mitään haittaa.
                    Siitä on vaan etua.
                    Jos ei halua sen näkyvän, kuten esim minä en halua, niin maalaa sen mattamustaksi - ei näy.

                    Yleensä ainakin vakion syylärin kokoisen saa mahdutettua, kunhan vähän miettii.

                    Mersussa (ja bemarissa) ohjelma tarkkailee moottoriin menevän ilman lämpöä.
                    Tietyn rajan (~50 astetta) jälkeen ruiskutusta aletaan rajoittaamaan moottorin säästämiseksi ja siksi, ettei sen kuumemmassa ilmassa enää happikaan riitä mm. päästöjen vaatiman palamistuloksen saavuttamiseen "ohjelman vakioruiskutusajalla".

                    Kun vakiolla ahtimella (yritetään) ahtopainetta nostaa, tarkoittaa tämä käytännössä myös sitä, että hetikohta joudutaan ahtopainekartalla "huonommille prosenteille".
                    Lämmöntuotto lisääntyy ja ahtoilma lämpiää.

                    Viileämpi moottoriin menevä ilma parantaa moottorin hyötysuhdetta, aina ja joka tilanteessa.
                    Suurimmillaan etu on tietenkin kesällä.

                    Vakiocoolerissa on varmaankin täytynyt ottaa huomioon kierrätyksenkin vaatimukset, eli imuilman lämpö olisi hyvä olla tietyssä "haarukassa" jotta kierrätyspaska todellakin menisi moottoriin takaisin, eikä vaan jämähtäisi imusarjaan.

                    Olen omassani mittuuttanutkin sitä eroa vakio-suuri cooleri.
                    Ero oli suuri, se taas johtuu monesta muustakin asiasta, kun autoon oli silloin jo tehty paljon muutakin..
                    Ero oli tehossa 20kw ja väännöissä 40nm.
                    Ruiskutettava polttoainemäärä oli sama, erona oli siis vaan coolerin vaihto ja sen mukanaan tuomat erot moottorin toimintaan.

                    Nythän olen puhunut vaan lämmöistä, mutta paremmalla coolerilla on (suurikin) etu myös ilman virtauksiin.

                    Mersun ja bemarin vakiocoolerit on kyllä surkean kokoisia.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • janihannula
                      BTCF Member
                      • Jun 2006
                      • 740
                      • https://t.me/pump_upp

                      #11
                      Ite hiljattain vaihdon sen lapsellisen kokoisen vakiocoolerin suurempaan versioon. koko nyt muistaakseni 55cm x 35cm x 7cm.

                      Otin surutta pois kaikki turhat muovihärpättimet ja sen ilmastoinin flektin niin tilaahan tuli käyttöön ruunsaasti. Ilmastoinissa en huomannu minkäänlaista toiminnan muutosta tai jäähdytystehoa alenemista, oli sitte kesä kuinka kuuma tahansa.

                      eroa vakioon tuli vähintäänkin tuntuvasti, pers dynolla arvioidessa. Etenkin yläkierroksillakin jopa tapahtuu jotain ja vetoa on tasaisesti koko kierrosalueen.

                      tuolla vähän kuvia hommasta:
                      https://t.me/pump_upp

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Originally posted by tuikku View Post
                        Mersussa (ja bemarissa) ohjelma tarkkailee moottoriin menevän ilman lämpöä.
                        530d tarkkailee vain lämpötilaa ennen ilmamassamittaria heti ilmanputsarin jälkeen (siis ulkoilma). Ohjelmalla ei siis ole hajua siitä mikä lämpötila on välijäähdyttimen jälkeen.
                        ---

                        Comment

                        • Rahu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 6464
                          • Tuusula

                          #13
                          Ottakaas joku kuva vakio 530d:n välijäähdyttimestä mahdollisimman läheltä puskuria, siitä kohtaa mistä se parhaiten näkyy niin yritän tehdä samoin josko saisi vertauskuvaa D10 välijäähdyttimestä.. Muistaakseni -Tapin kanssa yritettiin joskus kurkkia mutta en muista näkyikö mitään eroja..? Käsittääkseni tuon pitäisi olla "paksumpi".
                          BMW Service
                          P.o4oo925441
                          [email protected]
                          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            #14
                            Originally posted by -Tapi View Post
                            530d tarkkailee vain lämpötilaa ennen ilmamassamittaria heti ilmanputsarin jälkeen (siis ulkoilma). Ohjelmalla ei siis ole hajua siitä mikä lämpötila on välijäähdyttimen jälkeen.
                            Kymppi ?




                            Luulisin, että ottaa huomioon, on kuiteski sen verran tärkeä tieto.
                            Mutta vaan luulen, kun en tosiaan tiedä.
                            Tulkitsin vaan tuosta varaosakatalookin kuvasta.
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              Jaahas, ei tuolainen ole koskaan osunut silmään pellin alla puuhastellessa. Outoa että tuota kuvassa olevaa anturia numerolla 10 ei kuitenkaan löydy osaluettelosta vaan se päättyy osaan 9. Puuhaan kohtapuoleen taas auton kimpussa, pitää tutkia tuo alue uudestaan.
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎