Announcement

Collapse
No announcement yet.

Isomman välijäähdyttimen hyöty? (530d)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OneAndOnly
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2009
    • 441
    • Nurmes

    #46
    Mikäs se on vakio välijäähyn koko on?
    Kun nyt tilasin ton gt2260v ahtimen biimeriin niin arvelin että samalla päivittäisin sen välijäähyn niin minkä kokoinen sinne sopii ilman että hirveästi tarvitsisi mitään puskurin sisältä särkeä/muokata?
    näillä mennään:
    Bmw e46 320d
    Suzuki Hayabusa 1300R

    Ex:
    Volvo XC70 D5 AWD -10
    Volvo V70 D5 -02
    Volvo V70 T5 -98
    VW Taro 2.4D -90 about 80hv
    BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
    -----------------------------

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      #47
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Asianhan voi maalaisjärjellä laskea.
      Jos turbon ja imuventtiilien välinen tila kasvaa 10%,
      myös ahtopaineen nousu kestää 10% kauemmin.
      Näin, jos kompura olis välittömästi kaasua painaessa täydessä vauhdissa. Käytännössä se viive tulee aivan muista asioista, kuin siitä putkien ja imusarjan täytöksestä.
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • tigu
        BTCF Member
        • May 2006
        • 947
        • Oulu

        #48
        Originally posted by janihannula View Post
        Ite hiljattain vaihdon sen lapsellisen kokoisen vakiocoolerin suurempaan versioon. koko nyt muistaakseni 55cm x 35cm x 7cm.

        Otin surutta pois kaikki turhat muovihärpättimet ja sen ilmastoinin flektin niin tilaahan tuli käyttöön ruunsaasti. Ilmastoinissa en huomannu minkäänlaista toiminnan muutosta tai jäähdytystehoa alenemista, oli sitte kesä kuinka kuuma tahansa.

        eroa vakioon tuli vähintäänkin tuntuvasti, pers dynolla arvioidessa. Etenkin yläkierroksillakin jopa tapahtuu jotain ja vetoa on tasaisesti koko kierrosalueen.

        tuolla vähän kuvia hommasta:
        http://irc-galleria.net/archive.php?...bum_id=1806600
        Originally posted by OneAndOnly View Post
        Mikäs se on vakio välijäähyn koko on?
        Kun nyt tilasin ton gt2260v ahtimen biimeriin niin arvelin että samalla päivittäisin sen välijäähyn niin minkä kokoinen sinne sopii ilman että hirveästi tarvitsisi mitään puskurin sisältä särkeä/muokata?
        Ei sinne taida kovinkaan iso cooleri mahtua ilman flektin/ilmanohjaimen poistoa:think
        -e21 m50-

        Comment

        • OneAndOnly
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2009
          • 441
          • Nurmes

          #49
          Onkos se porukka poistanut koko sen metallihässäkän(flekti) siitä mikä on ulommaisena siinä syyläripaketissa? Kannattaakohan siihen juurikaan korkeampaa jäähyä laittaa kun eikös se jo mene sitten puskurin taakse piiloon niin onko siitä sitten mainittavaa hyötyä...:think

          Suht tukossa näkyy toi nykynen jäähy olevan että vähintääkin sen puhdistus on edessä kun vaan saa aikaiseksi niin silläkin olisi mielessä että jos samalla himppu isomman löytäisi.

          Mitä merkkejä ja mistä niitä voisi katsella kun ei ole hirveästi tullut perehdyttyä näihin?
          Last edited by OneAndOnly; 02-02-2011, 10:55. Reason: typoja...
          näillä mennään:
          Bmw e46 320d
          Suzuki Hayabusa 1300R

          Ex:
          Volvo XC70 D5 AWD -10
          Volvo V70 D5 -02
          Volvo V70 T5 -98
          VW Taro 2.4D -90 about 80hv
          BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
          -----------------------------

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #50
            Originally posted by OneAndOnly View Post
            Mitä merkkejä ja mistä niitä voisi katsella kun ei ole hirveästi tullut perehdyttyä näihin?
            Mitäs jos putsaisit sen ensin huolellisesti, mittaisit sen jälkeen ahtolämmöt ja miettisit koko homman kannattavuutta uudestaan? Pilkkomalla niitä keulan muoveja ja tekemällä omia viritelmiä on lopputulos todella helposti alkuperäistä heikompi.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • salsal
              Bimmer Rookie
              • Sep 2007
              • 38
              • Lahti

              #51
              Tuossa liitteenä kuva, jossa oman autoni coolerin kunto ennen ulkoista puhdistusta. Voisi sanoa että 100% tukossa. Ahtoilman lämpotiloja ei tullut seurailtua ennen ja jälkeen. Auton kulkupuolessa ei ollut persedynolla havaittavaa eroa, edes noin paskasella vs puhdistetulla coolerilla. Putsaus on silti toki ehdottoman suositeltava toimenpide moottorin optimaalisen toiminnan kannalta.
              Eli vakioon/hieman piristettyyn autoon coolerin suurentelut tms. taitaa olla aika hifistelyä ja placeboa. Enemmän viritetyt koneet sitten asia erikseen...
              Attached Files

              Comment

              • OneAndOnly
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2009
                • 441
                • Nurmes

                #52
                Voi pojat!

                Onhan se minullakin hieman tukossa mutta toi on kyllä aika hyvä.
                Taitaa mielipiteet enemmän kallistua kaikilla siihen suuntaan että orkkis on ihan riittävä kun on vaan puhdas. Niitä muoveja vois kyllä sieltä takaa hieman rassailla. No, katsellaan jos tulee sopiva kohdalle niin voisin vaikka ostaakkin ihan vaikka mielenkiinnosta. Suht käypä koko taitas olla jotain 550x180x65 ilman että niitä flektejä tarviis purkaa, mut minkä kokoinen on sit se entinen... :think
                näillä mennään:
                Bmw e46 320d
                Suzuki Hayabusa 1300R

                Ex:
                Volvo XC70 D5 AWD -10
                Volvo V70 D5 -02
                Volvo V70 T5 -98
                VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                -----------------------------

                Comment

                • api-75
                  Bimmer Rookie
                  • May 2011
                  • 30
                  • Espoo

                  #53
                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Muistin oikein: 530d:ssa ei ole lämpöanturia vaikka ETK:ssa niin väitetäänkin..
                  Kyllä omassani 10/2003 valmistetussa E39 530dA:ssa kyseinen anturi löytyy juurikin tuossa putkessa joka välijäähyltä nousee.

                  RealOEM:n mukaan ko. anturi tullut 09/2003 ja samalla ECU:n softa muuttui sellaiseksi, ettei EGR:ää voi tukkia ilman että mittaristoon syttyy se kuuluisa keltainen valo...

                  Mutta joo, itse päädyin kuitenkin vain puhdistamaan IC:n. Tarkkaa vertailukohtaa ei tietenkään ole, mutta livedatan perusteella tuntuisi sisääntuleva ilma laskeneen joka 5 asteella... tiedä sitten :think
                  E39 530dA Touring -03

                  Comment

                  • jonne
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 248
                    • Rusko

                    #54
                    Muutos

                    Originally posted by salsal View Post
                    Tuossa liitteenä kuva, jossa oman autoni coolerin kunto ennen ulkoista puhdistusta. Voisi sanoa että 100% tukossa. Ahtoilman lämpotiloja ei tullut seurailtua ennen ja jälkeen. Auton kulkupuolessa ei ollut persedynolla havaittavaa eroa, edes noin paskasella vs puhdistetulla coolerilla. Putsaus on silti toki ehdottoman suositeltava toimenpide moottorin optimaalisen toiminnan kannalta.
                    Eli vakioon/hieman piristettyyn autoon coolerin suurentelut tms. taitaa olla aika hifistelyä ja placeboa. Enemmän viritetyt koneet sitten asia erikseen...

                    Katsastuksessa ahdetun moottorin välijäähyn muutos/suurentaminen tulkitaan moottorin muuttamiseksi..

                    Last edited by jonne; 25-09-2012, 13:10.
                    Mikä laulaen tulee, se tulee.

                    BMW E39 M5, vm. 2002

                    Comment

                    • Scyber
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 686
                      • Hyvinkää

                      #55
                      Originally posted by jonne View Post
                      Katsastuksessa ahdetun moottorin välijäähyn muutos/suurentaminen tulkitaan moottorin muuttamiseksi..

                      http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...uttamisesa.pdf
                      Entäs ku bemarilla on niitä Performance kittejä? Hoitaaks ne muutoskatsastuksen?
                      Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                      www.napalmi.com

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5438
                        • S:t Karins

                        #56
                        Originally posted by Scyber View Post
                        Entäs ku bemarilla on niitä Performance kittejä? Hoitaaks ne muutoskatsastuksen?
                        Ei vaan auton omistaja. Edelleen auton alkuperäisen välijäähdyttimen vaihtaminen tehokkaampaan tulkitaan moottorin tehon kasvattamikseksi => muutoskatsastus. Se että huomaako inssi tuota on toinen juttu...
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎